"Hur uppför sig en fyrhjulsdriven laddhybrid som har en fossilmotor på framhjulen och en elmotor på bakhjulen när batteriet är slut?" Vi Bilägare svarar.
Bilfrågan: Vad händer med prestandan när batteriet tar slut?
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-08-23 07:00
Kommentarer
Häromdagen såg jag en bild på en Outlander som de försökt sjösätta en båt med i Järfälla. Jag misstänker starkt att bristen på kraft till bakhjulen hade bidragit till att även bilen var sjösatt.
Den relevanta frågan här är väl varför tillverkarna inte behöver redovisa förbrukning med oladdad batter, långfärdsförbrukning.
Precis tillverkarna kommer undan för lätt helt klart. Verklig räckvidd på el och förbrukningen med tommt batteri borde alltid framgå.
Prestandan sjunker, så reagerar min bil (hybrid) och så blir det med flera elbilar jag testat när man är nere på lägre batterinivåer (ger ej full kraft).
Min egen hybrid blir vansinnigt mycket slöare i lägre hastigheter när batteriet är nere på minnivå och billen försöker att ladda, det surrar mest och är klart mindre drag.
Det svaret var sannerligen inte det vassaste i lådan ...
Det räcker med att gå ut med en eldriven grästrimmer eller häcksax med typ ett 4 Ah batteri. När batteriet är fulladdat är det rejäl snurr på elmotorn (och orken är bra), men när batteriet närmar sig den sista blinkande pluppen, avtar orken markant - man så att säga vet/känner att "nu är batteriet nere på miniminivå".
SnookerPro, det var väl så förr när det satt blyackar eller NiMH i verktygen, mina trimmers och häckklippare med lithiumaccar minskar inte i varv och effekt, de stänger helt och plötsligt när batteriet är tömt.
Men det hänger nog ihop med hur mjukvaran ser ut, min robotklippare känner ju av att det börjar ta slut och letar upp laddstationen medan det fortfarande finns lite energi kvar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.