Vi Bilägares forum

Volvo och Polestar bildar ny utsläppspool

Volvo och Polestar bildar ny utsläppspool

Volvo och Polestar ska bjuda in konkurrenter att ”åka snålskjuts” på den officiella utsläppssiffran för att slippa böter, enligt nya uppgifter.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-19 14:53

Kommentarer

Ni förstår väl att Volvo's bilar inte har direkt de lägsta utsläppen? Att läsa en sådan här sak, gör mig lite deppad..

Uppdaterat: 2021-10-19 17:05

Det är lite märkligt det där, Volvo och alla andra biltillverkare, tillverkar bilar som kunderna efterfrågar. Om kunderna i högre andel köper tex dieselbilar eller bensinbilar så skall tillverkaren drabbas av detta. Börjar de sälja enbart elbilar och laddhybrider som faktiskt går långt (över 6 mil per laddning) kan vara farligt, då många potentiella köpare kanske väljer ett annat märke då.

Sedan tror jag många, och framförallt Volvo, bör fundera på om en plugin-hybrid egentligen behöver över 300 hästar. Kanske vore bättre med en mindre motor, på kanske 150, istället för de stora törstiga motorerna många tillverkare har nu.

Det man glömmer, är att många inte vill ha, har möjlighet, eller kan köra elbil, vart skall dessa vända sig till? Eller är det Amish-style som gäller med häst och vagn?

Uppdaterat: 2021-10-19 19:12

Isoderlund
Hur tänkte du nu? Tesla tillverkar ju bara elbilar. Det finns egentligen inget som hindrar Volvo att tillverka större andel elbilar, eller snarare de kanske skulle börjat satsa på elektrifieringen tidigare.

Vill man inte ha elbil har man som konsument inga problem i dagsläget att köpa fossilbil även om Volvo skulle sluta med sådana.

Uppdaterat: 2021-10-19 19:18

Utsläpps-pooler borde inte existera alls, det är ett tecken på fusk och att man inte vill göra omställningen. Vad är meningen om någon inte släpper ut något, och sedan säljer man dessa utsläppen till andra som kan fortsätta.. vad är miljö och klimatvinster med sådana system?

Uppdaterat: 2021-10-19 21:16
Axa skrev:

Isoderlund
Hur tänkte du nu? Tesla tillverkar ju bara elbilar. Det finns egentligen inget som hindrar Volvo att tillverka större andel elbilar, eller snarare de kanske skulle börjat satsa på elektrifieringen tidigare.
Vill man inte ha elbil har man som konsument inga problem i dagsläget att köpa fossilbil även om Volvo skulle sluta med sådana.

Absolut att Tesla bara tillverkar elbilar. Men det är ju inte så att alla köper Teslor. Många köper Plugin-hybrider i samma prisklass. De som absolut vill ha elbilar har ju inte problemet. Tror långt i från alla Volvokunder köper elbilar. Vilket även statistiken visar, med pinsamt låga nivåer på batteribilarna.

Visst att alla skall börja köra batteribilar enligt politiken, och även tillverkarna verkar slå in detta i folks huvuden att det bara är guld och grön skogar med elbilar, problemet är att det funkar för väldigt få i tex Sverige. För att många i norr skall överväga elbil över huvudtaget, behövs en rejäl räckvidd i sträng kyla, 15-20 mil i -25 är inte hållbart, då många resor i norr är längre än så. Alla kan inte ladda på jobbet eller hemma.

Poängen, är att så länge man låser in sig på ett drivlineslag, låser man in sig på en viss markand, och däreigenom stänger man ute potentiella kunder som inte är vill ha det. Tesla säljer ju många bilar, men ytterst få som kör tesla i norra norrland, eller Dalarna för den delen. I alla fall sett till hur det ser ut i tätorterna med laddar lite varstans.
Som ebart elbilstillverkare så konkurrerar man med andra tillverkare som enbart säljer elbilar.

Skulle Volvo bara sälja rena elbilar idag, skulle försäljningen minska rejält mot nuvrande försäljning. 683 sålda elbilar är ju inte mycket att hänga i granen. Mg har krängt 3155 på under samma period, och VW har sålt 2546 ID3:or. Köparna av Volvobilar väljer uppenbarligen aktivt bort elbilarna.

Uppdaterat: 2021-10-20 10:32

Isoderlund
Ja, och uppenbarligen vill väl inte Volvo låsa in sig med enbart elbilar då de säljer bra med fossilbilar.
Men jag tror och uppfattar som att Volvo inte heller helhjärtat satsar på elektrifieringen och då blir det halvdana elmodeller som släpps.
Volvo skulle kunnat ha ett utbud av övervägande elbilar med någon enstaka fossil eller hybrider kvar för att på så sätt minska nivån på utsläppsbötern.

Uppdaterat: 2021-10-20 11:01

Kan ju också bero på att Volvo inte har speciellt attraktiva erbjudanden när det gäller elbilar... Och talar vi om Sverige (som du Isoderlund tycks göra) så är ju inte heller Volvos försäljningsutveckling detta år med sina fossilbränsledrivna bilar speciellt positiv.
Sen är det givetvis så att en enda "motortyp" aldrig kommer att passa alla men när det gäller batteridrivna bilar tror jag att du ser mera nackdelar än vad det i realiteten är. Och hur många kör dagligen 20 mil i minus 25 grader ?

Uppdaterat: 2021-10-20 11:14
Pi skrev:

Kan ju också bero på att Volvo inte har speciellt attraktiva erbjudanden när det gäller elbilar... Och talar vi om Sverige (som du Isoderlund tycks göra) så är ju inte heller Volvos försäljningsutveckling detta år med sina fossilbränsledrivna bilar speciellt positiv.
Sen är det givetvis så att en enda "motortyp" aldrig kommer att passa alla men när det gäller batteridrivna bilar tror jag att du ser mera nackdelar än vad det i realiteten är. Och hur många kör dagligen 20 mil i minus 25 grader ?

Ja, jag syftar enbart till den Svenska marknaden. Hur det ser ut på andra markander vet jag ej.
Men, sitter med en elbil som andrabil, och jag tycker det är ett jäkla laddande. Kan ta mig ut till landet med den sommartid, men går ej vintertid. Faktiskt räckvidd i motrvägsfart och med normal värme på är big no no för de flesta elbilar om man vill komma 35+ mil på en laddning.Måste gå fortare att ladda också, även på snabbladdarna. Att pausa 45minuter till 90 minuter varje 30:e mil är inte hållbart vi långresor. Snitthastigheten blir ju skrämmande låg med alla stoppen.

Uppdaterat: 2021-10-20 12:04

Isoderlund - med dina krav har du väl helt enkelt köpt fel elbil. Det kan man enkelt göra även när det gäller fossilbränsledrivna bilar - man kanske t ex inte trivs med stolarna för 35 mil i sträck. Sen - med tanke på hur långt svenska personbilar går i snitt per år så är nog inte långresor nåt de flesta gör mer eller mindre dagligen.

Uppdaterat: 2021-10-20 12:20
Pi skrev:

Isoderlund - med dina krav har du väl helt enkelt köpt fel elbil. Det kan man enkelt göra även när det gäller fossilbränsledrivna bilar - man kanske t ex inte trivs med stolarna för 35 mil i sträck. Sen - med tanke på hur långt svenska personbilar går i snitt per år så är nog inte långresor nåt de flesta gör mer eller mindre dagligen.

Om jag köpte fel elbil, kanske det. Men den var begagnad, och den kostade under 250k i inköp för mig. Mer vill jag inte lägga på en andrabil.

Stolarna i elbilar är, i mitt tycke, genrellt sämre än i dito fossilbil. Ta bara ID3 vs Golf, stolarna i Golf är mycket mer sköna och uppbyggda.

Jag kör nog mer än snittet, och total miltalet årligen spritt över alla fordon är väl lite över 5000mil. Elbilen rullar mestadels lokalt, medans fossilbilen rullar mestadels långt eller när släp behöver dras. Problemet är att jag testat köra moderna nya elbilar en sträcka jag ofta kör med fossilbilen (29 mil enkel), sommartid funkar det med nöd och näppe, men vinteritd eller tidig höst funkar det inte alls, då inte ens en ny ID3:a kan fixa det. En ID3 drar i motorvägsfart sommartid 20,5kW/100km. Batteriet jag behöver för min 29 mil är såeldes minst 62kW och då har jag en liten marginal på någon mil när jag kommer fram. Vintertid med minusgrader, värme (vi bortser från snömodd, motvind och allt annat) ökar förburukningen något utöver det och jag når inte målet. Jag behöver alltså köpa 77kW-modellen för att kunna köra 30ish mil i normal laglig motorvägsfart. 30 mils motorväg tycker jag ändå man skall kunna förvänta sig i en ny bil idag.

Man vill inte heller stödladda på vägen, framför allt inte på en resa om 30mil, där resan då tar en minst 1-2 timmar längre tid.

Visst funkar elbilen för många som inte kör mycket eller sällan, eller kanske bara lokalt, men många kör ibland lite längre än 10 mil enkel väg och vill kanske då även komma hem på samma laddning, då är kravet ett batteri på över 40kW

Uppdaterat: 2021-10-20 13:57
lsoderlund skrev:

Att pausa 45minuter till 90 minuter varje 30:e mil är inte hållbart vi långresor. Snitthastigheten blir ju skrämmande låg med alla stoppen.

Nu är det ju väldigt få långrese-elbilar som behöver 90 minuter för 30 nya mil, men jag tror tvärtom att när laddnätverket är bra utbyggt och fler vant sig vid att detta är standarden, då kommer det bli en säkrare körning då fler inte tokkör idiotlångt och tror de är alerta medans de i själva verket är livsfarliga i trafiken....

Uppdaterat: 2021-10-20 13:59
lsoderlund skrev:

Man vill inte heller stödladda på vägen, framför allt inte på en resa om 30mil, där resan då tar en minst 1-2 timmar längre tid.
Visst funkar elbilen för många som inte kör mycket eller sällan, eller kanske bara lokalt, men många kör ibland lite längre än 10 mil enkel väg och vill kanske då även komma hem på samma laddning, då är kravet ett batteri på över 40kW

Alltså man kan ju undra om du verkligen kör elbil med det resonemanget du har?!
Hur kan du få det till att ta 1-2 timmar längre tid att köra 30 mil om elbilen klarar det sommartid men inte vintertid, då lär det ju kanske vara 4-6 mil extra du behöver stödladda på vägen, tar ju max 10 minuter typ. Gör man när man ändå stannar till och köper en mugg eller nåt.

Nej elbil är inte för alla än, men jag blir så jävla less på detta skitsnack och rena lögner som många drar upp för de är negativa....

Och att elbilen bara fungerar för de som inte kör mycket? Jag kör 6000 mil om året.....konstigt att det fungerat.....
Som jag sagt så många gånger innan, det handlar om precis samma sak som när man köper fossilbil, rätt bil för ens egna behov.

Uppdaterat: 2021-10-20 14:03

Och knyter vi an diskussionen om räckvidd och förbrukning med de bilmärken artikeln handlar om så har Volvo/Polestar inte särskilt effektiva elbilar. Bland de sämre faktiskt.

Uppdaterat: 2021-10-20 15:29

Isosoderlund tycker jag resonerar oerhört märkligt, låter som han kör en Renault Zoe eller Nissan Leaf av tidig upplaga. Beträffande Volvo/Polestars elbilar är de inte konkurrenskraftiga som fortskaffningsmedel betraktat. Att köra 100 mil över dagen i det ledande amerikanska märket tar enligt egen erfarenhet någon halvtimme längre med elbilen. På långa distanser ska man ta pauser för att inte bli okoncentrerad o trafikfarlig, vilket vi humanoider blir vid monotona uppgifter, som till exempel att köra bil. Med elbilar anpassade för att köras är det inget problem att köra mycket och långt, mycket bättre och trevligare än förorenande bullrande/vibrerande diesel-/bensinstånkor från exempelvis Volvo

Uppdaterat: 2021-10-20 21:48