Vi Bilägares forum

Hårda kravet: Förbjud fossila bränslen om nio år

Hårda kravet: Förbjud fossila bränslen om nio år

Rabatter och subventioner räcker inte, enligt Naturskyddsföreningen. Istället behövs ett totalförbud mot fossila bränslen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-05 10:23

Kommentarer

Gäller det alla, eller bara svensken?

Lite märkligt att man enbart tänker på hur det ser ut i sin egen bakgård. Lite som att ha en villatomt mitt i en soptipp, hela argumenten i Svensk miljödebatt haltar.

Uppdaterat: 2021-10-05 10:59

Jättesmart att skrota miljontals dugliga bilar bara för att någon rabiat idiot gissar att det är miljövänligt. Sedan ersätta dessa bilar med nya som tillverkats genom att förbruka massor av planetens resurser. Är det inte bättre att införa utsläppsregler även på äldre bilar så dessa kan konverteras/filtrera utsläpp?

Idioternas moder är ständigt gravid verkar det som....

Uppdaterat: 2021-10-05 11:05

Känns som en omöjlighet. I så fall måste förbud av försäljning av fossila bilar börja redan nu vid typ årsskiftet och det kommer inte hända.

Vem vill köpa en ny fossilbil om några år om de vet att den inte kommer gå att sälja några år senare?
Det kommer i så fall innebära att alla behöver köpa elbilar och jag tror att den efterfrågan kommer bli för mycket för biltillverkarna med tanke på hur långsamt det går att få fram tillräckligt med batterier.

Uppdaterat: 2021-10-05 11:31
- Peugeot e-208 GT 2022

Försäljningen av nya fossila bilar på privatmarknaden kommer att kollapsa under nästa år. Likt vårt grannland kommer inte en normal fan köpa en ny bensin/dieselbil i slutet av nästa år.

Själv klarar jag och familjen här ute på landsbygden oss bra på två elbilar. Jag har 5 mil till jobbet och kör med 24 kwh batteri (laddar utanför jobbet). Den andra bilen har 40 kwh batteri och med den kommer frugan till sitt jobb plus in till staden och på semestern ut i landet. Det duger för oss. Denna insikt sparar oss tiotusentals kronor varje år.

Aldrig någonsin sätter jag eller min familj oss i ett dyrt, brummande och skrammlande åbäke igen.

Uppdaterat: 2021-10-05 12:24
erito skrev:

Jättesmart att skrota miljontals dugliga bilar bara för att någon rabiat idiot gissar att det är miljövänligt. Sedan ersätta dessa bilar med nya som tillverkats genom att förbruka massor av planetens resurser. Är det inte bättre att införa utsläppsregler även på äldre bilar så dessa kan konverteras/filtrera utsläpp?
Idioternas moder är ständigt gravid verkar det som....

Lugn lille vän. Om nio år finns det ingen i Sverige som vill åka omkring i en fossilt driven bil så det löser sig nog. Idiot är bara den som köper en ny fossildriven bil idag.

Uppdaterat: 2021-10-05 12:34

Inget problem. Vi slutar snart att köpa fossilbilar och de som fortfarande rullar om tio år tankar fossilfritt när någon anser det vara värt pengarna.

Uppdaterat: 2021-10-05 13:03
Gunnar L

Jag tror att det för oss som gillar riktiga bilar som drivs med i huvudsak mekaniska komponenter kommer det att finnas syntetiska produkter som ersätter det fossila bränsle som de drivs med idag.
Som bruksfordon kommer även jag att åka elektriskt så snart som möjligt, men det innebär inte att jag skrotar mina fordon.
Att inbilla sig att förbränningsmotordrivna fordon skulle vara borta om nio år är att vara bra korkad!

Uppdaterat: 2021-10-05 13:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Borta kommer dom inte vara, men ingen kommer köpa fossilbil i Sverige långt innan 9 år har gått.

Uppdaterat: 2021-10-05 13:26
- Peugeot e-208 GT 2022

Vore intressant om man kunde satsa lite pengar på detta. Jag tror ju att det kommer säljas mängder med fossilbilar 2030. Men de kommer för den sakens skull kanske inte gå på fossilt bränsle.

Den som tror på batterifordonen borde ta en titt på hur mycket som krävs för elektrifiering av bara privatbilismen, kontra världens totala produktion av dessa råvaror. Ta Koppar, Kobolot, Litium och Nickel.

Världens totala litium är 35.000 ton årligen, en Tesla har tex 7 kg litium i sina senaste batterier. Poera att alla batterier har mer eller mindre samma mängd, så ger det 5 miljoner fordon årligen.

2020 registreades det 15.9 miljoner nya bilar i Europa. VW som bilproducent tillverkade samma år 10,9 miljoner bilar.

Berätta gärna hur detta skall lösas.

Uppdaterat: 2021-10-05 13:45
saabnisse skrev:

Jag tror att det för oss som gillar riktiga bilar som drivs med i huvudsak mekaniska komponenter kommer det att finnas syntetiska produkter som ersätter det fossila bränsle som de drivs med idag.
Som bruksfordon kommer även jag att åka elektriskt så snart som möjligt, men det innebär inte att jag skrotar mina fordon.
Att inbilla sig att förbränningsmotordrivna fordon skulle vara borta om nio år är att vara bra korkad!

Haha. ”Riktiga bilar”. Haha.
Ojoj, du vet så lite du. Men så där tänkte jag med en gång, innan jag skaffde elbil och visste något om vad jag pratade om. Men du, hur ofta tror du att du använder ditt gamla fordon när du har en ny elbil? Och nej, inte måste du skrota en fungerande bil. Det går väl alltid att sälja en fossil bil till nån ryss eller så även om några år. Putin har väl ”billig” olja ett tag till. Om du åker nästan gratis med elbil (timmätning/solceller på taket/ladda på jobbet?) så kommer du sen att tanka upp din gamla bil en sista gång. Men så blir du snart missnöjd med ljudet och alla små och stora problem som du ständigt har med den och säljer snart fanskapet. Tror du att du kostar på en fossil bil när du har en elbil? Haha. Fråga mig för jag vet.

Uppdaterat: 2021-10-05 14:05

Den här fixering vid bilar och fossila bränslen är fascinerande. Jag tror inte att det slutar där. Dessa människor är inte emot fossildrivna bilar, de är emot bilar helt enkelt. År 2030 så kommer de hitta anledningar till att jaga elbilisterna.

Uppdaterat: 2021-10-05 14:20

De va en intressant insikt och kunskap Leffe81 har om framtida kostnader för att köra elbil måste jag tillstå.

Uppdaterat: 2021-10-05 15:45

Leffe81, läs vad jag skrev en gång till och använd det du har mellan öronen även om det kanske käns ovant!
Jag skrev inget om att jag inte ska köra elbil!
Men har du någonsin haft möjlighet att köra en riktig bil, en bil där du och inte en mängd elektronik hjälper till i framförandet?
Besök en veteranmarknad, har du tur träffar du någon som låter dig följa med eller kanske t.o.m. få provköra en 70-90 år gammal klenod så kommer du att förstå vad jag menar.

Uppdaterat: 2021-10-05 16:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi ska enligt miljömupparna inte ens ha elbilar. Vi ska åka mindre bil och ha färre bilar.
Lådcykel eller cykel. I övrigt får vi röra oss runt hemmet (kanske bäst det om man ska slippa bli rånad..)
Fritdsssysselsättningen blir kottplockning..
Thailand kan Svenne glömma, flyga likaså.
Allt medan Kina öser på med kolkraftverk ( drygt ett i veckan.)
Hela ostasien kör runt på små tvåtaktande småhjulingar..
Kina 27% av CO2, Indien 17%, USA etc etc
Sveriga 0.12%.
Även om vi, Sverige, Den Humanitära Stormakten, skulle utplånas skulle det globalt inte märkas.
Med betala det (s)ka vi göra!

Uppdaterat: 2021-10-05 18:10
saabnisse skrev:

Leffe81, läs vad jag skrev en gång till och använd det du har mellan öronen även om det kanske käns ovant!
Jag skrev inget om att jag inte ska köra elbil!
Men har du någonsin haft möjlighet att köra en riktig bil, en bil där du och inte en mängd elektronik hjälper till i framförandet?
Besök en veteranmarknad, har du tur träffar du någon som låter dig följa med eller kanske t.o.m. få provköra en 70-90 år gammal klenod så kommer du att förstå vad jag menar.

Ja, inte är det lätt med alla dieselavgaser man fått i sig med årens lopp. Nu var det ett tag sen men jag har allt åkt i gamla klenoder sen jag var barnsben. Det är skillnad på dessa och på fossilskiten som är nu. Dessa kan vara värt att tanka fossilt och annat och köra runt med. Håller de fortfarande så håller de nog i evigheten. Amen. Allt från 2000-talet och framåt kan man dock köra till skroten eller Ryssland med. Det är nästan bara sånt jag ser på vägarna. Men visst kan jag åka på en veteranmarknad och åka runt lika gärna som jag kan åka på museum. Det är inte dessa bilar som behöver skrotas eller exporteras. Jag bara bugar och bockar åt dessa veteranbilister som har vett att vårda och sköta sina gamla bilar som om de vore sina barn. Vill någon skänka en välvårdad sådan till mig så hör ni av er. Gärna en med dragkrok.

Uppdaterat: 2021-10-05 20:54
lsoderlund skrev:

Vore intressant om man kunde satsa lite pengar på detta. Jag tror ju att det kommer säljas mängder med fossilbilar 2030. Men de kommer för den sakens skull kanske inte gå på fossilt bränsle.
Den som tror på batterifordonen borde ta en titt på hur mycket som krävs för elektrifiering av bara privatbilismen, kontra världens totala produktion av dessa råvaror. Ta Koppar, Kobolot, Litium och Nickel.
Världens totala litium är 35.000 ton årligen, en Tesla har tex 7 kg litium i sina senaste batterier. Poera att alla batterier har mer eller mindre samma mängd, så ger det 5 miljoner fordon årligen.
2020 registreades det 15.9 miljoner nya bilar i Europa. VW som bilproducent tillverkade samma år 10,9 miljoner bilar.
Berätta gärna hur detta skall lösas.

”Den som tror på batterifordonen…”

Jösses. Vem tror inte på batterifordon i dagens läge? Läser du inte ens den tidning du själv sitter och kommenterar i?

Uppdaterat: 2021-10-05 21:00
Leffe81 skrev:

lsoderlund skrev:
Vore intressant om man kunde satsa lite pengar på detta. Jag tror ju att det kommer säljas mängder med fossilbilar 2030. Men de kommer för den sakens skull kanske inte gå på fossilt bränsle.
Den som tror på batterifordonen borde ta en titt på hur mycket som krävs för elektrifiering av bara privatbilismen, kontra världens totala produktion av dessa råvaror. Ta Koppar, Kobolot, Litium och Nickel.
Världens totala litium är 35.000 ton årligen, en Tesla har tex 7 kg litium i sina senaste batterier. Poera att alla batterier har mer eller mindre samma mängd, så ger det 5 miljoner fordon årligen.
2020 registreades det 15.9 miljoner nya bilar i Europa. VW som bilproducent tillverkade samma år 10,9 miljoner bilar.
Berätta gärna hur detta skall lösas.

”Den som tror på batterifordonen…”
Jösses. Vem tror inte på batterifordon i dagens läge? Läser du inte ens den tidning du själv sitter och kommenterar i?

Absolut, men det är rätt många som faktiskt inte tror på batterifordonen. Världens största biltillverkare är inne på den linjen och prisar vätgasen. Samma gäller BMW-Group, som lägger stora pengar på vätgasen. Samma sak gäller tillverkarna av tyngre fordon, Scania, Volvo, MAN för att nämna några. Visst tittar man på el-fordon också, men det är inte framtiden. Mitt exempel är tydligt på den punkten, det är helt enkelt inte möjligt, om man inte skalar upp tex Litiumgruvorna sisådär 500% mot dagens nivå, och det är tyvärr inte möjligt.

Försök att lyfta blicken längre än näsan, börja se på det nyktert, så inser du att Svergie skulle behöva all världens produktion av tex koppar till 2050 för att elektrifiera Sverige i den bilden som man målar ut i media.

Uppdaterat: 2021-10-06 15:26

Isoderlund, var finns infrastrukturen för vätgas och varifrån kommer vätgasen?

Uppdaterat: 2021-10-06 15:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

+100 på den, saabnisse. Apropå att "lyfta blicken"...

Uppdaterat: 2021-10-06 17:02

Isoderlund;

Ett av de företag du rabblar upp uttalade sig såhär för tidningen NyTeknik den 6/10-2021 (idag):

”Det är kanske världens största affär av tunga el-lastbilar. Affären är ett genombrott för hela elektrifieringen inom transportnäringen. Ett bevis att transformationen mot fossilfria transporter händer, säger Roger Alm, vd för Volvo lastvagnar.”

https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-far-rekordstor-order-pa-el-lastbilar-7022061

Jag tolkar det som att de inte riktigt håller med dig och att du bara sitter och hittar på lite efter ditt egna tycke och tänkande. Det kan du mycket väl få göra hemma framför spegeln, men i denna diskussion är det kanske mindre passande.

Såhär skrev Vi Bilägare om Toyota med rubriken ” Toyota lobbar mot elbilar – vill ha långsammare omställning ” i somras:

”de senaste åren har det blivit allt mer uppenbart att det är batteridrift som är vägen framåt för personbilar, och på det området ligger Toyota nu långt efter sina konkurrenter.”.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-lobbar-mot-elbilar-vill-ha-langsammare-omstallning

För alla oss andra är det uppenbart att det är batteridrift som är vägen fram. Så en liten uppmaning till dig: gå inte på allt vad Toyotas välbetalda lobbyister säger åt dig.

Uppdaterat: 2021-10-06 17:45

Håller helt med, Toyota är ute och cyklar och ligger dåligt till om de inte ändrar inställning snabbt.
Men vi har ju också hört om hur Toyota i hemlighet utvecklat en elbil, så när de inser att vätgas inte är moget än och länder förbjuder fossila bilar, så kanske de kan snabbt ställa om (om de förberett sig på massvolym), men det är nog tveksamt.

Uppdaterat: 2021-10-06 17:53
- Peugeot e-208 GT 2022

Isoderlund, jag väntar fortfarande på att du svarar på min fråga hur du tänkt dig att vätgasen ska framställas, distribueras och förvaras på ett miljömässigt och ekonomiskt sätt.

Uppdaterat: 2021-10-06 18:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - det kommer du aldrig att få nåt vettigt svar på. Hittepå-svar kanske kommer men knappast nåt som är ordentligt underbyggt.
Sen kanske lastbilar och andra tyngre fordon kan komma att drivas av vätgas men då behövs ju inte samma volym av tanknings-ställen som för personbilar.

Uppdaterat: 2021-10-06 18:42
Pi skrev:

saabnisse - det kommer du aldrig att få nåt vettigt svar på. Hittepå-svar kanske kommer men knappast nåt som är ordentligt underbyggt.
Sen kanske lastbilar och andra tyngre fordon kan komma att drivas av vätgas men då behövs ju inte samma volym av tanknings-ställen som för personbilar.

Ett stort problem idag är att vätgas är dyrt att framställa och kostar mer att tanka än diesel och bensin. Åtminstone var det så för ett par år sedan. Rätta mig gärna om något ändrat sig sedan dess.

Ett annat problem är att det är högkomprimerad gas under tryck som är extremt explosiv. Bensin brinner bra, men det är inte under något högt tryck som vätgasen är så det brinner mer än det exploderar om olyckan är framme.

Och en annan sak som går att lösa om viljan finns förståss: Det finns knappt några vätgasmackar, så att köpa en sådan bil idag vore som att skjuta sig själv i foten. Man vill skada sig själv och ha en dålig upplevelse och stå där utan bränsle för att närmaste vätgasmack är 30 mil bort.

Uppdaterat: 2021-10-06 19:55
- Peugeot e-208 GT 2022

...samt att vätgas kryper igenom det mesta så förvaring är inte så enkelt som man kan tro.

Uppdaterat: 2021-10-06 20:29

Ungefär som att ha hönsnät mot myggor!

Uppdaterat: 2021-10-06 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skulle tro att batteritekniken kommer hinna utvecklas betydligt mer innan vätgas är ett vettigt alternativ.

Uppdaterat: 2021-10-06 21:08

Vätgas kommer troligen inte vara bättre än batterier om 10 år, det är min tanke.
Vätgas kommer nog utvecklas, men det gör batterier också och just nu leder batterier utan tvekan, så jag tror knappast vätgas kommer göra ett så stort språng närmaste 10 åren att det kommer överträffa den utveckling som kommer ske på batterier.

Detta är bara min gissning, men jag tror till fullo på den.

Uppdaterat: 2021-10-06 21:47
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag skulle vilja bilda Folkskyddsföreningen, som skyddar och tar ton när sunt förnuft hotas.
Varför just 9 år från Natrurskyddföreningen ?? Jo, för att det är en jämt årtionde.
Och har 9 år ingen annan bra förklaring, saknar det sunt förnuft.

Uppdaterat: 2021-10-06 22:14

Nio år är naturligtvis bara trams och ett önsketänkande som saknar verklighetsförankring.
Säkert kommer ny batteriteknik att utvecklas under den tiden, men så gäller det att få ut den på marknaden och det kan ta lika många år ytterligare.
Och något revolutionerande annorlunda kan vi nog glömma.
När det gäller vätgas så kommer det att ta ännu längre tid innan man får fram en ekonomisk/miljöriktig metod som kan komma i bruk.
Jag tror biogas och naturgas kommer att svara för allt större del av vårt energibehov de närmaste femtio åren.
Och nu menar jag naturligtvis internationellt.

Uppdaterat: 2021-10-06 22:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rikard; saabnisse;

Kan hålla med om att årtalet 9 år är lite förvirrande. Det är väl lite som att säga att ”om 9 år ska alla kreditkort förbjudas.”. Ta istället reda på varför alla är så himla rädda för att sluta slösa pengar.

Det gick fort utför för gamla nordiska företag som Facit, Ericssons- och Nokia- mobilavdelningar när de inte riktigt förutsåg det teknikskifte som skulle komma. Idag går allt ännu fortare. Kodak, som var över 130 år gammalt och marknadsledande inom foto. Det tog väl knappt 14 år innan det gick i konkurs när digitalkameror och mobilkameror tog över? Behövdes förbud mot analoga kameror? Tänk nu på att elbilar har redan funnits i tio år i Sverige även om många blundat för dem. De där 14 åren till konkurs i ett världsledande företag med 170000 anställda (Kodak år 1998) går fort. Om 4 år har 50% elbil. Resterande 50 % sitter i passagerarsätet. Om någon har en diesel/bensin bil kvar för att vara vrång och skita ner bara för att man kan så kommer ändå socialtjänst och kronofogden dit och hämtar den (eftersom personen skiter i det mesta annat med som t.ex. räkningarna inte kan betalas på grund av dyrt bränsle). Sen skeppas den bilen till Ryssland för återbruk. Alla blir glada och nöjda utom dem som ingen ändå bryr sig om.

Men jag blir alltid lika imponerad av hur många fullvuxna barn det finns här i världen. Fullvuxna barn gör inte som man säger utan de gör som de ser alla andra gör. Man kan säga åt dem att inte kasta pengar i sjön när de ska köpa en dieselbil på kampanj eller investera i något bara för att det är vad som finns just idag och var trendigt igår. Men de skrattar och tittar på en som om man vore idiot. När det är de själva som är det. Det är först när andra hoppat på som de börjar förstå att skrivmaskinens, knappmobilens, faxmaskinens och dieselbilens era börjar gå mot sitt slut. Då står många där med noll i aktievärde, en skrivmaskin nån imponeras av längre och en gapande haka. De lever i något slags ”nu, nu, nu” och kan inte planera hur det kan se ut 5-10 år framöver. Sen kommer de gnällandes och vill ha fossilsubventioner och fossilbidrag.

Förbud behövs inte. När marknaden för olja minskar så kollapsar pengaflödet in i dessa investeringar.

Det är väl den där brytpunkten folk inte ser. Det gäller att försöka hoppa av det gamla på rätt sida om denna så man inte står där med svarte petter i sin hand. Det behövdes inte förbud mot skrivmaskiner, tjock-TV-apparater, analoga kameror, VHS-band, arkadhallar och knappmobiler. De försvann till 98% ändå. Och fort gick det.

Uppdaterat: 2021-10-07 03:28

”Tesla är i dag värt mer än Toyota, Volkswagen, Daimler, GM, Ford och BMW – tillsammans.”

https://www.vibilagare.se/nyheter/fordonsforskaren-darfor-ar-polestars-vardering-sa-hog

Det får tala för sig själv.

Uppdaterat: 2021-10-07 08:33

Leffe81, du tittar lite för mycket på hur det är i vårt lilla pytteland.
Här vore det naturligtvis inte särskilt svårt att tvinga alla att åka elbil, det är ju i princip bara att höja bränsleskatt, co2 skatt m.m. så mycket att det blir ekonomiskt omöjligt att köra bränslekrävande fordon och det är säkert något som kommer att ske.
Jag är personligen inte alls emot elbilar även om jag tror att de blir väldigt tråkiga som hobbybilar.
Men ser man det globalt är det helt annorlunda, jag tror t.ex. att mängden Toyotajeepar i Afrika är avsevärt fler om femton år än idag och de är inte elektriska!
Och så gäller det att komma ihåg att alla fordon inte är personbilar, dessa är naturligtvis enklast att elektrifiera, men när det gäller arbetsfordon, från tradare, traktorer, grävmaskiner, asfaltläggare, vibratorvältar osv. kommer det att krävas helt annan teknik och där blir det problem med batteridrift.
Det är därför jag tror på gas som alternativ.

Uppdaterat: 2021-10-07 12:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, lastbilar är inga problem, finns flera tillverkare som gör eldrivna lastbilar nu som har 40 plus mil i räckvidd med last. Mercedes är en av dom. Tesla kommer nog sopa mattan med alla när deras kommer ut dock.

LKAB testar också eldrivna gruvbilar. Så jag tror de flesta fordon med hjul går att ersätta om det går att få fram nog med batterier.

Uppdaterat: 2021-10-07 12:41
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje, det kommer att dröja innan alla åkare ersatt sina lastfordon och att LKAB kör med eldrivna truckar innebär inte att de är lämpliga överallt, de hålls ändå inom ett ganska begränsat område.
Jag tror inte att grävare Karlsson i Målilla som anlägger avlopp ena dagen och en sommarstugetomt den andra kommer att bli elektrifierad på länge.
Och fortfarande gäller att höja blicken och se utanför ankdammen!

Uppdaterat: 2021-10-07 13:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror att det kommer lösa sig. När nästan alla bilar, mycket lastbilar, bussar etc blivit elektrifierade och andra fordonstyper står kvar utan eldrift, så kommer nog dessa tillverkare känna en hård press på att bli gröna, kanske känner de av skammen också som säkert finns om några år om man inte erbjuder elfordon eller vätgas.

Uppdaterat: 2021-10-07 13:58
- Peugeot e-208 GT 2022

Kör de med batteridrivna i gruvorna ??
Var o jobbade i en tunnel för några veckor sen, där var bara diesel tillåtet. Vi trodde det handlade om avgaser, men det var säkerhet/brand.
De villa varken ha in bensin eller en massa batterier, men det var en utrymningstunnel för järnväg, så minimera risken för brand/rök hade högsta prioritet.

Uppdaterat: 2021-10-07 14:11

Rikard,
Northvolt och Epiroc samarbetar med gruvmaskiner på batteri: https://northvolt.com/articles/breaking-new-ground-the-northvolt-epiroc-partnership-continues/
En stor kostnad i gruvdrift är att ventilera ut avgaser. Det vill man slippa.

Uppdaterat: 2021-10-07 14:30

bejje, tror du fortfarande att Sverige är världens medelpunkt?

Uppdaterat: 2021-10-07 16:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej absolut inte, men omställningen i större delen av Europa kommer gå snabbt, det är jag övertygad om. Kina har fina ambitioner på elbilar, men de har mycket folk. Afrika, Australien och Japan bland annat kommer ta mer tid. USA verkar vilja maska sig också, men de verkar ska införa stora avdrag för elbilar snart så då lär det ta mer fart.

Uppdaterat: 2021-10-07 19:20
- Peugeot e-208 GT 2022

saabnisse;

Om du öppnar upp ögonen och läser några biltidningar så märker du att även övriga världen blir allt mer elektrifierad, tittar på nybilsförbud (fossilt) till 2030 och får allt mer upp ögonen för elbilar. Inte enbart Sverige. Det såldes över 270000 elbilar borta i kina - enbart i juli. Den populäraste var Wuling Hongguang Mini EV. En liten enkel elbil för cirka 37000 svenska kronor. Kina begränsar ju t.ex. tillgången till registreringsskyltar för fossila bilar medan tillgången för elbilar är fri. Kineserna kan vid en viss tidpunkt börja få för sig att tvinga fram en snabb omställning. Indien har väl infört/planerat för stora subventioner och skattelättnader för elbilar om jag inte minns fel.

Både Norge och Sydkorea har förbjudit försäljning av bilar med fossila bränslen från 2025. Från 2030 gäller detta även Slovenien, Island, Nederländerna, Irland, Danmark, Israel, Indien, Tyskland och Storbritannien.

Du missar ett stort problem ute i världens storstäder som vi i Sverige kanske inte är så vana med - svår smog och luftföroreningar.

Enligt internationella valutafonden subventioneras olja, kol och gasindustrin med 100 000 000 kronor i MINUTEN av världens regeringar. Skattepengar som slösas bort till förbannelse kan man tycka.

https://www.theguardian.com/environment/2021/oct/06/fossil-fuel-industry-subsidies-of-11m-dollars-a-minute-imf-finds

Tänk när dessa subventioner vänds till grön industri (där Sverige ligger i framkant). Då gäller det att fortsätta ligga i framkant om vi ska ha några jobb kvar. Vill du leva på välgörenhet från oss andra eller vill du jobba? Då får du börja med att öppna ögonen och titta förbi din egen tomtgräns.

Uppdaterat: 2021-10-07 20:45

Jag har väl aldrig påstått att det inte kommer elbilar och andra avgasbefriade bilar, men att påstå att fordon som drivs av fossila bränslen är borta om nio år tyder på en formidabel naivitet.
Kina skulle mycket väl kunna tvinga sin befolkning till att enbart köra elbilar som laddas med kolkraftel vad nu det är värt.
Och det som styr där är att de har mer kol än petroleum inte miljöfaktorer!

Det blir svårare i Afrika, där har man inte råd med miljötänk och i många länder har de fått en ny kolonialmakt, jag behöver väl inte nämna vilken,som liksom de tidigare försöker suga ut så mycket som möjligt.
Man kommer antagligen att få bättre miljö så småningom, man kommer antagligen att framföra sina fordon helt miljövänligt så småningom, dvs. de som inte redan gör det genom att vara dragna av muskelmassor.
Men det tar betydligt mer än nio år!

Även i Europa finns det städer jag tvivlar på, tänk på Aten med sin gula ostkupa. Hur gör man där? För att försöka komma tillrätta med föroreningarna införde man ett förbud för bilar med jämnt reg.nummer att köra ojämna datum och tvärtom. Det resulterade att en del köpte en extra skylt med passande nummer och skiftade varannan dag, en del köpte en extra bil och en del struntade helt i förbudet.
Alltså ett verkningslöst förbud!
Givetvis kommer även de att gå över till miljöbilar, men absolut inte inom nio år!

Fossildrivna bruksfordon kommer att försvinna det är jag säker på, men inte inom nio år!

Uppdaterat: 2021-10-07 21:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du tjatar om dessa 9 år och vänder det till att detta skulle ske globalt. I Ryssland sker det troligen mycket senare. Men vi är inte Ryssland. Och nej, inte har jag påstått att fossila bränslen slutar användas globalt om 9 år. Jag påstår att försäljningen av fossila bilar på privatmarknaden i Sverige kollapsar redan i slutet av nästa år. Och jag vill att du tittar upp över tomtgränsen och blickar ut i världen eller ner i en tidning åtminstone. Denna försäljningskollaps leder till att ingen privatperson i Sverige åker runt i nån fossil gammal kärra i vardagen om 9 år. Vi är för kräsna och det blir för dyrt.

Om 9 år, ja. I Sverige. Sverige är inte hela världen. Det finns 100 000 elbilar i Sverige idag. För ett år sedan var det 50 000. Ta och räkna lite själv ska du se. Se och lär.

Uppdaterat: 2021-10-07 22:04
saabnisse skrev:

Isoderlund, jag väntar fortfarande på att du svarar på min fråga hur du tänkt dig att vätgasen ska framställas, distribueras och förvaras på ett miljömässigt och ekonomiskt sätt.

Här är ett exempel från 2019, Offgrid-mack som kommunen tankar sina hemtjänstibilar med.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/unik-vatgasmack-invigd-i-mariestad

Det är lättare att framställa vätgasen, än att elektrifiera hela Sverige. Finns även flertalet offgridhus idag som är helt självbärande på vätgas. Här är ett exempel.
https://www.energi.se/artiklar/2021/februari/villan-som-drivs-av-solel-och-vatgas/

Vätgasfordon är inte farligare än biogasfordon, och tankarna klarar av rejäla påfrestningar innan de börjar läcka, titta bara på alla biogasbussar som rullar i Sverige. Absolut att det kräv energi för att framställa vätgas, men du kan framställa den energin fossilfritt, och sedan utvinna energi ur vätgasen med vatten som enda utsläpp. Du kan med solceller själv idag producera vätgas, spara energin, och använda när du vill, till vad du vill. El i all ära, problemet med batterifordonen är ju batteriet, inte själva framdriften. Batteriet är boven, ett vätgasfordon har ju en elmotor, men istället för batteriet så är det vätgas som utvinns.

För övrigt så planerar Airbus för ha flygplan klara med vätgasdrift 2035, flertalet tillverkare av tyngre fordon är även på det spåret.
https://www.transportochlogistik.se/20210318/12213/vatgas-framtidens-drivmedel

Vätgasen är det man forskar på, och helt ärligt, kan en vägasbil rena luften samtigt som den används, så är det ju winwin.

Jag tror vätgasen är framtiden, den är lätt att framställa, tämligen enkel att lagra, problemet är att det görs i liten skala, i alla fall i europa, varpå priset är dyrt. Och visst, idag finns inte infrastrukturen, men det anser jag inte heller att den gör en batteribilar (och då kör jag även själv batteribil). Fördelarna med vätgasen anser jag överstiger fördelarna med batteribil. Tankningen går fortare, och du kommer längre, och vid uppskalning så blir troligen kostanden mindre.

+ att du kan tillverka vätgasen själv, offgrid, utan att staten kan straffbeskatta dig.

Uppdaterat: 2021-10-08 13:43

Isoderlund;

Håller med dig till viss del. Vätgas är del av framtiden, vid sidan om batteridrift men det handlar om rätt så långt in i framtiden. Det ena utesluter inte det andra. Men för privatbilister som vi mestadels diskuterat här så är det snarare batterier som är mest konkurrenskraftigt även längre in i framtiden.

Uppdaterat: 2021-10-08 15:10

Isoderlund, det märks att du inte är särskilt insatt i problemen med vätgas.
Ska man framställa vätgas med hjälp av solceller räcker inte Sveriges yta till med nutida teknik för att försörja ens en bråkdel av vår fordonsflotta.
Macken i Mariestad kan betraktas som ett försöksprojekt och har svårighet att leverera till alla två bilarna som finns där.
Att jämföra lagring av biogas med lagring av vätgas visar på svårigheter du tydligen inte känner till. H2 är den minsta molekyl som existerar, den kilar kors och tvärs genom det kristallgitter i tryckkärlet man stängt in den i.
Ungefär som att använda hönsnät som myggnät, det går ett tag om man har väldigt många lager.
Den vätgas som framställs nu kommer mest från naturgas, någon ekonomisk och miljövänlig metod att i stor skala framställa gasen finns inte ännu.
Under Sovjettiden forskades det länge på att utvinna "metalliskt väte" för att använda som flygbränsle, vad slutresultatet blev har inte redovisats fullt ut.
Vätgas kommer nog, men det dröjer, nu är det väldigt olönsamt, ungefär 4 gånger mer energi än vad batteribilen behöver.
Det har skrivits spaltmetrar om det här tidigare på forumet genom åren, men problemen verkar bestå!

Uppdaterat: 2021-10-08 17:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, man kan denna gång bara hålla med saabnisse.

Det måste vara vettigare, enklare och självklart billigare att bara plugga in en kontakt rakt in i bilen (från sina solceller eller timpris) än att hålla på och framställa ineffektiv vätgas för att sen tanka upp bilen och åka iväg 70 mil för att sen betala bogsering i 70 mil tillbaka till vätgasmacken igen. Då tar det tid och pengar. Att Mariestads moderata politiker vill hålla på att slösa med skattebetalares pengar med att bygga om fungerande elbilar till vätgasbilar och istället för att sätta upp en laddstolpe smälla upp en vätgastank med solceller är väl en sak. Men verkligheten är ju sen en annan. Det finns massa laddstationer lite här och var när man öppnar ögonen eller går in på en laddkarta i telefonen. Problemet kan vara att på semestern att man får stå i kö 10 minuter för att nån laddstation är ur bruk. Men det lär lösa sig till sommaren 2022.

Bilar måste inte tankas/laddas stillastående vid hemmet eller arbetet från 0 till 100 på 5 minuter. Det är bara dumt. Långsam laddning vid hemmet är bara sunt i denna jäktade impulsiva värld. De flesta gånger jag laddar har jag redan 50% kvar av batteriet eller mer. Och när jag väl kommit hem behöver jag inte ge mig iväg 20 mil fem minuter senare. Om det vore något särskilt fall, ja då får jag väl hoppa in i andra bilen eller köra till en snabbladdare på OKQ8 och betala den enstaka gången. Eller så får jag väl ta och lugna ner mig och tänka att det kanske inte är så bråttom.

Det finns heller inget större problem med batteriet i batteribilen, som Isoderlund påstår. Efter 10-15 år kan man återvinna till 95%, fräscha upp det eller återbruka det som nåt annat. Det enda stora problemet är rädsla för utveckling och spridning av desinformation för att folk ska fortsätta köpa nya bilar med förbränningsmotorer.

Uppdaterat: 2021-10-08 23:13