Vi Bilägares forum

Volkswagen: ”Tesla sätter en ny standard”

Volkswagen: ”Tesla sätter en ny standard”

Volkswagen måste snabba på planerna att ställa om fabriken i Wolfsburg till eldrift efter Teslas intåg.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-14 06:30

Kommentarer

Man förstår att den traditionella bokstavligen ser paniken i vitögat efter att ha legat på "soffan" och prioriterat fel i produkt/produktionutvecklingen. Omställningen blir en "varvsindustri" i dignitet för bilindustrin. Bra gjort av Tesla!

Uppdaterat: 2021-10-14 07:40

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Mahatma Gandhi

Uppdaterat: 2021-10-14 14:04
gmogmo skrev:

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
Mahatma Gandhi

Den var bra och tänkvärd.

Uppdaterat: 2021-10-14 15:42

Tesla ihop med Kineserna kommer köra över de som inte skyndar på ordentligt.

Topplisteaktörer om 5 år i försäljning:
Tesla
Byd (som levererar bladebatterier till Tesla och egna bilar och bussar)
Xpeng (Lyxigare Kina-bil med världsledande teknik)
Nio (Lyxig Kina-bil med batteribyten)
MG (Folkligare billigare Kina-bil, har redan toppat listan i Sverige)
VW (är ändå ganska aktiva inom elbilar)
Ford (Bygger gigantiska batterifabriker med Kinesiska CATL, kommer starkt)
Mercedes (Kraftig snabb övergång till el)
Kia (d.o.)
Hyundai (d.o)
Stellantis (Fiat, citroen, Opel, Peugeot, snabb övergång till el)

Förlorare:
Toyota
Honda
Mazda
Subaru
Många Amerikanska märken

Övriga:
Oklart men troligen förlorare

Uppdaterat: 2021-10-14 16:22

Visst kommer andra än Tesla, men deras ambitioner är väldigt låga sett till vad Tesla planerar att bygga.
Den enda (utom kineserna) som verkar ta detta på allvar är Volkswagen som inser att de skulle agerat tidigare och nu vill ändra på det.

Många andra tillverkare planerar fortfarande att bygga många fossila bilar 2030. Det är ett stort misstag tror jag.
Den som inte går all in nu på en gång kommer det gå dåligt för.

Uppdaterat: 2021-10-14 19:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Det är dem jag har på förlorarlistan.

Men de övriga på vinnarlistan har också fattat.

De övriga gör det halvhjärtat, dvs använder samma plattform för el och fossilbil vilket är helfel.

Toyota och Honda gick ju ut med att de i Japan ska producera 80% med fossilmotor (dock hybrid) 2030. Lycka till säger jag, de kommer inte kunna sälja en enda till Europa eller ens USA.

Uppdaterat: 2021-10-14 20:38

junkers... helt klart, de kommer förlora Europa, men det finns så klart andra marknader de kan sälja till, men jag tror även USA kommer gå över till el, men inte lika snabbt som Europa, men att förlora stora marknader visar på att dessa tillverkare inte förstår vad som håller på att hända. De tror att det kommer gå mycket långsammare än det gör, men EV explosionen händer nu och kommer gå snabbt.

Framförallt Toyota kommer förlora stora marknadsandelar om de inte ändrar sig nu på en gång och sätter 100% av all kraft till EV's

Uppdaterat: 2021-10-14 21:09
- Peugeot e-208 GT 2022

Junkers
Jag kan väl hålla med om ditt resonemang och de du har på listan. Dock är det svårt att sia vilka företag som blir kvar och vilka som försvinner. Lika svårt var det att sia något om Tesla i dess begynnelse, eller att Saab skulle gå i graven, etc.
Mycket kan hända på 5 år.

Uppdaterat: 2021-10-14 21:52

Absolut, sedan försvinner de kanske inte utan vinnare-förlorare

Uppdaterat: 2021-10-14 21:59

Ni kommer bli förvånade av hur många tidigare "stora" tillverkare som försvinner.
Det kommer gå fort. De stora kända tillverkarna har dessutom enorma skulder idag som får Tesla att se helt skuldfria ut. Hur ska de kunna satsa lika stort som Tesla redan gjort utan att utöka sitt redan enorma skuldberg? Svaret är att de kan de inte. De måste utöka sitt skuldberg ännu mer och Tesla minskar hela tiden sina skulder och de är pyttesmå jämfört med de stora tillverkarna.

Uppdaterat: 2021-10-14 22:07
- Peugeot e-208 GT 2022

Vilka är det som har stora skulder?
De mer obskyra märkena?

Uppdaterat: 2021-10-14 22:53

Men nu svamlar du väl runt lite ändå Bejje.

Uppdaterat: 2021-10-14 23:14

Svamlar? Knappast, Jag står bakom vad jag säger, säg annars vad som skulle vara konstigt?

Uppdaterat: 2021-10-15 01:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag är inte lika övertygad att elbilen kommer att svara för all bilförsäljning inom överskådlig tid eller om dden överhuvudtaget kommer att göra det någonsin.
Bensin, diesel och speciellt gas i olika former kommer att ha en stor marknadsandel flera decennier framåt i tiden, så att dödförklara de fordonstillverkare som ligger efter med EV är nog lite dumt.
Men att ligga efter med EV medför helt klart att man tappar marknadsandelar hur mycket det nu innebär.
Man måste komma ihåg att den största marknaden finns utanför vår lilla ankdamm.

Uppdaterat: 2021-10-17 12:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fel.

Uppdaterat: 2021-10-17 18:58

Största bilmarknaden är Kina och där ser omställning till 100% el gå rekordfort, endast några få år kvar.
BYD som bara för ett par år sedan hade 80-90% fossilbilar kommer i stort sett sluta med fossilbilar inom två år.
Den toppsäljande elbilen i Kostar motsvarande 40000:- och snart lanseras den i nytt utförande med mer funktioner, större och dubbla storleken på batteri som gör att den får statlig subvention, runt 300 km räckvidd. Före subvention kostar den då 55000:- men i och med det större batteriet så får den subvention och kostar fortfarande 40000:-

NEV:s står för över 20% nu i Kina och för drygt ett år sedan var det 5%.
Batteribil i Kina är numera billigare än fossilbil.

In the first eight months of 2021, sales of EVs in China more than tripled to 1.48 million units compared with a 17.1% increase for the overall auto market.

Följande Kineser är nu etablerade i Norge:
Xpeng
Nio, som även bygger batteribytesstationer som öppnar nästa månad. 3 minuter.
Hongqi (FAW ett av världens största företag)
BYDpå väg

Uppdaterat: 2021-10-17 18:57

Junkers, hur tror du utvecklingen blir i övriga länder i Asien, Indien, Pakistan, Afghanistan o.s.v.?
Och Afrikas alla länder, många lagar fortfarande sin mat på fotogenkök och kör en väl använd LC.
Och Australien?
Visst kommer de att börja med elbilar, men det kommer att ta tid och det kommer att dröja innan de får tillräcklig räckvidd.

Uppdaterat: 2021-10-17 19:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Det är ju helt klart en utmaning att ha elbil i stora delar av världen då elförsörjning inte kanske är löst.
Men å andra sidan så är det kanske inte de länderna som står för den större delen av globala utsläpp.

Uppdaterat: 2021-10-17 19:39

Nej naturligtvis inte och visst kommer EV att minska utsläppen en hel del , men tyvärr inte lika mycket som många tror så länge flera länder framställer sin el med kol eller olja med bristande rökgasrening och obefintlig CO2-hantering.

Uppdaterat: 2021-10-17 19:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Junkers, hur tror du utvecklingen blir i övriga länder i Asien, Indien, Pakistan, Afghanistan o.s.v.?
Och Afrikas alla länder, många lagar fortfarande sin mat på fotogenkök och kör en väl använd LC.
Och Australien?
Visst kommer de att börja med elbilar, men det kommer att ta tid och det kommer att dröja innan de får tillräcklig räckvidd.

Sitter och kollar en Australiensisk youtuber just nu och han är lika övertygad om att Kineserna väller in där också, de har redan börjat, först kinesiska Tesla så klart men många på gång.

4 av de 5 mest ökande biltillverkarna i Austarlien just nu är Kinesiska.

The electric viking heter hans kanal.

https://www.carexpert.com.au/car-news/byd-yuan-plus-electric-suv-locked-in-for-australia

Även Ute som australiensarna älskar:
https://www.carsales.com.au/editorial/details/byd-electric-ute-is-coming-to-australia-131890/

BYD ska även lägga tillverkning i Australien, alla andra har ju i stort sett lagt ned tillverkningen där av de mer välkända märkena.

Uppdaterat: 2021-10-17 21:54

junkers, jag skrev inte att det inte kommer elbilar dit utan att det kommer att ta tid!
Det finns inga laddstationer ute i bushen, det finns många ställen som inte har el och där de har det är det ofta dieselkraggar.
Men i de större städerna kommer säkert EV att bli mer vanliga och det är ju där föroreningarna är värst, men tyvärr laddas ju fordonen oftast med el som framställs fossilt.

Men både i Afrika och Australien är det utmärkt med solcellanläggningar, de kanske har lite problem med nedsmutsning, men slipper snö och mörker som vi får dras med.

Uppdaterat: 2021-10-18 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det här visar att jag har stöd för mitt antagande att fossileldade bilar kommer att finnas länge än och det kommer ju från de som bör känna till saken betydligt bättre än jag.
" Enligt marknadsanalyser som Volkswagengruppen tagit del av förväntas efterfrågan på bilar med förbränningsmotorer öka med 58 procent till 7,5 miljoner fordon kommande tio åren."

Uppdaterat: 2021-10-18 12:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gissar att dessa marknadsanalytiker snart får se sig om efter annat jobb, ha ha

Uppdaterat: 2021-10-18 15:27