Över 30 000 kronor – bara i skatt. Det kan bilköpare som slår till på en bensin- eller dieselbil tvingas betala under de första tre åren när regeringen vill skärpa bonus/malus-systemet. Läs vidare för att se hur skatten slår mot 25 populära modeller.
Bonus/malus skärps igen – så hög blir skatten för din bil
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-07 12:53
Kommentarer
Egentligen inga konstigheter, det får den som köper bilen räkna in i sin kalkyl och ta höjd för om man köper en ny bil, eftersom det inte påverkar befintlig fordonsflotta.
Fånigt att AMG bara ökar 5% i skatt. Den borde ju ökat mest...
”Om det röstas igenom av Riksdagen…” Rösta rätt!
Treåriga beg-bilar kommer att rusa i pris...
Det är ju så att "money talks" och det språket förstås av de allra flesta till skillnad från det som rör miljö, klimat och hälsa. Hade folk bättre förstått hur deras bilval påverkar omvärlden, hade piska och morot i form av pengar sannolikt inte behövt användas i alls lika stor utsträckning som nu.
Varför skall köpare av en ny bensin- eller dieselbil vara med och betala subventionen för elbilar?
Ja, det är väldigt svårt att förstå, eller hur?
Tror de vill få köpare att undvika stora motorstarka tunga bilar med höga utsläpp och då är de ju på rätt väg. Att betala 10.000 i årsskatt måste kännas tråkigt även för de som normalt inte bryr sig om skatter på typ 5000.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.