Vi Bilägares forum

Chefen på Volvo Cars: "Kunderna kan i framtiden behöva vänta längre på sina bilar"

Chefen på Volvo Cars: "Kunderna kan i framtiden behöva vänta längre på sina bilar"

Komponentbristen styr om bilbranschens sätt att sälja, enligt Håkan Samuelsson.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-21 19:20

Kommentarer

Att minska på elektronik komponenterna är naturligtvis inget alternativ, hellre ingen bil alls, än en med mindre elektronik.
Människorna är helt urspårade i sina prioriteringar och värderingar.

Uppdaterat: 2021-09-21 21:36

Varför köpa bilar från Volvocars? En tillverkare som ligger långt efter teknologiskt med gamla elektronikkomponenter får svårt med sourcingen av elektronik. Gårdagens ledarartikel i DI påpekade faktum att VolvoCars ligger cirka 10 år efter Tesla och 5 år efter VW i utvecklingen av elbilar, vilket naturligtvis kommer svida för Kinabolaget i form av minskad försäljning. Så med andra ord de kunder som beställer en "veteranbil" kommer få vänta länge, länge på grund av gammal teknik.

Uppdaterat: 2021-09-21 22:05

Jag fick vänta 2,5 månader innan jag fick bilen jag beställt men det var ok tyckte jag.
Det var ingen Volvo, volvoköpare får kanske vänta längre.

Uppdaterat: 2021-09-22 09:46
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

De flesta bilar som köps är ju faktiskt beställda bilar, där man väljer färg, olika tillval och massa annat. Privatleasing är däremot importören beställt och specat, färger kan man på sin höjd välja, de som inte privatleasas, säljs sedan billigare som lagerbilar. Inget konstigt med det.

Däremot kommer väntetiderna, framförallt för Volvo som verkar varna om flera månader påverka valet av tjänstebil om man har en sådan. Man kan nämligen inte lägga beställningen för lång tid i framtiden, utan man får allt som ofast reda på det 3-4 månader innan. Har man även en policy om vilka bilar man får välja, så blir det lurigare då inlåsningseffekten ställer till problem. Väntetiden på plugin-hybrider som beställs, är idag redan väldigt lång, varpå många förlänger det gamla avtalet med ett år för att köpa sig tid. Tjäntebilsköparna gör generellt beställningar, och plockar inte ut en lagerbil.

Uppdaterat: 2021-09-22 14:30

Långa väntetider driver bara upp priset på nyare beg. Titta på Tesla. Folk orkar inte vänta och betalar i vissa fall mer för beg bil än en ny kostar.

Folk idag vill ha allt snabbt. Spelar ingen roll om det är medicin från Apotea eller en ny bil. Det ska gå snabbt! Synd att Volvo chefen missat detta.

Uppdaterat: 2021-09-22 16:37

Vem orkar sitt och vänta? Då tar man ju en annan leverantör eller tillverkare.

Uppdaterat: 2021-09-22 17:25

Exakt, Axa !

Uppdaterat: 2021-09-22 19:55

Ska jag köpa något vill jag ha det direkt. Det har hänt att jag stått bredvid en ny bil och bestämt mig för att köpa den och sen har firman behövt två dagar innan jag kunde hämta bilen. Helt oacceptabelt!

J.L. är verkligen ute och cyklar med tankarna kring komponentbristen. Det är väl inte en enda biltillverkare i västvärlden som klarat sig utan brister i år.

Uppdaterat: 2021-09-22 20:02

Fick vänta nästan 2 dygn innan jag fick min senaste bil levererad men det berodde främst på att den fanns på en annan anläggning i Sverige. Fullt nöjd med den leveranstiden.

Uppdaterat: 2021-09-22 20:12

Jag får min nya på måndag efter 1 månads väntetid, det tycker jag är rimligt och helt ok, men vill inte vänta i flera månader. Beställde en V90 2017 som skulle vara 6 månaders leveranstid på, då sa jag att jag väljer en S90 istället, var kortare tid på dem, men sen dök det upp en avbeställd produktionsplanerad V90 som Bravida hoppade av på som jag fortfarande kunde speca om innan den låste för provision, men fick ändå vänta 2,5 månader. För länge.....

Uppdaterat: 2021-09-22 22:33