Vi Bilägares forum

Stellantis bygger europeiskt laddnätverk och batterifabrik i USA

Stellantis bygger europeiskt laddnätverk och batterifabrik i USA

Fordonsjätten som bland annat har Peugeot, Citroën och Opel under sitt paraply satsar på infrastruktur kring elbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-19 18:50

Kommentarer

Intressant, jag har ju beställt en ny Stellantis elbil som ska levereras i Februari om det går enligt plan.
Visst, allt detta kommer ta flera år, men jag har varit så nöjd med mina PSA bilar så skulle inte förvåna mig om nästa bil efter den kommande blir PSA/Stellantis också.

Beror på, kanske vid det laget så kanske Tesla kommit ut med sin så kallade "25 000 dollars bil" och om så är fallet så kanske det blir Tesla den gången.

Uppdaterat: 2021-10-19 19:48
- Peugeot e-208 GT 2022

Kul att läsa samma sak från alla biltillverkare "vi ska bli störst"

Uppdaterat: 2021-10-19 22:13

Jag är övertygad om att Tesla är och kommer vara störst på EV många år framöver och jag tror att VW kan bli nummer två...detta baserat på deras ambitioner... Vissa tillverkare har allt för små ambitioner när det gäller EV's

Uppdaterat: 2021-10-19 22:26
- Peugeot e-208 GT 2022

Eftersom jag specialstuderat det aktuella företagets interna ageranden och verksamhet, är det min slutsats att dessa uppvisar mycket stor likhet med "The Borg" i Star Trek, inte trevliga att ha affärer med, men att underskatta dem i förmåga att ta över och breda ut sig och bli mäktiga är ett misstag, de tänker uppnå det slutgiltiga målet med skoningslös beslutsamhet och låter ingenting stå i vägen.
Det är bara en tidsfråga...

Påminner faktiskt en del om gamla GM på 1910-20-30-talet.

Uppdaterat: 2021-10-20 00:03

Kan ju tycka att de som vill investera i laddinfra, gå in i ett befintligt projekt istället, typ Ionity och stöd det istället för att bygga ytterligare ett nät för "Stellantianer"

Uppdaterat: 2021-10-20 08:39
*Robban
EnannanRobban skrev:

Kan ju tycka att de som vill investera i laddinfra, gå in i ett befintligt projekt istället, typ Ionity och stöd det istället för att bygga ytterligare ett nät för "Stellantianer"

Märkliga är väl att marknaden skall lösa politikens problem. Samma politik, som de senaste 7 åren velat minska markandes innovation och påverkan.

Klart Stellantis vill kliva in här. Förstå hur många laddare som behövs, för varje kW kan du plocka några ören eller kanske krona. Många vinster här. Är man först på banan, så har man längst tid att etablera sig.

Uppdaterat: 2021-10-20 10:45

Iso, "några ören här och där" med en investering på miljonen eller mer per snabbladdare...
Sedan när blev snabbladdare politikens problem att lösa? Vi har marknadsekonomi i landet och de stöd som faktiskt finns är ju för att stötta platser där det inte just nu är kommerciellt gångbart att bygga, men du kanske tycker att Regeringen skall ut och bygga laddare?

Uppdaterat: 2021-10-20 11:32
*Robban
bejje skrev:

Jag är övertygad om att Tesla är och kommer vara störst på EV många år framöver och jag tror att VW kan bli nummer två...detta baserat på deras ambitioner... Vissa tillverkare har allt för små ambitioner när det gäller EV's

Håller helt klart med dig om Tesla, nummer ett, ett bra tag framöver.
Men sen tror jag nog Kia/Hyundai ligger som tvåan där.
Som nummer tre Renault/Nissan, byggt på sig stor erfarenhet både med Leaf och Zoe.
Delad fjärde Stelantis och VW, båda två Europeiska. Lite huggigt beslutsfattande i båda företagen. Båda bär på rejält stora ryggsäckar med fabriker för dinosauriebilar. Och i Stelantis ska Italienare, fransmän och amerikaner samtala med varandra 🤣 Good Luck.
Och VW, som har ett ohälsosamt företagsklimat.

Sen kommer eftersläntrarna, Ford, GM, Toyota (som hade ett rejäält försprång med sina hybrider, men tappa det totalt vid övergången till helelektriskt), Mazda, Subaru, osv, osv.

Uppdaterat: 2021-10-21 03:02

Xtuz, du tror alltså mer på förlorarnas klubb, Stellantis, än t.ex. BMW och Mercedes och alla kinesiska märken?

Jag tror att de kinesiska märkena kommer att explodera i marknadsandelar och inta andra eller förstaplatsen om inte fransmännen får igenom tullar snabbt nog förstås, då stannar de på ca 10% av marknaden.

Uppdaterat: 2021-10-21 16:24

Kineserna kommer att få problem med konkurrensen från redan etablerade tillverkare.
Inte genom sämre teknik eller kvalite’ utan för att det blir allt dyrare med tillverkning i Kina.
Än så länge och kanske ytterligare några år hänger de med, men jag tror att de kommer att lägga viss produktion i U-länder, förmodligen Afrika där de satsar stort.

Uppdaterat: 2021-10-21 16:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre