Vi Bilägares forum

Dacia Sandero slår Golf – är Europas bäst säljande bil

Dacia Sandero slår Golf – är Europas bäst säljande bil

Dacia sålde bäst på Europamarknaden i juli.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-08-27 16:45

Kommentarer

Kanske inte så konstigt. Golf har blivit dyrare och därmed kanske längre ifrån en bil till stora massan i Europa.

Uppdaterat: 2021-08-27 20:45

Dacia dCi skulle vara intressant om inte miljötalibanerna i Zverige skulle ha kasserat in sin straffskatt för de otrogna

Uppdaterat: 2021-08-27 21:48

I Sverige kommer Dacia Sandero dock inte att bli någon storsäljare. Vi vill av tradition ha större kombibilar alt nu suvar. Ofta hör man önskemål om billiga bilar utan nutida elektroniskt bling-bling. Den bilen finns, Dacia Sandero, men svenska bilköpare vill inte ha enkelhet, billighet och noll status.

Uppdaterat: 2021-08-28 07:45

Sen är det ju lite som antyds i ett annat inlägg att den förhållandevis höga vägskatten de första 3 åren kommer att motverka viljan att köpa en i övrigt billig småbil.

Uppdaterat: 2021-08-28 10:24
40-talisten skrev:

Den bilen finns, Dacia Sandero, men svenska bilköpare vill inte ha enkelhet, billighet och noll status.

Ja, för här i landet verkar det vara nya bilar för över 500 000 kr som är mest intressanta att ha skrivna på sitt namn.

Uppdaterat: 2021-08-28 22:54
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

För de som vill ha en ny bil och inte betala skjortan är Dacia ett bra alternativ.

Uppdaterat: 2021-08-29 08:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Har ju gått totalt troll i bilpriserna. Verkar som om många tror att man kan ta hur mycket betalt för en bil bara den går på el eller är hybird, fördel om instrumentpanelen är av dispaly-typ, då kan du ta ännu mer betalt.

Praktexemplet är väl Renault Zoe eller VW Golf. Totalt överprissatta bilar.

Vw golf börjar naken på 249.000kr, och en naken Renault Zoe börjar på 384.000kr.

Vansinne. Ingen tror väl att utvecklingskostanderna är så pass stora på en Renault Zoe, som i princip sett likadan ut sedan 10 år tillbaka. Den lanserades 2012.

Uppdaterat: 2021-08-30 10:46

@lsoderlund, senaste Golf är ju precis som Zoë bara en facelift på en konstruktion från 2012....

Uppdaterat: 2021-08-30 12:05

Dessutom är tydligen Dacia en väldigt pålitlig bil och där ligger ju Golf i lä.
https://www.vibilagare.se/nyheter/agarnas-dom-fiat-och-land-rover-strular-mest
Sedan kanske man värdesätter annat och tolererar lite strul?

Uppdaterat: 2021-08-30 12:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad kan gå sönder på en Dacia? Kanske ett hjul lossnar och ramlar av.. deras bilar är väl bara en låda, fyra hjul och en ratt!?

Uppdaterat: 2021-08-30 15:58
hx30 skrev:

Vad kan gå sönder på en Dacia? Kanske ett hjul lossnar och ramlar av.. deras bilar är väl bara en låda, fyra hjul och en ratt!?

Behöver du mer?

Uppdaterat: 2021-08-30 18:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan det låga priset bero på att Dacia ej behöver hantera återkallelser?

Uppdaterat: 2021-08-31 07:51
Lås inga trådar.

Hur många köper en Dacia till det låga "från-priset" ? När man börjar lägga till utrustning som ofta är standard på andra märken så minskar prisskillnaden snabbt - om ens sån utrustning finns som tillval - automatlåda t ex. Lite lurad blir man nog av de annonserade "från-priserna" innan man kollat vad som ingår. Men visst - klarar man sig med inroparmodellen så kan man komma billigt undan. Men hur många gör det i praktiken ?

Uppdaterat: 2021-08-31 09:14

Dacia Sandero TCe 90 Comfort med automat kostar 146 400 kr. Då ingår som standard komfortpaket, media display och parkeringsradar. Priset är är naturligtvis över "från-pris," men fortfarande lägre än motsvarande automatväxlade bilar i denna storleksklass.

Uppdaterat: 2021-08-31 12:36

Nu har jag bara ägt en Dacia (Logan 2015), men den saknade ljudisolering och kändes allmänt som en bil från tidigt 80-tal. Köptes för att få en ny bil med garantier för att slippa strul. Den behövde bara bärgas en gång på tre år.

Uppdaterat: 2021-08-31 14:04

40-talisten - fast ibland är man ändå beredd att betala lite mera för en bil man trivs bättre i. Dessutom kanske lägre vägskatt för den är inte att leka med i en Sandero med automat.

Uppdaterat: 2021-08-31 19:02
Pi skrev:

40-talisten - fast ibland är man ändå beredd att betala lite mera för en bil man trivs bättre i. Dessutom kanske lägre vägskatt för den är inte att leka med i en Sandero med automat.

Håller med, självklart vill man ha en bil man trivs i, och Sandero är inte bästa bilen för alla. Malus-skatten slår orättvist hårt mot ej elektrifierade småbilar. Själv kan jag bara tänka mig köpa minst treårigt begagnat numera. Eller privatleasa, det är inte konstigt att hälften av nya bilar väljs av kunderna med detta upplägg.

Uppdaterat: 2021-08-31 19:36

Fast med privatleasing får man ändå betala vägskatten separat såvitt jag förstått.
Sen håller jag absolut med om att nuvarande malus slår extra hårt mot relativt billiga och rimligt snåla småbilar.

Uppdaterat: 2021-08-31 19:43

Har aldrig läst att en Dacia är snål, snarare tvärs om.
Med tanke på den blygsamma prestandan har förbrukningen varit rent av dålig.

Uppdaterat: 2021-08-31 20:06