Vi Bilägares forum

Tesla Model Y har anlänt till Sverige

Tesla Model Y har anlänt till Sverige

Här är första intrycken av den eldrivna crossovern.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-08-19 18:23

Kommentarer

En rättelse eller två till artikeln, dragvikten är visst känd och har varit det länge, den är 1600 kg.
Sen står det att bakluckan numer är elektrisk, det har den varit hela tiden på Y, det är Model 3 som fick det vid en uppdatering.
Vad gäller bagaget med sätena uppe så är min rent okulära gissning att den är runt 600 liter räknat upp till baksätets ryggstödskant. Enyaq rymde 585 liter och jag har för mig Y är djupare samt har betydligt större utrymme under golvet.
Och en vad det verkar ganska rejäl frunk med vilket man märkt är väldigt användbart, det tycker jag fortfarande är obegribligt varför VAG schablade bort på MEB.

Oavsett så ska det bli otroligt spännande att se den i verkligheten, jag ska förbi Tesla Malmö i morgon och hoppas jag kan få en tjuvkik redan då så jag kan ta beslut på vad som ska beställas. Tror denna kommer sälja riktigt riktigt bra.

Uppdaterat: 2021-08-19 18:49

Nu har jag rättat texten om dragvikt och formulerat om gällande elektriska bakluckan.

Uppdaterat: 2021-08-19 18:55
Webbredaktör, Vi Bilägare

Henrik
Även om det kan finnas fördel med frunk genom mer utrymme så känns det onekligen onödigt bökigt att hålla på att öppna huven för att ta fram/lämna grejer eller sladd. Särskilt om man har en baklucka som är med el.

Uppdaterat: 2021-08-19 19:30

Fast med last i bagageutrymmet skulle i alla fall jag uppskatta en frunk a'la Model Y.

Uppdaterat: 2021-08-19 19:47
Axa skrev:

Henrik
Även om det kan finnas fördel med frunk genom mer utrymme så känns det onekligen onödigt bökigt att hålla på att öppna huven för att ta fram/lämna grejer eller sladd. Särskilt om man har en baklucka som är med el.

Men här är det inte som en vanlig bil att man måste dra i en spak för att sedan hitta spärren under huven osv osv. Du trycker på en knapp i skärmen eller på appen och huven öppnas. Det är bara att lyfta upp den . Inga hakar eller annat. Supersmidigt att ha kablar mm där.

Uppdaterat: 2021-08-19 19:56
Axa skrev:

Henrik
Även om det kan finnas fördel med frunk genom mer utrymme så känns det onekligen onödigt bökigt att hålla på att öppna huven för att ta fram/lämna grejer eller sladd. Särskilt om man har en baklucka som är med el.

Nu har man ju inte grejer man tar ut 3-4 ggr om dagen i frunken. ;) Då vore det bökigt, helt klart! Jag har själv laddsladden där bak i normalfall då laddluckan sitter längst bak. Däremot har jag alltid tvättgrejer, spolarvätska och dyligt i frunken så det inte behöver ta plats där bak eller lukta illa/skita ner om det råkar läcka nåt.

Uppdaterat: 2021-08-19 20:10

Ok. Jag förstår att vissa ser det som en fördel. Jag själv är dock väldigt spartansk när det gäller grejer i bilen. Åker med så lite ”skit” i bilen som möjligt.
Men även om huven öppnas från app eller annat så är den manuell och man ska lyfta skiten. Hade det varit el-huv så hade det varit en helt annan sak.

Uppdaterat: 2021-08-19 20:39
Axa skrev:

Ok. Jag förstår att vissa ser det som en fördel. Jag själv är dock väldigt spartansk när det gäller grejer i bilen. Åker med så lite ”skit” i bilen som möjligt.
Men även om huven öppnas från app eller annat så är den manuell och man ska lyfta skiten. Hade det varit el-huv så hade det varit en helt annan sak.

Är väl bara att dutta till den. Den har ju ingen VAG-pinne man skall vika upp och försöka hitta ett hål för

Uppdaterat: 2021-08-19 20:41
Axa skrev:

Ok. Jag förstår att vissa ser det som en fördel. Jag själv är dock väldigt spartansk när det gäller grejer i bilen. Åker med så lite ”skit” i bilen som möjligt.
Men även om huven öppnas från app eller annat så är den manuell och man ska lyfta skiten. Hade det varit el-huv så hade det varit en helt annan sak.

Ibland behöver man ha nåt för att inse det braiga med det. :) Jag hade heller aldrig saknat en frunk innan jag hade det och insåg hur smidigt det var att ha de sakerna där och fördelen med att om något läcker så luktar det inte avfettning i hela bilen sen.....men nu har jag haft det och då ligger det inom mina referensramar nu att det är något jag uppskattar och vill ha fortsatt med.

Uppdaterat: 2021-08-19 20:47

Henrik
Jag säger inte att det är dåligt, det är nog mer självreflekterande och jag kan inte se behov av det för min egen del då jag kanske inte åker runt med en del saker som ni andra. Jag menar väl mest att för min egen del så är det långtifrån något jag har på listan när jag kikar på elbil.

Uppdaterat: 2021-08-19 21:17
Axa skrev:

Henrik
Jag säger inte att det är dåligt, det är nog mer självreflekterande och jag kan inte se behov av det för min egen del då jag kanske inte åker runt med en del saker som ni andra. Jag menar väl mest att för min egen del så är det långtifrån något jag har på listan när jag kikar på elbil.

Självklart är det inget måste, däremot med tanke på att möjligheten finns och Skoda/VW gärna vill framstå som praktiska, varför har de missat en sån sak? Med tanke på hur höga fronter både ID.4 och i synnerhet Enyaq har så känns det som att de hade fått plats med en rejäl balja om de tänkt till lite.

Uppdaterat: 2021-08-19 21:25

Har väl med chipbristen att göra. ;-)

Uppdaterat: 2021-08-19 21:31

Jag klarade mig bra med 206 liter bagageutrymme i Speedstern för ett antal år sen och ser inte att jag behöver mer nu. Bara dumt att frakta runt en massa luft.

Blir det prisdumpning på begagnade treor nu?

Uppdaterat: 2021-08-19 21:36

Jag gissade spontant på pris från 500 000 kr, men blev ganska häpen när det stod "Priset startar på 729.080 kronor".

Vem har man tänkt skulle köpa bilar i prisklasser som den här och i någon större utsträckning? Inte ens miljonärer med svalt till normalt bilintresse lär vara speciellt intresserade utifrån prisbilden.

Uppdaterat: 2021-08-19 22:59
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Jag gissade spontant på pris från 500 000 kr, men blev ganska häpen när det stod "Priset startar på 729.080 kronor".
Vem har man tänkt skulle köpa bilar i prisklasser som den här och i någon större utsträckning? Inte ens miljonärer med svalt till normalt bilintresse lär vara speciellt intresserade utifrån prisbilden.

Jag tror helt ärligt att du kommer bli ganska förvånad hur många som kommer köpa en Model Y. Dels har ganska mycket folk mer pengar idag än vad många tänker, dels ser fler och fler att det är totalen som har betydelse, inte inköpet. Och jag tror även att fler och fler anser att det faktiskt får kosta lite mer att vara med i omställningen, de kanske tänker att det får kosta 100 kr mer i månaden än en fossil X3 eller liknande för att barn och deras vänner inte ska ofrivilligt tvingas andas in gifter när det lämnas vid skolan eller liknande.....
Min kollega har precis beställt en och jag är väldigt nära, ska bara prova Model 3 Performance först i morgon innan jag gör valet....

Uppdaterat: 2021-08-19 23:22
Henrik M skrev:

Jag tror helt ärligt att du kommer bli ganska förvånad hur många som kommer köpa en Model Y. Dels har ganska mycket folk mer pengar idag än vad många tänker, dels ser fler och fler att det är totalen som har betydelse, inte inköpet. Och jag tror även att fler och fler anser att det faktiskt får kosta lite mer att vara med i omställningen, de kanske tänker att det får kosta 100 kr mer i månaden än en fossil X3 eller liknande för att barn och deras vänner inte ska ofrivilligt tvingas andas in gifter när det lämnas vid skolan eller liknande.....

Hela marknaden är ju rejält dopad med hjälp av krediter och lån och de allra flesta personers och företags bilar ägs till största del av diverse banker och låneinstitut, så att det "säljs" även rejält dyra bilar nu för tiden, är inte förvånande. En dyr bil för mig signalerar mest att vederbörande fått bra lånevillkor och upplevs som kreditvärdig, och inte nödvändigtvis att den har några speciellt höga inkomster och lever lyxliv för övrigt.

Totalen är ju ganska ointressant om man kör väldigt lite som max. 1 000 mil/ per.

Sen finns det även andra miljö- och klimatsmarta bilar som går att köra på förnybara drivmedel än just elbilar och hybrider med eldrift.

Uppdaterat: 2021-08-20 00:03
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Kan inte vara kul att vara en sån surläpp till dysterkvist John....var glad att du får se lite fina nya bilar där ute som du kan gå förbi utan att sakta förgiftas istället för att gnälla på allt som är nytt/bättre/dyrare än din lilla giftbil. ;)

Såklart att totalen är intressant även om man kör lite, däremot blir ju TCO mindre påverkad av det rörliga med färre mil. Men nu kör ju inte alla så lite som max 1000 mil, man kanske ibland får lyfta näsan lite över sin egna lilla ankdamm och se att andra kanske har andra behov och förutsättningar. För mig som kör 6000 mil om året påverkas TCO väldigt mycket av driften och elbilen blir snabbt likvärdig på sista raden med en betydligt lägre prissatt fossilbil.

Så bara för att du inte ser vem som kan tänkas köpa denna bilen så kanske det finns många andra som ser den som högintressant och väldigt prisvärd till och med.

Nu var ju mitt svar ovan bara en reaktion på det du skrev om vem som skulle kunna tänkas vilja köpa denna, inget om varför och hur folk eller företag finansierar sitt val så varför du kommer jollrandes om det förstår jag inte. Men kanske lättast försöka svamla iväg när man inser man hade fel....

Och ja, det finns andra val än ren el som är bättre än ren fossil, men inte lika bra.

Uppdaterat: 2021-08-20 00:34

Ser riktigt bra ut, aerodynamisk effektiv. Kommer bli en succé varför välja en ful oeffektiv Volvo XC40 klump som jämförelse med bristfällig räckvidd och dåligt laddnätverk ? Det är bara för konservativa farbröder att krypa till korset att erkänna att Tesla modell 3 och Y är jäkligt bra bilar.

Uppdaterat: 2021-08-20 05:57

Henrik, jag Väntar med spänning på din recension efter din provkörning av 3 performance. Läser om flera som bytt bort dom pga av avsaknad komfort och att den nästan är onödigt snabb. Men kanske en fullträff baserat på dina preferenser.

Uppdaterat: 2021-08-20 07:29

Ja, det råder ju brist på vettiga alternativ i den prisklassen/storleken så där kommer Y ha en klar fördel.

Uppdaterat: 2021-08-20 10:34

Jo, marknaden är ju stor i Sverige för bilar i prisklassen + 750.000 kr - eller...

Uppdaterat: 2021-08-20 10:36

Henrik
Jag håller med John till viss del. Tveksamt ifall Model Y blir storsäljare till privatpersoner, en folkbil.

Uppdaterat: 2021-08-20 10:38
Axa skrev:

Henrik
Jag håller med John till viss del. Tveksamt ifall Model Y blir storsäljare till privatpersoner, en folkbil.

Ingen som sagt att den måste sälja i volymer till just privatpersoner för att sälja i volym som gör att den kan anses bli en succé för Tesla Sverige.

Uppdaterat: 2021-08-20 10:53

Prislappen är som Henrik säger, helt ointressant egentligen.
Om en ny V90 skulle presenterats så skulle det inte rendera i samma kommentarer om prislappen men i själva verket är en ny V90 dyrare på månadsbasis än till exempel en model Y.

För att göra ett exempel:

V90 AWD
Bilens pris: 486 900 kr
Fordonsskatt: 7 156 kr
Ägandetid: 36 månader
Ränta: 4%
Restvärde: 40% (194 760 kr)
Kontantinsats: 20% (97 380 kr)
Körsträcka privat: 2500 mil per år
Tjänstemil: 0 mil per år
Bränslekostnad: 10,00 kr per mil (25 000 kr per år)
Försäkring: 4 000 kr per år
Servicekostnad: 5 000 kr per år
Lånekostnad (amortering + ränta): 6 399 kr per månad

Den skulle kosta 9.829:- i månaden alternativt 12.534:- i månaden med kontantinsatsen utslagen.

Model Y
Bilens pris: 719 900 kr
Miljöbonus: 70 000 kr
Fordonsskatt: 360 kr
Ägandetid: 36 månader
Ränta: 1.95%
Restvärde: 52% (374 348 kr)
Kontantinsats: 20% (143 980 kr)
Körsträcka privat: 2500 mil per år
Tjänstemil: 0 mil per år
Bränslekostnad: 2,00 kr per mil (5 000 kr per år)
Försäkring: 5 000 kr per år
Servicekostnad: 0 kr per år
Lånekostnad (amortering + ränta): 6 377 kr per månad

Den skulle kosta 5.296:- i månaden alternativt 9.296:- i månaden med kontantinsatsen utslagen.

Model Y är alltså 3.538:- billigare i månaden än en ny V90, baserat på 2.500 mil.

Om vi tar samma exempel fast med mer normala 1.500 mil så blir det följande:

V90: 11.701:- i månaden med kontantinsats utslagen
Model Y: 9.796:- i månaden med kontantinsats utslagen
Skillnad: 1.905:- i månaden.

Nu kommer säkert kommentarer om att man inte köper nya bilar mm men det finns ju uppenbarligen många som gör just detta och i detta fallet så är det tydligt att en elbil som kostar 233.000:- mer i nypris än en V90 blir att kosta mindre i månaden.

Har man ändå tänkt att köpa ny bil så är det ju vansinne att avfärda elbil på grund av priset på bilen för att sen köpa en fossil som är billigare i inköp men dyrare att äga.

Uppdaterat: 2021-08-20 11:04
Guran skrev:

Henrik, jag Väntar med spänning på din recension efter din provkörning av 3 performance. Läser om flera som bytt bort dom pga av avsaknad komfort och att den nästan är onödigt snabb. Men kanske en fullträff baserat på dina preferenser.

Den kommer du få under morgondagen. :) Ikväll är jag upptagen med trevligare åtaganden än att recensera bil. ;)
Hoppas kunna få en glimt av Model Y med.

Uppdaterat: 2021-08-20 10:59

Deeds - fast en fossildriven bil för 490.000 kr kanske inte är alternativet för merparten av privatköparna. Dessutom är t ex dina restvärden högst osäkra - för båda biltyperna. För att få ekonomi i elbilar i dessa prisklasser måste man nog fortfarande trots allt köra hyggligt många mil per år. Sen är det en helt annan sak med förmånsbilar - speciellt om bilen som för Henrik rullar runt 6000 mil/år.

Uppdaterat: 2021-08-20 11:04
Pi skrev:

Deeds - fast en fossildriven bil för 490.000 kr kanske inte är alternativet för merparten av privatköparna. Dessutom är t ex dina restvärden högst osäkra - för båda biltyperna. För att få ekonomi i elbilar i dessa prisklasser måste man nog fortfarande trots allt köra hyggligt många mil per år. Sen är det en helt annan sak med förmånsbilar - speciellt om bilen som för Henrik rullar runt 6000 mil/år.

Restvärdena kommer från bilhandlarna själva så dom stämmer. Tesla (DNB) har 52% som standard medans 45% är standard på Volvo (som jag haft nyligen)

Dock handlar ju mitt inlägg om personer som faktiskt köper nya bilar, specifikt Volvo som ändå anses vara en "folkbil" och som är väldigt vanlig på vägarna.
Den marknaden är ju trots allt väldigt stor.
Begagnat är såklart en annan sak.
Men, även vid 1500 mil så går det ihop.

Uppdaterat: 2021-08-20 11:11
Pi skrev:

Deeds - fast en fossildriven bil för 490.000 kr kanske inte är alternativet för merparten av privatköparna. Dessutom är t ex dina restvärden högst osäkra - för båda biltyperna. För att få ekonomi i elbilar i dessa prisklasser måste man nog fortfarande trots allt köra hyggligt många mil per år. Sen är det en helt annan sak med förmånsbilar - speciellt om bilen som för Henrik rullar runt 6000 mil/år.

Men vad kostar då fossilbilen som merparten av nybilsköparna köper.
Jag tycker nog att jusst dom bilarna har ökat rejält i pris senaste året.

Uppdaterat: 2021-08-20 11:19

Sveriges mest sålda bil 2020 var Volvo V60. På andra plats kom XC60.
Hittar infon på bilsweden och det framgår tyvärr inte hur många som är privat eller företagsbilar men det är ju den informationen som finns att tillgå annars så blir det bara en massa höftande och då finns ju ingen förankring alls.

Uppdaterat: 2021-08-20 11:31
Deeds skrev:

Sveriges mest sålda bil 2020 var Volvo V60. På andra plats kom XC60.
Hittar infon på bilsweden och det framgår tyvärr inte hur många som är privat eller företagsbilar men det är ju den informationen som finns att tillgå annars så blir det bara en massa höftande och då finns ju ingen förankring alls.

VW Golf är väl den bil som legat i topp i försäljningen till privatpersoner
Volvo är väl närmare 90% juridisk person

Uppdaterat: 2021-08-20 11:35

Byggde en Golfkombi 150tsi automat i konfiguratorn. Ungefär likvärdig utrustning som en Tesla 3
Bilen landar på ca. 420.000kr innan eventuella rabatter.

Uppdaterat: 2021-08-20 11:41

Deeds
Varför olika ränta i dina beräkningar?

Uppdaterat: 2021-08-20 12:04
Axa skrev:

Deeds
Varför olika ränta i dina beräkningar?

Dnb har som standard 1.95% på tesla billån. De flesta andra ligger runt 4%

Volvo hade 3.95% när jag köpte min och har det fortsatt då min styvfar köpte en v60 nyss. Dock räknar jag inte med kampanjer utan ”standard-ränta”

Uppdaterat: 2021-08-20 12:23

Försäkring: 5 000 kr per år för en Tesla? Jag får priser på 15K för halv och över 20K för hel. Då är jag 40+, villa och skadefri. Men det är klart köper man bil för över 700K så spelar det väl ingen roll egentligen "bara blunda och dra kortet"

Uppdaterat: 2021-08-20 12:41
Dana skrev:

Försäkring: 5 000 kr per år för en Tesla? Jag får priser på 15K för halv och över 20K för hel. Då är jag 40+, villa och skadefri. Men det är klart köper man bil för över 700K så spelar det väl ingen roll egentligen "bara blunda och dra kortet"

En ny bil, som det gäller i exemplet behöver enbart halv då bilens garanti täcker den andra delen i tre år.
Jag får betala 419:-/månaden för en model 3 vilket bli 5.028:-

"Men det är klart köper man bil för över 700K så spelar det väl ingen roll egentligen "bara blunda och dra kortet"
Är det bara att dra kortet om man köper en bil för dryga 400k som ändå blir att kosta mer än en bil för 700k?
Ditt resonemang haltar...

Uppdaterat: 2021-08-20 12:45

När jag såg den tänkte jag direkt att den är ganska lik toyota c-hr. Vore spännande att se en jämförelse.
Prisbilden är ju enorm, jag köpte min -18 c-hr för ca 285 k och så lite som den drar kommer man nog väldigt långt på prisskillnaden även om soppan skulle kosta 30kr/l

Uppdaterat: 2021-08-20 13:41

Xaenith,
Jag tror att du behöver prata med en optiker. Likheten med C-HR är mängden hjul undertill och en ratt inuti. Resten är inte jättelikt.

Uppdaterat: 2021-08-20 13:46
Guran skrev:

Byggde en Golfkombi 150tsi automat i konfiguratorn. Ungefär likvärdig utrustning som en Tesla 3
Bilen landar på ca. 420.000kr innan eventuella rabatter.

Går inte att få rätt pris på Golf genom att bygga på nätet, det måste ske hos återförsäljaren annars kan det bli hur dyrt som helst!
Och det gäller alla VAGs produkter.

Uppdaterat: 2021-08-20 13:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran skrev:
Byggde en Golfkombi 150tsi automat i konfiguratorn. Ungefär likvärdig utrustning som en Tesla 3
Bilen landar på ca. 420.000kr innan eventuella rabatter.

Går inte att få rätt pris på Golf genom att bygga på nätet, det måste ske hos återförsäljaren annars kan det bli hur dyrt som helst!
Och det gäller alla VAGs produkter.

Självklart är det rätt pris, eller varför har som annars en konfigurator. Då gäller i så fall det samma för alla andra fabrikat också då. Men det avgår så klart 5-10% i prutmån. Men det är en annan sak

Uppdaterat: 2021-08-20 14:16

@L.Mäkinen
En frunk och större skärm i teslan.
Inga större skillnader i crossoverdesignen (som är densamma med många andra modeller), sätesplacering, bagageutrymme eller liknande.
Själv stänger jag gärna av skärmen nattetid och går på instrumentpanel bakom ratten med svagare ljus men föredrar man allt på teslas vis kan man ju överväga vad det kostar.

Uppdaterat: 2021-08-20 14:16

Håller nog med Mäkinen här.
Finns ju inte en enda linje i model Y som påminner om C-HR.

Uppdaterat: 2021-08-20 14:29

Deeds
Nåja, ska du jämföra bör du nog räkna på samma räntan då det annars blir magiskt stor fördel för Tesla i det här fallet. Det går ju att vaska fram lägre ränta på annat håll om inte annat.
Ifråga om restvärde så hade väl VIB en sådan tabell nyligen.
https://www.vibilagare.se/nyheter/lista-bilarna-med-bast-och-samst-andrahandsvarde

Värdeminskning är efter 3 år på en S90 awd 45%.

Uppdaterat: 2021-08-20 14:38

Jämförelsen är gjord efter de förutsättningar som finns. Inte imaginära sådana.
Mitt exempel är taget utifrån att du stiger in på en auktoriserad ÅF och vill köpa en bil, i detta fallet en V90.
Väldigt få om ens någon bilhandlare ger 1.95% ränta förutom på någon speciell kampanj någon enstaka gång.

När det gäller restvärde så är det väldigt många parametrar som måste vägas in om det ska bli 100% rätt så där valde jag att gå på ÅF’s/kreditgivares rekommendationer.
Volvo vill inte gärna lägga upp ett lån på högre än 45% medans Tesla har lagt sig på max som är 52%

Om man ser på andrahandsvärdet på model 3 och räknar in miljöbonusen så är värdet skyhögt men jag förhåller mig till DNB’s 52%

Att det blir fördelaktigt för Tesla är ju helt korrekt. En vanlig dag som denna så blir talen så här om du stegar in på en ÅF och köper en bil.

Därför anser jag att jämförelsen är rätt.

Uppdaterat: 2021-08-20 15:40

Restvärden från åf är dessutom räknat för att bilen ska ha ett övervärde vid avtalstidens slut.

Uppdaterat: 2021-08-20 15:58

Deeds
Ok. Det här är de siffror du fick fram. Jag skulle kanske kunna få andra siffror om jag klev in hos bilhandlarna.
Frågan är om sådan jämförelse är vettig. Nej, man behöver nog snarare ha vissa jämförelsevärden neutrala.

Uppdaterat: 2021-08-20 16:26

Nu har iaf jag precis lagt en order på en Model Y. :)

Uppdaterat: 2021-08-20 16:38

Henrik M, det är bara att gratulera. Får du den i september som står i artikeln?
Jag har varit lite avig inställd till Y, tyckte den hade lite konstiga proportioner men den ser inte så tokig ut när allt kommer till kritan.

Uppdaterat: 2021-08-20 16:51
Optimus skrev:

Henrik M, det är bara att gratulera. Får du den i september som står i artikeln?
Jag har varit lite avig inställd till Y, tyckte den hade lite konstiga proportioner men den ser inte så tokig ut när allt kommer till kritan.

Tack! Ja de trodde det iaf att jag ska hinna få den i slutet av september. Fick se den i verkligheten idag lite i smyg nere i Malmö och den ger ett helt annat intryck när man ser den så än vad den gör på bild. Och den är helt klart mycket större än den ser ut på bild. Jag fastnade direkt så jag la ner funderingarna på en Model 3 nästan direkt när jag fått se Y.

Uppdaterat: 2021-08-20 16:59
Axa skrev:

Deeds
Ok. Det här är de siffror du fick fram. Jag skulle kanske kunna få andra siffror om jag klev in hos bilhandlarna.
Frågan är om sådan jämförelse är vettig. Nej, man behöver nog snarare ha vissa jämförelsevärden neutrala.

Klart att du kan få andra siffror men det skulle då vara rätt marginella skillnader förutsatt att du inte är bästa kompis med försäljaren eller handläggaren på kreditbolaget.
Försäjarna har ett spann att hålla sig mellan när det gäller till exempel ränta. Det är ju inte försäljaren som fritt sätter räntan. Inget kreditbolag vill gå för lågt då det räntan och de administrativa avgifterna som de tjänar pengar på.
En ränta på 3,95% är fullt normal och kan säkert pressas ner till 2.95% men knappast 1.95% utan kampanj.

När det gäller restvärdet så är 52% det en handlare kan ge max. De får inte ge mer. Det finns en spärr på 52% som inte går att gå över.
Det normala restvärdet hos en auktoriserad volvo-handlare är 45% enligt den jag pratat med. Sen finns det marginaler på några få plus/minus.
Den Volvo-handlare som skulle ge 52% i restvärde måste nog vara bästa kompis med dig för annars kommer det knappast att ske.

Eftersom inte alla är bästa kompisar med handlare eller kreditgivare så tyckte jag att jämförelsen blev bättre med de förutsättningar som finns idag hos auktoriserade handlare.

Men för syns skull så skall jag göra en jämförelse för de som är bundisar med försäljare och kreditbolag.

Den kommer om en stund.

Uppdaterat: 2021-08-20 16:59

V90 AWD
Bilens pris: 486 900 kr
Fordonsskatt: 7 156 kr
Ägandetid: 36 månader
Ränta: 2.95%
Restvärde: 50% (243 450 kr)
Kontantinsats: 20% (97 380 kr)
Körsträcka privat: 2500 mil per år
Tjänstemil: 0 mil per år
Bränslekostnad: 12,00 kr per mil (30 000 kr per år)
Försäkring: 4 000 kr per år
Servicekostnad: 5 000 kr per år
Lånekostnad (amortering + ränta): 4 843 kr per månad
Kostnad per månad: 8 689 kr
Med kontantinsatsen utslagen: 11 394 kr per månad

Tesla Model Y
Bilens pris: 719 900 kr
Miljöbonus: 70 000 kr
Fordonsskatt: 360 kr
Ägandetid: 36 månader
Ränta: 2.95%
Restvärde: 50% (359 950 kr)
Kontantinsats: 20% (143 980 kr)
Körsträcka privat: 2500 mil per år
Tjänstemil: 0 mil per år
Bränslekostnad: 2,00 kr per mil (5 000 kr per år)
Försäkring: 5 000 kr per år
Servicekostnad: 0 kr per år
Lånekostnad (amortering + ränta): 7 161 kr per månad
Kostnad per månad: 6 080 kr
Med kontantinsatsen utslagen: 10 079 kr per månad

Notera nu att Tesla egentligen har 1.95% ränta och fast restvärde på 52%

Uppdaterat: 2021-08-20 17:08