Mazda har flera nya suv-modeller på gång med helt nyutvecklade och sexcylindriga motorer. Dessutom kommer en wankelmotor till elbilen MX-30.
Mazda CX-60 och CX-80 på gång – med sexcylindriga motorer
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-07 18:40
Kommentarer
Kul, men de raka sexorna kommer förmodligen inte säljas i Europa.
Vad bra!, låt oss påskynda klimatkatastrofen med lite fler SUV modeller och gärna med fossilt eldade motorer.
Storsatsar på sexcylindriga bensinmotorer som ska sitta i suvar? Låter modernt och helt rätt i tiden! = )
Enligt "experter" har det ingen betydelse för bensinen hade ändå eldats upp av någon annan och till ett lägre pris. ; )
Härligt med raka sexor, trist bara att Mazda inte har turbo i sina bensinare.
Första april kanske infaller på ett annat datum i Japan. Mazda ligger ju lite halvrisigt till som det är och verkar ha svårt att prioritera sina utvecklingspengar på projekt som kan ge företaget en bättre framtidsutsikt.
Det är olika tid i andra länder/världsdelar, klockan har inte gått lika långt överallt. Finns ju länder som lever på att sälja olja, och inte har några problem med bränsleförbrukande bilar. När vi här helt skrotat förbränningsmotorn som flera tillverkare aviserat om, så kanske andra har en nich att sälja till dessa länder, även om märkena försvinner här.
Konstigt att inte utnyttja överladdning om man nu har variabel kompression, det är ju först då man kan optimera motorn för varierande effektuttag.
Men har man verkligen variabel kompression, det är ju en komplex och därmed dyr lösning?
Men detsamma gäller ju räckviddsförlängaren, att använda sig av en wankelmotor där verkar inte vara så lyckat, mer ett spel för galleriet, mer för att visa att man kan.
Ett kraftaggregat drivs ju av en konstantvarvsgående motor med så hög verkningsgrad som möjligt och det är ju verkligen inte wankelns starka sida.
De verkar vilja gå i konkurs Mazda…
Ja, märkliga beslut av en tillverkare som tidigare gjort intressanta bilar av bra kvalitet. Är det "Japan-syndromet" som smittat av sig ifrån Toyota ?
Mazda kanske tänker sig att motorerna ska drivas av icke fossila bränslen och då kan det bli riktigt bra. Det finns ju inget som går upp mot högtrimmade förbränningsmotorer. Det är balsam för välbefinnandet!🥰Personligen tror jag inte att det finns kapacitet i världen för att alla fordon ska kunna köras på el. Jag tror man måste använda sig av alla miljövänliga drivmedel för att det ska funka.
Men nu handlar det ju inte om högtrimmade motorer utan sugmotorer och varför skulle man ha variabel kompression då?
Det står ju att de inte ska förses med turbo, men det går givetvis att använda en annan typ av överladdning.
Eller har man den variabla kompressionen för att sänka så att det går att köra på t.ex fotogen?
Men jag väntar med att såga den här motorn tills det kommer mer info om den.
Floppen Skyactive-X upprepas nog inte i vart fall.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.