Vi Bilägares forum

Efter Teslas rattbesked: Nu hakar konkurrenterna på

Efter Teslas rattbesked: Nu hakar konkurrenterna på

Flera bilmärken vill haka på Teslas trend med ”tv-spelsrattar” i bilarna – åtminstone på konceptstadiet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-14 06:50

Kommentarer

Jag har fått många kommentarer på den lilla ratten i min Peugeot trots att den är rund.

Uppdaterat: 2021-09-14 07:40

Idiotisk modenyck.

Uppdaterat: 2021-09-14 08:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Idiotisk modenyck.

Även om jag kanske håller med dig i dett fallet ska vi nog minnas att väldigt många saker vi tar för givet i vardagen idag sågs som "idotisk modenyck" när det först kom.....

Uppdaterat: 2021-09-14 08:29

Så länge man bara färdas rakt fram med mindre kurvor på vägen spelar det nog ingen roll hur ratten ser ut, men börjar det svänga rejält och vid parkeringar så krävs det mer vridande.
(Men parkeringar gör ju bilen själv förstås?)
Det är klart att det skulle gå med en variabel styrväxel så att det skulle räcka med ett kvarts varv åt vardera hållet för att få fulla utslag, det är ju vad som finns på tvåhjulingar, men det skulle nog kännas ovant i början.
Helt klart är det en gimmick och kan jämföras med många andra effektsökerier man hittat på för att uppmärksammas.

Uppdaterat: 2021-09-14 09:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant att en uppstickare som Tesla blir stilbildare och måttstock i den alltför konservativa och tantiembaserade bilindustrin. Från några få exemplar bilar till en årsvolym i storleksordningen 1 miljon bilar på 10 år med en tekniknivå på elbilar av högsta klass. Bra gjort Tesla!

Uppdaterat: 2021-09-14 09:09

Toyotas koncept tycks vara mera inspirerad av en gynekologstol än av Teslas Yoke-ratt /

Uppdaterat: 2021-09-14 09:26

Jag är inte innovationsfientlig om nyheter fyller en bättre funktion än det gamla. På vilket sätt är denna typ av ratt bättre än den vanliga?

Uppdaterat: 2021-09-14 09:45

Dåliga historiska kunskaper.

Detta är inget nytt på konceptbilar.
Bertone Chevrolet Testudo 1963 hade det.
Och säkert någon mer och Knight Rider KITT är väl knappast glömd.
Och VW har haft O-rund ratt på nästan alla ID koncept sedan 2016.

Och Opel förstås hade en ratt som inte var rund, som dessutom drogs in i instrumentpanelen tillsammans med instrumenten när den inte användes på Signum 2, 2001 och instrument monterade på en justerbar rattstång är ingen nyhet heller, VW tror nog det kommer från Porsche 928, men 928 fick det från f.d. Opeldesignern Anatole Lapine som hämtade det från Opel CD 1969.

Uppdaterat: 2021-09-14 10:42

Snart får vi reda på att det var Opel som uppfann hjulet med....;) Troligtvis genom att Opel som har uppfunnit allt genialiskt även uppfann en tidsmaskin och åkte tillbaks i tiden.....
Makalöst egentligen hur ett företag som vart så före sin tid med allt och egentligen var först med allt är där de är idag och inte högre upp?

Uppdaterat: 2021-09-14 10:46

Nej, jag gillar det inte.

Uppdaterat: 2021-09-14 11:24

Uttalande från gubbe på äldre stenåldern: Den där nya uppfinningen pilbågen, vad ska den vara bra för? Vi har haft spjut i alla tider, och klarat oss bra med dem. Nä, den dära pilbågen är bara en idiotisk modenyck!

Uppdaterat: 2021-09-14 11:33
Axa skrev:

Nej, jag gillar det inte.

Intressant, vart hade du möjlighet att testa det? På vilka grunder av ditt provande baserade du att du inte gillar det?

Uppdaterat: 2021-09-14 11:50

("Makalöst egentligen hur ett företag som vart så före sin tid med allt och egentligen var först med allt är där de är idag och inte högre upp?"

Nej inte precis... Om 0 % av mänskligheten känner till det så lär det väl knappast ha någon påverkan på situationen.
Om du inte talar om vad du har att erbjuda så lär ju knappast någon ha möjlighet att vilja ha det heller - mer självklart kan det väl inte bli.

Just nu pågår en storm av påståenden på You tube om hur nya Astra kopierat detaljer från Golf, det lustiga i historien är att Golf kopierat de detaljerna från Opel, MEN eftersom ingen vet ett smack om Opel så kan de ju inte gärna känna till den saken... )

Uppdaterat: 2021-09-14 12:00

Att kapa av ratten för att få bilen att se mer futuristisk ut. Det är ett gammalt trick som funnits sen länge. Batmobilen på 60-talet och Knight Rider -80 talet från TV. Att Tesla väljer att göra detta på den 10 år gamla Model S är ingen slump. Desperat trick för att få bilen att framstå som modern. Desamma gäller dessa koncept bilarna.

Uppdaterat: 2021-09-14 16:17
Henrik M skrev:

Axa skrev:
Nej, jag gillar det inte.

Intressant, vart hade du möjlighet att testa det? På vilka grunder av ditt provande baserade du att du inte gillar det?

Har man spelat tv-spel och använt olika rattkontroller, där en del har dylika design, så har jag konstaterat att det inte är för mig. Visst, kan man tycka att tv-spel och bilkörning är olika men det är rattens utformning vi diskuterar.

Uppdaterat: 2021-09-14 18:02

Lättare att jämföra med F1, där kör man fort i avvägda kurvor och korrigeringar sker med små snabba rattrörelser, där passar en sån här ratt.
Men en bruksbil måste kunna hanteras på ett annat sätt, en tvär sväng runt ett gathörn kan medföra mer än ett halvt varv på ratten, då blir det besvärligt med den här pajasformen.
Man kan ju också jämföra med en rallybil, där har jag aldrig sett annat än riktigt runda rattar.

Uppdaterat: 2021-09-14 18:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förutom att man (Tesla) fått en massa uppmärksamhet bl.a. genom att få oss här att kommentera denna korkade ratt, så efterlyser jag fortfarande information om nyttan med den, frånsett att man sparar lite material vid tillverkningen. Fungerar säkert rakt fram men kan knappast vara en förbättring i snäva kurvor och gatukorsningar.
Varför dyker det alltid upp "produktutvecklare" som skall ändra välfungerande produkter till det sämre bara för ändringens skull.

Uppdaterat: 2021-09-14 22:12

Jag väntar på en kommentar från någon som faktiskt har kört en bil med denna ratt.
Är bara vilda gissningar om hur eländigt dåligt det måste vara……

Uppdaterat: 2021-09-15 10:40

Lär väl inte finnas nån standardbil ute i trafiken med en sån här rätt så erfarenheterna rent praktiskt är nog minimala. Sen kan man nog tänka sig att det inte är den bästa lösningen när man t ex skall köra in och ut på en P-plats vid köpcentrumet. Så jag håller med Sixten - vad är nyttan ? Eller tillhör det bara kategorin "tekniskt intressanta lösningar" ? Bara för att man kan så behöver det ju inte vara bra...

Uppdaterat: 2021-09-15 11:12

Jag tror nog att någon har provkört en bil i trafiken med denna ratt. Men helt klart ingen på detta forum.
Kanske kommer bli standard på alla bilar inom något år. Vem vet, var ju Opel som var först och de verkar gå mot en renässans med nya ägare. Så snart är väl rund ratt, likt analoga instrument, ett minne blott som diskuteras på ett forum

Uppdaterat: 2021-09-15 11:19

Guran läs vad jag skrev senast och vad Pi skrev, så kommer du att inse att vi säkert slipper de här dumheterna.

Uppdaterat: 2021-09-15 11:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran läs vad jag skrev senast och vad Pi skrev, så kommer du att inse att vi säkert slipper de här dumheterna.

Ni är ju bara gamla, mossiga och förändringsfientliga :)
Parkera, det fixar så klart bilen, bara trycka på en knapp.
Moderna bilar har även servostyrning så man manövrerar enkelt med att snurra runt styrdonet med ett finger.
Runda stora ratta finns snart bara i veteranbilar.

Uppdaterat: 2021-09-15 12:27

Guran
Problemet med den här typen av ratt är att du som förare får färre olika alternativ att hålla ratten. Gillar man att alltid hålla ratten 14.45 så lär det inte vara något problem. Tror dock att inte många vill enbart ha alternativet att greppa ratten på det sättet.

Uppdaterat: 2021-09-15 12:31

"14.45"
Jag håller alltid så därför att jag för det första tycker det är bekvämt och för det andra helt enkelt inte vågar annat, jag är alltid beredd på att något dramatiskt ska hända framåt vägen som kräver blixtsnabbt agerande och då duger det inte att sitta och slököra lite på slentrian.

Annars kan jag nämna att anledningen till att Signum hade en annan form på ratten var att den skulle gå att fälla in... i instrumentpanelen, vilket är mindre enkelt med en rund ratt, tanken var nog inte att den formen var bättre på ratten som sådan.

Uppdaterat: 2021-09-15 13:05

Niklas
Alla trafiksituationer är olika och innebär inte att man alltid ska greppa ratten stenhårt 14.45 k tron om att bilen sladdar av vägen, det dyker upp älg eller något annat.
Kör jag motorväg vill jag definitivt inte sitta och hålla 14.45 mil efter mil.

Uppdaterat: 2021-09-15 13:27

Har man elektriskt servo kan man lika gärna ha ren steer by wire. Då behöver man inte vrida mer än 90°.

Jag har kört bilar med 8" ratt. Det fungerade kanonbra så länge motorn var igång. Ungefär lika mycket att greppa som en stympad ratt.

Uppdaterat: 2021-09-15 19:12

Med elektrisk servo finns ändå en mekanisk förbindelse mellan ratt och hjul.
Jag tror det blir svårt, men kanske inte omöjligt, att få myndigheternas godkännande av "steer by wire", kommer förmodligen att bli lika de tveksamheter som rådde inför godkännande av hydrauliska bromsar för snart hundra år sedan.
Man krävde då en mekanisk nödbroms (handbromsen) som kunde bromsa bilen till stillastående.
Men med steer by wire är det ju inga svårigheter att få variabel styrutväxlingen som jag skrev om tidigare, då kunde det vara en hög utväxling vid t.ex. + - 10 graders vrid på ratten för att inte få för vinglig färd till att ge en direkt växel vid 90 grader.
Kanske kommer det, men jag tror det dröjer länge än.

Uppdaterat: 2021-09-15 20:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns en god poäng med denna ratt, den skymmer inte instrumenten.

Uppdaterat: 2021-09-15 20:13

Min konventionella, runda ratt skymmer inte heller instrumenten.

Uppdaterat: 2021-09-15 21:19
junkers skrev:

Det finns en god poäng med denna ratt, den skymmer inte instrumenten.

På andra Teslamodeller kan man ha heltäckande ratt i 22" diameter utan att det skymmer instrument.

Uppdaterat: 2021-09-15 21:29

Mäkinen, det blir nog nästa Teslagimmick och ett halvår senare presenterar flera andra biltillverkare koncept med en frukostbrickan till ratt.

Uppdaterat: 2021-09-15 21:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

("kommer förmodligen att bli lika de tveksamheter som rådde inför godkännande av hydrauliska bromsar för snart hundra år sedan."

Men det var väl motiverat baserat på att lyxbilstillverkare försökt med hydrauliska bromsar under flera år i Europa och USA, Duesenberg ex. men alla hade misslyckats med att få dem att hålla och fungera en längre tid, så att man inte godkände ett så farligt system som inte höll utan gick sönder hela tiden är ju självklart.

Jag har studerat det därför att Opel Regent råkade bli världens första bil med - fungerande... hydrauliska servoassisterade bromsar - pga. att man just då precis hade lyckats framställa världens första hållbara gummipackningar - det var bristen på packningar som gjord att det inte fungerade tidigare, sedan var det några som provade med vatten och andra vätskor istället för olja.)

Uppdaterat: 2021-09-16 12:32

N-iklas, nix Opel Regent var inte först med fungerande hydrauliska bromsar, Chrysler B-70 hade det redan 1924 och hade det på alla bilar i koncernen allt sedan dess.
Att de inte skulle fungera är en myt som kom till på grund av okunskap, man rekommenderade aldrig vatten som bromsvätska, det var något som okunniga brukare provade med.
Att tätningarna inte höll i vissa fall berodde på samma sak, hade man inte bromsvätska provade man förutom vatten även vanlig mineralolja spädd med 50% fotogen!
Myndigheterna hade till en början tveksamheter till bromssystemet, med all rätt med tanke på alla självlärda och självdestruktiva amatörmekaniker, men godkände systemet efter att ha krävt ett separat oberoende mekaniskt system.
En liten rolig sak är att Henry Ford var ytterst tvivlande och tillät inte hydrauliska bromsar förrän femton år efter Chrysler, sist av de vanliga amerikanska bilarna, i England var det vanligt med mekaniska bromsar bak långt in på 1950-talet.
Ursäkta ett kanske lite onödigt historiskt utspel från tvspelsratten.

Uppdaterat: 2021-09-16 14:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Guran "Moderna bilar har även servostyrning så man manövrerar enkelt med att snurra runt styrdonet med ett finger.
Runda stora ratta finns snart bara i veteranbilar."
Jo i Amerika älskar man fortåkartävlingar med bil och det vanligaste är ju stolleprovet att åka 402 meter så snabbt som möjligt och då är det ju bara en sån här fånig ratt som behövs, ingen hinner ändå styra.
Men om man kollar ett annat populärt amerikanskt tävlingsställe, Pikes Peak Hill Climb, är det nog inte så kul att försöka med en sån här ratt!

Uppdaterat: 2021-09-16 14:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den Austin Futura 1959 som min pappa ägde hade trumbromar runt om och mekaniska - i vart fall på bakhjulen. Krävde en hel del underhålls-arbete för att dra jämnt. Efterföljande Morris 1100 1963 hade skivbromsar fram - bak trumbromsar och jag skulle gissa utan att komma ihåg att dessa var hydrauliska.

Uppdaterat: 2021-09-16 16:25

"Chrysler B-70 hade det redan 1924 och hade det på alla bilar i koncernen allt sedan dess."

Tja kan du presentera kristallklara bevis för att det fungerade 1924 så...
Som bekant är det vanligt att biltillverkare har tekniker som krånglar och är fel på, bara för att man "har" något behöver det inte fungera felfritt...

Uppdaterat: 2021-09-16 16:42

Haha, Niklas kräver bevis därför att Opel var först med allt, de uppfann även pyramiderna…

Uppdaterat: 2021-09-16 17:41

N-iklas, tror du verkligen att Chrysler skulle ha fortsatt med hydrauliska bromsar på alla sina bilar, förutom Chrysler även Imperial, Maxwell, Plymourh och Dodge om de haft de problem du beskriver?
Kan du presentera kristallklara bevis för att det fungerade på de fåtaliga Opel Regent som tillverkades fyra år senare?

Uppdaterat: 2021-09-16 17:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Haha, Niklas kräver bevis därför att Opel var först med allt, de uppfann även pyramiderna…

Nej då, I första Moseboken står följande att läsa:
I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.
Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet.
Gud sade: »Opel bli till!« Och Opel blev till. Gud såg att Opel var gott, och han skilde Opel från mörkret.

Så var det minsann. Långt innan pyramiderna blev till, till och med innan mänskan som sedermera skapade alla eländiga bilmärken till en medioker avbild av guds skapelse

Uppdaterat: 2021-09-16 21:22

Ja varför skulle de sluta, om de nu hade det du påstår, jag har inte kontrollerat din uppgift ännu.
De försökte väl i så fall inte med det för att det var "en kul grej" utan för att de insåg at det var framtiden och en sådan sak slänger man knappast på sophögen för att den inte fungerar på första försöket.

Du vet alltså inget tekniskt i detalj om detta utan bara gissar och antar.
Det var ju lite magert.

Jag vill minnas att jag har uppgifter på när gummipackningarna började tillverkas som krävdes för att det skulle fungera och en hel del till, men det är nu 8 år sedan jag höll på med det och jag vet inte riktigt var allt det där är i 18 000 filer, så det tar nog en stund att hitta.

Utan packningarna - inget fungerande hydrauliskt bromssystem, så enkelt är det, den som har dessa bromsar före packningen kan inte ha ett fungerande system.
Därför förmodade jag att du satt inne med detaljfakta i denna fråga.
Jag har ett dimmigt minne av att den gummikvaliteten dök upp omkring 1926, men ett dimmigt minne är ju inget att bry sig om.

Men på tal om det när vi ändå är igång kanske du kan tala om hur det var med servoassisteringen på de hydrauliska bromsarna?
Var Chrysler först med det också.
Enligt alla de uppgifter jag har läst finns det ingen automatisk koppling mellan dessa två saker utan det provades på mekaniska vajerbromsar.

Uppdaterat: 2021-09-16 22:43

Oerhört viktigt kunnande om vilken som var först med FUNGERANDE hydrauliska bromsar för närapå 100 år sedan... I mina ögon finns det viktigare saker att lägga energi på och diskutera. Speciellt som detta inte heller rör ämnet i denna tråd.

Uppdaterat: 2021-09-17 10:07

Pi, helt riktigt och jag bad också om ursäkt för den historiska vinklingen, men det var apropå "steer by wire" som ju egentligen är tekniskt intressant och som säkert kommer att införas.
Det gäller bara att se till att det blir billigare vid produktion så kommer den snabbt i bruk och då kanske tvspelsratten blir omodern och ersatt av ett par flipperpinnar.
Eller kanske geststyrning? Det finns ju en del som gillar att flaxa och prata med bilen istället för att använda fysiska reglage.

Uppdaterat: 2021-09-17 10:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

...eller kanske en s k joystick - styrspak på svenska. Framtiden lär utvisa. Fast mindre styrenheter innebär som vanligt att känsligheten för större rörelser blir högre. Där är en konventionell ratt i mina ögon en klart bättre lösning.

Uppdaterat: 2021-09-17 10:56

Pi, det hade Saab för trettio år sedan (för att skriva som en annan sign. brukar göra ang. ett visst annat märke).
Det var inte så lyckat, förmodligen av de orsaker du framhåller.
Några båtar i Marinen har joystick och det fungerar hyfsat, men där är ju inte problemen de samma.

Uppdaterat: 2021-09-17 11:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men Pi, joystick är inte det fröjdepinne? I alla fall på norska.

Uppdaterat: 2021-09-17 16:31