Vi Bilägares forum

Volkswagen ska fasa ut manuella växellådan

Volkswagen ska fasa ut manuella växellådan

Om några år ska Volkswagens vanligaste modeller ha automatlåda som standard – och därefter ska kopplingspedalen fasas ut helt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-08-27 19:40

Kommentarer

Äntligen!

Uppdaterat: 2021-08-27 20:44

och samtitidgt fasa in feta verkstadsräkningar för den falerande automatiken

Uppdaterat: 2021-08-27 21:46

Förmodligen då bara VAG:s dubbelkopplingslåda, som ofta får kritik i biltester för ryckighet i lågfart och parkeringsmanövrar.

Uppdaterat: 2021-08-28 07:50

Om de skrotar den manuella lådan eller inte bryr jag mig inte om. Jag kör med vilket som.

Uppdaterat: 2021-08-28 07:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Finns ingen anledning att ha en varierbar utväxling med elmotor.

Uppdaterat: 2021-08-28 10:19

Det är nog dags för 40-talisten att provköra en DSG-låda av senare årsmodell. Jag har kört rätt mycket med olika bilar med den lådan och känner inte alls igen mig i hans beskrivning.

Uppdaterat: 2021-08-28 10:30

För det första är statistiken grovt missvisande, om det är så att en viss modell och utrustningsversion inte erbjuds med manuell växellåda, så kan ju varje såld bil av den modellen inte räkna in i statistiken, men tydligen görs det.

Sedan kan man ju beklaga att VW inte avskaffar den manuella växellådan på alla modeller redan nu, det hade ju inneburit att fler köpt ett annat bilmärke.

Den som kan erbjuda en makalöst bra manuell växellåda får ju ett starkare försäljningsargument genom denna utveckling.

Sedan är det ju möjligt att göra en manuell växellåda i en elbil också bara för att det är roligt, Opels manuella växellåda i den elektriska Mantan har hyllats utan undantag.

Alla bilköpare är nog inte "lata oengagerade gamla gubbar" i framtiden heller, så en marknad för något annat än en mobiltelefon på hjul kommer nog att finnas just precis därför att de flesta kommer att se ut så, definitivt VW tänker tydligen gå den vägen, att då vara annorlunda bli ett starkt säljargument.

Uppdaterat: 2021-08-28 10:54

För Sveriges del är väl det här en icke-nyhet egentligen, eftersom inom ett fåtal år en majoritet av nybilsförsäljningen kommer att vara bilar med någon form av elektrifierad drivlina (helt eller delvis) — och därmed ingen manuell låda.
På marknader i Asien, Latinamerika och Afrika är det en annan sak.

Uppdaterat: 2021-08-28 10:54

Att en bruksbil ska ha annat än automatlåda är ju fånigt, annat kan det ju vara på en entusiastbil, där lär man sig ju bilens beteende och vill kanske också känna en kontroll (ofta inbillad) över bilen.
Att N-iklas inte gillar automat kanske beror på hans bristande erfarenhet av moderna bilar, kör man bara veteran-Opel så kanske man inte riktigt förstår hur bilförare idag vill ha det.
Jag kör ju både gammelbilar och nya, men nog sjutton är det avsevärt trevligare med en modern automatväxlad bil i trafiken.
Jag begriper inte hur man kan vara mot automat.

Uppdaterat: 2021-08-28 13:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Det är nog dags för 40-talisten att provköra en DSG-låda av senare årsmodell. Jag har kört rätt mycket med olika bilar med den lådan och känner inte alls igen mig i hans beskrivning.

Jag har aldrig kört en bil med DSG, bara refererar till ViB:s tester, där det ofta anmärks på den automatens tendens att smårycka i lågfart. I mitt parkeringsgarage är det ett myller av felplacerade pelare, men min steglösa CVT-låda smyger kattmjukt i tomgångsfart i denna labyrint. Med en DSG skulle det skapa dålig stämning, om den ryckte till när man backar till ett par decimeter nära en pelare. Dubbelkopplingslåda är säkert den perfekta automaten för landsväg, snabba växlingar och låg bränsletörst. Men för min bilkörning känns det inte som bästa alternativet för automatlåda. Var inte dubbelkopplingslådan först framtagen för banracing?

Uppdaterat: 2021-08-28 13:29

Tyvärr 40-talisten - du har helt fel i ditt omdöme om moderna DSG-lådor. Dom är hur smidiga som helst även vid "fin-manövrering" - och sen slipper man ylandet ifrån CVT-lådan när man vill accelerera. Det jag tror gett den det rykte du framhåller är att många bilar med DSG tidigt utrustades med elektrisk P-broms med Autohold och då krävs ett visst gaspådrag för att Autohold skall släppa. Men koppla ur Autohold och den smyger hur fint som helst - och på tomgång.. Misstänker att Autohold i kombination med andra typer av automater förmodligen uppträder likartat.

Uppdaterat: 2021-08-28 13:48

Ingen av de nya bilar jag åkt i under de senaste 10 åren har haft automat.
Om man ska tro "snacket som går" att så gott som alla bilar i dag är automat så är ju det en märklig slump.

Jag begriper inte hur man kan var så oengagerad i bilkörningen att man vill ha en automat, i bilskolan var det ett stort bekymmer för flertalet att lära sig växla utan stort besvär, tydligen är det inte bara 18-åringar som lider av den svårigheten.

Körkort borde inte ses som en rättighet utan ett privilegium, jag anser på fullt allvar att den som promt kräver automatlåda bör förlora körkortet eftersom den personen utgör en säkerhetsrisk genom att vara oengagerad i bilkörningen och om växlingen tar så mycket uppmärksamhet och energi att man inte kan koncentrera sig på trafiken ska man absolut inte köra bil.

Automat ska ses som "en kul grej" på lyxbilar, om man på allvar påstår att det är den enda växellådan man ska ha och att den är bäst, då är det illa ställt.

MEN naturligtvis finns det fördelar med automaten, att slippa byta koppling och den kan starta på 3-4 växeln på halt underlag, det är fördelar som inte kan förnekas, men då handlar det om tekniken, inte om själva bilkörningen i trafiken.
Jag skulle gärna ha en sådan automat av de anledningarna, men inte för att den är bättre att köra.

Man blir oundvikligen slöare med en automat eftersom man inte behöver läsa och analysera vägen och trafiken på samma sätt för att räkna ut vilken växel som är lämpligast nu och om en stund.
Mindre hjärngymnastik, inte bra.

Uppdaterat: 2021-08-28 14:05

Ja, vad skall man säga om N-iklas inlägg ovan ? Måste komma ifrån någon som sällan eller aldrig kör bil i riktig tätorts-trafik och som inte heller kört moderna automatväxlade bilar.

Uppdaterat: 2021-08-28 14:01

Stämmer precis, jag undviker med extrem hängivenhet all stadstrafik och bilköer och liknade situationer.
Att dagens människor flockas till städerna är utan tvivel en orsak till automatens popularitet, de som bor kvar ute på landsbygden är ju snart "utrotningshotade".
För övrigt har jag väldigt svårt att tro att en automat i dag är på minsta vis bättre i körupplevelse än Opels Aisin från Omega 1987 den var världsledande då och har knappast överträffats i komfort och omärkligt smidig växling.

Uppdaterat: 2021-08-28 14:11

Så är det nog N-iklas - utvecklingen tog tvärstopp 1987....

Uppdaterat: 2021-08-28 14:21

Har nu senaste året kört med DSG-låda och är helt frälst. Märker inget av växlingarna om man inte gasar på rejält, då känns ett litet ryck men det gör det ju med manuell låda också. Inga problem att precisionsparkera öht.

Uppdaterat: 2021-08-28 15:10

Vi som kör DSG är många och många av oss instämmer inte i ViBs beskrivningar av ryckighet.

Uppdaterat: 2021-08-28 15:27

Jag har ju kört bilar från 1950-talet med momentomvandlarlådor och många var givetvis väldigt bekväma och det var ju naturligt, ofta två eller trestegslådor kopplade till relativt lågvarviga motorer med högt vridmoment, där sparades det inte på bränslet, någon "lock-up" fanns ju inte.
De moderna flerstegslådorna är ju mer ekonomiska och väldigt bekväma, men jag märker ingen skillnad mod DSG som jag tycker är väldigt bra, men det finns vissa tillfällen där momentlådan är bättre och det är tydligen dessa tillfällen ViB hakat upp sig på.
Den enda egentliga praktiska fördelen med momentomvandlarlådan är väl att den går längre mellan oljebyten.

Uppdaterat: 2021-08-28 16:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja de som tror att enda anledningen att man väljer automat är för att man inte kan köra bil, de är väldigt långt ifrån verkligheten.....och i N-iklas fall har vi väl länge anat ett visst avstånd till verkligheten, vilket han nu bekräftar att han medvetet håller med.....

Finns verkligen ingen som helst mening att idag välja manuellt. Finns en del som förespråkar att det är roligare, men tror det mest är de som förbjöds eller förskamsades vid för mycket spakryckande som ung..... ;)

Uppdaterat: 2021-08-28 17:04

Nåja, för det billigaste bilsegmentet så finns det ju en ekonomisk anledning att avstå - en automat ökar ju priset med runt 10 % för dessa bilar vilket kan vara kännbart för en del. Men knappast annars och dessutom vill jag påstå att det är enklare att köra ekonomiskt (låg förbrukning) med dagens automater jämfört med en manuell låda.

Uppdaterat: 2021-08-28 17:14

För en del modeller — VAG är ett bra exempel — så kan det vara så att för att få automat så måste man också gå upp ett snäpp i motorstyrka, så det blir en dubbel merkostnad. Så var det med vår Ateca t ex; lilla 1,0-motorn på 110 hk fanns bara med manuell låda. Även om den motorn fanns med DSG i andra VAG-bilar. Detta är kanske snarare en strategi från VAG Sverige dock för att öka intäkterna; jag vet inte hur det ser ut på andra marknader.

Uppdaterat: 2021-08-28 17:57

ToRy, den anledningen försvinner ju nu när VAG fasar ut manuella lådan.

Uppdaterat: 2021-08-28 18:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, som det varit hittills så har nog VAG-märkena ofta valt att inte ha det svagaste motoralternativet i resp modellserie med automat. Men som saabnisse påpekar så försvinner ju denna möjlighet men det finns ju en uppenbar risk att även de minsta bilmodellerna med förbränningsmotor går i graven vid nästa generationsskifte - t ex har ju Polo redan försvunnit på den svenska marknaden. Men den modellen vill jag minnas bara såldes med automat de sista åren - eller i vart fall det sista året.

Uppdaterat: 2021-08-28 18:40

Ja, det finns ju två alternativ för VAG: antingen stryka minsta motorn, eller erbjuda den med automat. I just fallet Ateca såldes faktiskt syskonet Karoq med minsta motorn och DSG under en kort period, men det var inte länge. Egentligen tror jag att VAG måste ge plug in-alternativ för nästan alla modeller snart, för malus är uppe på runt 8000 kr/år även för en bil som Ateca som inte är någon jättebil.

Uppdaterat: 2021-08-28 21:58

VW DQ200 torrlamell dsg låda är ju ingen höjdare. Så för dom minde modellerna är manuell bättre.

Dom bästa lådorna enligt mig är dom traditionella automaterna. BMWs ZF automatlådor helt underbara. Även Volvos Gertronic Aisin lådor är bra.

Alla DSG lådor är mer eller mindre problemematiska, det som slits oftast är dubbelmassesvänghjulet som börjar skramla vid 15 tusen mil. En tendens att skicka i fel växel finns också även på dom nyaste VW när man saktar ner och sen gasar igen. Då blir DSG lådan lite förvirrad och det blir en lång paus innan den skickar i rätt växel.

Fast den värsta är nog Fiats robot automat, en riktig ryckig historia, total katastrof. Byta koppling var 3000:e mil fick vi göra när vi hade dom på jobbet.

Uppdaterat: 2021-08-29 17:40

Min erfarenhet av nyare DQ200 är att dessa fungerar alldeles utmärkt. Sen om den är hållbar i längden är ju svårt att uttala sig om.
Som jag nämnt i en annan tråd så är Kia/Hyundais nya "robotiserade" låda till Picanto/i10 en riktigt tråkig historia att köra, tyvärr.

Uppdaterat: 2021-08-29 18:04

Har man börjat köra automat vill man sen inte ha något annat. Bor man som jag i en förort till Stockholm och pendlar till arbetet med en del kökörning även på fritiden( trafiken kan vara hopplös här i fjollträsk även på helger) blir man beroende av automat. Mycket trist att annars behöva nöta koppling i köer. Har en bil med DSG låda, tycker den fungerar jättebra-har inga problem med ryckningar i lådan.

Uppdaterat: 2021-08-29 20:54

Alla automatlådor får kritik av någon. CVT för att de yler, dsg för att kan rycka och aisin momentomvandlare för att de är slöa. Men de alla har fördelar också.
Alla fördelarna finns också i elbilarna, och definitivt ingen energiförlust.
Väl mött i en elbil framöver! 😁

Uppdaterat: 2021-08-30 17:26