Vi Bilägares forum

Skoda Felicia som bara rullat 540 mil säljs på auktion

Skoda Felicia som bara rullat 540 mil säljs på auktion

Nu går en Skoda Felicia som bara rullat 27 mil om året under klubban hos Bilweb Auctions. Bilen bedöms vara värd minst 65 000 kr.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-23 08:29

Kommentarer

Jag har åkt i Felicia och har full förståelse för att den bara gått 27 mil om året.
Det är ingen kul bil att köra, men säkert inte dålig.
Jag hade en chef som körde många mil med Felicia och han var nöjd, men det hade han nog varit med vad som helst som förflyttat honom.

Uppdaterat: 2021-09-23 08:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Funkar nog bra som stadsbil.

Uppdaterat: 2021-09-23 08:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Min nuvarande fru hade en sån när vi träffades 2002. Den fungerade väl helt ok, minns att det läckte in vatten på passagerarsidan när det regnade häftigt. Bytte sen till en Fabia Combi när vi flyttat ihop. Det är nog tack vare henne jag halkade in på Skoda och jag har haft sgs felfritt bilägande sen dess.

Uppdaterat: 2021-09-23 09:22

Felician är ingen unik och rolig bil som är värd att spara till framtiden. Den tillhörde inte de bästa småbilarna då. Det blev ett stort lyft komfortmässigt och körmässigt när efterföljaren Fabia kom, även om designen på första generationen inte var så vacker den heller.

Uppdaterat: 2021-09-23 18:07

Märkligt att det kan bli ståhej om en Skoda Felicia, en budgetbil som var gammal redan när den kom.

Uppdaterat: 2021-09-23 18:28

Svärfarfar tvättade, vaxade, putsade. Men det hjälpte inte, Felician rostade bort iaf.

Uppdaterat: 2021-09-23 18:37

Jag har i princip en Felicia med VW-emblem och flak.

Uppdaterat: 2021-09-23 18:44
L. Mäkinen skrev:

Jag har i princip en Felicia med VW-emblem och flak.

Och utan innerskärmar fram.
VW PVC sprutade hela bilen under och hoppade över innerskärmar, Skoda hoppade över rostskyddet helt, men monterade innerskärmar.

Uppdaterat: 2021-09-23 19:26

Sannolikt Sveriges enda rostfria Felicia.

Uppdaterat: 2021-09-23 20:30

Den aktuella bilen är tillverkad i oktober år 2000 i Tjeckien och är en årsmodell 2001.

Uppdaterat: 2021-09-23 23:10
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Bilen är ursprungligen från mitten av 80 talet.

Uppdaterat: 2021-09-23 23:49
Rikard skrev:

Bilen är ursprungligen från mitten av 80 talet.

Wikipedia säger: "Škoda Felicia var en småbil från Škoda Auto, tillverkad 1994-2001".

Uppdaterat: 2021-09-24 00:00
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

john, att Felicia tillverkades 1994-2001 innebär inte att konstruktionen inte är från 80-talet.
Skoda hade många konstruktioner under utveckling men blev under kommunisttiden ständigt stoppade av politruker och deras hejdukar som alltid visste bättre.

Uppdaterat: 2021-09-24 08:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mest (ö)känd var väl Skodas svansmotormodell från 70-talet, som välte vid en biltest. En kollega hade en sådan bil, med grava kvalitetsproblem förutom lömska vägegenskaper. Killen var kommunist, och erkände att Skodan var köpt mest av politiska skäl.

Uppdaterat: 2021-09-24 09:45

40-talisten, jag känner till ett par killar som kör rally med den typen, de har flera bilar och ännu fler motorer som fått trimbitar direkt från fabriken, motorerna är rejält uppskrämda.
De känner varenda detalj på bilarna ner till minska mutter.
Vägegenskaperna fixades till stor del med kränghämmare, men eftersom det var pendelaxlar gällde ju samma vägegenskaper som alla andra biltyper med motsvarande axlar.

Kvalitetsproblemen var ju gemensamma för alla fordon hos de tillverkare som stod under Sovjetstyret, allt material av kvalitet skulle gå till krigsindustrin, andra sortering fick de ta hand om.
Tekniken fanns, påhittigheten också, men blev man för påhittig blev det antingen krigsindustrin eller Gulag!

Jag minns en Tatraplan från 1952 som jag fick ta hand om och som alltid dragit onormalt med olja.
Det var porer rakt genom aluminiumgodset i tråget där det läckte, mycket märkligt eftersom tjeckerna var mycket duktiga på gjutning, men det var så uselt grundmaterial så det hjälpte inte.

Uppdaterat: 2021-09-24 10:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här i stan fanns det också några Rally-Skodor på 70/80-talet - bl a körde de som ägde Skoda-återförsäljaren här dessa bilar i rallyn.

Uppdaterat: 2021-09-24 10:36

Pi, ja de som jag skrev om kör naturligtvis bara smårallyn med många veteraner numera och de vinner ofta för att de är ganska ensamma i sin klass, men förr var det annat!

Uppdaterat: 2021-09-24 11:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

65 tusen låter lite optimistisk. Visst den är superfin i skicket med det är ju bara en gammal Skoda av ointressant modell. Problemet är vad gör man med bilen? Köra som bruksbil? Kanske finns någon stolle som vill fortsätta förvara bilen?

Uppdaterat: 2021-09-24 13:59

87 kom bilen som Favorit, och bytte namn till Felicia från 94 när VW tog över styret.

Uppdaterat: 2021-09-24 16:43

Man får inte glömma att när denna bilen kom ut så var många andra bilmärken som också rostade rejält.

Uppdaterat: 2021-09-25 08:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Man får inte glömma att när denna bilen kom ut så var många andra bilmärken som också rostade rejält.

Alla bilar rostar, men **** har Rekord.

Uppdaterat: 2021-09-25 09:19
L. Mäkinen skrev:

Alla bilar rostar, men **** har Rekord.

Jag minns att Rekord också hade Rekord i rostning (Opel)

Uppdaterat: 2021-09-29 10:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det var nog vad Mäkinen menade!
Men jag hade en fransos där det var hål i framskärmarna efter två år så det var ganska allmänt.
Att tjeckiska bilar rostade berodde mycket på det usla material de var tvungna att använda, allt metall av högre kvalité gick till sovjetiska krigsmakten.

Uppdaterat: 2021-09-29 11:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Budgivningen kom upp i 43 tusen och nådde inte reservations priset.

Uppdaterat: 2021-10-02 12:07