När Årets Bil ska utses finns gott om riktigt bra modeller. Men testförarna har också hittat flera bidrag som de inte vill skicka till final, bland annat elsuven Ford Mustang Mach-E. ”Den går som en anka”, säger Tommy Wahlström.
När Årets Bil ska utses finns gott om riktigt bra modeller. Men testförarna har också hittat flera bidrag som de inte vill skicka till final, bland annat elsuven Ford Mustang Mach-E. ”Den går som en anka”, säger Tommy Wahlström.
Kommentarer
DS 4 har en väldigt snygg färg. Sen kan man väl säga att det är lite 2019 att komma ut med en ny modell som är en plug-in hybrid. Här borde DS 4 kommit med fullständig eldrift från början, men bra att det kommer senast 2024 men det kan vara lite försent. Den baseras på EMP2 plattformen som Stellantis redan bygger elbilar på (Peugeot Boxer/Citroën Berlingo i elutförande). Vi kan nog räkna med ett 74 kWh batteri där. Och både Astra och 308 kommer som elbilar på samma plattform, och högst troligt även C5 X. 2024 kommer även den nya DS 5 som blir helelektrisk på nya STLA-plattformen.
SUV, bla, bla, bla.
Kompakt-SUV, bla, bla, bla.
Dom kallar den CUV, bla, bla, bla...
Det är en tröttsam trend detta :/
Är det någon (även redaktionen) som kan tipsa mig om en SUV som jag kan testa, där jag kommer efteråt att säga "Oj, detta är bättre än en vanlig bil". Jag har testat XC60 och CX-5.. så dessa behöver jag inte testa igen. Jag vill vara helt opartiskt.. och även beredd att ändra min åsikt angående SUV modellerna. För tills idag, har jag inte sett några som helst fördelar, mer än att det är tyngre bilar som slår undan säkerheten på vanliga bilar. Detta inlägg är inget skämt, upp på bordet med SUV modeller jag borde testa för att kunna ändra min åsikt i frågan.
Även elbilar kan ingå i mitt test, inga problem. Har redan testat tex Citroenen e-C4.. ifs crossover, och den underkändes av mig.
Du vill alltså testa en lite kortare och högre bil, oavsett storlek på bilen? Det verkar vara det som du definierar som SUV.
Dvs allt från Hyundai Kona till BMW X7 utifrån din definition?
Och varför skall vi som åker SUV bry oss om vad du tycker?
Lev du i din lilla värld och låt oss som gillar lite högre bilar som en SUV vara ifred från ditt barnsliga tyckande, som vi inte ens bett om.
Konstig attityd från Guran och Christer, tycker jag. Jag har funderat mycket på vad det är folk dras till med SUVar och jag har provat ganska många utan att fastna för dem.
Nånting verkar vara uppskattat och det vore kul att få en AHA-upplevelse.
Vadå konstig attityd?
Enligt Stygga Vargen är ALLA bilar som inte är som en ”gammal” sedan eller kombibil en SUV.
Så en något mer detaljerad definition om t.ex storleksklass vore på sin plats.
Men om nu en bil som inte är en ”vanlig bil” är en SUV så kan jag väl tipsa om Mazda MX-30. Den är väl kanske en SUV? En riktigt mysig lagomt stor elbil.
Det har väl vi förklarat för döva öron åtskilliga gånger vad som gör att vi dras till SUVar. Och vi är ju definitivt inte några få kufar eftersom SUVar säljer väldigt bra. Med lite lyhördhet och fantasi så borde du nog förstått att vi som gillar SUVar vill ha en högre byggd bil som vi sätter oss i och inte kryper ned i t.ex. m.m m.m. Vänta tills du blir lite äldre och lite stelare så förstår du definitivt vad jag menar med att "krypa ned i"
MX-30 är bara opraktisk och med för kort räckvidd. Mer crossover än SUV/CUV.
Peugeot e-2008 är bra och trevlig.
Opraktisk och för kort räckvidd är väl upp till användaren.
Jag skrev att det var en mysig lagom stor elbil….
Sen är det upp till Vargen att avgöra.
Den kör inte långt på strömmen, men går tyst, har bekväma stolar och snygg interiör med bra material. Och och Vargen hade provkört 2008:s halvsyskon Citroën e-C4 och den var det självklart nått fel på.
Men oavsett så kommer det bli som Christer påpekade, finns inget som kommer duga, alla förslag kommer suga.
Det lustiga är att de som kör en riktig SUV aldrig ifrågasätter varför vissa kör Sedaner, Kombibilar eller bilar som är mittemellan dessa. Vi fattar varför vissa föredrar dessa bilar. Har kört sådana bilar i 47 år. Fatta!
Däremot så är det omvända väldigt vanligt så att det nästan gränsar till mobbing, det vill säga att de som kör SUVar ifrågasätts ständigt och hånas med Vargen i spetsen och flera hänger på i drevet. Man kan inte förstå att någon väljer en SUV. Brist på empati, fantasi eller bara ren dumhet???
Personligen skiter jag i vad dessa SUVhatare tycker, men ibland blir man sååå trött att det rinner över.
Fast det där inlägget var ju inte direkt något "jag-skiter-väl-i-det"-inlägg :p
Det SUV är bra till är att kliva i och ur, väldigt bekvämt :)
Finns väl någon MPV som har liknande insteg.
Men tyvärr, där slutar fördelarna. Det sägs att man ser bättre för man sitter högre upp, men nja, så höga är dom inte så det blir någon överväldigande fördel.
Sen kan jag inte släppa det där med bagageutrymmet.
90% av dom är riktigt trånga, som en trång kombikupé i bagaget.
Varför vågar ingen tillverkare hänga på en rejäl ryggsäck?
Skulle hellre se fler "skogsmulle"-betonade vanliga bilar, både kombi, kombikupér och sedaner.
Volvo S60cc är en jäkla rolig skapelse. Förstå hur flådig en S90cc skulle se ut :)
Om du tänker efter lite så finns det, och har funnits, en uppsjö med lätt höjda och med plastsjok försedda bilar, dock mest kombibilar.
T.ex VAG har väl skogsmulleversioner av i stort sett alla kombimodeller. Är väl närmare ett tiotal att välja på bara från dom.
S60cc kan väl inte vara bra till något.
Mitt argument mot SUV handlar mest om miljö och klimatet, men även ur säkerhetssynpunkt. MPV tycker jag det finns fog för, där är "trade off" att man lastar mer mot att man släpper ut mer koldioxid är nödvändigt. SUV är väl som jag ser på det, i mångt och mycket helt onödig biltyp. Ingen körde SUV i detta landet bara 15-20 år sedan, och det säger väl en del om att "behovet" som plötsligt uppstått.. folk skall sitta högre. Men då undrar jag, varför köpte folk inga MPV modeller??? Så åter igen, säkerheten tror jag är största orsaken.... folk är nu rädda, och jag kan verkligen förstå den aspekten. Kolla bara in en XC90 på parkeringen och jämför det med din mellanklass bil!? Den väger nog ca 800-900 kg mer... i vilken bil vill du sitta i när det smäller? Volvo har alltid varit längst framme och seglat på sin säkerhet, men egentligen har det i princip alltid varit så att deras bilar väger mest.. och andra får ta smällen. Volvo har lyckats med konstverket att så "rädsla" hos folket, och sedan ta fram tyngre SUV modeller som skall säljas för att "bota" rädslan. Inte undra på att de säljer mycket bilar, men baksidan av myntet.. man målar in sig i ett hörn med rejält ineffektiva bilmodeller som knappast kan elektrifieras på något vettigt sätt. Christer, jag mobbar inte dig.. men det kanske är så att du själv innerst inne vet med dig att du nu sitter i en bilmodell som är tung, och rejält törstig.. och egentligen inte någon praktiskt och vacker skapelse?
Absolut så finns det.
Men FLER borde gjort så.
En S60cc är en sedan med högt insteg.
Vad ska en SUV vara bra till isåfall?
Hög egenvikt gör inte ett fordon automatiskt säkrare.
Allt handlar om konstruktion. Och med mer höghållfast stål i karossen (inte ytterskalet som är kosmetiskt endast) på lämpliga ställen så uppnås högre säkerhet.
T.ex. stål, som ju kraftigare smäll det utsätts för, ju hårdare blir stålet vid krockögonblicket. Och kan på så vis ta en smäll bättre.
Så tyngre fordon är inte alltid bäst, det är snarare tvärt om. Ju tyngre fordonet är, desto större egenmassa måste karossens krockzooner bromsa ner.
Den har åtminstone en rejäl baklucka, fäller man baksätena så går det fint att frakta vitvaror.
Är ju inget annat än en lite hoptryckt kombibil som väldigt många bilköpare föredrar. Skulle inte kunderna vilja ha en bilmodell så har då inte tillverkarna byggt dom. Kanske en anledning att S60cc eller liknande modeller är en ganska sällsynt bilmodell.
Guran wrote : "Den har åtminstone en rejäl baklucka, fäller man baksätena så går det fint att frakta vitvaror.
Är ju inget annat än en lite hoptryckt kombibil som väldigt många bilköpare föredrar. Skulle inte kunderna vilja ha en bilmodell så har då inte tillverkarna byggt dom. Kanske en anledning att S60cc eller liknande modeller är en ganska sällsynt bilmodell."
+100
hx30 wrote : "Christer, jag mobbar inte dig.. men det kanske är så att du själv innerst inne vet med dig att du nu sitter i en bilmodell som är tung, och rejält törstig.. och egentligen inte någon praktiskt och vacker skapelse?"
För mig är bilen praktisk och vacker tycker jag. Har inte köpt bilen för att frakta omkring en massa saker. Om så skall ske hänger jag på en släpkärra på draget, men det mesta går ändå in därbak på SUVen med nedfällt baksäte. Så speciellt törstig är inte min D5a heller. Tycker 0,65 l/mil är inte så pjåkigt tycker jag. Men framförallt så gillar jag SUVen för att jag slipper kröka nacken och åla mig ned i förarstolen utan jag sätter mig rakt in utan några problem och matkassar och resväskor får plats utan problem, så för mig är bilen praktisk. Dessutom skulle det aldrig falla mig in att gnälla på andra som kör sedan och kombibilar, för det har jag själv gjort i 47 år.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.