Vi Bilägares forum

”Laddhybrid är mycket mer användbar än elbil”

”Laddhybrid är mycket mer användbar än elbil”

För mig är laddhybriden ett mer användbart och mindre bekymmersamt alternativ än elbil, skriver Erik Rönnblom.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-24 06:40

Kommentarer

Folk och krönikörer får ha vilka åsikter de vill. Dock med erfarenhet från både laddhybrid och elbil så gäller elbil alla dagar i veckan. Varför? Jo laddhybriden är lite som ett "plåster" var där miljönyttan starkt måste ifrågasättas. Krasst är en laddhybrid en komplexbil där traditionell dirvlina som kräver service/oljor, ideliga kallstarter med påföljd att avgaserna går helt orenade ut, och vissa bilar som inte kan köras fossilfritt på grund av bränslevärmare. Det är tråkigt att marknaden utanför Teslas bilar/nätverk krånglat till det så att folk överväger ge upp elbilen på grund av att de använder bensin/dieseltänk och glömt att det måste vara enkelt att använda bilen, helst enklare än den gamla tekniken.

Uppdaterat: 2021-10-24 08:05

Och denna slutsats gör han efter ett par dagar han var med och testade lite......
Ja, krönikörer får ha sin egen åsikt och ska tolkas som just det, en persons åsikt, men ändå skrämmande att någon som skriver för en tidning har så inskränkt tankesätt.
På firman är vi nu tre personer som kör ren elbil, och tre som kör laddhybrider. Vilken grupp av dessa som snackar planering och optimering? Jo laddhybridförarna.....de sitter och funderar över om det bästa är att köra på el först så länge det går, eller använda ren el till stora vägen, sen hybridläge för att sen igen gå ner på ren el när man går av storavägen.....etc. Vi som kör ren elbil bara kör, ingen planering krävs. Ska man längre än bilen klarar som nu när jag körde till Östersund sist bara knapprar man in vart man ska och bilen själv räknar ut vart man ska ladda och hur länge.
Återigen handlar allt bara om en sak, välja rätt bil efter sina egna behov. Ja, köper men en elbil som har för kort räckvidd för sitt vardagliga behov, då blir det jobbigt. Har man ett körmönster med riktigt mycket långkörning även i vardagen, ja då väljer man en elbil som är smidig på det.
Självklart som biltestare måste man testa även usla elbilar, men att inte ha öppnare sinne än att man kan se förbi tron att alla därav är såna är ju lite illa för nån med det yrket.

Uppdaterat: 2021-10-24 11:47

Jag kör ingen elbil än (vi har beställt en Model Y för tre veckor sen som kommer i Nov/dec), men kan redan nu se fördelarna med att köra elbil. En stor anledning till varför jag personligen vill köra elbil är faktiskt möjligheten att få lära mig något nytt. Om man tänker efter, dagens bilar innebär ju inte mycket tankeverksamhet…bränslelampan blinkar, kör in till närmaste mack och tanka, done. Men med elbil får man möjlighet att lära sig om mer om laddning, planera lite, tänka om lite vid långresor och det för mig är det mest intressanta. Handlar inte livet om nyfikenhet och möjligheten att få lära sig nya saker kontinuerligt? Kör det som passar er, men tänk lite längre :).

Uppdaterat: 2021-10-24 11:59

Naturligtvis är en hybridbil bäst att leva med för de flesta (som inte är en fanatisk elbilsentusiast som får blodstörtning varje gång något annat är en hyllning till elbilen har fräckheten att krypa fram under någon sten) om den har så lång räckvidd och så stark elmotor och så acceptabelt låg vikt att den kan köras uteslutande på el rimligt långa sträckor när det är lämpligt och ändå spara en del ström för speciella situationer, vilket inebär att det bara är de senaste bilarna med den bästa tekniken som kan komma i fråga, flera enormt populära ladd hybrider från otroligt populära KIA är t.ex. i princip värdelösa eftersom de inte - i praktiken - kan köra som elbil eftersom motorerna är för svaga och räckvidden för liten, vilket man också kan säga om Volvos äldre modeller.

Flertalet äldre hybrider som rullar nu är inte bra nog eftersom tekniken inte var tillräckligt bra när de var nya.

Uppdaterat: 2021-10-24 13:17

Niklas, känner inte till din erfarenhet som ren elbilsförare, men kan lova att de är bekymmersfriare än man kan ana om man har elbil som är anpassad till ditt körmönster. Kör du mycket långresor kors o tvärs så är jag tvungen att göra dig besviken att rekommendera digTesla long range. Kortare resemönster, funkar säkert de flesta elbilar. Angående laddhybrider så tolkar jag in att du menar Volvos laddhybrider som liknar ett skämt. Dock är VW:s bland annat en mer en ren PHEV, som funkar rätt ok de har gått att köra utsläppsfritt oavsett väderlek kortare sträckor.

Uppdaterat: 2021-10-24 13:28

Om man bor så att man har egen laddning och mest kör korta dagliga sträckor så blir ju en laddhybrid en "elbil-light" som kommer gå mest på el, speciellt de som har bra ordnat med värme så att inte brum-brummen behöver starta stup i kvarten...
Men att det skulle vara krångligt rent generellt med elbil, speciellt om man har laddning hemma, det känns såhär 2021 som något som icke-elbilister mest har problem med...
Snabbladdarna byggs ut i en rasande takt på många platser och även med fler stalls på varje plats, DET är nyckeln till att det även skall fungera utanför vardagen, när vi skall resa till moster Agda i Sölvesborg på sportlovet...

Uppdaterat: 2021-10-24 13:38
*Robban
N-iklas skrev:

Naturligtvis är en hybridbil bäst att leva med för de flesta (som inte är en fanatisk elbilsentusiast som får blodstörtning varje gång något annat är en hyllning till elbilen har fräckheten att krypa fram under någon sten) om den har så lång räckvidd och så stark elmotor och så acceptabelt låg vikt att den kan köras uteslutande på el rimligt långa sträckor när det är lämpligt och ändå spara en del ström för speciella situationer, vilket inebär att det bara är de senaste bilarna med den bästa tekniken som kan komma i fråga, flera enormt populära ladd hybrider från otroligt populära KIA är t.ex. i princip värdelösa eftersom de inte - i praktiken - kan köra som elbil eftersom motorerna är för svaga och räckvidden för liten, vilket man också kan säga om Volvos äldre modeller.
Flertalet äldre hybrider som rullar nu är inte bra nog eftersom tekniken inte var tillräckligt bra när de var nya.

Här blir man ju nyfiken, du som har så bestämda åsikter om allt, hur långt sträcker sig din erfarenhet kring vardagligt brukande av elbil respektive laddhybridbil?

Sen är det kul att du är inne i mer eller mindre varenda tråd och skriver där det är nåt du inte tycker om, men blir jädrigt tyst om dig i trådar där det är uppenbart att Opel tabbat sig....
Som nu senast kring deras fusk och på det rejäla böter/straff. Vart är ditt försvarstal denna gång? ;)

Uppdaterat: 2021-10-24 14:49

Nja, om man kör mestadels korta sträckor med daglig pendling och tänker att det vore perfekt med en laddhybrid för då spar man bränslekostnaden så undrar jag varför man inte då går hela vägen och tar en elbil? Känns ju onekligen onödigt att köra omkring med en fossilmotor som dödlast. De få långresor man gör per år kan man klara med elbil.
Så tänker jag iallafall som funderade på laddhybrid först pga räckviddsångest men har sansat mig och väljer elbil istället.

Uppdaterat: 2021-10-24 15:29

Axa, absolut, men jag kan ha förståelse för de som inte vågar klippa soppaslangen...

Uppdaterat: 2021-10-24 16:03
*Robban

Robban
Ja, och det kan ju finnas allehanda anledningar till varför man inte väljer att göra det.

Uppdaterat: 2021-10-24 16:33

Jag skulle också välja elbil om det hade fungerat. Så som jag bor finns det ingen laddning nära mig. Vårt fritidshus ligger i obygden utan el.
Så vad har jag för alternativ? /Hasse

Uppdaterat: 2021-10-24 18:07

Jag har fått många frågor från kompisar och bekanta hur det fungerar med elbil. Många nyfikna. Till en början så var många skeptiska, men det har vänt. Flera väntar på sina nya bilar, andra skall till och beställa.
Ingen är särskilt intresserad av laddhybrid, även om det skulle kunna passa en och annan.
Det som är slående är att ingen planerar att köpa en ny fossilbil.
Är man tvingad till fossil drift, så kör man ett par år till med den och sedan hoppas på något längre räckvidd eller tätare laddpunkter på sikt.

Uppdaterat: 2021-10-24 18:51

Nog är det frestande att köpa elbil om man får glädjen att göra ytterligare ett bilbyte..:) Det är nog så att det senaste bytet var det sista med en fossilbränslemotor i bilen. Det skall bli intressant att se vad nytt som kommer på marknaden - bl a MGs kommande modeller. Men laddhybrid ser jag för min del ingen som helst fördel med att välja.

Uppdaterat: 2021-10-24 18:56

För mitt jobb skulle en laddhybrid vara optimal, helst en som gick 10-15 mil på el, min genomsnittliga körsträcka är 12.5 mil om dagen.
Men den varierar från 5-100 mil.
Gissar att jag skulle kunna köra på el 70-80%, och det är väl ingen dum minskning av mina utsläpp.
Har inte alls kollat vad som finns och kommer när det gäller 3 tons skåpbilar laddhybrider.

Uppdaterat: 2021-10-24 19:44

Dom där 70 000 går ju direkt ner i bilhandlarens ficka genom att denne höjt priset på bilen med 70 000.
Du kan ansöka att få tillbaka dem (av staten bilhandlaren behåller de du betalade extra) och de kommer ca 6 månader senare.
Bilhandlaren är den enda vinnaren här.

Uppdaterat: 2021-10-24 22:04

Men är det så stora skillnader mellan svenska och andra EU-länders priser på elbilar att man tydligt kan säga att påslaget är motsvarande bonusen?

Uppdaterat: 2021-10-24 22:28
J.L skrev:

Niklas, känner inte till din erfarenhet som ren elbilsförare, men kan lova att de är bekymmersfriare än man kan ana om man har elbil som är anpassad till ditt körmönster. Kör du mycket långresor kors o tvärs så är jag tvungen att göra dig besviken att rekommendera digTesla long range. Kortare resemönster, funkar säkert de flesta elbilar. Angående laddhybrider så tolkar jag in att du menar Volvos laddhybrider som liknar ett skämt. Dock är VW:s bland annat en mer en ren PHEV, som funkar rätt ok de har gått att köra utsläppsfritt oavsett väderlek kortare sträckor.

Problemet med Tesla är inte att det är en elbil, utan att det är en Tesla...
Den får en klassisk Citroen att framstå som ett under av funktionellt och förnuftigt välbygge.

Uppdaterat: 2021-10-25 04:52

Jonas, du säger alltså att alla elbilar skulle vara 70.000kr billigare i Sverige om bonusen inte fanns?

Uppdaterat: 2021-10-25 07:17

Niklas nu tror jag att du tappat tråden totalt. Citroens idé var att göra lösningar för teknikens egen skull, för att framstå futuristisk och som dock gick ut över funktionen periodvis. Personligen är jag övertygad att du aldrig provat en Tesla och upptäckt hur barnsligt enkel den är att använda. Man ställer in sina personliga inställningar en gång sen är det bara att köra 4000- 5000 10000 mil per år. Visst finns det egenskaper som inte är perfekta men helheten är ingen annan biltillverkare i närheten av. "Men smaken är ju som baken delad"

Uppdaterat: 2021-10-25 07:48
Axa skrev:

Nja, om man kör mestadels korta sträckor med daglig pendling och tänker att det vore perfekt med en laddhybrid för då spar man bränslekostnaden så undrar jag varför man inte då går hela vägen och tar en elbil? Känns ju onekligen onödigt att köra omkring med en fossilmotor som dödlast. De få långresor man gör per år kan man klara med elbil.
Så tänker jag iallafall som funderade på laddhybrid först pga räckviddsångest men har sansat mig och väljer elbil istället.

Allt är ju som någon tidigare skrev beroende på ens körmönster. För mig som bor i Stockholm skulle elbilen funka i vardagen, men inte på fritiden. Därav en fossilbil och en elbil, men nästa blir plug-in, typ Passat GTE eller Optima.

Vintertid åker vi i min familj upp till södra fjällen varje helg (så länge det är snö och då kidsen tävlar alpint) för att åka skidor. Det finns EN snabbladdare på vägen (Teslas laddstation) i Enköping. På plats kan vi inte snabbladda utan enbart långsamladda på 10A. Vi har ca 12 mil tur och retur från stugan till närmsta skidanläggning, och åker även skidor på söndagen samma dag vi åker hemåt igen. En Tesla model X hade kunnat fungera om vi kunde snabbladda vid stugan. Resan hem på söndagen kommer kräva ett laddstopp på vägen i Tesla Model X, och då skall det läggas till att takbox är ett måste, så även packning och värme i bilen. Vi hinner inte toppa upp räckvidden från det att vi kommer till stugan från skidbacken till att vi skall åka hem med en laddning på 10A.

Inte sagt att elbilen inte funkar för dessa resor, men det är en rejäl prisskillnad på en begagnad dieseldriven kombi/suv och en begagnad Tesla Model X. Ny är jag inte villig att lägga pengarna på. Prisskillnanden som finns kan man köra många mil med, och så slipper man stanna och stödladda för att lösa resan hem.
I villaområdet där jag bor, är det fler och fler som skaffat elbil, jag själv inräknad, men då som andrabil. Dvs den bilen man bränner runt i lokalt, men när långresorna skall göras, så är det fossilbilen som åker ut. Plug-in är det många som köper också, men de har då enbart en bil i hushållet, och de kör majoriteten av de lokala resorna på el.

Har flera bekanta som bor innanför tullarna och som är i behov av en bil, och där väljer alla mildhybrider, då de inte kan ladda någonstans. Dessa står även på gatan och inte i garage.

Uppdaterat: 2021-10-25 10:33

Iso, det finns andra snabbladdare i Enköping, bland annat Ionity och sedan har du ju 100kW laddare genom dalarna, även om det tyvärr bara är 1-stalls så jag skulle inte heller lita på att det inte är kö där en söndag kväll.

Uppdaterat: 2021-10-25 10:43
*Robban
EnannanRobban skrev:

Iso, det finns andra snabbladdare i Enköping, bland annat Ionity och sedan har du ju 100kW laddare genom dalarna, även om det tyvärr bara är 1-stalls så jag skulle inte heller lita på att det inte är kö där en söndag kväll.

Ok, jag har inte sett dem i alla fall. Brukar vika av vid Riksväg 70, via Sala på vägen uppåt så kanske missar dem. Det jag vill få fram, är att nog för att elbilen funkar till största delen, så är det väldigt många resor som det inte funkar för, än mindre när alla skall göra samma resa på tex sportlov, julhelg eller liknande. Där kommer istället plugin-hybriden till sin rätt. Fixar man ca 6 mil på el så täcker det de daglig behovet, men möjliggör långresor utan minsta problem och med lite mindre förbrukning än en vanlig fossilbil.

Det skall vara lätt att göra rätt, jag tycker inte riktigt att det är det just nu, vilket ledarskribenten också är inne på om man läser mellan raderna (vissa tolkar dock allt bokstavligt). Plugin-hybriden borde istället utvecklas, men större och starkare batteri, medans bensintanken och förbränningsmotorn borde bli mindre och istället för att driva bilen, driva en generator. Motorn kan gå på fasta varvtal i olika steg för att få rejäl livslängd. Skulle man komma kanske en 25-30 mil på el, och 20-30 mil på förbränningsbränsle (bensin, behövs typ 15 literstank), så kommer många sällan använda bensinmotorn och då enbart på långstyrning. 60 mils verklig räckvidd är ju ändå acceptabelt och att tanka 15 liter bensin går ju på under 3 minuter. Inte ofta folk kör längre än 90 mil i ett bräde (även om man själv kör längre titt som tätt).

Men det är väl en utopi, idag skall alla, undantaget vissa, ha över 370häst och vara "sportigt".

Uppdaterat: 2021-10-25 13:15

Iso, du har helt rätt i nörderitet i behovet av massor av hästar, men det hänger ju helt ihop med att omställning kostar pengar och för att kunna sälja en produkt dyrt så behöver den vara med "extra allt"

I ditt fall så förstår jag att inte gå all-in på el, men jag gissar att du kommer att använda elbilen mer och mer och längre och längre...
Att vi skall jobba för att det skall bli laddhybrider med 10-15 mil räckvidd tror jag inte alls på, dels kommer de bli minst lika dyra som elbilar och dels så faller det på sin egen vinning...
Det behövs fler snabbladdare på de platser det finns och det behövs bra med destladdning på platser där folk är under längre tid, typ hotell eller som i ditt fall, skidbacken.

Uppdaterat: 2021-10-25 14:30
*Robban

En stor nackdel med laddhybrider är väl att de är väldigt komplicerade då det är två motorsystem som måste jobba parallellt som dessutom innebär att det är två system som måste servas. Det måste väl bli onödigt dyra och serva och underhålla? Jag tror på elbilar resp dieslar för längre åkturer.

Uppdaterat: 2021-10-25 19:54

En stor nackdel med laddhybrider är väl att de är väldigt komplicerade då det är två motorsystem som måste jobba parallellt som dessutom innebär att det är två system som måste servas. Det måste väl bli onödigt dyra och serva och underhålla? Jag tror på elbilar resp dieslar för längre åkturer.

Uppdaterat: 2021-10-25 19:55

Isoderlund
Jo, man behöver ju se till sitt eget körmönster för att göra ett vettigt val.
Mitt inlägg var väl reaktion på krönikörens tankar. Jag själv har ju tänkt om utifrån att de få längre resor jag eventuellt gör per år kan klaras av med elbil.
Jag var inne på en laddhybrid, Cupra Formentor, men har tänkt om och det blir elbil.

Uppdaterat: 2021-10-25 21:47

OJOJ, så många kommentarer innan jag ens tittat in. Orkar inte läsa allt, men kan säga att jag inte gillar hybrider. Detta säger jag som en person som inte haft någon elbil ännu, men kört många.

Har också kört hybrid några gånger och ser det som meningslöst. Man kör några få mil på el, resten måste bensinen svara för eller i några få fall, dieseln.

Den stora nackdelen är att ett litet batteri som en hybrid har, tar dels slut snabbt, men slits också mycket snabbare eftersom det är litet. Ju större batteri och dessutom med liten buffert, desto längre håller det.

Uppdaterat: 2021-10-25 22:09
- Peugeot e-208 GT 2022