Vi Bilägares forum

VW ID3

VW ID3

Jag har roat mig med att läsa på VW ID Sverige Gruppen på FB
Helt otroligt hur ofärdig den bilen verkar vara.
Inte en chans att någon annan tillverkare skulle komma undan med alla de brister denna bil verkar ha, den verkar vara allt annat än färdigutvecklad. Och att någon är villig att betala minst 400kkr för en liknande skapelse bara för att den är batteridriven är mig en gåta.

Uppdaterat: 2021-01-12 08:17
Guran

Kommentarer

Ja ett starkt argument för Apple.

Uppdaterat: 2021-03-05 20:06

Provade en id3 igår och jag måste säga att den var trevlig att köra. God komfort och stadig på vägen. Den jag provade var fullutrustad och kostade närmare 600.000, och det är på tok för dyrt för en familjebil. Den kändes inte på något sätt lyxig utan som en ny golf bara. 40 mils räckvidd hade den och det är annars ganska ok. Kändes lite skumt att inte starta eller stanna en motor vilket man är van vid. Sammanfattningsvis så gillade jag bilen och om det inte vore för priset så skulle man kunna tänka sig en men förutom priset fallet det också på att jag har ingenstans att ladda den hemma.

Uppdaterat: 2021-05-12 19:40
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Provade en id3 igår och jag måste säga att den var trevlig att köra. God komfort och stadig på vägen. Den jag provade var fullutrustad och kostade närmare 600.000, och det är på tok för dyrt för en familjebil. Den kändes inte på något sätt lyxig utan som en ny golf bara. 40 mils räckvidd hade den och det är annars ganska ok. Kändes lite skumt att inte starta eller stanna en motor vilket man är van vid. Sammanfattningsvis så gillade jag bilen och om det inte vore för priset så skulle man kunna tänka sig en men förutom priset fallet det också på att jag har ingenstans att ladda den hemma.

Så klart blir det dyrt om du prövar en maxutrustad. Men den kostar 534kkr +metallic lack. Inget Annas finns att välja till förutom ett klistermärke så 550k kostar den fullmatade modellen och samma för Tour med det stora batteriet. Men gillar du drivlinan så får du exakt samma för ca 450k -bonus om du väljer Life.
Men så klart söker man argument för att en elbil är dyr så väljer man så klart dyraste versionen och lägger på lite extra moms :)
Men jag håller med om att drivlinan är trevlig, men i jämförelse med ID4 och kommande Ioniq 5 så framstår ID3 allt för dyr. Jag gissar på att vi snart kommer få se lägre priser på den då elbilsutbudet ökar nästan lavinartat.
Men testa gärna Mazda MX 30, det var en ytterst positiv överraskning må jag säga. Klarar man sig med räckvidden på 20 mil så skulle jag välja den alla dagar framför en ID3. Ombonad trevlig interiör med bekväma säten och tyst i kupén.

Uppdaterat: 2021-05-12 20:13

Även 450.000 - bonus är mer än vad jag någonsin skulle vilja ge för en vanlig familjebil. Det är inte värt pengarna såvida det inte är en veteranbil.

Uppdaterat: 2021-05-12 20:31
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Även 450.000 - bonus är mer än vad jag någonsin skulle vilja ge för en vanlig familjebil. Det är inte värt pengarna såvida det inte är en veteranbil.

Må så vara, men det är 25% lägre än ditt påstående om att en elektrisk familjebil kostar 600k.
Men du kunde ju leasa en sådan för knappa 2000kr/månad i december i fjol.

Uppdaterat: 2021-05-12 20:45

En "normalvettig" ID.3 går lös på 480-490 kkr, fin bil på många sätt men något överprissatt i jämförelse med Ioniq 5.
Så en familjebil för 450k - bonus är inte alls långt bort Hacken.

Uppdaterat: 2021-05-12 21:20
Power to the people

Ja går att leasa ganska billigt men man måste ju kunna ladda hemma med. Jag har parkering på gatan så ingen chans till laddning där.

Uppdaterat: 2021-05-13 11:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag fick inte veta exakt vad provbilen kostade men säljaren sa "en bra bit över 500.000. Han kanske menade ca 550.000. Han verkade inte villig att säga exakt pris.

Uppdaterat: 2021-05-13 12:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Även 450.000 - bonus är mer än vad jag någonsin skulle vilja ge för en vanlig familjebil. Det är inte värt pengarna såvida det inte är en veteranbil.

Ja Hacken du får ha kvar snål Fabia kombin ett tag till.
Priserna kommer att bli mer normala för elbilarna om nåt år eller två.

Tänk att Fabian är mer praktisk än en Kona elbil till mindre än halva priset :)

Uppdaterat: 2021-05-15 14:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Hackenbush wrote:Även 450.000 - bonus är mer än vad jag någonsin skulle vilja ge för en vanlig familjebil. Det är inte värt pengarna såvida det inte är en veteranbil.
Ja Hacken du får ha kvar snål Fabia kombin ett tag till.
Priserna kommer att bli mer normala för elbilarna om nåt år eller två.
Tänk att Fabian är mer praktisk än en Kona elbil till mindre än halva priset :)

De ekonomiska musklerna är helt klart mycket olika på detta forum. Hackenbush och jag förstår varann... :)

Uppdaterat: 2021-05-15 18:03
40-talisten skrev:

mso 1000 wrote:Hackenbush wrote:Även 450.000 - bonus är mer än vad jag någonsin skulle vilja ge för en vanlig familjebil. Det är inte värt pengarna såvida det inte är en veteranbil.
Ja Hacken du får ha kvar snål Fabia kombin ett tag till.
Priserna kommer att bli mer normala för elbilarna om nåt år eller två.
Tänk att Fabian är mer praktisk än en Kona elbil till mindre än halva priset :)

De ekonomiska musklerna är helt klart mycket olika på detta forum. Hackenbush och jag förstår varann... :)

Tror det minst lika mycket handlar om prioriteringar som om ekonomiska muskler.
Man läser ju hur en del här har MC, båtar, husvagn eller semesterhus, och sen sitter och skriver att de tycker elbil kostar för mycket. Då kanske det mer är prion som skiftar snarare än plånboken.

Uppdaterat: 2021-05-15 18:31

Tänkte svara på inlägg men efter att jag loggat in gick jag till tråden men då var jag utloggad igen. Provade igen och samma sak. Sedan gick jag in i tråden på min pc och skrev ett inlägg, publicerade och får svaret att vib är för tillfället avstängt, sedan tröttnade jag. Skall bli spännande att se om detta inlägget publiceras.

Uppdaterat: 2021-05-18 14:56
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Visst är det ofta prioriteringar Henrik som avgör om man kan köpa/låna upp en halv mille för en elbil.
Och om man kan ladda hemma i villan eller brf parkeringen.

Men på tal om ID4 så klämde jag i dag på en id4 och öppnade huven.
Ingen frunk men herregud jag tror luckan vägde 20 kilo, otroligt tung fast den är liten till ytan.
Tur den sällan behöver öppnas.
Kanske därför vw skippade strålkastare spolningen.

Uppdaterat: 2021-05-18 17:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

VW ID4 är en utmärkt elbil för den större familjen. Otroligt bekväm bil med väldigt låg milkostnad som dessutom kan privatleasas förmånligt.

Uppdaterat: 2022-02-13 07:59

Nu är jag inne på sluttampen med min ID.3.
Efter mer än 6000mil körda är detta min slutsats:

Plus: väl utnyttjade ytor - ganska stor invändigt och kompakt utvändigt. Lättkörd. Kvick. Billig i drift. Bra uppkoppling med Android auto. Bra svängradie. Tyst.

Minus: "ormig" på hal väglag. Dålig lackkvalitet (lacksläpp - som.andra vw). Infotainment segt - dock mycket bättre på slutet efter uppdateringar. OTA fungerar ej. Bromsar som kvärnitar eller släpper bromsen när man passerar under 15km/h vid fuktig väderlek. Diverse elfel, såsom parkeringssensorer. Lane Assist, måste kopplas ur vid varje start, värdelös på smala vägar och läser fukt/is/snö som linjer. Riktigt-riktigt-riktigt dåliga däck som levererades med bilen. Höll 1700mil, och då hade jag skiftat fram/bak. 5mm mönsterdjup vid leverans! Urk!

Mycket har dock varit bra, framförallt ekonomin.
Helhetsintrycket är gott.
Sedan kan man inte beskylla bilen för att verkstan är klapp-kass. Efter en skada så har jag lämnat in bilen minst 10ggr för uppkomna fel efter / pga av lagningen. Dessutom så har jag en ihoplimmad strålkastare, det måste ha kostat för mycket att byta den tydligen. Undrar om försäkringen ändå fick betala den?

Uppdaterat: 2023-08-25 14:42

McTar:
Vi / frun har kört mer än 16000 mil med hennes ID3 som vi köpte ny hösten -21.

Vi har inte haft ett enda fel på den frånsett ett byte av 12V batteriet som återkallades i vintras trots att vi inte märkt något konstigt med den.

Bridgestonedäcken som satt original var verkligen skiiiit, tror vi bytte innan 1500 mil. Numera kör vi med Good Year, vilken skillnad!

Vi har aldrig haft en bil med så otroligt bra långttidskvalitet. Frun kör drygt 35 mil per dag såväl sommar som vinter där vi på vintern lägger i några hinkar sand i skuffen som tynger ned bakaxeln så slirar bilen mindre i halkan.

Uppdaterat: 2023-08-25 21:21

Swensson. Precis som man la i några säckar betong eller annat tungt i kofferten på Volvo 240 på 80-talet.
Modernt bra och tydligen acceptabelt på en Volkswagen 40 år senare 🤣
Tillåt mig hånskratta över nått så eländigt.

Uppdaterat: 2023-08-25 21:40

Mr:
Bor man så till att man har en hyggligt brant uppförsbacke kommer inte heller en framhjulsdriven bil upp när halkan slår till. Bara en bra awd bil tar sig upp tex bekantas BMW, Volvo, Audi och Mercedes medan Hyundai, Mazda och toyota lyckas icke trots awd.

Uppdaterat: 2023-08-27 14:53

Det är nog främst bra däck som är lösningen vid sån halka.

Uppdaterat: 2023-08-27 16:25

Pi,
det är därför jag numera kör på Good Year UltraGrip Arctic 2. De är helt klart de absolut bästa vinterdäck jag någonsin har kört.

Uppdaterat: 2023-09-03 12:59

Swenssons,

Kör man så pass mycket så hinner nog inte fukten göra sig påmind i trumbromsarna skulle jag tro.
En trolig förklaring till varför min bromsar gjorde som de gjorde, kan ha varit en defekt regnsensor.
Vindrutetorkare fungerade dock som de skulle, men inte tändningen av halvljuset när det började regna. Sensorn skulle också "lägga an" bromsarna då och då för att få bort fukten.
En möjlig förklaring, men nu är bilen tillbaka lämnad med 6.500mil på mätaren.
Jag har aldrig åkt så billiga mil.

Uppdaterat: 2023-09-29 17:09

McTar:
Vår ID3 har inte haft ett enda fel. Hur ser man lacksläpp och var hade du dem?

Uppdaterat: 2023-10-02 00:05

Först och främst var det på förardörren, men det kan härledas till ett dåligt lagningsarbete från verkstan.
Sedan så är det på framskärmarna, ovanför stänkskydden, där det är en plan plåt som det blir små-små stenskott på. Dessa utvecklar sig till lacksläpp.
Den ytan skulle såklart inte vara utformad som den är, eller vara blästringsskyddad.

Uppdaterat: 2023-10-11 13:19

Ok,
ska faktiskt ut och kika om vår ID3 har likadana skador.

Uppdaterat: 2023-10-12 00:32