Vi Bilägares forum

Kyla kan spräcka delar i elbilens batteri

Kyla kan spräcka delar i elbilens batteri

Litiumjonbatterier och minusgrader är ingen bra kombo.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-10 08:28

Kommentarer

Ja precis. Vad gör vi med 15 mil till närmsta storstad, och med vintrar på ofta -30 grader?
"Bara köpa en tesla"? "Bara flytta in till storstaden"?
Jotack, betalar någon annan så.

Uppdaterat: 2021-09-10 18:46

Man kanske kan göra som på FMs bilar förr, hänga hinkar med brinnande kol under.
En terrängbil kunde ha fem hinkar under, plus en spritkamin till motorn och sedan markdamasker runt fordonet!
Undrar vad miljöivrarna skulle gilla den lösningen?

Uppdaterat: 2021-09-10 18:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Absolut - en majoritet av Sveriges bilister lever säkert på platser där det en stor del av året är -30 grader - eller ?

Uppdaterat: 2021-09-10 18:49

Kommande solid state-batterier ska klara kyla betydligt bättre än litiumjonbatterier.

Uppdaterat: 2021-09-10 22:39
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det är inte bilisten som får oåterkalleliga skador av kylan utan batteriet!
Verkar dessutom inte vara ett förlopp över tid utan kan inträffa vid första köldknäppen.
Skidturister till norra Dalarna kanske får passa sig.

Uppdaterat: 2021-09-11 07:34

Det gäller att hitta alla argument man kan mot elektrifiering. Visst - batteriernas bästa miljö har aldrig varit kyla och lär heller aldrig bli det men med vettiga konstruktioner "runt omkring" kan de flesta minimeras. Vilket väl Tesla visat - Model S har ju funnits en massa år nu utan att så många katastrofer med batteriet inträffat.
Sen hur kommande kemier i batterier kommer att fungera i stark kyla - ja, det får vi se och det är nog inget vi alltid skall förutsätta bli så mycket bättre. Hittills finns såvitt jag vet inte en enda kommersiell applikation med s k solid state-batterier.

Uppdaterat: 2021-09-11 08:34

JörgenE, vilken storstad är det ofta -30 i på vintern? Om vi pratar om Sverige så kanske det kan vara Luleå, om 80.000 invånare är en storstad.
Senast jag var där så var det -35, efter nyår. Då var det stora problem för fossilbilar att starta. Jag skulle säga att dessa temperaturer är extremkyla även i norr.

Uppdaterat: 2021-09-11 09:58

Hade -23 i vintras. Jag bor i Stockholms län.

Uppdaterat: 2021-09-11 15:20

Ni finns det ju Teslor sen många år tillbaks i delar av Nordamerika och Norge som har ganska rejält vintervärde, säkert värre än vad vi får här, och de verkar ju ha fungerat helt ok. Tvärtom har elbilar betydligt snabbare värme än en fossilbil, bättre awd vad det verkar i tester m.m......så tror inte man behöver va speciellt orolig för att elbilar ska gå sönder i parti och minut bara för det blir kallt. Då hade vi hört om det för länge sen.

Uppdaterat: 2021-09-11 15:27
Henrik M skrev:

Ni finns det ju Teslor sen många år tillbaks i delar av Nordamerika och Norge som har ganska rejält vintervärde, säkert värre än vad vi får här, och de verkar ju ha fungerat helt ok. Tvärtom har elbilar betydligt snabbare värme än en fossilbil, bättre awd vad det verkar i tester m.m......så tror inte man behöver va speciellt orolig för att elbilar ska gå sönder i parti och minut bara för det blir kallt. Då hade vi hört om det för länge sen.

Precis, Teslor har funnits sedan 2013, och Nissan Leaf sedan 2010. Den sistnämnda är såld i över 550 000 exemplar. Totalt såldes över 3 miljoner elbilar 2020. Om det varit sådana massiva problem med batterier & kyla då hade det varit ganska väldokumenterade problem vid detta laget..

Uppdaterat: 2021-09-13 21:34
-------