Det är enbart elbilar i toppen när Vi Bilägares testförare väljer sina favoriter till finalen i Årets Bil. Men bland bubblarna lever förbränningsmotorn kvar.
Det är enbart elbilar i toppen när Vi Bilägares testförare väljer sina favoriter till finalen i Årets Bil. Men bland bubblarna lever förbränningsmotorn kvar.
Kommentarer
Audi är nog min favorit här. Snygg bil.
Audi är ju i själva verket en Porsche Taycan 4S och den var ny förra året, samma bil som en redan visad, med bara ändrad design och inredning brukar ha små, eller inga möjligheter att vinna vid ett senare tillfälle.
308 är visserligen fransk och får av den orsaken massor av röster från den delen av Europa, men instrumentpanelen skrämmer bort lika många som inte är fransksympatisörer.
Renault Megane eller Skoda Enyaq tar nog hem det här.
Gäller ju att Megane har kommit ut på minst 5 marknader tror jag det var dom sa. Ja - det gäller ju alla bilar men inget problem för Enyaq.
Enyaq eller modell Y skulle vara värdiga vinnare av priset. Skoda ett bevis på att en traditionell tillverkare kan göra en nyskapande, effektiv elbil eller Modell Y som bevisat den tekniska överlägsenheten förpackad i ett familjevänligt format kryddat med mycket nöje.
Om vi bortser från att drivlinorna bygger på el, är dessa verkligen de bästa? En bil är ju så mycket mera än bara drivlinan. Är t ex verkligen MG:n så fantastiskt bra? Är Audin verkligen värd vad den kostar?
MG-bilarna har väl aldrig av ViB ansetts "fantastiska". Däremot fanns en utpräglat billig modell att hyra för nån månad sen och nya Marvel R verkar åkmässigt bekväm men hade trots allt en del brister.
Jag gissar Årets Bil är
1. Hyundai Ioniq 5
2. Skoda Enyaq
Det lär ju bli en elbil. Tror det står mellan Enyaq. Ioniq 5 och Tesla Y.
Jag tror också på Enyaq.
Kanske är Tesla Y eller Ionic 5 bättre i vissa avseenden men juryn brukar ha en förkärlek för europeiska bilar.
Amerikaner eller asiater har en nackdel där.
Hur kan bilar som inte ens börjat säljas än väljas till årets bil?
De ska finnas på minst 5 marknader i Europa.
Finns det 5 marknader i Europa? EU, Norge, Storbritannien, Schweiz. Vilka fler?
Kriterierna är vara ute till försäljning i *5 länder i Europa*, inte marknader, innan sista december i år. Så nej, bilar som inte finns till försäljning kan inte bli Årets bil. Och med en förväntad försäljning om över 5 000 bilar per år. Så exklusiva sportbilar i små upplagor bortsorteras.
Nu gäller det att Mégane E-Tech kommer ut till försäljning, det är redan oktober nu så de har tight om tid. Men de borde kunna klara det, den lär dröja till Norden men de klarar sig med Mellan- och Sydeuropa.
Sen detta om asiatiska bilar... Det är ju flera asiatiska bilar som blivit Årets bil genom åren. Toyota har haft flera vinster, bl a har Yaris vunnit två gånger och Nissan har också haft flera vinster genom åren. Det är väl de som lyckats bäst med att möta europeisk smak helt enkelt. Hyundai/Kia har dock inte haft någon vinst och det kanske är dags nu, det återstår att se.
Fast ordet "marknad" har ju en flexibel tolkning så i dessa sammanhang kan man säkert likställa "marknad" med ett enskilt land.
Ja det måste bli en elbil i år.
Synd ändå att dom inte lyckats klämma in mildhybrid system i Fabian.
Skulle bli en riktigt snål och trevlig småbil då.
Men ingen vinnare ändå i detta sällskap
Vete fasiken om en mildhybrid i praktiken ger nån lägre förbrukning. Vill minnas att nån biltidning jämförde Golf med dels den vanliga TSI 1,5, dels mildhybridvarianten av samma motor och det var i praktiken ingen skillnad på bränsleförbrukningen. För att det skall märkas skall det nog till en s k fullhybrid a'la Toyota.
Mildhybrid är en enkel och förhållandevis billig lösning, men det är egentligen bara spel för galleriet.
Men ändå ett ganska viktigt spel, det brukar ge lägre skatt.
Sant men nja på en redan lättdriven snål 1,0tsi fabia så är nog mildhybrid en positiv sak.
Det är ju i stadstrafiken mildhybriden ger en liten knuff vid varje stopp.
Så jag säger nog att det ger en liten effekt på stadsförbrukningen.
Men det är ju inte en elbil.
Såg ViB test Hyundai Ioniq 5 för körkänsla är så låg betyg.
Annars tar jag första plats gissning är Skoda Enyaq.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.