Vi Bilägares forum

Skäl att inte köpa elbil - ännu

Skäl att inte köpa elbil - ännu

Hoppar över första inlägget.

Uppdaterat: 2021-05-21 16:20
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kommentarer

Tror att vi är helt överens saabnisse. ;-)

Uppdaterat: 2021-05-29 11:34
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Att döma ut elbilar pga ID3 är inte sjysst. Den rusades ut på marknaden av VW i panik för att de inte skulle få betala böter.
Även vanliga fossilbilar har buggar i informationssystemet idag. Det kan drabba alla bilar även om ID3 är ett extremt exempel.

70 mil på en laddning… Jag kör aldrig 70 mil i ett sträck utan paus. Det finns säkert de som kör 70 mil per dag 5 dagar i veckan utan ett stopp och därför behöver den räckvidden. Och om man ska tro forum där elbilars räckvidd kritiseras så är det majoriteten av bilförarna som har det behovet.

Jag tillhör säkert en minoritet som aldrig kör mer än 25 mil utan ett stopp. Och då kan man passa på att tanka lite ström.

I min vardagskörning så kör jag max 20 mil totalt på en vecka. Jag har 2,5 mil t o r till affären jag handlar mat. Och så blir det någon tur till Kärleken i storstaden det är 16 mil t o r.

Min vardagskörning passar för elbil.
Det är semestern när man till släktens stuga i Dalsland och där är det ont om laddstationer. Att ta sig dit är inget problem, finns flera laddare på E20/E18 och sista laddchansen skulle vara Grums. Sen tunnas det ut.

Men det kommer säkert ordna sig.
Nej för min del är det kostnaden för en ny bil som är tillräckligt rymlig för hund och praktisk att ha grejer i osv. Jag kan inte låna. Har för liten inkomst (jobbar inte fullt heltid) och privatleasing är inget alternativ för mig. Och det blir mycket pengar att casha upp.

Men elbilar sjunker i pris. Det har redan hänt mycket där.

Sen att ny det hela tiden sker en teknikutveckling ja så är det med teknik. Det kommer ut nya mobiltelefoner och datorer varje år också och elbilar är ju i praktiken en rullande dator med påhängd vagn.

Uppdaterat: 2021-06-03 18:49
Raphael skrev:

70 mil på en laddning… Jag kör aldrig 70 mil i ett sträck utan paus. Det finns säkert de som kör 70 mil per dag 5 dagar i veckan utan ett stopp och därför behöver den räckvidden. Och om man ska tro forum där elbilars räckvidd kritiseras så är det majoriteten av bilförarna som har det behovet.

Jag kör inte heller 70 mil utan paus men om antalet laddstationer inte är tillräckligt många eller om det uppstår köer så är det ingen nackdel att kunna köra vidare eller kanske helt avstå att ladda om man är nära sitt mål.

Uppdaterat: 2021-06-03 22:22
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Jag kör inte heller 70 mil utan paus men om antalet laddstationer inte är tillräckligt många eller om det uppstår köer så är det ingen nackdel att kunna köra vidare eller kanske helt avstå att ladda om man är nära sitt mål.

Därför finns devisen, "ladda när du kan inte när du måste" .
Bättre att stanna lite tidigare och toppa upp än att köra i botten och tvingas köa.

Uppdaterat: 2021-06-04 07:58
Power to the people
Grosser skrev:

Därför finns devisen, "ladda när du kan inte när du måste" .
Bättre att stanna lite tidigare och toppa upp än att köra i botten och tvingas köa.

Visst, men även om man lever enligt den devisen så kan man väl tvingas köa eller kör man vidare till nästa "frivilliga" laddtillfälle?

Hursomhelst borde en ökad räckvidd ge ökad frihet. Det är så jag upplever min nuvarande bil med 120 mils genomsnittlig räckvidd.

Uppdaterat: 2021-06-05 10:23
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Stellantis har ju en räckviddsgivare som ger lite för låg räckvidd, ca 4% lägre ån den faktiska, och poängen är för att ge extra marginal till föraren.

Uppdaterat: 2021-06-08 13:31

Själv gick man och köpte en begagnad elbil häromdagen, fast kanske inte en riktig elbil enligt vissa. Gissa vad?

Uppdaterat: 2021-06-12 21:42

Något med räckviddsförlängare? 😊
Kanske en BMW i3 REX?

Uppdaterat: 2021-06-13 08:14
Power to the people
Grosser skrev:

Något med räckviddsförlängare? 😊
Kanske en BMW i3 REX?

Typ så ja. Känns som en bra kompromiss och ger lika eller längre räckvidd än en Zoe/Leaf eller annan blir med 41kW-batteri.

Uppdaterat: 2021-06-13 08:56
lsoderlund skrev:

Grosser skrev:
Något med räckviddsförlängare? 😊
Kanske en BMW i3 REX?

Typ så ja. Känns som en bra kompromiss och ger lika eller längre räckvidd än en Zoe/Leaf eller annan blir med 41kW-batteri.

Japp och har man en 5 litersdunk med sig kan man ju få ytterligare ca 10 mil med ett "laddstopp" på någon minut!
Men även om det är vettigt verkar det inte vara pk hos de rättrogna.

Uppdaterat: 2021-06-13 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En bil med en ”räckviddsförlängare” släpar på extra vikt och det gör att på el så drar den mer och går kortare sträcka än utan räckviddsförlängaren. Och det gäller ju även för bensinmotorn att den får släpa på onödig vikt vilket ökar förbrukningen och ger försämrad effektivitet. Så i slutänden är det en dålig kompromiss. Det gäller alla laddhybrider.

Det var ju därför som BMW till slut gav upp idén. Idag finns ingen anledning att ha det.

Laddhybrid är en övergångslösning.

Uppdaterat: 2021-06-13 10:32

Raphael, du är ute och simmar på lite grunt vatten. Du har fel i din åsikt om varför BMW gav upp ide´n, vikten ökar inte mer än en halv passagerare, men däremot blir det dyrare och det var inte tillräckligt många som ville pynta extra för en Rex för att motivera fortsatt förlängning, men det behöver inte betyda att det är en dålig lösning.
Man kan jämföra med reservhjul, för trettio år sedan vore det omöjligt att föreslå att reservhjulet kan tas bort eftersom det är så sällan det behövs, men idag blir allt färre bilar utrustade med det!

Uppdaterat: 2021-06-13 15:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett annat problem med "räckviddsförlängare" är väl att dessa bilar aldrig kan bli klassade som "rena" elbilar vilket bl a påverkar ekonomin och kanske så småningom möjligheten att köra i zoner som endast är tillåtna för elbilar.

Uppdaterat: 2021-06-13 21:22

Med räckviddsförlängare tycker jag att det handlar om att hitta en "sweet spot" i batteriets storlek (alt. räckvidd på el). I i3 var det ju "ordinarie" battersistorlek som kombinerades med REX. Men "rätt" batteristorlek, för att nå en bra balans och inte minst ett pris som inte är för högt, ligger kanske vid en el-räckvidd på 20 mil? I DN:s motordel (numera nästan helt outsourcad till Teknikens Värld) fanns en krönika om "omvända" laddhybrider för några veckor sedan, i just denna mening: längre räckvidd på el, men inte 40-50 mil.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-ge-mig-en-tvartomladdhybrid-nu/

Det här konceptet för drivlina har ju diskuterats mer än en gång i det här forumet. Inom bilindustrin tycks vara ointresset dock vara kompakt av någon anledning.

Uppdaterat: 2021-06-14 08:54

Vi får väl se om MX-30 kommer med en skönsjungande Wankel som räckviddsförlängare. Synd bara att det är en SUV..

Uppdaterat: 2021-06-14 13:01

@saabnisse, Precis så, och det är väl det som är REX:ens största fördel, att du inte blir strandad. Tror även de modellerna kommer hålla ett bättre andrahandsvärde än de rena elbilarna vart det lider.

@Raphael, vikten man släpar på är inte större än en matkasse eller två, och den kortare stärckan bilen går utan motorn är 1 mil när bilen var ny. Bilen är ju inte en laddhybrid, utan bensinmotorn diriver en generator som pumpar in el i batteriet. Fördelen är du själv kan välja när motorn skall gå. Den ger också ca 14-15 mil extra räckvidd, och sammanaslaget med batteriet så är räckvidden ca 30 mil. Skall tilläggas att senaste modellen med 120Ah-batteriet går att beställa med REX i USA, men inte i Europa.

@PI Svårt att tro att vi kommer komma dit, kommer troligen bli krav på att bilen skall gå på el vissa sträckor inom en zon, och då kan man köra plugin, hybrider lite I3 Rex och rena elbilar.

@ToRy Tror att det är precis som du säger, det gäller att hitta balansen och bilens en generell "sweetspot". Bilen jag köpt blir min första elbil, och vi behöver räckvidd som överstiger minst 10 mil vintertid, här kommer denna typ av paralleldrivlina till sin rätt tycker jag. Gillar även att jag kan själv kan bestämma när bensinmotorn skall gå, och när bilen skall gå på el. Tex om jag skall åka 15 mil, varav 7 är motorväg, så kan jag styra så att motorn håller batteriladdningen och således inte drar ut batteritet på motorvägen, för att kunna använda den rena eldriften i stadskärnan istället.

Personligen tror jag att det kommer komma fler och fler sådana varianter, men där kanske motorn inte går på benisn utan gas/HV100 eller liknande. Mindre batteri att släpa runt på spar många kilon på vikten, och en liten den ottomotorn man väljer behöver ju bara producera tillräckligt för att bibehålla snittuttaget av kWh som bilen drar.

Det skall hursomhelst bli spännande detta.

Uppdaterat: 2021-06-14 15:07

@lsoderlund: Vad gäller "Personligen tror jag att det kommer komma fler och fler sådana varianter..." -- hoppas du får rätt! Lämpligen också några mer konventionella designer än i3 och MX-30. Den senare är inte lika "speciell" förstås, men har ändå bakdörrar hängda i bakkant, och ingen av dessa bilar har varit eller kommer att bli någon massmarknadsbil.

Uppdaterat: 2021-06-14 16:18

Men som jag redan nämnt - dessa bilar kommer inte att betraktas som elbilar så ev subvention lär bli avsevärt lägre än för elbilat - kanske i nivå med mera konventionella laddhybrider - så länge de nu kommer att få subventioner.

Uppdaterat: 2021-06-14 18:18
Pi skrev:

Men som jag redan nämnt - dessa bilar kommer inte att betraktas som elbilar så ev subvention lär bli avsevärt lägre än för elbilat - kanske i nivå med mera konventionella laddhybrider - så länge de nu kommer att få subventioner.

Det var just det! Subventionerna har ju ifrågasatts och förmodligen försvinner de snart i den form de just nu har. Antagligen följs de av en förtäckt "subvention" som består av betydligt höjd skatt på fossilt bränsle!

Att ta bort miljöstämpeln på en elbil för att den är försedd med en liten hjälpmotor med en en liten fjuttank att användas i nödfall är ju som att beskatta bilar med reservhjul. En typisk byråkratiåtgärd!

Uppdaterat: 2021-06-15 10:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Ett annat problem med "räckviddsförlängare" är väl att dessa bilar aldrig kan bli klassade som "rena" elbilar vilket bl a påverkar ekonomin och kanske så småningom möjligheten att köra i zoner som endast är tillåtna för elbilar.

Och på tal om ekonomin så kommer väl service kostnaden att öka markant kan man tro så fort det blir en fosilmotor inblandad.
Och mazdas wankel som räckvidds förlängare känns väl spontant som en flopp, lika samma som deras hypade bensin motor med diesel kultur som skulle vara diesel snål men verkligheten var en annan.

Uppdaterat: 2021-06-15 16:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja en wankel som drivmotor i en räckviddsförlängare är säkert mest en gimmick, mer för att visa vad man kan än för att det är vettigt. Det smarta är ju en enkel, billig, lätt, konstantvarvsgående insprutad och överladdad tvåtaktsmotor som driver generatorn.

Uppdaterat: 2021-06-15 18:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Pi skrev:
Men som jag redan nämnt - dessa bilar kommer inte att betraktas som elbilar så ev subvention lär bli avsevärt lägre än för elbilat - kanske i nivå med mera konventionella laddhybrider - så länge de nu kommer att få subventioner.

Det var just det! Subventionerna har ju ifrågasatts och förmodligen försvinner de snart i den form de just nu har. Antagligen följs de av en förtäckt "subvention" som består av betydligt höjd skatt på fossilt bränsle!

Att ta bort miljöstämpeln på en elbil för att den är försedd med en liten hjälpmotor med en en liten fjuttank att användas i nödfall är ju som att beskatta bilar med reservhjul. En typisk byråkratiåtgärd!

Det kommer säkerligen vara förenat med krav på att bilen automatiskt ska styras till eldrift inom miljözoner (eller dylikt).

Uppdaterat: 2021-06-15 21:31
Power to the people

Grosser, "Det kommer säkerligen vara förenat med krav på att bilen automatiskt ska styras till eldrift inom miljözoner (eller dylikt)."

Inte alls omöjligt! Tekniken finns ju redan och det vore ju ett ganska vettigt system. Det gäller ju bara att chauffören ser till att ha tillräckligt kvar i batterierna för fortsatt färd i miljözoner.

Uppdaterat: 2021-06-16 08:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För mig är en wankel ett lämpligt val som räckviddsförlängare eftersom de inte skakar och vibrerar som kolvmotorer. De kan dessutom hållas väldigt små för en given effekt.

Uppdaterat: 2021-06-16 10:00

Saabnisse, jag är aldrig ute och simmar på grunt vatten. När jag badar och det är grunt då går jag tills det är djupt och då börjar jag simma.

Men att en laddhybrid är tung och släpar på extra vikt, det är ett faktum. I3s fossilmotor och bränsletank tar upp plats som är smartare att lägga på att utöka batteriet. Och det förstår kunderna också.
En i3 utan fossilmotorn går längre än i3 med Rex på el.
Laddhybrider är en övergångslösning, en kompromiss. Jag tror inte de blir långvariga på marknaden.

Uppdaterat: 2021-06-16 13:01

@Raphael: en bil delvis eldrift kommer naturligtvis alltid att gå kortare på el om den måste bära på extra vikt, som en förbränningsmotor. Men, poängen är att med en förbränningsmotor ombord så kan batteriet väljas mindre, även om det bör vara större än i dagens laddhybrider. Och förbränningsmotorn bör göras så enkel som möjligt (mindre och effektsvagare än i dagens laddhybrider). Totalvikten blir då kanske inte högre än för motsvarande rena elbil (med större batteri)?
Men visst, blir batterier väsentligt billigare, lättare, och med hög laddeffekt inom bara ett fåtal år, så är hybridlösningar kanske passé.

Uppdaterat: 2021-06-16 23:25

ToRy, det var precis de tankarna jag hade, Jag tror att Raphael glömmer den extra vikt som ett större batteri, med nuvarande teknik, orsakar motsvarar viktökningen för laddgeneratorn.
Det har ju gjorts många undersökningar som visar att den mesta körningen består av kortare sträckor, under 50 km/dygn och få är det ju ganska dumt att släpa på tunga, dyra batterier som medger körsträckor på 500-600 km. Det är därför många nya aktörer på elbilssidan har valt att hålla ner pris och vikt genom att begränsa räckvidden till ca 200- 250 km.
För den som räckvidden inte är nog kan ju ett val till en dyrare och tyngre elbil vara ett alternativ eller om räckvidden behövs mer temporärt kan ju just en enkel räckviddsförlängare vara ett alternativ till den enklare/billigare/lättare elbilen. Kan dessutom kraftaggregatet göras lätt demonterbart med snabbkopplingar kan ju ett hyrsystem för räckviddsförlängare byggas upp.

Uppdaterat: 2021-06-17 09:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag lever med en laddhybrid och det är inte det minsta kul att hålla på och jäklas med kabeln varje dag, sommar som vinter.

Jag skulle mycket hellre ta fram kabeln var annan vecka eller som bensinaren på macken var tredje vecka eller en gång i månaden.

Min nästa bil som har en sladd skall ha en räckvidd på minst 40 mil på el det är ett som är säkert. :)

Uppdaterat: 2021-06-17 16:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000, det måste vara där uppe i arktis där allt blir stelfruset, sommar som vinter, som du har de problemen.
Jag som bor på relativt tempererade platser har inga som helst problem med anslutning av laddkabeln.
Men det kanske är ett övergående problem, om tio år är det nog induktiv laddning som gäller?

Uppdaterat: 2021-06-17 19:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, jag tror han menar att dagligen hålla på med laddsladden överhuvudtaget…

Uppdaterat: 2021-06-17 21:12
Axa skrev:

Saabnisse, jag tror han menar att dagligen hålla på med laddsladden överhuvudtaget…

Ja det är det jag menar.
På en laddhybrid blir man lite less på att öppna skuffen och ta fram kabeln och ansluta och samma visa när man ska iväg att det skall lindas upp och in i skuffen.

Med en elbil med bra räckvidd blir ju detta förfarande kanske typ var annan vecka i den normala körningen.
Plus att långfärden kan fungera hyfsat bra utan att måsta ladda vid varje sunkig mc-Donalds eller liknande.

Men trots allt håller jag med Pinjong att det är en stor fördel med en gammeldags fosil bil med 100 mils räckvidd som man kan stanna och vila på vackra platser eller bara när andan faller på utan att man blir flera timmar försenad.

Uppdaterat: 2021-06-17 22:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja det går fortfarande inte redigera, men det skall vara dagliga rapplet med kabeln på ladd hybriden.
Visst är det gott med halv gratis el men frågan är om det inte är värt en femhundring i månaden att slippa den dagliga sladden :)

Uppdaterat: 2021-06-17 22:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hemma har jag en laddbox med sladd numera så jag behöver inte öppna bagageluckan. Innan jag skaffade boxen hade jag kabeln upphängd på väggen och konstant ansluten i uttaget. Utanför hemmet använder jag en specialsladd som är extra smidig som alltid finns i bilen.
Trettio sekunder extra när jag ändå ska ur bilen orkar jag stå ut med exempelvis på jobbet. Det är väl ungefär en hundring per arbetsdag jag sparar på att köra elektriskt.

Uppdaterat: 2021-06-18 08:51
L. Mäkinen skrev:

Hemma har jag en laddbox med sladd numera så jag behöver inte öppna bagageluckan. Innan jag skaffade boxen hade jag kabeln upphängd på väggen och konstant ansluten i uttaget. Utanför hemmet använder jag en specialsladd som är extra smidig som alltid finns i bilen.
Trettio sekunder extra när jag ändå ska ur bilen orkar jag stå ut med exempelvis på jobbet. Det är väl ungefär en hundring per arbetsdag jag sparar på att köra elektriskt.

Ja, man kan göra mycket annat kul för en hundring om dagen. :-)

Uppdaterat: 2021-06-18 17:57
Power to the people

Kan inte påminna mig om varifrån Mäkinen får sin hundralapp. Om det är från en förmånsbilkalkyl eller privatbil. Men använd den väl.

Uppdaterat: 2021-06-18 19:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Trams, för mig blir det el för ca 3:-/10 km eller bensin för ca 14:-/10 km.
100 km blir en hundring minst! Spelar det någon roll vem som betalar?

Uppdaterat: 2021-06-18 20:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har 50 km enkel resa till jobbet så det blir 10 mil per dag. För en hundring får man sex liter bensin. Det räcker knappt för att ta sig fram och tillbaka. Kör jag på el går det åt sisådär 20 kWh. Hälften av det beskattas som förmån resten är ungefär 20 spänn per dag.
Jag har inte bensin som förmån.

Uppdaterat: 2021-06-18 22:21

Jag har kört 45 mil med min laddhybrid senaste två veckorna, det har gått åt knappt 4 liter bensin och 70 kWh. Kostnad ca 160:- eller 4:- per mil.
På sommaren kommer jag ca 6 mil på en laddning och det är 10-11kWh så ren eldrift kostar för mig ca 2,50:- per mil.
Den är snål även utan laddat batteri så bensindrift kostar ca 8:- per mil

Uppdaterat: 2021-06-20 10:08

ToRy jag förstår mycket väl att poängen med laddhybrid är att den har ett litet batteri för att man ska köra på bensin. 5 mils räckvidd på el är teoretiskt. Och på vintern så sjunker detta drastiskt. Jag vet flera med laddhybrid som mestadels kör bensin på vintern - dels pga att kylan kortar räckvidden - batterier tappar effekt vid kyla - men även pga värmesystemet som är igång och vill ha bensin.
Laddhybrider är en illusion för poängen är ju att köra utan utsläpp och köra utan bensin. För merkostnaden av en laddhybrid kan man lika gärna köpa en riktig elbil. Och få ner både driftskostnader och utsläpp.

Uppdaterat: 2021-06-24 13:25

Vad väntar ni på egentligen, ni som inte kan tänka er någon elbil just nu?
Jag ångrar lite att jag köpte en fossilbil för 2 år sedan, skulle ha tagit en elbil istället. Ser också att det rör på sig på ett bra sätt med bl.a privatleasingpriser på elbilar. Där har VW verkligen gjort ett bra jobb med ID.3, till ett riktigt bra privatleasingpris. Vågar man sig på en kines, så finns ju MG numera med ett privatleasingpris som verkligen är svårslaget. Likaså Lync&Co, visserligen en laddhybrid.
Sedan tror jag att runt hörnet, typ 1-2 år, kommer det lanseras massor av elbilar vilket gör att min nästa bil kommer med all säkerhet bli en elbil.

Uppdaterat: 2021-06-25 14:43

Jag håller för fullt på att spana efter min andra elbil nu, dags att byta ut Teslan. Har provkörning bokad på måndag av Polestar 2, ska bli väldigt intressant. Nu efter drygt 2 år och 13 500 mil ser jag verkligen ingen som helst anledning att ens snegla åt fossilt. Körde 260 mil på 4 dygn förra veckan med min elbil. Inte en gång kände jag att det var nåt hinder/krångel/ eller annorlunda tänk direkt mot om jag gjort samma tripp fossilt.

Uppdaterat: 2021-06-25 15:13
Optimus skrev:

Vad väntar ni på egentligen, ni som inte kan tänka er någon elbil just nu?

1. En mogen marknad med alternativ att välja mellan hos varje bilmärke
2. Högre konkurrens och därmed rimligare priser
3. Bättre teknik med längre räckvidd, lägre vikt mm
4. Mognare konsumenter - realism ersätter idealism
5. Utbyggd infrastruktur och i högre grad konkurrensutsatt prissättning

Ska jag vara ärlig så går jag inte direkt och väntar utan ovanstående punkter får ta den tid de vill.

Uppdaterat: 2021-06-25 16:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det är nästan två månader sen jag tankade min laddhybrid nu och ändå är det någon resa varje vecka som är längre än räckvidden på el.

Uppdaterat: 2021-06-25 17:45
Henrik M skrev:

Jag håller för fullt på att spana efter min andra elbil nu, dags att byta ut Teslan. Har provkörning bokad på måndag av Polestar 2, ska bli väldigt intressant. Nu efter drygt 2 år och 13 500 mil ser jag verkligen ingen som helst anledning att ens snegla åt fossilt. Körde 260 mil på 4 dygn förra veckan med min elbil. Inte en gång kände jag att det var nåt hinder/krångel/ eller annorlunda tänk direkt mot om jag gjort samma tripp fossilt.

Men det är ju skillnad på att åka Tesla och elbil.

Uppdaterat: 2021-06-26 15:12
pinjong skrev:

1. En mogen marknad med alternativ att välja mellan hos varje bilmärke
2. Högre konkurrens och därmed rimligare priser
3. Bättre teknik med längre räckvidd, lägre vikt mm
4. Mognare konsumenter - realism ersätter idealism
5. Utbyggd infrastruktur och i högre grad konkurrensutsatt prissättning

Klart man kan gå och vänta på en mogen marknad med en massa olika varianter av elbilar hos olika bilmärken, för min del räcker det med att det finns en eller ett par varianter att välja på. Om ID.4 passar mig så köper jag den, behöver inte vänta på att alla märken kommer med en konkurrent till den modellen. Kan ta flera år, då räcker det med att det finns ytterligare modeller när det är dags att byta nästa gång. Jag kan till viss del förstå väntan på bättre teknik och billigare pris. Att det kommer bättre teknik kan vi vara helt överens om, frågan är om priset blir lägre. Har det hänt i fossilmodellerna, när tekniken förfinats. Nej, sänkt/lägre pris tror jag vi kan se oss i stjärnorna efter.

Uppdaterat: 2021-06-26 17:02
Rikard skrev:

Men det är ju skillnad på att åka Tesla och elbil.

Så Tesla är ingen elbil? Se där....
Förstår inte riktigt vart du vill komma, som med fossilbilar handlar det om att skaffa den elbil som passar ens eget körmönster och behov bäst. När jag skaffade elbil var det bara Tesla som fungerade för mina behov, nu finns det fler så nu tittar jag på andra märken utöver Tesla med. Provkörde till och med Skoda och fick som jag skrev i ett annat inlägg omvärdera mina fördomar lite. Sen föll den på ett par andra saker just nu. För tillfället känns det som att det står mellan Model 3 och Polestar 2 för min del som nästa bil.

Uppdaterat: 2021-06-26 18:21

Bra skrivet Optimus

Uppdaterat: 2021-06-26 18:22
Optimus skrev:

Klart man kan gå och vänta på en mogen marknad med en massa olika varianter av elbilar hos olika bilmärken, för min del räcker det med att det finns en eller ett par varianter att välja på. Om ID.4 passar mig så köper jag den, behöver inte vänta på att alla märken kommer med en konkurrent till den modellen. Kan ta flera år, då räcker det med att det finns ytterligare modeller när det är dags att byta nästa gång. Jag kan till viss del förstå väntan på bättre teknik och billigare pris. Att det kommer bättre teknik kan vi vara helt överens om, frågan är om priset blir lägre. Har det hänt i fossilmodellerna, när tekniken förfinats. Nej, sänkt/lägre pris tror jag vi kan se oss i stjärnorna efter.

ID.4. verkar vara hyggligt populär ja. Jag har sett åtminstone två st bara idag och snart lär det vimla av dessa VW-produkter på vägarna. Personligen tycker jag att den ser lite tråkig ut och påminner om T-cross i optiken bakifrån. Men det är ju subjektivt. Såg även en Enyac idag med sina tydliga Skodadrag. Ser väl OK ut men inte mer.

Eldrivlinan skulle kunna ge möjlighet för helt nya biltyper. Därmed inte sagt att jag köper en sådan men det skulle åtminstone vara något nytt och spännande utöver själva elektrifieringen. Volvo 360c är ett exempel.

Rimligen bör en större marknad med fler aktörer från många länder ge förutsättningar för ett pressat prisintervall. Sedan kan givetvis premiumtillverkare välja att konkurrera med innehållet om de vill men någon slags press tror jag ändå att det blir när många nya modeller ska in.

Uppdaterat: 2021-06-26 19:13
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag ser flera Enyaq och ID4 dagligen. Tycker att de ser ut som amfibiebilar framifrån. Skulle jag välja bil idag så finns inget som lockar speciellt.
Jag har nog kört för lite bil på sistone.

Uppdaterat: 2021-06-26 22:57
Henrik M skrev:

Rikard skrev:
Men det är ju skillnad på att åka Tesla och elbil.

Så Tesla är ingen elbil? Se där....
Förstår inte riktigt vart du vill komma, som med fossilbilar handlar det om att skaffa den elbil som passar ens eget körmönster och behov bäst. När jag skaffade elbil var det bara Tesla som fungerade för mina behov, nu finns det fler så nu tittar jag på andra märken utöver Tesla med. Provkörde till och med Skoda och fick som jag skrev i ett annat inlägg omvärdera mina fördomar lite. Sen föll den på ett par andra saker just nu. För tillfället känns det som att det står mellan Model 3 och Polestar 2 för min del som nästa bil.

Tänkte på nätet av laddstationer, där är ju ingen annan i närheten.

Uppdaterat: 2021-06-27 11:09