Vi Bilägares forum

Opel Mokka får bakläxa i krocktest – andra får toppbetyg

Opel Mokka får bakläxa i krocktest – andra får toppbetyg

Opel når inte upp till toppbetyg med nya kompaktsuven Mokka i Euro NCAP:s senaste krocktest. Bättre går det för Mercedes och Cupra.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-07-07 13:43

Kommentarer

Bakläxa?
Är väl inget fel på krockskyddet
Däremot börjar EuroNcap bli lite löjligt och väga in allt annat än hur man som färdandes i bilen klarar en kollision. Snart blir det väl en aspekt hur väl lukten av en passagerares brakskit ventileras ur kupén utan att distrahera föraren.

Uppdaterat: 2021-07-07 21:16

Bra Guran, där kom du på något som vore ett utmärkt säljargument!

Uppdaterat: 2021-07-07 21:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bättre än jag vågade hoppas, det är faktiskt väldigt bra efter PSA mått, framstolarna är i testet placerade alldeles för nära instrumentpanelen så resultaten blir lidande, men inte många kommer att klämma in sig som sardiner mellan säte och ratt på det sättet.
Filhållning och hållning mot vägkanten fungerar oklanderligt och håller bilen på avstånd från båda medan andra rent av passerar linjen innan de svänger tillbaka.
Skydd mot nackskador är bra och rutorna krossas så lite som möjligt, karossen är stabil och inga delar i inredningen lossnar och flyger omkring, så bra man kan begära under omständigheterna.

Uppdaterat: 2021-07-07 22:27
N-iklas skrev:

Bättre än jag vågade hoppas, det är faktiskt väldigt bra efter PSA mått, framstolarna är i testet placerade alldeles för nära instrumentpanelen så resultaten blir lidande, men inte många kommer att klämma in sig som sardiner mellan säte och ratt på det sättet.
Filhållning och hållning mot vägkanten fungerar oklanderligt och håller bilen på avstånd från båda medan andra rent av passerar linjen innan de svänger tillbaka.
Skydd mot nackskador är bra och rutorna krossas så lite som möjligt, karossen är stabil och inga delar i inredningen lossnar och flyger omkring, så bra man kan begära under omständigheterna.

Exakt så är det N-iklas. Betyget speglar inte hur bra bilen är för ägarens trygghet utan en massa andra ”löjliga” aspekter.

Uppdaterat: 2021-07-07 22:46

73% i vuxenskydd. Nästan lika illa som Dacia.
Jaja, det är väl den nivån en del nöjer sig med.

Uppdaterat: 2021-07-08 10:05

Spelar ingen roll vad de påstår för % eftersom passagerarna siter för långt fram i det testet, för nära ratten och panelen, normalt utformade människor sitter inte som sardiner i bilen om de får välja själva, stolen måste flyttas bakåt 5-10 cm om man ska sitta bra i den bilen och det påverkar resultatet dramatiskt.
I övrigt är resultaten bra och mycket bra.

Man måste faktiskt ta del av mer information än rubriker om man vill göra anspråk på att veta och förstå någonting.

Uppdaterat: 2021-07-08 13:02

Ring EuroNCAP!! De har satt stolarna för långt fram!!! Stora nyheter!!
Tänk att de inte vet hur folk ska sitta bra!!
Är väl någon form av konspiration emot Opel det här med...som allt annat som kan tolkas negativt.
Har vi hört det förr.....

Uppdaterat: 2021-07-08 13:18

Jag skulle tro att EuroNCAP har ett standardiserat förfarande gällande dockans sittposition för att utesluta just den variabeln.

Uppdaterat: 2021-07-08 22:46

Axa har helt rätt i att NCAP har ett regelverk för hur passagerarna i bilen skall placeras, hur bälten, ratthöjd och gud vet allt - det finns till och med ett regelverk för hur stolen skall "sittas in" innan kollisionen" - just för att resultatet mellan olika resultat skall vara jämförbart. Men, det är inte NCAP som bestämmer hur föraren skall placeras utan tillverkaren ("definierat som normal användning"). Samma sak i fallet vinklar, utdragbara längstöd, fötternas placering på pedaler och fotstöd etc. En observation är dock att man i en del fall nyttjar percentiler för att komma fram till ett standardiserat mått (dock inte i fallet avstånd till ratt och islagsytor). Om Opel således (som enligt vår självutnämnda filmtittande säkerhetsexpert har klassens bästa ergonomi) väljer inställningar som gör att dockan hamnar så långt fram att det missgynnar dem i testet (sannolikt också det enligt filmvetenskapen) så har man helt enkelt dimensionerat sin produkt dåligt. Och det är vad jag har fått lära mig här under årens lopp en fullkomlig omöjlighet.

Så denna senaste bortförklaring - som i sedvanlig ordning innebär en motsägelse av gigantiska dimensioner - från en viss Opel-fantast bokför vi ganska enkelt på fanatikerkontot. Uppgifter som vanligtvis och enklast förpassas till papperskorgen.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-07-09 13:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”