Vi Bilägares forum

Fortfarande krångligt att betala för snabbladdning – trots Ygemans löfte

Fortfarande krångligt att betala för snabbladdning – trots Ygemans löfte

Nu kan det bli aktuellt med lagstiftning för att förenkla processen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-08-30 16:14

Kommentarer

Märkligt att detta ska vara så svårt!

Uppdaterat: 2021-08-30 17:51

Även här ligger Tesla före.

Uppdaterat: 2021-08-30 18:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eftersom branschen inte vill på frivillig väg så behövs tydligen lagstiftning…

Uppdaterat: 2021-08-30 19:07
*Robban

Skönt att bo i Norge. Skönt att ha Tesla. Bara att koppla in laddkabeln så fungerar det. Men ändå - Jag har iblan kopplat mig in p andra nätverk och det fungerar helt OK. I varje fall i Norge. Men DYRT!

Uppdaterat: 2021-08-30 20:37

Skönt att ha en Dieselbil..

Uppdaterat: 2021-08-30 22:12

Tesla ligger inte före.
Om man inte har en Tesla så finns det vissa svårigheter ladda hos Tesla. Och har man en Tesla så har man också problem när man vill ladda hos andra nätverk.
Det artikeln tar upp är ju problemet med att om man laddar eller vill ladda hos olika nätverk så är det krångel.
Enklast är att ladda hos bara ett nätverk. Det gäller Tesla och de andra med.

Uppdaterat: 2021-08-31 07:09

Fast om nu Tesla har löst så man bara pluggar in och resten sköter sig självt så ligger väl de ändå före i smidighetssynpunkt?
För min del är det utan tvekan Teslas laddnätverk och system som är iaf 25-30% av anledningen att jag nu beställt min andra Tesla och inte bytte märke.

Uppdaterat: 2021-08-31 08:21

Ministern vill alltså lagstifta om vad privata/semiprivata-offentliga bolag skall göra tillsammans och hur. Vad är det med regerings alla ministrar som varje vecka ändrar/hittar på nya lagförslag. Verkar som om alla ministrar läst läst boken 1984 och tänkt, fasiken, det här låter ju superbra. Vi går ditåt.

Problemet i Sverige, är att det är en extrem elbrist och elöverföringen i hela landet är extremt dålig, det är bättre i Thailands djungler än i Sverige. Lägg där till höga etableringskostnader för mark, framdragning av el, nya elskåp/elcentraler, och även en lokal elbrist vilket inte möjliggör etablering. Potten på 50 miljoner räcker inte till många laddstolpar. Inte ens man skall ladda med högre effekt än ca 6kw per stolpe. Laddstolpar för snabbladdning är fortfarande jättedyrt att anlägga, och 50 miljoner kanske ger en 50 stolpar allt som allt när allt. Då räknat från planering till driftsättning.

Vattenfall varnar nu för ännu högre elpriser i Sverige, som är historiskt höga redan nu med över 85öre/kw (före skatter och avgifter) mitt i sommarnen. Tror vi kommer få se elpriser på över 4 kr/kw (före skatter och avgifter) när vi börjar närma oss vintern.

Denna regering har verkligen satt Sverige på pottan, talar man allvar i frågan om klimatmålen, måste flertalet kärnkraftverk anläggas, det är det som forskare och alla andra men en uns av kunskap i frågan säger. De som skriker vind och sol borde kanske läsa på lite.

Uppdaterat: 2021-08-31 09:07

Isoderlund, i sak kan jag hålla med, men det är ju ändå märkligt att Tesla lyckats bygga sitt stora nät och kan sälja sin energi till ett avsevärt lägre pris, de är ju inga elproducenter utan måste ha förhandlat sig till ett bra avtal.
Sedan håller jag helt med, några mindre kärnkraftverk borde absolut anläggas, dels kan de hjälpa till att få energi ur redan använt kärnbränsle från de museala verkan (det har ju faktiskt skett en utveckling på sjuttio år) dels kan de placeras på platser där det krävs mycket energi och så skulle vi inte behöva förorena med de hemska vindsnurrorna som ju ör den största medvetna miljökatastrof som drabbat oss.
Att riva ut alla vattendrivna småkraftverk som tillsammans ger lika mycket el som vindsnurrorna är ju helt idiotiskt, speciellt för att de ger energi även när det inte blåser. Sol-el är ju givetvis bra, dagtid!

Uppdaterat: 2021-08-31 09:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Isoderlund, i sak kan jag hålla med, men det är ju ändå märkligt att Tesla lyckats bygga sitt stora nät och kan sälja sin energi till ett avsevärt lägre pris, de är ju inga elproducenter utan måste ha förhandlat sig till ett bra avtal

Teslas Superchargers sitter väl alltsom oftast nära annan infrastruktur, ny sådan eller redan etablerad. Således finns redan hårdvaran framdragen i mer eller mindre omfattning, vilket gör kostnadsbesparingar.
Personligen tycker jag Teslas nät av stationer är bra, och täckande till stor del. Däremot så vill jag nog mer tro att det är en marknadsgimic, ett säljargrument om man så vill.
Finns ju rapporter från Norge, där teslaägarna själva medger att de endast använder Teslas laddstationer 5-8 ggr per år. Annars laddar de hemma.

Folks rädsla för kärnkraftverk är lite naiv. Man ser framförsig Tjernobyl, och har sett serien om det verket, som helt frångår vad som egentligen hände. Samma med Fukushima, det intressanta blir dock när man börjar titta på dödsfallen kopplat till kärnkraftverken, samt på övriga energislag, så blir det tydligt vad som är framtiden.
Lägg därtill att kärnkrafverken beräknas ha besparat 1,84 miljoner människoliv under åren 1971-2009 sett till övriga energislag. Samma gäller för utsläppen.

Det finns bara en väg framåt, och det är inte sol och vind, tyvärr.

Uppdaterat: 2021-08-31 11:05

Nej Iso, vi har inte elbrist, vi har överföringskapacitetsbrist!
Vi exporeterar mer el nu än när vi hade 4 fler KKV i drift, men produktionen och behovet är väldigt dåligt matchat.
Det kommer nu bli bättre i syd med nya sydvästlänken som äntligen är på plats och igång, men det är fortsatt utmaningar i syd helt klart. Det behövs mer produktion i syd och då havsbaserad vind.
Vi har "elbrist" i Uppsala trots att vi har Sveriges största elproduktionsenhet 7 mil från oss, som kan pumpa ut typ 3500MW, typ 20-25% av vår konstanta förbrukning. Om vi bygger 5 till reaktorer i Forsmark har vi ändå fortsatt "elbrist" i Uppsala...
Att tro på Gen4 är fortsatt ganska intressant eftersom det kommer ta 20 år till innan dessa finns i någon form av rimligt businesscase.

Uppdaterat: 2021-08-31 12:43
*Robban
lsoderlund skrev:

Personligen tycker jag Teslas nät av stationer är bra, och täckande till stor del. Däremot så vill jag nog mer tro att det är en marknadsgimic, ett säljargrument om man så vill.
Finns ju rapporter från Norge, där teslaägarna själva medger att de endast använder Teslas laddstationer 5-8 ggr per år. Annars laddar de hemma.

Det är ju det som är vitsen med laddnätverket. Det finns där när man faktiskt behöver det. I vardagen räcker det att ladda hemma för de flesta, men gör man en längre tur finns möjligheten att komma vidare utan att övernatta. Det är ju också därför man inte behöver lika många snabbladdstationer som bensinstationer.

Uppdaterat: 2021-08-31 14:09
lsoderlund skrev:

Verkar som om alla ministrar läst läst boken 1984 och tänkt, fasiken, det här låter ju superbra. Vi går ditåt.

Har du bott utomlands? Det har ju rått en extrem privatisering på massa områden senaste decennierna och med olika regeringar. Det finns absolut ingenting som tyder på att vi är i närheten av det som utspelar sig i boken 1984.

Uppdaterat: 2021-08-31 16:36

Ygeman! Jaha! Vilken katastrof!
Val om knappt 9 månader!!

Uppdaterat: 2021-11-25 22:50
RR

Hundter, det är fortsatt marknaden som skiter i det som de lovade, marknaden som ju skall vara lösningen på allt...

Uppdaterat: 2021-11-26 08:41
*Robban

Yngeman lovar runt och håller tunt, ynkligt.

Uppdaterat: 2021-11-26 16:42