Vi Bilägares forum

Officiell: Här är nya Opel Astra

Officiell: Här är nya Opel Astra

Modellen kommer med ett nytt designspråk, digital cockpit och två laddhybridvarianter.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-07-13 11:41

Kommentarer

Denna är ju riktigt snygg. Första Opeln jag kan tänka mig att äga på 40 år.
Snygg lack med.

Uppdaterat: 2021-07-13 13:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

snygg bil, skulle inte våga köpa en-andrahandsvärdet på Opel i Sverige? men om jag fortsätter med privatleasing efter nuvarande bil kan denna vara ett alternativ att leasa. Kan vara ett bra alternativ för oss som gillar peugeot, men inte deras förarmiljö-i-kockpit.

Uppdaterat: 2021-07-13 14:43
Hackenbush skrev:

Denna är ju riktigt snygg. Första Opeln jag kan tänka mig att äga på 40 år.
Snygg lack med.

Alltså 1981, denna råkar ha tre detaljer från 1978-82, fälgarna, bakdörren och triangeln bakom bakdörren, från Senator respektive Rekord, också två av Rekordens svängda "ventilationsvingar" från den triangeln finns med - symboliskt.

Färgen ser ut att vara gul metallic med ett stänk av guld.

Tredje bromsljuset är vertikalt så det syns att det är en Astra varje gång man bromsar, bagageluckan som är i plast öppnas genom att trycka på emblemet som på de gamla modellerna.

Uppdaterat: 2021-07-13 16:41

Väntar på el-modellen som borde komma. Opel kanske inte vågar lansera el-bil före Peugeot?

Uppdaterat: 2021-07-13 17:06
Förnuftig

Ligger något i det, Opels nya modell kommer alltid sist, det är en fördel eftersom man då har längre tid på sig att utveckla och förfina och kan dra nytta av de andra PSA bilarnas misstag och erfarenheter. Skulle tro att det blir minsta batteriet som ger 50 mils räckvidd som hamnar i Astra, för att hålla vikten nere.

Uppdaterat: 2021-07-13 17:35

Håller med övriga, riktigt snygg både utvändigt och invändigt. Men tråkigt att den inte nylanseras med drivlina i el.

Uppdaterat: 2021-07-13 19:25

Tveksamt om Opel gör en ny elbil på något annat än en ren elbilsplattform.

Uppdaterat: 2021-07-13 20:44
Gunnar L

Den ser mycket bra ut, hoppas inte inte alla funktioner manövreras digitalt utan via fysiska reglage.

Uppdaterat: 2021-07-13 21:56

6 fysiska knappar som ställer in filhållning, start-stopp, ESP-antispinn och liknade funktioner har försvunnit till skärmen och vridratten för ljuset är borta.
8 touchknappar har tillkommit, 10-13 fysiska knappar är kvar, oräknat knapparna på ratten som är fortsatt "fysiska" och det finns en extra "remsa" mellan knapparna som man kan ta stöd med tummen på medan man trycker på skärmen.
Det finns en touchknapp för eluppvärmd ratt, i 308 är den funktionen i skärmen, detta är första gången en fransk PSA bil har elvärmd ratt liksom "rattpaddlar" på själva ratten, båda lånade från Opel.

Uppdaterat: 2021-07-13 22:41

Tycker den ger lite Golf-vibbar framifrån...:)

Uppdaterat: 2021-07-14 10:15

Ser bra ut kan jag tycka.

Uppdaterat: 2021-07-14 11:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

Tycker den ger lite Golf-vibbar framifrån...:)

På en del av de vanligaste bilderna kan kanske någon känna det lite , men det visar sig att mång av bilderna framifrån faktiskt inte visar det riktiga utseendet, man tycks avsiktligt ha tagit bilder i vinklar som ska maskera det verkliga, faktiskt horisontellt "V formade" utseendet med en spetsig front.

Uppdaterat: 2021-07-14 18:36

N-iklas - inget fel att stjäla vettig design..:) Det sker ju dagligen.

Uppdaterat: 2021-07-14 19:31

Jag trodde att det var en ny SEAT först.

Uppdaterat: 2021-07-14 23:26
Pi skrev:

N-iklas - inget fel att stjäla vettig design..:) Det sker ju dagligen.

Visserligen men det existerar ingen likhet överhuvudtaget alls faktiskt.

Jag har precis avslutat ett specialarbete på att analysera Golf, de är varandras raka motsatser, Astrabilderna ger inte ett korrekt intryck, de som visas överallt maskerar det verkliga utseendet.

Golfens front är helt rak, rektangulärt plan, 90 grader, bara med rundade hörn, medans Astra som sagt är allt annat än rektangulär, Golf lutar och svänger nedåt i en båge vertikalt från vindrutan, Astra är mer SUV liknande i linjen från vindrutan och svänger nedåt först nära fronten, "stötfångaren" svänger samtidigt i en båge runt horisontellt medan själva "grillen är V formad horisontellt, flera olika "rörelser" pågår samtidigt i olika riktningar

I verkligheten blir man nog förvånad över hur den ser ut.
Astra är betydligt större än Golf, mycket bredare och som tidigare längre.

Det finns anda bättre bilder men de publiceras inte så ofta.

Bildvisning fungerar ju fortfarande inte här.
https://uploads.disquscdn.com/images/62f7181c7f37a64d28d7fc9f0d6b690366ab10367ac7d459662b5337eafb23f9.jpg

Uppdaterat: 2021-07-15 13:09

Gillar inte svarta plasten runt dimljusen, annars var den snygg, om man sänkte bilen en dm

Uppdaterat: 2021-07-15 10:26
Rikard skrev:

Gillar inte svarta plasten runt dimljusen, annars var den snygg, om man sänkte bilen en dm

Det ser lite "fundersamt" ut rakt framifrån, ser bättre ut i andra vinklar, är nästan säker på att de tjänar ett aerodynamiskt syfte, nu efter att ha studerat bilderna, ser ut som de samlar upp luften som sveper runt den böjda fronten och med en vinge styr in den i en öppning i hjulhuset för att minska turbulensen över framhjulen.

Uppdaterat: 2021-07-15 13:19

Första gången jag såg ett sånt där luftintag som blåser luft utanför hjulen, var på en Tesla. Såg nu när jag fick Transiten, att den oxå har så.

Uppdaterat: 2021-07-15 15:12

Jag har redan funktionen i min bil genom att EasyPark appen finns genom Carplay.
Frågan är hur Volvos lösning hanterar kortuppgifter? Jag skulle då inte vilja lägga några kortuppgifter i bilens system.

Uppdaterat: 2021-07-15 19:21

N-iklas - har du redan sett den nya Astran IRL eftersom du är så säker på att bilderna inte visar det riktiga utseendet ?

Uppdaterat: 2021-07-15 20:55
Axa skrev:

Jag har redan funktionen i min bil genom att EasyPark appen finns genom Carplay.
Frågan är hur Volvos lösning hanterar kortuppgifter? Jag skulle då inte vilja lägga några kortuppgifter i bilens system.

Då ska du nog sluta spana efter begagnad Tesla. ;) En av fördelarna med den när man laddar att man inte behöver göra ett dugg utan bara plugga in kabeln för ditt användarkonto och betaluppgifter med allt redan finns i systemet.....
För övrigt tror jag ditt inlägg hamnade i fel tråd....

Uppdaterat: 2021-07-15 21:01

Henrik
Haha, och därför får du läsa mitt svar i rätt tråd…

Uppdaterat: 2021-07-15 21:32
Pi skrev:

N-iklas - har du redan sett den nya Astran IRL eftersom du är så säker på att bilderna inte visar det riktiga utseendet ?

Först så har jag uttryckt mig oklart angående vad jag egentligen menar, en bild som ljuger säger mig vad jag menar men knappast någon annan, vad det egentligen handlar om är om bilden är 2-D eller 3-D, visst visar bilden självklart det rent formella utseendet om den "ljuger", vad den däremot inte förmedlar är rättvisande och korrekt intryck, känsla, upplevelse, en platt och livlös bild är 2-D medan en som förmedlar verklighetstrogen känsla och intryck är en som ger ett 3-D intryck som man får i verkligheten.

(Tja det beror på att detta med "bilder" och att studera och analyser bilder är något av min stora talang, jag har faktiskt ett intyg från en psykolog att jag har onormalt hög begåvning för sådant.
Jag har hållit på sedan 1986 och dessutom har jag ägnat mig åt att ta bilder, har tagit 25 000 bilder, och kanske 500 filmer, huvudsakligen på natur och bilar.
Jag har med mig en kamera praktisk taget dygnet runt, sedan 2006 har jag varit utanför dörren utan kamera kanske 10 gånger.
Jag vet genom detta att vinklar, höjder, ljus, skuggor och färger kan ha en otrolig påverkan på det intryck en bild förmedlar eftersom jag hela tiden ser verkligheten och sedan bilden och kan se om det ger rätt eller fel känsla och intryck i bilden.)

Det bygger på att jag söker efter och plockar fram bilder, som inte är officiella, och jag beskär, redigerar, ändrar de officiella bilderna, jag "känner" genast om bilden känns "platt" och livlös" och något saknas.
Jag plockar ut bilder ur de filmer som finns och undersöker dem ur varje tänkbar vinkel och i olika belysningar och jämför sedan samtliga, om och om och om igen tills jag har funnit en klar linje, ett tydligt mönster som pekar i en tydlig riktning.

Det är en kombination av tidigare erfarenheter, då jag jämfört det intryck bilder förmedlat med den verklighet jag har framför mig, och analyserandet av allt bildmaterialet, som sammantaget leder fram till en slutsats om vilka bilder som förmedlar vad och på vilket sätt.

Jag brukar också göra så att jag försöker vända på arbetet och utgå från verkligheten, något som jag verkligen vet hur det ser ut, och söker efter bilder som ljuger så mycket som möjligt för att se hur fel bilderna kan bli, det är mycket lärorikt och intressant.
Det ger värdefull erfarenhet och övning.

Uppdaterat: 2021-07-16 08:32
Rikard skrev:

Första gången jag såg ett sånt där luftintag som blåser luft utanför hjulen, var på en Tesla. Såg nu när jag fick Transiten, att den oxå har så.

Ja eftersom det är så på Mokka är det rätt troligt att det används här också, speciellt som redan Peugeot försökt pressa ner luftmotståndet på den här nya "plattan" och Opel brukar gå lite längre.

Dessutom, hade lite jobb kvar att studera frontens material, kan konstatera att 100 % av allt det svarta i fronten är högglans, "svart krom", det ändrar intrycket en hel del, nu är jag övertygad om att det är snyggt.

Uppdaterat: 2021-07-16 00:21

Sedan kan det, när det ändå sagts så mycket, avslutas med att jag är ganska säker på att färgen inte heller förmedlas rättvisande på de vanligast förekommande bilderna, ljuset, vinkeln och avståndet påverkar, istället för en lite "konstig"... gul nyans är det sannolikt en ganska skarpt "skinande" och "glödande" Guld-Gul metallic, som ger en annan kontrast än den på flertalet bilder förmedlar.

Kombinationen av den metallic nyansen och det svarta kromet ger förmodligen ett relativt spektakulärt intryck, som det ser ut, i verkligheten och det är förmodligen därför man vald den färgen, eftersom man förmodligen baserade det beslutet på bilen i verkligheten och inte utifrån fotografier av den.

Sedan har fotografen som tog bilderna förmodligen fått oklara instruktioner om hur bilderna ska se ut och vad de ska förmedla.

Men det finns också en annan sak och det är att Opel har en tradition i att alltid släppa ut ganska dåliga bilder i den första premiären, en underlig ide, man vill liksom hålla på hemligheten lite till och kunna komma med mer vid ett senare tillfälle och därför förmedla ett medvetet torftigare material i början.

Jag har kritiserat detta agerande hårt eftersom jag tycker det är vansinnigt, det första intrycket är oerhört viktigt och att medvetet sabotera det för att senare kunna koma med mer är fullständigt ogenomtänkt.

Varje gång blir resultatet att en hel del tycker det är en ful eller tom, innehållslös och tråkig sak, och de kommer inte att ända den åsikten eftersom de aldrig kommer att ge den en chans igen, oavsett hur många bilder man släpper senare.

Det här agerandet är jag rätt säker på ligger bakom i varje fall en liten del av de negativa åsikter som florerat i årtionden om Opels dåliga och tråkiga utseende, de bygger på dessa medvetet torftiga "första intrycket bilderna" och människors egenskap att aldrig ändra en åsikt man en gång skaffat sig.

Uppdaterat: 2021-07-16 09:09