Vi Bilägares forum

Volvos laddhybrider får längre räckvidd – och skrotar bränslevärmaren

Volvos laddhybrider får längre räckvidd – och skrotar bränslevärmaren

Laddhybridversionerna av Volvo XC60 och V90 får snart betydligt längre elräckvidd. Beskedet kommer bara två dagar efter regeringens förslag om laddhybrider.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-08 11:46

Kommentarer

Första riktiga modellen egentligen, de tidigare var ju bara misslyckade skämt.

Uppdaterat: 2021-09-08 13:33

Innovativt!, batteri som en halv Leaf för att fortsätta med dessa tunga "monster truckar". Är det ingen mer än jag som tycker detta är fel väg framåt? Hur skall deras elbilar bli? räckvidd 15 mil? ....annars lär deras modeller ha 120 kwh för att komma typ 30 mil.

Uppdaterat: 2021-09-08 13:36

Vi kan väl alltid hoppas att elektrifieringen innebär ett större fokus på effektivitet igen för våra bilar. Om inte annat så krävs ju större/tyngre/dyrare batterier vilket i hög utsträckning kommer att påverka bilpriserna. Det har nog inte varit lika påtagligt när det gäller fossilbränsledrivna stora SUV:ar eftersom många köpare initialt kom ifrån bensindrivna bilar och därför troligen tyckte att ungefär samma förbrukning i dieseln var OK när man ändå fick en större/tyngre bil.

Uppdaterat: 2021-09-08 14:05

Märks att du har dålig koll HX, men visst är 2,0-2,3KWh/mil allt för mycket på en XC40P8, men det är ganska långt till 4,0 så lite mindre blajj om du skall ha någon som helst trovärdighet tack

Uppdaterat: 2021-09-08 16:03
*Robban
EnannanRobban skrev:

Märks att du har dålig koll HX, men visst är 2,0-2,3KWh/mil allt för mycket på en XC40P8, men det är ganska långt till 4,0 så lite minsde blajj om du skall ha någon som helst trovärdighet tack

+100

Uppdaterat: 2021-09-08 15:12

Men om vi säger att en Volvo SUV drar någonstans runt 2,3 - 2,5 kwh/mil.. du måste upp i ett batteri på minst 90 kwh för att få någon form av räckvidd, kanske max 35-36 mil. Om man går tillbaka till en V60 modell, kommer du 50 mil. Det är rätt stor skillnad. Sedan vet jag inte om det blir några miljövinster med att köra runt med en XC40/XC60 som drar el och ändå får en snittförbrukning på runt 0,6 - 0,7 liter/mil.. istället för att åka runt i en vanlig icke hybrid (typ Astra/Focus storlek) med samma förbrukning. Det kostar massor med råvaror till att stoppa in batterier som vanliga lättare fossila modeller inte behöver med samma utsläppsnivå. Lite som gå över ån efter vatten...
En sak är jag ganska säker på, framtiden är inte SUV eller tunga bilar.. om vi skall få räckvidd på elbilarna. Det är faktorer som vikt och aerodynamik och nya lösningar för att transportera oss som behövs.

Uppdaterat: 2021-09-08 15:48

HX, håller helt med dig i sak, men som sagt, försök vara lite mer rimlig i dina uttalanden istället för att hitta på.
Med 18 KWh i batteriet på en XC60 så kommer väldigt många resor bli helt på el för väldigt många, men jag är helt för att gå fullt ut på el istället för att köra laddhybrid

Uppdaterat: 2021-09-08 16:03
*Robban

Många som raljerar här och även gentemot personer så om hx30 raljerar lite mot Volvo är väl inte så allvarligt kan man tycka.

Uppdaterat: 2021-09-08 16:31

Pi, fakta ÄR

Uppdaterat: 2021-09-08 16:49
*Robban

Robban - säg då till även de som uttrycker sig raljant och nedlåtande emot andra skribenter - det är väl ändå viktigare än att fakta runt Volvo och andra märken måste vara 100 % korrekt. Kan man i alla fall tycka...

Uppdaterat: 2021-09-08 17:00

Nåja, fakta är att Volvo/Polestar inte har lyckats med förbrukningen på elbilarna i jämförelse med konkurrenterna. Björns 100-milatest visar tex att XC40 drog nästan 3,3 kWh medan jämförbara eller till och med större modeller drog mindre.

Jag skulle vilja påstå att vill man ha låg förbrukning så väljer man inte Volvo.

Uppdaterat: 2021-09-08 17:07

XC60 och V90 är inga "monster truckar" skulle nog kalla dom för normalstora bilar. Alltid ska det finnas något att klaga på...

Uppdaterat: 2021-09-08 18:03
Dana skrev:

XC60 och V90 är inga "monster truckar" skulle nog kalla dom för normalstora bilar. Alltid ska det finnas något att klaga på...

Jo å du Dana. Normen är Golfbilar på ca 15-1700 kg övriga är monster och typ XC60 och V90 är hemska bilar som nog borde förbjudas enligt vissa.

Uppdaterat: 2021-09-08 18:25

Sveriges vanligaste bil är V70. Därefter i ordning Golf, Passat och V60.

För övrigt var mitt gnäll om att Volvo/Polestar är urusla på att ha låg förbrukning på elbilarna.

Uppdaterat: 2021-09-08 19:15

Generellt kan jag nog påstå att Volvos bilar överlag väger mer än andra bilmärken, och det påverkar så klart räckvidd mm. Förbrukningen går upp och sedan lägger man även en SUV kaross på det så blir det knappast bättre. Jag vet inte varför en del blir så upprörda för FAKTA, som är sann. Antingen får man acceptera detta, köra runt i en bil som är mindre effektiv för att få de andra fördelarna (vad de nu är?).. och jag lägger inga värderingar i det eftersom alla är fria att välja egen bil. Men för klimatet och de problem vi står inför, så har jag svårare att acceptera detta... måste vi ha bilar som blir allt mer energikrävande när det "normal" borde vara att bilarna blev effektivare och snålare över tid. Allt annat i samhället går ut på att snåla, hålla nere på elförbrukningen (LED lampor mm).. så varför gör man tvärtom inom bilindustrin? Är vi vinnare på detta? Jag säger att vi alla är förlorare.. jag ser inga fördelar och jag ser bara mer utsläpp och resurser som krävs. I många fall har man byggt en ladd-hybrid, fine.. det funkar.. men samtidigt slösar den mer energi och skillnaden mellan köra "vanliga lättare normala bilar" kanske inte är speciellt stor på utsläppssidan eller ur livscykel perspektiv, varför lurar vi oss själva? Dagens nya bilar känns som ett ända stor "självbedrägeri", men vill inte se vilket misslyckande det är. Har utsläppen minskat?.. eller håller vi bara jämn nivå? Sedan försöker man lura i alla att bara vi kör "förnybart" och HVO och avverkar skogen så är den koldioxid som släpps ut ifrån detta är helt OK att släppa ut i atmosfären.. är det? Inte enligt mig. Allt idag är lurerier, alla lurar och blåser varandra. Du måste lura arbetsgivaren på högre lön för att hantverkaren blåser dig, och hantverkaren blir i sin tur blåst av andra. Galenskaper!

Hittade denna texten: "Jämfört med 2018 har utsläppen från personbilar minskat med tre procent och uppgick till 10,1 miljoner ton 2019.". Så om mina teorier är sanna, kör folk idag en XC60 ladd-hybrid som drar 0,65 liter/mil.. och deras gamla Ford Focus kanske drog 0,7 liter/mil. Gör vi framsteg?

Uppdaterat: 2021-09-09 14:21

hx
Fast övergången till en större andel SUV i modellprogrammet är inte bara Volvo som gjort. Ökad förbrukning pga SUVens beskaffenhet är inte bara ett Volvoproblem.
Enligt mig är Volvos problem att de historiskt haft motorer som jämfört med konkurrenterna varit betydligt törstigare. Volvo har lyckats komma ifatt på det området med senaste motorgenerationen. Nu när Volvo ger sig in i elektrifiering så startar dem uppenbarligen från ruta noll. Elbilar från Polestar och Volvo har betydligt högre förbrukning än konkurrenterna. Om Volvo inte kan lyckas få lägre förbrukning på sina modeller så återstår att öka storlek på batteri. Det känns inte som miljötänk.

Uppdaterat: 2021-09-09 17:59