Vi Bilägares forum

Test: Ford Mustang Mach-E, Polestar 2, Skoda Enyaq, Volkswagen ID 4 och Volvo XC40 (2021)

Test: Ford Mustang Mach-E, Polestar 2, Skoda Enyaq, Volkswagen ID 4 och Volvo XC40 (2021)

Nu kommer de i strömhopp: elbilar för den stora massan. Familjevänliga, attraktiva och med tilltagen räckvidd. Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq och VW ID.4 möter Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge. Samtliga är billigare att äga än du tror!

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-07-06 15:40

Kommentarer

Utan att ha själv kört samtliga så är det precis de punkter som är till fördel för Skoda som jag tycker gör den är intressant.
Låg ägarkostnad
Snål
Bra lysen
Lyxigt tyst
Bra utrymmen

En av nackdelarna är att den verkar fruktansvärt sölig i omkörning för att vara elbil. Men då kan man ju iofs välja 4WD med lite mer klös.

Uppdaterat: 2021-07-06 18:41

Axa: Jag körde Enyaq för andra gången idag, vi funderar på att erbjuda den som förmånsbil på företaget, och den växer verkligen i mina ögon. Jag håller helt med det som skrivs i testet om komforten med, riktigt bekväm! MEN, för slö som sagt, jag hoppas och tror att den med 265 hk och AWD känns mer rimlig i prestandan.
Sen är ju fortfarande priset upp i det blå om man ser till listpriset, 709 000 kr som jag skulle speca den om jag hade plockat en.

Uppdaterat: 2021-07-06 23:18

Fast "för slö" är väl uteslutande beroende på att du varit van med i stort sett det piggaste elbils-marknaden erbjuder i din nuvarande Tesla. Om du istället kommit ifrån en mera standardmässig fossilbränsledriven "tjänstebil" så skulle jag tro att du bedömt prestanda som helt OK. Kanske dags att vi sansar oss lite i behovet av accelerationsprestanda - vi har trots allt rätt begränsade möjligheter att lagligt köra fort i vårt land.

Uppdaterat: 2021-07-07 09:17

Pi: Nej, den är slö uppe i fart även med "normala" mått mätt. Håller med om att det är begränsade möjligheter till att lagligt åka fort, men jag anser att en bil ska ha kraft nog för säkra omkörningar även om det ligger en 24-metare framför en.
Och där anser jag att denna är på gränsen.

Uppdaterat: 2021-07-07 17:01

Jag tycker åtminstone att det intressanta är en snabb omkörningshastighet. Men jag antar att Skoda har försökt optimera utifrån tyngd och förbrukning genom snålt effektuttag.

Snart har jag semester och ska försöka hinna med provkörning av Enyaq.

Uppdaterat: 2021-07-07 17:42

Förresten Henrik, har du provkört med eller utan adaptiva stötdämparna? Såg ett test som menade att det inte var så stor skillnad mellan lägena men heller inte jämfört med vanlig dämpare.

Uppdaterat: 2021-07-07 17:48

Men en familjebil med prestanda typ 0--100 km/t på strax över 8 sekunder tycker i vart fall inte jag att man kan betrakta som att den saknar resurser för säkra omkörningar i våra svenska hastigheter. Min egen fossilbränsledrivna bil har marginellt bättre acceleration i dessa fartregister och för mig är det definitivt helt OK. Men åter - du Henrik är ju van vid en "raket" så jag kan ha viss förståelse för att du upplever dessa prestanda som knappt acceptabla. Men det är som sagt med din referensram.

Uppdaterat: 2021-07-07 20:03

Pi: 0-100 säger väl ändå ingenting om omkörningsprestandan, hur kraften levereras där?!
Har du provkört den? Det har jag, och enligt MIN åsikt är den på gränsen till vad jag anser trafiksäkert för att fixa de där långtradarna på landsvägen. Återkom gärna när du provkört med din erfarenhet som är aningens mer intressant än dina gissningar.

Uppdaterat: 2021-07-07 20:23
Axa skrev:

Förresten Henrik, har du provkört med eller utan adaptiva stötdämparna? Såg ett test som menade att det inte var så stor skillnad mellan lägena men heller inte jämfört med vanlig dämpare.

Nej tyvärr har båda de jag kört bara haft standardchassit, så är lite nyfiken på det ställbara. Standardchassit är komfortabelt men jag hade gärna önskat ett lite mjukare läge till för den där sköna känslan på landsvägen. Sen skönt kunna styva upp det när det går undan mer i svepande långa böjar på motorväg etc.

Uppdaterat: 2021-07-07 20:25
Henrik M skrev:

Pi: 0-100 säger väl ändå ingenting om omkörningsprestandan, hur kraften levereras där?!
Har du provkört den? Det har jag, och enligt MIN åsikt är den på gränsen till vad jag anser trafiksäkert för att fixa de där långtradarna på landsvägen. Återkom gärna när du provkört med din erfarenhet som är aningens mer intressant än dina gissningar.

Nog för att du och Pi oftast gafflar med varandra.
Men prestandan har inte ett skit med trafiksäkerhet att göra. Du är van att kunna göra säkra omkörningar med kort siktsträcka då kraften i din bil fixar det enkelt.
Effekt och acceleration är inte mått på trafiksäkerhet. Med begränsad prestanda så är det upp till föraren att välja att köra om då du har tillräckligt lång fri siktsträcka utifrån bilens prestanda för att kunna göra en säker omkörning.
Inget annat än att du är ovan.
Vi har använt frugans I20 nu ett par veckor under semestern, går helt fint att göra trafiksäkra omkörningar med 84hk sugmotor. Däremot är det mycket längre mellan möjligheterna. Mercan med 170hk är en raket i jämförelse :) den kör om en långtradare på samma tid som I20 behöver för att accelerera och passera en XC40.
Men man kan skylla på trafiksäkerhet för att motivera valet av en starkare bil.
Och det är onekligen trevligt då det händer lite mer när man trycker ner den högra pedalen.

Uppdaterat: 2021-07-07 21:06

Kan inte annat än hålla med dig, Guran !
Sen är det inte så speciellt många ställen man får köra 120 på här i landet så helt ointressant är nog inte 0--100-tiderna när man talar om accelerations-resurserna. Nåja - hur viktiga prestanda är kan nog bara avgöras av resp köpare men som ett erbjudande som "tjänstebil" borde det rimligen fungera även med modellen med 204 hk.

Uppdaterat: 2021-07-07 21:47
Pi skrev:

Kan inte annat än hålla med dig, Guran !
Sen är det inte så speciellt många ställen man får köra 120 på här i landet så helt ointressant är nog inte 0--100-tiderna när man talar om accelerations-resurserna. Nåja - hur viktiga prestanda är kan nog bara avgöras av resp köpare men som ett erbjudande som "tjänstebil" borde det rimligen fungera även med modellen med 204 hk.

Jo 0-100 är ganska ointressant.
70-100 är mer intressant. Hur snabb bilen är att respondera på en nedtryckning av högra pedalen. Men det går att fixa med att lägga i ett annat körläge på en automatväxlad ”fossilbil” eller elbil.
T.ex Peugeot e208 har inte all kraft tillgänglig om man inte lägger i sport läget.
Den Ioniq 5 jag beställt behöver ha sportläge aktiverat för att även främre elmotorn skall ge vid kraftig acceleration. Annars är den bakhjulsdriven med ”bara” drygt 200hk. Jag gissar på att sportläget kommer vara frekvent använt, om jag får bilen nån gång. Är tyvärr brist på elmotorer har jag hört så 2wd modeller prioriteras.

Uppdaterat: 2021-07-07 22:00

Det sitter för mycket av tiden i startögonblicket för att 0-100 ska vara relevant i trafiken. Det som spelar roll för mig är tiden från det jag fäller högerfoten i 70-80 till jag är uppe i fart. Min MB ska göra 0-100 på 5,5 s, men åker man i 70 dröjer det gissningsvis tre sekunder innan den har gått ner fyra-fem växlar och startat bensinmotorn och sen ett par sekunder till innan laddtrycket dykt upp.
Då är raksträckan slut.

Uppdaterat: 2021-07-07 22:12

Ok, kan hålla med om att just 0--100 kanske inte är det mest intressanta utan jag tog det mest för att det är så frekvent använt. Kan absolut hålla med om att t ex 70--100 är av mera allmänt "vardags-intresse" och en elbil har ju inte den vanliga, automatväxlade bilens behov av nedväxlingar så man kan ju tycka att den borde vara lite duktigare i det avseendet. Men jag får väl masa mig iväg till Skoda-handlaren när det nu tycks OK att testa även en Skoda...:)

Uppdaterat: 2021-07-07 22:26
L. Mäkinen skrev:

Det sitter för mycket av tiden i startögonblicket för att 0-100 ska vara relevant i trafiken. Det som spelar roll för mig är tiden från det jag fäller högerfoten i 70-80 till jag är uppe i fart. Min MB ska göra 0-100 på 5,5 s, men åker man i 70 dröjer det gissningsvis tre sekunder innan den har gått ner fyra-fem växlar och startat bensinmotorn och sen ett par sekunder till innan laddtrycket dykt upp.
Då är raksträckan slut.

Då bör du lägga i sportläget innan du planerar omkörningen.
Annars är det som du säger en evinnerlig väntan på att bilen skall tänka efter och fundera på om du vill gasa, starta bensinmotorn då det tydligen var din avsikt och sedan sätta fart.
Därför så valde jag bort en laddhybrid och beställde en elbil.

Uppdaterat: 2021-07-07 22:55

Jag anser att du har fel Guran, att du anser att en klen och slö bil kan göra lika säkra omkörningar av långtradare får stå för dig. Och att man ska behöva sitta och peta i annat läge i bilen inför en omkörning är ju bara löjligt.

Som jag skrev, det är MIN åsikt att den kändes för klen uppe i fart för att jag ska känna att det går att göra de där smidiga säkra omkörningarna. Det skrivs ofta om vad som är premiumkänsla etc, och i mina ögon är även känslan av att kraften finns där utan att bilen känns ansträngd vid minsta pådrag ett av premiumkriterierna.

Sen är ju inte alltid saker som man först trott när man suttit och gubbgissat på kammaren, läste Rikards omdöme om Model 3, han som skrivit en hel del negativt om känslan i nya bilar etc, och så ger han en elbil med automat och allt 4 av 5 i betyg.
Jag har otroligt med fördomar mot Skoda egentligen men jag får bara böja mig fram och erkänna de har ryckt upp sig som fasiken med Enyaq. Den har betydligt med premiumkänsla än ID.4 t.ex. Skulle säga att känslan invändigt var minimal i skillnad mellan Enyaq och nya Q4 e-tron när man hoppar mellan dem i hallen.

Uppdaterat: 2021-07-08 08:09

Henrik
Det är väl inte bilen som avgör när den skall köra om, mig veterligen är det du som förare.
Men det låter i alla fall som ett bra argument att skylla på trafiksäkerheten när man vill ha en mer kraftfull motor i bilen.
Problemet är väl bara om du pga av trafiksäkerheten råkar krocka med en älg när du är uppe i 150 km/tim vid omkörningen av långtradaren.
Enda skillnaden vid omkörningen är hur mycket för fort man kör.
Men då det inte är lagligt att köra för fort så försvinner det argumentet.
Nej det är inte trafiksäkrare med en stark motor, men det är trevligt/kul att köra en bil med kraftfull motor och känna accelerationen då man pressar ner gaspedalen.
Jag själv beställde en bil med 306hk och 4wd. Men inte alls pga av nån trafiksäkerhetsaspekt.
Jag ville ha en sådan bil Då jag aldrig ägt en så stark bil tidigare och gillar känslan av accelerationen.

Uppdaterat: 2021-07-08 11:54

Som sagt Guran, din åsikt får stå för dig, och bara för att man har olika åsikter är inte den andres per automatik fel.

Uppdaterat: 2021-07-08 12:30
Henrik M skrev:

Som sagt Guran, din åsikt får stå för dig, och bara för att man har olika åsikter är inte den andres per automatik fel.

Så klart får man ha olika åsikter.
Men då måste din förra V90 varit alldeles för svag och trafikfarlig.
Den hade väl ungefär samma effekt/vikt förhållande som Enyaq.

Uppdaterat: 2021-07-08 12:42

Helt sant Guran, den var utan tvekan gränsfall. Och är ganska säker på att jag tog upp det under negativt när jag skrev om den bilen med.
Sen kan du inte jämföra en bil med justerbar utväxling med en med en växel.....
Varför ska det vara så svårt att ta in att JAG helt enkelt tyckte det var för klen drivlina uppe i fart?!

Men med tanke på att du är så allvetande så blir ju följdfrågan: Är det du Gud?!

Uppdaterat: 2021-07-08 12:46
Henrik M skrev:

Helt sant Guran, den var utan tvekan gränsfall. Och är ganska säker på att jag tog upp det under negativt när jag skrev om den bilen med.
Sen kan du inte jämföra en bil med justerbar utväxling med en med en växel.....
Varför ska det vara så svårt att ta in att JAG helt enkelt tyckte det var för klen drivlina uppe i fart?!
Men med tanke på att du är så allvetande så blir ju följdfrågan: Är det du Gud?!

Inte svårt alls att ta in att den känns för klen.
Bara argumentet som är så fel, det är då inte bilen som avgör när och hur du skall köra om.
Men skall du kunna köra om som du gör i dag med Teslan så lär det absolut bli betydligt mindre säkert.
Och ja, du kan kall mig Gud då blir vi två likvärdiga :)

Uppdaterat: 2021-07-08 13:03

Säkert inget som ger nåt att diskutera om, men vad är fel med argumentet att en omkörning av långtradare blir trafiksäkrare om den kan ske lite kvickare så man spenderar mindre tid i mötande körfält?
Kan ju även vara så att då hinner fler om än att bara en segar sig förbi på den tillgängliga rakan? Så slipper flera bilister sitta och stressa upp sig för att de inte hinner om? Stressa upp sig i trafiken är helt klart trafikfarligt. ;)
Så oavsett vilka argument vi kastar upp, en omkörning är säkrare om den kan ske med större marginaler. Marginalerna kan ökas om du kommer iväg från bakom lastbilen kvickare t.ex.....

Med tanke på hur mycket jag tror på och förlitar mig på Gud så ja, ni är ganska likställda. ;)

Uppdaterat: 2021-07-08 13:11
Guran skrev:

Då bör du lägga i sportläget innan du planerar omkörningen.
Annars är det som du säger en evinnerlig väntan på att bilen skall tänka efter och fundera på om du vill gasa, starta bensinmotorn då det tydligen var din avsikt och sedan sätta fart.
Därför så valde jag bort en laddhybrid och beställde en elbil.

Alla omkörningar går inte att planera i god tid innan så man hinner trycka på en knapp två gånger och sen vänta på att motorn startar med senare leverans av acceleration.

Uppdaterat: 2021-07-08 19:12
L. Mäkinen skrev:

Guran skrev:
Då bör du lägga i sportläget innan du planerar omkörningen.
Annars är det som du säger en evinnerlig väntan på att bilen skall tänka efter och fundera på om du vill gasa, starta bensinmotorn då det tydligen var din avsikt och sedan sätta fart.
Därför så valde jag bort en laddhybrid och beställde en elbil.

Alla omkörningar går inte att planera i god tid innan så man hinner trycka på en knapp två gånger och sen vänta på att motorn startar med senare leverans av acceleration.

Där har du anledningen till att jag inte köpte en laddhybrid. Jag har ännu inte provkört en som inte är väldigt ”trögtänkt” utan ett enormt ”turbolagg”. Värst av alla har Peugeot 3008 varit, där sätter bilen en våldsam fart efter en stund och ligger kvar i det hysteriska läget även långt efter man släppt gasen.
En vanlig hybrid är betydligt rappare med responsen.
Så det fick bli en elbil i stället, där hänger pedalens nedtryckande betydligt bättre samman med bilens fartökning.

Uppdaterat: 2021-07-08 20:29

Intressant diskussion om acceleration och omkörningar.
Min åsikt är det bara idioten bakom ratten som avgör en säker omkörning.
En snabb Porsche eller en Toyota som behöver 13 sekunder 0-100 så är nog Porschen inblandad i fler farliga omkörnings situationer inbillar jag mig.

Vad testet visar är väl som vanligt att Skoda gjort vettiga kloka standard bilar dom sista 10 åren.
Jämför man nyktert mot dom andra så är det mycket som är mer rätt i skodas elbil.
Och svårt att inte bli imponerad efter en 15 mils sväng med enyaq.
Älskar verkligen att slippa onepedal körning och köra aktivt med den vettiga farthållaren.
Det känns som den frirullar flera kilometer i bland.
Och skönt att koppla bort skyltavläsningens koppling till farthållaren så jag som förare bestämmer hastigheten!

Har provat ett par av dessa bilar och enyaq är klar favorit.

Uppdaterat: 2021-08-10 19:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Älskar verkligen att slippa onepedal körning och köra aktivt med den vettiga farthållaren.
Det känns som den frirullar flera kilometer i bland.

Den kan du slippa i alla elbilar jag testat om du inte gillar den så bara för att slippa det behöver man inte välja Skoda. Det som är nackdel med VAG:s trio nu är ju att det inte går att välja att köra riktig enpedalskörning. Jag anser den valfriheten ska ligga på föraren och inte tillverkaren....
Sen är jag ju tvärtemot dig otroligt glad i enpedalskörningen, anser det är en av de bästa sakerna som hänt personbilarna på länge. Och, enligt mig, blir det snålare körning med.

Uppdaterat: 2021-08-10 20:05

Henrik
B-läget i Enyaq är väldigt nära riktig enpedalkörning.

Uppdaterat: 2021-08-10 20:16
Axa skrev:

Henrik
B-läget i Enyaq är väldigt nära riktig enpedalkörning.

Nej, det är det inte, inte ens i närheten. Om du anser det så har du inte kört en bil med riktig enpedalskörning. Däremot kan jag erkänna att det är ett av få minus jag hittade hos Enyaq.

Uppdaterat: 2021-08-10 20:22

Henrik
Hur menar du? Testade B-läget häromdagen och nog bromsar det rejält när man släpper gasen.
Enda skillnaden är väl att den inte blir helt stillastående utan har lite lite rull att man behöver bromsa om man vill stå helt still.

Uppdaterat: 2021-08-10 22:08

Ja här kan jag faktiskt bara hålla med dig Guran. Snabba omkörningsprestanda är inte säkerhetshöjande i sig, utan kan tvärtom ha en motsatt effekt då det kan medföra ett ökar risktagande.

Men visst är det en härlig känsla att kunna trycka på och snabbt passera alla tradare på väg 27 (som jag gissar att du kör rätt ofta Henrik). Men säkrare, njae...

Dock superkul att läsa om Skodan och att man har tagit komforten på allvar. Jag skall ta mig iväg och prova en med AWD så snart tillfälle ges.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-08-10 22:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L: Jodå, väg 27 blir det några mil på söderut från Växjö. Dock viker jag av den innan jag närmar mig kusten. Men helt ärligt är det en väg jag tar det ganska lugnt på, kör den ofta ganska tidigt på morgonen och då är det väldigt mycket vilt och enbart få sträckor med stängsel. Tempot är mer uppskruvat när jag kör 25:an eller 23:an.

Uppdaterat: 2021-08-10 22:35

Aha, ok Henrik. Jag har inte kört den riktningen så många gånger utan mestdels sträckan från Borås mot Växjö. Men jag kan förstå att där är gott om vilda djur.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-08-10 22:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Den sträckan norrut skyr jag som pesten, tråkigare vägsträcka är svår att hitta! :) Nu är jag aldrig i Borås men ska jag till Göteborg t.ex. där det är skyltat via Borås så kör jag alltid 25:an ner till Halmstad och den E6 upp istället, längre men snabbare.

Uppdaterat: 2021-08-10 22:59

Henrik visst skall det vara full valfrihet hur du vill köra.

Men eftersom jag till 95% använder adaptiva farthållaren aktivt och den kör som regel plus 10 och då har jag noll behov av att hålla på med högerfoten konstant på en gaspedal och hela tiden ha fokus på en hastighets mätare.

Faktum är att med Skoda/Audi mfl föredömliga spak på vänster sida ratten så går det faktiskt att nästan köra på farthållaren till 99%.

Uppdaterat: 2021-08-10 23:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vem har sagt att man inte kan köra med farthållaren och enpedalskörning aktiverat?! På vilket sätt skulle de ta ut varandra menar du? Tror du pratar utanför din erfarenhet just nu....
Kan garantera dig att få personer åker mer på AP än mig utanför 50-skyltarna, men innanför dem slår enpedalskörning allt, enligt mig.....och det vill jag få bestämma om jag kan använda eller inte, jag vill inte att det ska vara som med VAG att de bestämmer att jag inte kan det.

Uppdaterat: 2021-08-10 23:18

Ja, enpedalskörningen tillsammans med prestandan var det jag gillade bäst från provkörningen av en Tesla 3.
Blev nästan jobbigt när jag åkte hem att behöva flytta foten till bromsen på BMWn.

Uppdaterat: 2021-08-10 23:44

Jag väntar på att Skoda skall komma ut med någon sedan/hatchback modell. Något med rimlig prislapp, mindre hjul och helst inte för hög (max 1,52 m hög).

Uppdaterat: 2022-04-24 18:54

hx30 - då borde en Renault Megane E-Tech passa som hand i handske. OK - kanske 1,5 cm lägre än du vill att bilen skall vara men det kanske är hanterbart...:) Och runt 1600--1650 kg vikt enl vad jag sett.

Uppdaterat: 2022-04-24 19:42
Pi skrev:

hx30 - då borde en Renault Megane E-Tech passa som hand i handske. OK - kanske 1,5 cm lägre än du vill att bilen skall vara men det kanske är hanterbart...:) Och runt 1600--1650 kg vikt enl vad jag sett.

Franskt är man skeptiskt till.

Nya franska bilar 2021 där tex stolsvärme knappen fortfarande sitter dold nere på yttersida stolsramen och har man stora händer måste man nästan öppna dörren för att komma åt.

Nja franskt bakvänt men det blir väl bättre och bättre 😬😂😂

Uppdaterat: 2022-04-24 21:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html