”Smarta” system i nya bilar är förbluffande enkla att lura, enligt ett nytt test. De kan ofta användas trots att föraren kopplar ur säkerhetsbältet eller lämnar förarstolen.
”Smarta” system i nya bilar är förbluffande enkla att lura, enligt ett nytt test. De kan ofta användas trots att föraren kopplar ur säkerhetsbältet eller lämnar förarstolen.
Kommentarer
Dom flesta system går väl att lura om man vill. Varför man skulle riskera livet genom att lura systemen i en bil i trafiken är nog ett bevis på extrem dumhet. Men man ser ju på t.ex Youtube att det finns idioter...
Apropå "Kör vidare utan bälte" har ju folk sedan decennier "lurat bilen" att tro att de sitter bältade, trots att de helt enkelt bara dragit bältet bakom ryggen eller köpt ett löst bältesfäste på skroten, ofta med motiveringen att det ibland kan vara bättre att vara obältad vid en del tillbud och olyckor. Att försöka lura system är alltså inget nytt.
Bilen har koll på dig och du har koll på bilen. Vem kör då? Alltså, det är livsfarligt att dela på ansvar.
Konstigt tänk där. Det är väl alltid den som sitter bakom ratten som kör. Att sedan bilen har en massa koll är väl bara ett plus för att avlasta föraren, om man nu inte är kvar i det förra seklet i tanken.
Så länge systemen är i beta-stadiet så är det du som förare som har fullständiga ansvaret. Den dag som myndigheter godkänner AP som fullvärdig ersättare den dag kan du lägga ansvaret på AI:n
Alltså, dessa tester är totalt värdelösa, det kommer alltid att vara möjligt att lura systemen. Man kan ta en parallell med vanliga datorer, raderar man eller redigerar filer som behövs så kraschar systemet.
Men låt de fortsätta med sina "lura-systemet" och låt Darwin göra sitt jobb...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.