Vi Bilägares forum

”Inför omkörningsförbud för tunga lastbilar”

”Inför omkörningsförbud för tunga lastbilar”

Nu höjs röster för att förbjuda tunga lastbilar från att köra om andra fordon. Men åkeriföretagen håller inte med.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-08-25 14:43

Kommentarer

Gör som i Danmark, inför detta omkörningsförbud vissa tider på dygnet när det är mycket trafik på motorvägarna.

Uppdaterat: 2021-08-25 14:46

Det vore bra med förbud för tunga lastbilar. Förstår inte hur chaufförerna tänker när de ligger och försöker pressa sig förbi med endast några kilometer/tim i skillnad i hastighet. Det tar ju en halv kilometer innan de kommit förbi.

Uppdaterat: 2021-08-25 15:51
J.L skrev:

Det vore bra med förbud för tunga lastbilar. Förstår inte hur chaufförerna tänker när de ligger och försöker pressa sig förbi med endast några kilometer/tim i skillnad i hastighet. Det tar ju en halv kilometer innan de kommit förbi.

+100
Här får man lära sig att tidsvinsten är minimal genom att höja farten till 90 km/t ifrån 80 km/t. Då kan man ju undra vad tidsvinsten blir att höja farten ifrån 80 km/t till 83 km/t?

Uppdaterat: 2021-08-25 17:16

Jag tror inte på ett generell förbud. Däremot att vissa tider är omkörningsförbud. Dessutom är de mest irriterande när den omkörande långtradaren sega sig förbi en annan och kör kanske 5km snabbare. Da ta mil innan den kommer förbi.
En del lastbilsförare kanske inte har lärt sig, eller glömt, att man skall underlätta för den som vill köra om. Dessutom är verka de däremot många utländska långtradare som inte kan eller vill underlätta, enligt mina observationer.

Uppdaterat: 2021-08-25 17:43

Grundproblemet som knappt någon verkar inse är att många tunga lastbilar med släp inte kör i max. tillåtna 80 km/ tim. utan fortare och kommer då ikapp mer laglydiga kollegor. En fartspärr på just 80 km/ tim. inom hela Europa skulle lösa mycket av problematiken i artikeln och dessutom minska antalet olyckor och utsläpp.

Framsynta åkerier har redan förstått detta, medan många andra inte gjort det, trots att det är en lågt hängande frukt.

Uppdaterat: 2021-08-25 20:06
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

En sak har man ju lärt sig på motorväg att hålla sig långt framför eller långt bakom alla former av "tunga" fordon, det är ett strategiskt spel där man planerar nästa drag för att förekomma och utmanövrera motspelarna.
Detta gör att några besvär av tung trafik helt enkelt inte har en chans att uppstå.
Sitter man och sover bakom ratten och myser över sin "automatlåda" och alla "körhjälpmedel" och låter "adaptiva farthållaren" hålla i taktpinnen, så är det ju klart att man hamnar i besvärliga situationer förr eller senare.

(I och för sig betraktar jag all körning på alla vägar där annan trafik förekommer som ett "krigsspel" vilket gör att jag aldrig irriterar mig överhuvudtaget på någonting, eftersom dessa potentiella "irritationsmoment" sedan länge är "neutraliserade".)

Uppdaterat: 2021-08-25 22:23

Vissa tider på 2+1 vägar, och vissa motorvägssträckor, men inte generellt. Upphinnandeolyckor är inte lastbilens fel.

Uppdaterat: 2021-08-25 23:50

Tycker det är inget stort problem. Händer inte så många gånger , när jag t ex kör ner till skåne. De få gånger kan jag leva med. Värre är när jag skall köra om en lastbil och är några tiotal meter ifrån, då en personbil bakom lastbilen går ut och gör en omkörning, kraftig inbromsning krävs och en irritation till följd, det tycker är värre.

Uppdaterat: 2021-08-26 07:00
Lås inga trådar.

Talar vi om fordonstyper som stör trafikflödet så är ju A-traktorer ett betydligt större störningsmoment än detta.

Uppdaterat: 2021-08-26 09:36
Pi skrev:

Talar vi om fordonstyper som stör trafikflödet så är ju A-traktorer ett betydligt större störningsmoment än detta.

Inte på motorväg.

Uppdaterat: 2021-08-26 09:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä saabnisse - men på mängder av andra och betydligt vanligare vägtyper.

Uppdaterat: 2021-08-26 09:44

Jo det är riktigt, min chefsmekaniker talade för en tid sedan om att han fick bra betalt för att bygga om väl fungerande vanliga bilar till A-traktorer som sedan kunde säljas till ett avsevärt högre pris!
Till en femtonåring med tillstånd att köra moped!

Uppdaterat: 2021-08-26 09:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har observerat detta från lastbilshytten många gånger. Vill påstå att de långtradare som tvunget skall köra om i 95% av fallen har nationalitetsmärket BG, DK, NL, PL eller RO på sina nummerplåtar. Här bryr man sig sällan om hastighetsbegränsningarna så ev lag ref omkörning skulle förmodligen efterföljas med samma ”laglydighet”.

Samtidigt behöver vi värna om och bättre förstå, framförallt vår svenska åkerinäring. Är idag en förutsättning för färska livsmedel, e-handel, en fungerande verkstadsindustri mm. Men även den hårt konkurrensutsatt, tidspressad och redan omgiven av rigorösa regler i form av bl.a kör- & vilotidslagen samt vägarbetstidslagen.

Här kan minuterna avgöra om du kommer fram i tid eller tvingas parkera fordonet i 45 min innan du kan köra vidare. Är leveransschemat tidstight - vilket det ofta är idag pga konkurrensen - och du blir försenad på vägen kanske du missar den sista kunden helt eftersom du även här måste parkera, och då över hela natten (eller dagen) innan max arbetstid överskrids.

Har man då hamnat i exv ett eller flera vägarbeten, och kanske rent av fastnat i högerfilen pga alla personbilar som gett sig själva företräde och fortlöpande kör om i vänsterfilen, då kan de här enstaka minuterna till slut bli avgörande för både kund, konsument och åkeri.

Uppdaterat: 2021-08-26 10:42

Ahh - man har alltså som personbilsförare ingen rätt att köra om fordon som får köra i max 80 km/t på vägar med högre skyltad hastighet utan man skall först avvakta för att se om dessa fordon ändå själva vill påbörja en omkörning först.... Nä - det var ett lite märkligt uttalande av Sharp.

Uppdaterat: 2021-08-26 12:15

Självklart har man rätt att köra om och skall så få göra. Vad jag syftade på var exv vägarbeten där lagstiftaren har tänkt sig att vi trafikanter skall tillämpa blixtlåsprincipen, men där inställningen gentemot den tunga trafiken (vilket märks även i denna tråden) är att man måste om till varje pris. Då “stänger man in och stoppar upp” den tunga trafiken i en fil istället för att låta alla få passera inom rimlig tid och ta omkörningen efter flaskhalsen.
Jag är också bilist men häpnar många gånger över vissas brist på ömsesidig respekt och hänsyn. Tanken är ju trots allt att vi skall hjälpa varandra i trafiken, eller hur?

Uppdaterat: 2021-08-26 17:12

Skulle aldrig falla mig in ens att tänka på att gå i chlinch med en tradare.
Störst går först!
Är det förresten någon som kommer ihåg "Duellen"?

Uppdaterat: 2021-08-26 19:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre