Vi Bilägares forum

Volkswagen ID.3 bjuder på laddlös ledighet

Volkswagen ID.3 bjuder på laddlös ledighet

Trasiga laddstolpar och kontakter som vägrar släppa. Calle Carlquist har inte haft någon lätt laddsommar i Volkswagens elbil.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-08 15:20

Kommentarer

Man blir inte så sugen på elbil när man läser Calle Carlquist erfarenheter, det får nog vänta ett antal år för mig tills infrastrukturen för elbilar i hela landet funkar bättre och priserna sjunker på elbilar. Det skall inte vara krångligare att tanka el än bensin även om det tyvärr tar längre tid. Hur ofta är det kö till bensinpumpen? Hur ofta är bensinpumpen trasig? väldigt sällan.

Uppdaterat: 2021-09-09 21:44

Ehm. Min enkla erfarenhet från i somras var en större bensinstation i Gränna där det var köer till pumpen medans det var ledigt vid laddstationerna.

Uppdaterat: 2021-09-09 21:53

Axa, är det köer till pumpen, vilket måste vara väldigt sällsynt, så löser det sig på några minuter.
Blir det köer till eluttaget löser det sig däremot efter väldigt många minuter.
Det måste byggas ut med väldigt många laddstolpar om mängden elbilar ökar i den utsträckning MP önskar.

Uppdaterat: 2021-09-09 22:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eftersom jag numera kör det mesta av mina 2000 årliga mil hemmavid och kan ladda hemma så skulle det säkert fungera bra med en elbil (med dragkapacitet) och ju dyrare fossilarna blir, desto närmare kommer man nog också elbils-ägandet. Även om jag personligen tycker att inträdes-biljetten fortfarande är lite i högsta laget. I alla fall för de som har dragkapacitet.

Uppdaterat: 2021-09-09 23:00

Som med allt annat så om man inte skaffar rätt produkt för sina behov så får man till viss del skylla sig själv....
Har man behovet av att köra mycket och långt utanför gränsen för sin hemmaladdning ofta, inte bara nån gång på semester, då köper man rätt elbil för det behovet. Ingen som köper en stekspade för att gräva i trädgården....
Jag tror att för de allra flesta som inte använder bilen i jobbet så är det ett hyfsat ickeproblem att laddnätverket inte är perfekt idag, precis som Pi med är inne på.

Uppdaterat: 2021-09-10 00:27

Jag har inte Läst Calles text så jag kan inte uttala mig om hans upplevda problem, men som jag skrev i min tråd om e-Golfen så var vi och reste i inre norrland mitt i högsemestern och då med en elbil med kort räckvidd. Inga klatrande stolpar som låste handske eller inte fungerade, inga köer trots att väldigt många av laddplatserna bara hade ett uttag och inga andra problem heller, men av det skulle det ju inte bli någon vidare artikel så...

Uppdaterat: 2021-09-10 08:13
*Robban

Robban, det Calle ogillar är också laddtiden, ”Dieselpumparna ger 6 000 mils körning på samma tid som jag fick 27 i min ID.3”,
Det har naturligtvis mindre betydelse för de som enbart laddar hemma, men för de som ofta måste ladda vid laddstolpar kan det bli frustrerande.
Om det är problem idag, när det bara är någon procent elbilar, hur ska det då bli när andelen elbilar är i majoritet?
Jag tror att det krävs en radikal lösning här med en väldig utbyggnad av elnät och laddstationer.

Uppdaterat: 2021-09-10 09:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, det kommer att behövas många fler laddare på knutpunkter där folk ändå stannar för att äta eller handla, helt klart. På vissa platser kommer även nätet att behöva förstärkning eller att man gör som i Västerås, sätter en batteribank vid snabbladdaren för att kunna erbjuda bra ladd, trots lite klenare servis.
Att det tar 27 minuter att ladda kontra att tanka 3000 liter diesel är väl en ganska dålig motivering, för mig har det tagit klart färre minuter att "tanka" det senaste dryga året, än tidigare när jag fick stå med ett kladdigt dieselhandtag som inte ville låsa sig, gång efter gång, nu är det 30 sekunder i och 10 sekunder ur när jag väl behöver ladda hemma...
Att jag ändå laddat när jag äter på resa eller jobbar en halvtimme när jag varit ute i jobbet ser jag inte som ett problem, men det är klart, har man bråttom till någon plats och med griniga barn i baksätet så blir det såklart jobbigare, men där har jag inget att tillföra för jag lider inte av endera...
Men hur skulle det bli en bra story i en tidning?

Uppdaterat: 2021-09-10 09:58
*Robban

Robban, det är främst det här som jag skrev tidigare jag undrar över, "Om det är problem idag, när det bara är någon procent elbilar, hur ska det då bli när andelen elbilar är i majoritet?"
Kommer man verkligen att kunna bygga ut laddnätet?
Och hur blir det med att kunna försörja transportsektorn?

Uppdaterat: 2021-09-10 10:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Klart man kommer kunna bygga ut laddnätet, vaför skulle man inte kunna det? Visst finns platser som det kommer krävas ny kapacitet, men gick det att ställa upp ett antal nya 350KW-laddare i Tönnebro, som ligger mitt i ingenstans, vilket jag trodde skulle bli svårt, så kan man det på många platser.
Satsningarna som OKQ8 nu gör och som även Preem vill göra, utöver CirkleK och Ionity redan gör i konkurrens med snabbmatshaken med McD i spetsen ihop med Recharge osv... Det byggs mycket nu, men problemet är fortsatt att få någon att vilja bygga på de vita fläckarna.
Och snart öppnar även Tesla för oss vanliga lallare, vilket är bra för oss och kanske mindre bra för de som kör Tesla...

Med transportsektorn menar du lastbilar ex?
Där ser inte jag elektrifiering som lösningen, bortsett från lokal distribution.
Jag tror att vi inom inte en allt för lång framtid kommer se omlastningshubbar i utanför större städer, dit gods anländer för att sedan distribueras ut i staden elektrifierat, antingen via "Caddys" eller mindre lastbilar som går på el.
Fjärrtrafikens omställning blir tuffare att lösa, har svårt att se att elvägar är lösningen, då är det i så fall bättre att försöka få över det godset på järnväg eller frakta med fartyg så långt som möjligt och sedan lokaldistribuera med eldrift.
Sorry för urspårningen från Calles problem...

Uppdaterat: 2021-09-10 10:17
*Robban

Robban, det är nog ingen urspårning från Calles problem utan en vidare syn på det.
Jag tror det kommer att bli en väldig omställning och just fjärrtransport på väg kommer att ge stora problem om den ska ske mer miljösmart.
Järnvägstransport var möjligt för hundrafemtio år sedan, då byggdes järnvägsnätet ut främst för godstransport, nu vill man istället lägga enorma resurser på persontransport mellan ett fåtal städer.

Uppdaterat: 2021-09-10 10:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, om det blir nya stambanor som det pratats om så kommer det avlasta nuvarande tågnätet, men det är oavsett det minst energikrävande transportslaget som finns just nu, dessa långa "tåg" av lastbilar efter E4:an är inte hållbart på något sätt...

Uppdaterat: 2021-09-10 10:48
*Robban

Jag håller helt med när det gäller järnvägstransporter, men nätet är väldigt underdimensionerat när det gäller godstransport och det är där man borde lägga pengarna inte på att en stockholmare ska komma en timme tidigare till Göteborg.

Uppdaterat: 2021-09-10 11:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med dig Nisse, det tar redan idag lika tid från Stockholm till Göteborg, city-city med tåg kontra flyg så...

Uppdaterat: 2021-09-10 11:33
*Robban

Många elbilar och få elstolpar.
Det är ju så här MP vill ha det!!

Uppdaterat: 2021-09-13 08:59