Vi Bilägares forum

Laddtest: Ford Mustang Mach-E, Polestar 2, Skoda Enyaq, Volkswagen ID 4 och Volvo XC40 (2021)

Laddtest: Ford Mustang Mach-E, Polestar 2, Skoda Enyaq, Volkswagen ID 4 och Volvo XC40 (2021)

Snabb laddning är en av de viktigaste detaljerna att kolla innan du slår till på en ny elbil – åtminstone om du åker långt. I vårt unika test av snabbladdningen i fem nya elbilar avslöjas både toppar och dalar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-07-07 15:50

Kommentarer

Sen kan man läsa Norska Motors laddtest, helt plötsligt blev inte Skodan så jättesnabb.
https://motor.no/elbil/dette-er-elbilene-som-imponerer-i-motors-store-ladetest-sommer-2021/201455

Uppdaterat: 2021-07-07 21:13

Guran
Ja, om man använder de snabbare laddarna då är det ju helt klart fördel för 800v-systemen.
Norske Björn har ju gjort sitt 100-milstest med Enyaq som visar att det inte skiljer så mycket mot de bättre konkurrenterna.

Uppdaterat: 2021-07-07 21:27
Axa skrev:

Guran
Ja, om man använder de snabbare laddarna då är det ju helt klart fördel för 800v-systemen.
Norske Björn har ju gjort sitt 100-milstest med Enyaq som visar att det inte skiljer så mycket mot de bättre konkurrenterna.

För min del spelar det ingen roll då jag till största del kommer ladda hemma eller i garaget på jobbet.
Bara ett till viss del tramsigt argument. Men Björn har ännu inte testat Ioniq 5.

Uppdaterat: 2021-07-07 21:40

Guran
Ägande av elbil för min del skulle innebära 99% laddning hemmavid. Så det är ju inte högprioriterat men någon gång blir det längre resa och då vill man inte heller att det ska gå långsammast.
Nej, Ioniq 5 har han ännu inte testat. Väntar med spänning.

Uppdaterat: 2021-07-07 22:32

Jag tänker nog ungefär som Guran - skall jag ha elbil så kommer det till mycket stor del att laddas hemmavid.
Sen, om man har en bil med möjlighet till extra hög laddeffekt, så gäller det ju också att det finns en laddare som matchar detta precis där man behöver den de få gånger varje år som det skulle gälla för mig personligen. Så 100 kW eller väsentligt högre laddkapacitet i bilen är för just mig tämligen egalt. 100 kW räcker alltså för mig men jag kan förstå att den som kör mycket och långt i tjänsten kan ha helt andra krav.

Uppdaterat: 2021-07-07 22:43
Pi skrev:

Jag tänker nog ungefär som Guran - skall jag ha elbil så kommer det till mycket stor del att laddas hemmavid.
Sen, om man har en bil med möjlighet till extra hög laddeffekt, så gäller det ju också att det finns en laddare som matchar detta precis där man behöver den de få gånger varje år som det skulle gälla för mig personligen. Så 100 kW eller väsentligt högre laddkapacitet i bilen är för just mig tämligen egalt. 100 kW räcker alltså för mig men jag kan förstå att den som kör mycket och långt i tjänsten kan ha helt andra krav.

Exakt så tror jag det är.
Men inte när man behöver ladda, utan när möjlighet ges. Det har jag läst mig till från elbilsägare.
Bättre att ”toppa” med ström när tillfälle ges än att vänta tills det behövs.
Och då kommer Rimacs 800v system som är på Ioniq 5 till sin rätt. Man behöver inte ha nästan tomt i batteriet för att få snabb snabbladdning, den laddar jättefort nästan oberoende av hur mycket ström det är i batterierna.

Uppdaterat: 2021-07-07 22:51

Min erfarenhet efter väldigt mycket tid på vägarna i elbil är att mycket snabbare laddning än runt 150 kW är onödigt, troligtvis en av anledningarna att många stannar där runt, för jo, det går bygga snabbare även utan 800V, Model 3 laddar 250 kW utan t.ex.
Varför tänker jag att det är onödigt med snabbare då? Jo för att som van, om jag får kalla mig det, elbilist så laddar man på långfärd när man ändå stannar och äter eller liknande, och med för snabb laddning landar du i att bilen är klar innan du är klar, ska du då gå ut och flytta bilen medans maten kallnar? Gå ut och köra bort den till annan parkering under tiden du äter klart? Nä, det blir krångligt. Jag anser laddeffekten räcker gott och väl på 125-150 kW.
Det många inte verkar förstå är att laddkurvan är viktigare än toppeffekten.

Uppdaterat: 2021-07-08 08:32
Henrik M skrev:

Min erfarenhet efter väldigt mycket tid på vägarna i elbil är att mycket snabbare laddning än runt 150 kW är onödigt, troligtvis en av anledningarna att många stannar där runt, för jo, det går bygga snabbare även utan 800V, Model 3 laddar 250 kW utan t.ex.
Varför tänker jag att det är onödigt med snabbare då? Jo för att som van, om jag får kalla mig det, elbilist så laddar man på långfärd när man ändå stannar och äter eller liknande, och med för snabb laddning landar du i att bilen är klar innan du är klar, ska du då gå ut och flytta bilen medans maten kallnar? Gå ut och köra bort den till annan parkering under tiden du äter klart? Nä, det blir krångligt. Jag anser laddeffekten räcker gott och väl på 125-150 kW.
Det många inte verkar förstå är att laddkurvan är viktigare än toppeffekten.

Nu ser du laddhastigheten enkom ur ditt egna perspektiv.
Med extra snabb laddning så kan laddstationen förse fler bilar med ström under en given tidsperiod.
Se bara Norska testen där Ioniq 5 och eTron GT laddar 50% snabbare än Enyaq. Dvs laddaren kan förse 50% förr bilar med ström.

Uppdaterat: 2021-07-08 08:46

Med dubbelt så snabb laddning kan dubbelt så många ladda vi samma laddstolpe, hälften så många behöver byggas.

Uppdaterat: 2021-07-08 08:57

Självklart är det så Junkers, men jag anar, ren gissning, att det kostar en hel del mer att bygga laddstolpar för högre effekt varför det kanske ekonomiskt är mer prisvärt att sätta upp 20 st. 150 kW-stolpar än 10 st. 350 kW-stolpar som Ionity nu t.ex.
Har såklart ingen fakta bakom detta men kan ju vara lite på det hållet med, och om de flesta bilar inte klarar mer laddeffekt så spelar det ju ingen roll vad stolpen kan, ge, den servar ju inte mer bilar om inte de bilarna kan ta emot effekten.

Uppdaterat: 2021-07-08 09:05

Fast "dubbelt så många" är ju högst teoretiskt - det finns ju en hel del ställtider och annat att ta hänsyn till (se t ex Henriks inlägg ovan). Gissningsvis blir också anläggningskostnaden för denna dubbelt så snabba laddningsmöjlighet också betydligt högre så räknar vi med samma totala kostnadsmassa för utbyggnaden av våra laddnätverk så kanske det trots allt är bättre att få flera laddpunkter och på flera ställen än färre med högre möjlig laddeffekt ? Man kan nog som sagt se detta på olika sätt.

Uppdaterat: 2021-07-08 09:06

Vi måste komma till att laddning tar ungefär samma tid eller bara något längre än dagens tankning annars kan inte alla ha elbil. Det är oerhört många som inte kan ladda hemma.

Uppdaterat: 2021-07-08 09:41

Högre relativ laddeffekt (laddeffekt relativt batterikapaciteten) ger nya problem som skall lösas och uppenbar risk för försämrad livslängd på batteripaketet så laddtider motsvarande dagens tankningstider ligger nog en bit bort - det är liksom inte lika enkelt att fylla ett batteri med energi som att fylla en tank med bensin/diesel.
Vi måste nog till att börja med hitta en annan batterikemi än den som nu används i våra elbilar och det är inget man snyter fram i en hast.

Uppdaterat: 2021-07-08 09:51

Till 80% på 18 minuter i ioniq 5 är i vart fall en bra bit på vägen och det belastar batteriet mindre än Teslas laddning pga 800V tekniken

Uppdaterat: 2021-07-08 10:41

junkers - visst blir det lägre ström med högre spänning men likafullt så blir den relativa laddeffekten väsentligt högre än om det tagit t ex 36 minuter istället så jag har svårt att se att Ioniq skulle belasta batteriet mindre än i Tesla vid f ö likartad laddning. Sen är ofta den högsta laddeffekten relativt kortvarig i många bilar.

Uppdaterat: 2021-07-08 11:10

Högsta laddeffekten är mindre viktig men jag skrev 18 minuter till 80% som är desto viktigare. Belastningen på batteriet är mindre med hög effekt när man kör 800V.
Har svårt att tro att inte Tesla skissar på liknande framöver, alternativet är annan batteriteknik.

Uppdaterat: 2021-07-08 11:19

Jag har ju dock svårt att se varför det är så mycket bättre med 18 minuter än vad det nu tar med en Model 3 t.ex, 18 minuter är fört kort för att äta på och för länge för att bara sitta och vänta. Är min åsikt....
Hellre då att det tar 35-40 minuter och man kan äta under tiden än 18 minuter sitta och glo. Men som sagt, det är min åsikt.

Sen är det i Guran och Junkers teori om att andelen bilar som strömmar genom blir dubbelt så många med kraftigare laddare väldigt förenklad, den förutsätter att alla bilar kan ladda med den hastigheten vilket inte är eller kommer vara fallet.
Samt att alla bilar kommer in med uppvärmda batterier som är redo att ta emot fullt etc.....

Uppdaterat: 2021-07-08 11:56
Henrik M skrev:

Jag har ju dock svårt att se varför det är så mycket bättre med 18 minuter än vad det nu tar med en Model 3 t.ex, 18 minuter är fört kort för att äta på och för länge för att bara sitta och vänta. Är min åsikt....
Hellre då att det tar 35-40 minuter och man kan äta under tiden än 18 minuter sitta och glo. Men som sagt, det är min åsikt.
Sen är det i Guran och Junkers teori om att andelen bilar som strömmar genom blir dubbelt så många med kraftigare laddare väldigt förenklad, den förutsätter att alla bilar kan ladda med den hastigheten vilket inte är eller kommer vara fallet.
Samt att alla bilar kommer in med uppvärmda batterier som är redo att ta emot fullt etc.....

50% som jag skrev är inte dubbelt så många. Det är 100%

Uppdaterat: 2021-07-08 12:07

Enklare märka felskrivning än inse sitt eget feltänk menar du Guran? ;)

Som sagt, snabbare laddstolpar är inte lösningen sålänge inte bilarna kan ta emot effekten.
Sen som jag skrev, MIN åsikt efter att ha kört ett tag nu är ändå att hellre ett laddstopp man kan använda än ett halvlångt man sitter och glor under.

Uppdaterat: 2021-07-08 12:35
Henrik M skrev:

Enklare märka felskrivning än inse sitt eget feltänk menar du Guran? ;)
Som sagt, snabbare laddstolpar är inte lösningen sålänge inte bilarna kan ta emot effekten.
Sen som jag skrev, MIN åsikt efter att ha kört ett tag nu är ändå att hellre ett laddstopp man kan använda än ett halvlångt man sitter och glor under.

Ja och självklart är det DINA erfarenheter som är dom enda riktiga. Synd att inte dom kontaktade dig innan dom la dyra utvecklingskostnader på att ta fram bilar med snabbare snabbladdning.
Finessen är väl att kunna fylla på 10 mil på en femminuters bensträckare för att ta sig hem och ladda över natten.
Men vi får se, kanske blir så missnöjd med elbil att jag säljer den fortare än kvickt.

Uppdaterat: 2021-07-08 13:08

Guran, nu är du lite dum.......vad skrev jag innan? Bara för att man har olika åsikter behöver det inte per automatik vara så att den ena är fel. Jag skrev klart och tydligt, det tror jag inte du missade, att det var MIN åsikt. Inte sanningen eller fakta för alla....

Jag tror du kommer bli helnöjd med elbilskonceptet, sen om just den elbilen är rätt eller ej återstår väl att se.

Uppdaterat: 2021-07-08 13:14

Ett 800 V system ger helt riktigt halva strömmen jfr 400 V system med samma kapacitet vid laddning. Dock har jag svårt att tro att en laddning med högre spänning och lägre ström påverkar livslängden på batteriet positivt så länge vi talar om samma kapacitet på batteripaketet. Glöm inte att med högre spänning så är kapaciteten i Ah lägre (hälften) förutsatt samma totala kapacitet i paketet. Att detta skulle leda till att cellerna tål hårdare laddeffekt har jag lite svårt att ta in så det får ni gärna förklara för mig hur teorin bakom detta ligger till.
Den stora grejen med högre systemspänning är nog snarare att man kan minska förlusterna i kablarna och säkert också kabelareor och likaledes behöver inte fartregleringssystemet klarar lika höga strömmar men dock måste det dimensioneras för högre spänning.
Kortare tid till t ex 80 % laddnivå lär betyda högre laddeffekt eller i vart fall hög laddeffekt under relativt lång tid jfr samma totala laddeffekt under t ex 36 minuter. Och sånt brukar normalt slita på cellerna... Man får sällan nåt gratis, tyvärr.
F ö håller jag i mångt och mycket med Henrik i denna diskussion.

Uppdaterat: 2021-07-08 18:12

I tror jag mig veta att batterispänningen är drygt 600V i Rimacs system som Hyundai, Porsche och Audi eTron GT har.
Det sitter ganska avancerad kylning på Ioniq 5 som kyler batteriet vid laddning och högt effekttuttag. En aktiv lucka i fronten med kylare och fläkt bakom som kyler hela batteripaketet för att det inte skall ta skada av den värme som alstras av den höga laddströmmen.
Så jag tror nog att tillverkarna har smarta lösningar. Hur skall man annars kunna ge 8 år, 16000 mil garanti på batteriet? Det är i alla fall 400 laddcykler som du kan göra, med snabbladdning allihopa, om du så önskar.
Kan även flika in att Hyundai har Lithium Polymer batterier i I5 bilarna, förutom USA. Förövrigt samma celler som sitter i den gamla Ioniq med 28kWh batteriet.

Uppdaterat: 2021-07-08 20:50

Laddning av LiPo-batterier kan vi tala länge om men värmeutveckling av nån betydande art vid laddningen vill man inte ha. Saknar fortfarande en teknisk förklaring till varför det skall vara skonsammare att ladda med hög laddeffekt med 800 V system jfr konventionella system.

Uppdaterat: 2021-07-08 23:14
Pi skrev:

Laddning av LiPo-batterier kan vi tala länge om men värmeutveckling av nån betydande art vid laddningen vill man inte ha. Saknar fortfarande en teknisk förklaring till varför det skall vara skonsammare att ladda med hög laddeffekt med 800 V system jfr konventionella system.

Har någon sagt att det är skonsammare?
Enda är väl att det går snabbare och man kan använda klenare kablar i bilen.

Uppdaterat: 2021-07-09 08:58
Guran skrev:

Har någon sagt att det är skonsammare?
Enda är väl att det går snabbare och man kan använda klenare kablar i bilen.

Definitivt - junkers skrev detta: "Till 80% på 18 minuter i ioniq 5 är i vart fall en bra bit på vägen och det belastar batteriet mindre än Teslas laddning pga 800V tekniken"
Pressar man laddtiderna så finns en uppenbar risk att det sker på bekostnad av livslängden. Troligen inget den första ägaren märker av men i det långa loppet kan det få betydelse.

Uppdaterat: 2021-07-09 09:30

Jag får nog hålla med Henrik till en del, varför måste man ha så bråttom?
Men en sak jag funderat på är hur batteriet ställer sig till "skvättladdning" i en snabbladdare. Laddar jag oftast hemma, men märker vid en längre körning att batteriet behöver laddas för 5 mil för att jag ska komma ända hem finns ju ingen anledning att ladda fullt utan det räcker kanske med fem minuter för att få tillräckligt med energi.
Hur påverkar det livslängden, vore det bättre med en långsam laddning t.ex. en kvart?

Uppdaterat: 2021-07-09 10:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ibland passerar jag Lidls laddstation i Kungsängen och där verkar de flesta sitta kvar i bilarna när de laddar. Det är kanske inte varje dag man behöver blodtrycksmanschetter eller plasmaskärare, men korv och lebkuchen kanske de kunde köpa som betalning för strömmen.
Sitter man i bilen vill man väl att det går någorlunda raskt, men annars kan man ju ställa sig bakom någon som garanterat betalar med kontanter så det tar lite extra lång tid i butiken.

Uppdaterat: 2021-07-09 10:21