Vi Bilägares forum

Mercedes-AMG EQS 53 ska locka med acceleration och ljud

Mercedes-AMG EQS 53 ska locka med acceleration och ljud

Mercedes prestandaavdelning lanserar en egen version av lyxelbilen EQS. Den lockar med en särskild ”ljudgenerator”.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-12 07:00

Kommentarer

"Alla våra bilar ska leverera...- framför allt ljud"
Det blir alltså samma effekt som man sökte som liten pojke när man monterade smatterpinne på cykeln för att det skulle låta som det gick fort!
Jag trodde att man skulle uppskatta att en elbil gick så tyst som möjligt, där finns ju inga förbränningsmotorljud.
Men vissa kunder till den här bilen är kanske på samma utvecklingsnivå som en sjuåring?

Uppdaterat: 2021-09-12 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag förstår inte den här effekttävlan som råder, till råga på allt påeldad av motorpressen. 0-100 km/h på 3,2 eller 3,6 sekunder och över 1 000 Nm eller "bara" 900, vem bryr sig sig? Tydligen tillräckligt många som redan som barn drömde om att bli F1-förare. Är det ändå inte dags att skippa det här prestandakriget och i stället börja leverera bilar med normala effekter till betydligt lägre priser? Herregud, en eldriven EQS med typ 290 hk, 610 Nm och kanske "bara" 927 000 kronor skulle väl duga för alla? Nu tänker inte jag köpa en sådan här bil oavsett, men ändå.

Samma sak gäller för "vanliga" elbilar. Håll nere effekterna på rimliga nivåer (204 hk är alldeles lagom) och satsa i stället på längre räckvidder och lägre priser. Till syvende och sist är det det som marknaden i första hand vill ha. Men tyvärr är det då de där förväxta sjuåringarna ...

Uppdaterat: 2021-09-12 12:35
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Är det bara jag som tycker att premiumtillverkarna är de som tar till sådant här ”effektsökeri” för att sticka ut? Särskild ljudgenerator? Seriöst?

Uppdaterat: 2021-09-12 12:24
Axa skrev:

Är det bara jag som tycker att premiumtillverkarna är de som tar till sådant här ”effektsökeri” för att sticka ut? Särskild ljudgenerator? Seriöst?

För mig är ljudgenerator ett ickeproblem, problemet är just den effekttävlan som vi nu ser, vilket driver upp priserna till smått perversa höjder (med korkade kunder som betalar), vilket på sikt också skapar incitament för tillverkarna att ta fett betalt också för de andra elbilarna i modellprogrammet.

Uppdaterat: 2021-09-12 12:41
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Grejen är väl att det med eldriften är förhållandevis "billigt" att få till effekten kontra med fossildrift och utan tvekan så skapar det ju rubriker och snack vilket ju är den nya marknadsföringen. Titta, till och med ni som är negativa mot det skriver om det nu....
Självklart behöver ingen den prestandan, precis lika lite som den behövdes med fossildrift när AMG, RS och M hela tiden utmanade gränserna och varann eller när jänkebilarna hade sitt hästkraftskrig på 60 och 70-talet. Men då som nu säljer det, det skapar snack, rubriker, och det smittar av sig ner på de klenare versionerna.
Däremot som Snooker skriver att 204 hk är lagom, beror ju på i vilken bil. Det är ju vikteffekt det handlar om och hur kraften levereras. De 204 hk som är i Enyaq, ID.4 etc. räcker inte till enligt mig iaf, otäckt sega uppe i fart. För ID.4 är GTX mer lagom med 299 hk och anar att Enyaq x med 265 hk med känns mer rimlig.
Sen detta med fejkljud, hellöjligt är min åsikt! Det är ju nåt av det absolut bästa med att köra på el att det inte låter massa. Räcker med det löjliga att de ska låta i låg fart, när man tänkte att oj vad skön stadsmiljön kommer bli framöver kommer nån på den korkade idén.

Uppdaterat: 2021-09-12 12:54

Henrik, det där med att du tycker 204 hk är för lite i Enyaq beror enbart på att du är bortskämd med hög effekt.
När VW typ 1 på 1960-talet hade 30 hk ansågs det tillräckligt och när det höjdes till 34 blev det rubriker om att nog kändes det rejält! Nu fanns det ju redan då många modeller med högre effekt, men de var inte lika vanliga.
PV 444 hade 40, 44,51 och när den kom upp i 60 ansågs den ha sportbilsprestanda!
Under en tid, sedan har det gått inflation i effekt!
Nu ska man förstås komma ihåg att bilarna var avsevärt mindre och lättare då.
Men det var fri fart! Man fick åka så fort man kunde eller vågade.
Nu har vi fartbegränsning och i Sverige får ingen åka fortare än 120 och det gick också med 34hk, även om det tog en väldig tid för att komma upp i den farten.
Men nu går det på ett par sekunder, vad nu det ska vara bra för?
Kanske vore dags att lugna ner sig lite och bli lite eftertänksam.

Uppdaterat: 2021-09-12 13:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför inte dessutom addera något som släpper ut rök baktill?

Uppdaterat: 2021-09-12 13:12
Gunnar L

Saabnisse: Har inget att göra med att jag är bortskämd med hög effekt, innan min nuvarande bil hade jag en Volvo V90 diesel och ansåg samma om den. En omkörning ska man kunna göra med kraft och smidighet för att den ska kunna kännas och vara riktigt säker. Enyaqen var rent otäck då det kändes som den tappade orken rejält när man kom upp i fart.

Uppdaterat: 2021-09-12 13:13

Henrik
Ett förtydligande. Min kritik handlade främst om det urlöjliga med en ljudgenerator.
Min uppfattning är att premiumtillverkarna har svårt att förhålla sig till elektrifieringen och då blir resultatet fjantiga lösningar eller ett fruktansvärt designspråk, tex senaste MQS.

Uppdaterat: 2021-09-12 13:21

Henrik, har du kört en VW typ 1?
Ta chansen om du får det, brukar kunna gå bra på veteranmöten.
Inget jag längtar tillbaka till i den trafik vi har, men jag tror ändå på sista meningen i mitt förra inlägg.

Uppdaterat: 2021-09-12 13:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Henrik
Ett förtydligande. Min kritik handlade främst om det urlöjliga med en ljudgenerator.
Min uppfattning är att premiumtillverkarna har svårt att förhålla sig till elektrifieringen och då blir resultatet fjantiga lösningar eller ett fruktansvärt designspråk, tex senaste MQS.

Mitt inlägg var mer en replik på Snookers kommentar.....som jag skrev så anser jag med att detta med ljudet är riktigt löjligt och onödigt.

Uppdaterat: 2021-09-12 13:50
saabnisse skrev:

Henrik, har du kört en VW typ 1?
Ta chansen om du får det, brukar kunna gå bra på veteranmöten.
Inget jag längtar tillbaka till i den trafik vi har, men jag tror ändå på sista meningen i mitt förra inlägg.

Visst har jag det, en riktigt tidig 6-voltare med runt 30 hk om jag inte minns fel. Även kört veteran-Fiat av olika slag en hel del. Och de är självklart oanvändbara i dagens trafik till vardagsbruk. Vet inte riktigt vad dåtidens klena bilar har med dagens trafik att göra? Jag står fast vid att jag anser att en bil som släpps idag borde vara motoriserad så den på ett smidigt, bekvämt och trafiksäkert sätt hänger med i dagens trafikrytm. Glöm inte att många andra länder har högre tempo än vi har, då kroknar de ännu tidigare. Jag kör gärna nedåt Europa och på matarsträckorna genom Tyskland vill då inte jag ha en bil som känns trött och slår stopp vid 160 km/h.

Uppdaterat: 2021-09-12 13:55
Henrik M skrev:

Saabnisse: Har inget att göra med att jag är bortskämd med hög effekt, innan min nuvarande bil hade jag en Volvo V90 diesel och ansåg samma om den. En omkörning ska man kunna göra med kraft och smidighet för att den ska kunna kännas och vara riktigt säker. Enyaqen var rent otäck då det kändes som den tappade orken rejält när man kom upp i fart.

+100

Uppdaterat: 2021-09-12 14:22

Henrik
Fast toppfart och acceleration är olika saker.
Men jag håller med dig till viss del. Om man nu går över till elbil vill man ju gärna ta del av fördelarna med en elmotor, som tex bättre acceleration. Å andra sidan så har jag inga problem att köra om idag med min slöa Octavia och det beror nog snarare på att det är många som driver runt i så låga hastigheter så man kan i princip köra om med vad som helst på ett snabbt och säkert sätt.

Uppdaterat: 2021-09-12 14:24

Ständigt detta trams med att det behövs pulver under huven för att kunna genomföra en säker omkörning.

Kan du inte köra om på ett säkert sätt med en 90 hk fossildriven Polo har du inget i trafiken att göra överhuvudtaget...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Skall man hålla sig till vår maxfart på 120 km/t så behövs nog inte så mycket "pulver" för omkörningar - även om det är kul. Resultatet med mycket "pulver" är ju att omkörningen visserligen går i ett nafs men också att topphastigheten under omkörningen kanske hamnar i häradet +160 km/t. Men det kanske är OK - eller ?
Generellt håller jag med i mycket av det saabnisse skrivit ovan.

Uppdaterat: 2021-09-12 17:36

Som svar till Pi: Ja jag anser det vara ok att man överträder gällande hastighet under omkörningen, annars kanske bara just jag hinner förbi lastbilen och inte övriga som ligger bakom när rakan infinner sig, och så ego är jag inte.

Uppdaterat: 2021-09-12 18:39

Här håller jag med Henrik, vid omkörning tummar jag med på hastighetsbegränsningen lite för att inte vara över i mötande körfält för länge.

Uppdaterat: 2021-09-12 19:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, du skulle ha en EQS 53 med extra bröl så vore du om innan du hann köra för fort.

Uppdaterat: 2021-09-12 20:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kanske skall förtydliga med att även jag bryter emellanåt mot hastighetsgränserna vid omkörning men trots allt - är det egentligen OK att blåsa förbi i säg 160 km/t (bara för att bilen snabbt når den hastigheten) om maxfarten på vägen är 110 ?
Har en svag känsla, kanske baserad på bl a egen erfarenhet, att med raskare bilar så tänjer man ännu mera på hastighetsgränserna.

Uppdaterat: 2021-09-12 22:42

saabnisse En EQS 53 skulle jag aldrig köpa, inte ens om jag kunde köpa 10 st kontant.
Jag kör faktiskt inte om så ofta, bara om någon ligger och såsar 10 km/h under hastighetsgränsen eller kör vingligt och verkar surfa i telefon. En sådan vill jag inte ligga bakom.

Uppdaterat: 2021-09-13 07:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, jag förstår dig och mitt förra inlägg var inte så seriöst menat och jag tror Pi har rätt om raskare bilar.
Jag märker själv när jag kör en bil med muskler att jag gör en del onödiga omkörningar oftast just av den anledning du beskriver.

Uppdaterat: 2021-09-13 08:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre