Vi Bilägares forum

Volkswagen: Komfort viktigare än sport i nya elbilar

Volkswagen: Komfort viktigare än sport i nya elbilar

Bekväm fjädring, låg ljudnivå och sköna stolar är viktigare än sportiga köregenskaper i de nya elbilsmodellerna, enligt Volkswagens designchef.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-22 15:29

Kommentarer

Problemet är att så fort en bil har en tendens till att ha lite mjuk fjädring och kränger mer än 1mm i kurvorna så blir bilen totalsågad av journalisterna. Sen gör biltillverkarna, speciellt VW medvetet dom små bilarna lite bullrigare / hårdare i fjädringen att differentiera modell utbudet. Ingen slump att en liten UP är helt stum i fjädringen och sen blir de gradvis bättre upp till Passat som är som att åka på ett moln inlindad i bomull i jämförelse.

Uppdaterat: 2021-09-22 16:13

Har du ens åkt i en Up?
Jag har haft en i sex år och den är (och har varit) riktigt mjuk i fjädringen. Riktigt bra komfort, inte det minsta hård.

Uppdaterat: 2021-09-22 19:18

I ViB:s tester ägnas avsevärt spaltutrymme åt det s.k älgtestet, dvs göra sicksack-körning mellan koner i full fart. De modeller som kommer främst där, är nästan alltid bilar med sportchassin eller med hårt strängad fjädring. Tror att som Dana, att dessa och liknande körtester har bidragit till våra nuvarande bilars sportighet och "rolighet."
I verkligheten tror jag att nästan ingen normalbilist gör dessa avancerade manövrar inför ett uppdykande hinder, man håller hårt i ratten och bromsar allt vad man kan. Men ViB "uppfann" älgtestet, och man håller på det för sin egen självbilds skull.

Uppdaterat: 2021-09-22 19:30

Det är på tiden att komforten får högsta prioritet. Jag kan inte vid min själ begripa detta med att åka omkring på lågprofildäck och i ett stenhårt chassi. Vad är syftet med det?

Angående älgtestet är det inte ViB:s uppfinning 40-talisten. Ursprungligen var det faktiskt Volvo som körde detta test, men det blev sedan populärt också hos motortidningar och Trafikmagasinet på TV. Det handlar inte om att bromsa bilen, utan om att styra undan ett plötsligt uppdykande hinder från sidan utan att använda bromsen.

Hinner man börja bromsa när man kör i 80 km/h (22 meter framför objektet) är hindret såpass långt framme att man rimligen har hunnit upptäcka det i periferin. Och när man bromsar och styr bilen så handlar det inte så mycket om chassi utan om hur ABS-systemet är kalibrerat. Med kort bromssträcka finns det då mindre friktion kvar för att styra. Med en längre bromsar fordonet sämre men styr lättare undan barnet, älgen, fordonet etc. Fenomenet kallas för friktionscirkeln (däckets friktion i längs, eller sidled är begränsad)och är faktiskt en faktor även i nutida älgtester (då ESP bromsar).

Älgtestet i sig speglar alltså inte så mycket bilens chassi utan mest hur effektivt antisladdsystemet arbetar (och är kalibrerat), eller hur bra ABS-systemet arbetar (om man bromsar och styr samtidigt)

MVH AL

Uppdaterat: 2021-09-22 20:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

"biltillverkarna fortsätta använda olika knep för att sänka luftmotståndet", enkelt sluta med SUV karosser och stora hjul.. bygg något normalt så kommer allt att ordna sig till det bättre (längre räckvidd, mindre ljud från hjulen och mer utrymme för folk och bagage). Det är svårt att slå tex en V70/Astra/Focus kaross när det kommer till utrymme. Stor klumpig bil på utsidan och inget utrymme inuti bilen är väl inte så smart eller?

Uppdaterat: 2021-09-22 20:43

Tunga fordon behöver styvare fjädring och mer yta (däck bredd).. massan vill alltid fortsätt i riktningen den har och vid undanmanöver så ändras riktningen väldigt snabbt, och det ställer så klart till det.

Uppdaterat: 2021-09-22 20:45

Det som avgör förmågan att styra, bromsa eller accelerera är friktionen hos vägbana och däck. Massan i sig påverkar inte friktionstalet och har därför ingen betydelse i sammanhanget.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-09-22 21:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Komfort borde alltid vara nr1 i bilar. Många spenderar mycket tid i bilarna för sitt vardagliga liv. Inte många som faktiskt kör på en tävlingsbana.

Uppdaterat: 2021-09-23 08:57
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

A.L, vikten har stor betydelse.. den igång i de flesta formler inom fysiken. Hur snabbt ett föremål bromsar när den glider tex.. i din värld kanske en finlandsbåt ändrar rikning lika snabbt som en jolle? eller en lastbil svänger lika bra som en bil? Bilar måste bli lättare för att saker skall bli bättre, inte tvärtom som du verkar tro?

Uppdaterat: 2021-09-23 09:38

Det här har jag bråkat om i många år, när försäljaren står och talar om att det är så snyggt med de här fälgarna har jag talat om att det är min åsikt som gäller och jag vill ha så stora hjul som möjligt, men så små fälgar som möjligt och har blivit mer eller mindre behandlad som idiot och det förstärks när jag inte vill ha valkiga sportstolar som han påstår att man sitter bättre i, men jag är mer intresserad av de stolar just jag sitter bättre i.
Men många verkar pruta på komfort för att få ett genom motorpressen inbillat bättre utseende!

Uppdaterat: 2021-09-23 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
hx30 skrev:

A.L, vikten har stor betydelse.. den igång i de flesta formler inom fysiken. Hur snabbt ett föremål bromsar när den glider tex.. i din värld kanske en finlandsbåt ändrar rikning lika snabbt som en jolle? eller en lastbil svänger lika bra som en bil? Bilar måste bli lättare för att saker skall bli bättre, inte tvärtom som du verkar tro?

Mellan utnyttjat friktionstal och kurvhastighet råder följande fysikaliska samband. V2= RxMY*9,81*3,6*3,6 där V är hastigheter i km/h, R är kurvradien och MY friktionstalet (VTI meddelande 965).

I fallet bromsar gäller samma sak. Där anger formeln hastigheten i kvadrat dividerat med friktionstalet gånger normalkraften bromssträckan (plus reaktionstiden och bromsantändningen, vanligtvis en sekund respektive 0,1 sekunder).

Ja, massan har stor betydelse inom många fysikaliska beräkningar. Men den har mycket ringa påverkan på fordonets högsta hastighet genom en kurva, eller bromsförmåga (om vi bortser från däckens deformation och faktorer som påverkar saker indirekt (tyngdpunkt etc). Här är det istället friktionen som är helt avgörande.

Och nej, jag tror ingenting. Jag utgår från fysikens orubbliga lagar (och de mätningar som gjorts av verkliga olyckor) och de säger att stora bilar har en bättre skyddsförmåga än små.

Men detta är rätt långt från trådens ämne. Dock har ju stora bilar också ofta en högre komfort än små, ofta kopplat till bättre hjulupphängningar och bussningar, mer elektronik, högre andel ljudabsorberande material samt bekvämare stolar och utrymme. Men det kan komma att ändras nu i och med elbilarna där fordonskonstruktörerna har andra förutsättningar att utgå från.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-09-23 19:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nåja, visst vill jag ha komfort men något jag tycker är värre är en bil som kränger i kurvorna ”lite för mycket”.

Uppdaterat: 2021-09-23 19:37