Vi Bilägares forum

Ioniq 5

Ioniq 5

Ser fram emot nästa veckas, tisdag 23:e kl 08:00, världspremiär av Ioniq 5
Den ser mer och mer intressant ut. Senaste infon är max dragvikt 1600kg.
Snygg interiör med säten som är som en biofåtölj med utfällbara långa stöd för benen så man kan skjuta bak och fälla hela sätet och ta sig en tupplur under laddningen.
Skulle gissa att den prismässigt ligger strax under en ID4, läst om frånpriset 40.000£ i England.
Med tanke på hur energieffektiva bilar Hyundai bygger så kan detta bli en het kandidat vid mitt nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2021-02-18 22:30
Guran

Kommentarer

Det kommer fler och bättre färger som du nämner Guran:

Available exterior colours:
Gravity Gold Matte
Shooting-Star Gray Matte
Digital Teal-Green Pearl
Lucid Blue Pearl
Atlas White
Cyber Gray Metallic
Phantom Black Pearl
Galactic Gray Metallic (not available in NA region),
Mystic Olive-Green Pearl (not available in NA region)

Interior:
Obsidian Black and Dark Pebble Gray/Dove Gray
Dark Teal/Dove Gray
Terra Brown/Mud Gray (only available in Korea)

Uppdaterat: 2021-02-24 11:39
Power to the people

Den gör sig ganska bra med vit bakgrund https://insideevs.com/news/490161/hyundai-ioniq-5-no-camo-spy-photos/
Jag är inte heller så förtjust i plåtknäcken tvärs över hela sidan eller i de löst inkastade skärmarna på panelen.

Uppdaterat: 2021-02-24 13:23
L. Mäkinen skrev:

Den gör sig ganska bra med vit bakgrund https://insideevs.com/news/490161/hyundai-ioniq-5-no-camo-spy-photos/
Jag är inte heller så förtjust i plåtknäcken tvärs över hela sidan eller i de löst inkastade skärmarna på panelen.

Det är ju trevligt att Hyundai vintertestar bilen i Arjeplog.

Uppdaterat: 2021-02-24 13:29
Power to the people

Vi ägde en Ioniq 5 redan på 80-talet.

Uppdaterat: 2021-02-24 14:28
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Lite IRL bilder från Arjeplog
https://carbuzz.com/news/hyundais-ioniq-5-looks-incredible-in-the-metal

Uppdaterat: 2021-02-26 08:05
Guran skrev:

Lite IRL bilder från Arjeplog
https://carbuzz.com/news/hyundais-ioniq-5-looks-incredible-in-the-metal

Ser ut att vara samma bilder som jag länkade till häromdagen...

Uppdaterat: 2021-02-26 08:38

Under 1930-talet fanns ju fungerande fotsteg på de flesta bilar, men de var då fast monterade plant under dörren.
Här har man monterat dem snedställda direkt på dörren!
Vad gör de för nytta där?

Uppdaterat: 2021-02-26 09:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Under 1930-talet fanns ju fungerande fotsteg på de flesta bilar, men de var då fast monterade plant under dörren.
Här har man monterat dem snedställda direkt på dörren!
Vad gör de för nytta där?

Skratt!

Uppdaterat: 2021-02-26 10:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det är väl självklart varför de sitter där? Det är för att kortväxta ska kunna borsta bort snö från taket.

Uppdaterat: 2021-02-26 13:46

Naturligtvis, fiffigt!

Uppdaterat: 2021-02-26 19:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Österrikiska priser för IONIQ 5.

46-60 k€, 20% moms i Österrike, borde resultera i ett svenkt frånpris strax under 500 kkr. Hmm.

Uppdaterat: 2021-03-12 22:15
Power to the people

Koncernsyskonet KIA är på gång med sin EV6. Först tyckte jag att bilen var ju riktigt snygg, eller hur?

Uppdaterat: 2021-03-15 17:11

Men sedan såg den bakifrån.

Uppdaterat: 2021-03-15 17:12

Den behöver lite tillvänjning för att vara ok, i alla fall hos mig.
Sedan tycker jag att det blir allt svårare att se vilken bil man tittar in i, i alla fall elbilarna som har ungefär liknande som EV6.
Snart är det bara ratten som visar på vilken bil det är.

Uppdaterat: 2021-03-15 17:14

Det är första gången jag tycker att modellen från Hyundai är snyggare än motsvarande KIA. Den där bakänden får sista Scorpio sedan att framstå som skön.

Uppdaterat: 2021-03-15 18:04
L. Mäkinen skrev:

Det är första gången jag tycker att modellen från Hyundai är snyggare än motsvarande KIA. Den där bakänden får sista Scorpio sedan att framstå som skön.

+1
Alltid tyckt att Kia lyckats mycket bättre med designen både interiört och exteriört jämfört med Hyundai. Tycker inte att EV6 är ful, men Ioniq 5 är klart snyggare.

Uppdaterat: 2021-03-15 19:00
Optimus skrev:

Koncernsyskonet KIA är på gång med sin EV6. Först tyckte jag att bilen var ju riktigt snygg, eller hur?

Nej fy tusan, den var inte ens snygg från början.

Uppdaterat: 2021-03-15 19:54
Apex skrev:

Tycker inte att EV6 är ful, men Ioniq 5 är klart snyggare.

+1
Bra sammanfattat.

Uppdaterat: 2021-03-15 19:56
Power to the people

EV6 ser inte ut som en skönhet och jag håller med övriga att syskonet Ioniq5 är snyggare.

Uppdaterat: 2021-03-15 20:40

Tycker nog att den ser lite cool ut, alltså EV6, men jag skulle också välja I5 om det var de två bilar som fanns att välja mellan

Uppdaterat: 2021-03-15 20:48
*Robban

Gillar oxå denna. Synd att väntetiden lär bli aslång..

Uppdaterat: 2021-03-16 21:40
HT19 skrev:

Gillar oxå denna. Synd att väntetiden lär bli aslång..

Ja ”hänger du inte på låset” så lär du få vänta till 2022. Hyundaisäljande sonen trodde på ”bilbrist” i år. Även Tuscon laddhybriden är försenad, det fick jag info om att den skulle bli för ett par månader sedan. Men bara bra då man inte vill bli drabbad av alla problem ID3 köparna råkat ut för.

Uppdaterat: 2021-03-16 21:56

Ja någon Kia lär det inte bli. Ska byta bil i augusti/september vid byte av jobb och kan inte beställa förens jag sagt upp mig från mitt nuvarande. Velar mellan Tesla 3 och rav4 plugin hybrid :-(

Uppdaterat: 2021-03-16 22:50
HT19 skrev:

Ja någon Kia lär det inte bli. Ska byta bil i augusti/september vid byte av jobb och kan inte beställa förens jag sagt upp mig från mitt nuvarande. Velar mellan Tesla 3 och rav4 plugin hybrid :-(

Nya Hyundai Tuscon kommer som plug in alldeles strax.

Uppdaterat: 2021-03-17 08:16

Guran, Tuscon heter den väl inte?

Det var en gång en liten gube...
"gube" heter det väl inte?
https://www.youtube.com/watch?v=vs5MoMSmD28

Uppdaterat: 2021-03-17 08:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran, Tuscon heter den väl inte?
Det var en gång en liten gube...
"gube" heter det väl inte?
https://www.youtube.com/watch?v=vs5MoMSmD28

Det har du helt rätt i. Tucson skall det så klart vara

Uppdaterat: 2021-03-17 10:29

https://www.facebook.com/asianpetrolhead/videos/877786333000200

Uppdaterat: 2021-03-19 08:43

Det där är nog två bilar som jag skulle gilla, vilken som passar bäst ska bli trevligt att få reda på när det blir möjligt.
Samma sak när det gäller utseendet, det går inte att avgöra på bilder så jag väntar med bedömning till IRL.

Uppdaterat: 2021-03-19 10:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Såg en genomgång av inredningen med en koreansk motorjournalist (kvinnlig). Hon tyckte att stolarna hade bra inställningsmöjligheter men att de var "rigid" dvs lite hårda och kanske tunna. Dessutom bad hon om ursäkt men menade att interiören var rätt plastig. Att komma från en Daimler till denna kan bli jobbigt...

Uppdaterat: 2021-03-19 11:25
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kia EV6 svenska priser

Kia EV6 (2WD, 229 hk) 569 900 kr
Kia EV6 GT Line (AWD, 325 hk) 674 700 kr
Kia EV6 GT (AWD, 584 hk) 749 600 kr

Är det konkurrenskraftiga priser?
Svenska Kia tror att den blir Sveriges bästa sålda elbil. Gott självförtroende har de i alla fall. Själv får jag svårt med hur många elbilar det finns egentligen i prisklassen 500-700.000kr. Ett riktigt getingbo.

Uppdaterat: 2021-03-30 15:37

Jag tycker spontant det känns saftigt att gå in på istort sett samma priser Tesla tar för Model 3 som har bättre räckvidd, och tillgång till SuC.

Uppdaterat: 2021-03-30 16:12

Ja, det var.. ehm.. ambitiösa priser från Kia. Hade gärna sett "lilla" 58 kWh-batteriet på svenska marknaden med. Jag tror att de biter sig själva i svansen att inte erbjuda hela spannet med varianter som (troligen) Hyundai ska göra.

Uppdaterat: 2021-03-30 16:25
Power to the people

Tesla har blivit någon form av riktmärke, i alla fall om man lanserar en "sportig" version. Själv skulle jag inte köpa en Kia EV6 för samma pris som en Tesla. Får väl se var Ioniq5 hamnar, men skulle inte förvåna mig om även den tar ett rejält steg upp i prisklass gentemot den gamla modellen.
Tror däremot att VW håller en bra linje med sina ID.3 och ID.4. I och för sig är det mycket pengar även för en ID.4 för 450.000-510.000kr., men det är trots allt ett stort prissteg upp till Tesla modY. Vilket känns realistiskt.

Uppdaterat: 2021-03-30 18:08

Instämmer. Kia verkar ha gott om självförtroende. Tycker priserna är ett snäpp för högt.

Uppdaterat: 2021-03-30 19:41

Jag gissar på att billigaste modellen av KIA är jämförbar med IONIQ5 Plus line för 51.990€ enligt den Österrikiska prislistan tidigare i tråden.
Det stämmer bra med mina antaganden, ca 10% upp på de priserna är vad även Ioniq kommer kosta.
KIA GT Line är troligen jämförbar med den dyraste IONIQ5 Top Line, jämförbar med ID4 Max, som kostar 625.000kr, fast inte i fyrhjulsdriven version som ännu inte finns.
Sedan är det en riktig prestanda modell som ännu inte Hyundai har presenterat. Kan troligen bli en N modell av IONIQ5 som är motsvarande den.
Jag gissar på att dom har ganska bra kontroll på prisnivåerna och kommer lägga sig något under en likvärdigt utrustad VAG bil.

Uppdaterat: 2021-03-30 20:57

Nog känns väl en KIA som en bättre ihopsatt produkt än en Tesla? Amerikanen har andra fördelar, men i mina ögon lägger jag hellre pengarna på den asiatiska bilen. De känns inte lika nyckfulla som leverantör och kan bilbyggande.

Uppdaterat: 2021-03-30 21:09
L. Mäkinen skrev:

Nog känns väl en KIA som en bättre ihopsatt produkt än en Tesla? Amerikanen har andra fördelar, men i mina ögon lägger jag hellre pengarna på den asiatiska bilen. De känns inte lika nyckfulla som leverantör och kan bilbyggande.

Där håller jag med dig till fullo. Enda fördelen jag ser med Tesla gent emot Hyundai/Kia är deras laddnätverk. Men det lär vara ett övergående övertag. Skall bli intressant hur 800V arkitekturen kommer fungera. Men den verkar onekligen vara lysande i Porsche.

Uppdaterat: 2021-03-30 21:16

Guran: Att laddnätverket skulle vara enda fördelen Tesla har skulle jag väl inte riktigt hålla med om, men såklart upp till var och en att värdera egenskaper. Vad gäller 800V så får vi väl se hur det påverkar laddkurvan, men om jag tolkade det rätt så blir ju peaken för Kia/Hyundai fortfarande lägre än den för Model 3 trots 800V?

Mäkinen: Har du känt och klämt på de senare Teslorna? Jag körde en faceliftad Model 3 häromdagen, jag blev rejält förvånad hur de verkligen har lyft sig sen Model 3 började rulla ut på gatorna.

Uppdaterat: 2021-03-30 21:25

Jag är benägen att hålla med dig Henrik M. Har svårt att tro att en Teslaägare som skall byta bil och då fundera på att köpa en Kia. Det kommer inte att hända.
Jag har också svårt att tro att någon som står där med 700.000kr i handen, väljer en Kia framför en Tesla.

Uppdaterat: 2021-03-30 22:42

Kia är inte status helt enkelt. För många är det mycket viktigt i valet av bil.

Uppdaterat: 2021-03-31 09:30

Henrik,
Jag har inte tittat på dem på ungefär ett år. Det är en pandemi som påverkar mitt liv en smula.

Uppdaterat: 2021-03-31 19:28

Desmo
Det pumpas ju ut vackra och vettiga elbilar nuförtiden så det finns desto fler alternativ till Tesla.

Uppdaterat: 2021-04-08 21:07

Vi har fått ett danskt 'frånpris' 339.995 DDK (ca 466 000 SEK) på instegsvarianten med stora batteriet á 73 kWh.
https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/priseksempel

Svensk säljstart påstås bli 27 april.

Uppdaterat: 2021-04-09 18:10
Power to the people

Rakt översatt skulle det motsvara runt 465.000 kr - sen kan man anta att generalagenten glatt lägger på 70.000 kr (minst) för att kunden sen skall få tillbaka dessa av Staten...:) F ö verkade ju utrustningsnivån helt OK - för mig i alla fall. Bara dragkrok och metallic-lack som bör tillkomma - samt givetvis vinterhjul. Men åter landar man säkert på halvmiljonen innan bilen står på garageuppfarten (efter återbetalning av 70.000 kr).

Uppdaterat: 2021-04-09 18:14
Pi skrev:

Rakt översatt skulle det motsvara runt 465.000 kr.

Haha, ja, danska kronan har gått ner sedan jag kollade priset för ett par dagar sedan. :-)

Uppdaterat: 2021-04-09 18:28
Power to the people

Som vanligt är du så positiv Pi :)
Den kommer garanterat ha ett lägre pris än ID.4, det vågar jag nästan äta upp min hatt för, kan koka en soppa på stråhatten.
Men köp en gammal Ioniq Premium+ för 386kkr. Och även en trevlig bil om man kan leva med dess relativt korta räckvidd
Mycket, beprövad välfungerande, elbil för den pengen.
Jag gissar på runt halvmiljonen innan bonus för billigaste modellen.
Du kan roa dig med att konfigurera en egen på Österikiska Hyundai sidan. Där har du alla varianter och möjligheter.
https://www.hyundai.at/ioniq-5

Uppdaterat: 2021-04-09 18:36
Guran skrev:

Du kan roa dig med att konfigurera en egen på Österikiska Hyundai sidan. Där har du alla varianter och möjligheter.
https://www.hyundai.at/ioniq-5

Tackar för det!

Uppdaterat: 2021-04-09 18:43
Power to the people

Guran - jag är realist - inget annat. Och jag har rätt bra koll på detta med elbilar eftersom jag som sagt har en kompis med väldigt många år i elbils-träsket - långt innan nån här funderade på det. Sen har jag krav på bl a dragkapacitet så vilken elbil som helst fungerar inte och då hamnar man i regel på +500.000 kr f n. Sen vad framtiden har i sitt sköte är en helt annan sak.

Uppdaterat: 2021-04-09 19:37
Pi skrev:

Guran - jag är realist - inget annat. Och jag har rätt bra koll på detta med elbilar eftersom jag som sagt har en kompis med väldigt många år i elbils-träsket - långt innan nån här funderade på det. Sen har jag krav på bl a dragkapacitet så vilken elbil som helst fungerar inte och då hamnar man i regel på +500.000 kr f n. Sen vad framtiden har i sitt sköte är en helt annan sak.

Ja med de kraven så lär man hamna över halvmiljonen. Mina krav gav ett inköpspris på dryga 800kkr. Optimisten kunde gjort affär men realisten sa stopp för tusan, det är åt helvete för dyrt. 10kr mer per mil jämfört med en likvärdig fossilbil i min kalkyl. Då får det i så fall bli att jag använder farsans X1 när dragkapacitet behövs och t.ex en Ioniq för all annan körning. Men väntar på att få testa Ioniq5 den verkar lovande. Kanske så bra att komforten är tillräcklig för mitt känsliga arsle, rygg och öron. Hitilldags är EQC den mest komfortabla och potenta elbil jag testat, men litar i samma törstiga onödvändiga liga som flera andra tunga drasuter. Men skall så klart försöka bemöda mig att testa en Polestar 2 och även ID.4
Och i dag så ligger priset på minst 600kkr för en bil som kan ersätta min EQC. Och det ger en lägre TCO än om jag skulle ersätta min nuvarande 2018 GLC med en ny likvärdig.
En halvmiljons elbil blir billigare med mina 2500mil/år.

Uppdaterat: 2021-04-09 20:15
Pi skrev:

Guran - jag är realist - inget annat. Och jag har rätt bra koll på detta med elbilar eftersom jag som sagt har en kompis med väldigt många år i elbils-träsket - långt innan nån här funderade på det. Sen har jag krav på bl a dragkapacitet så vilken elbil som helst fungerar inte och då hamnar man i regel på +500.000 kr f n. Sen vad framtiden har i sitt sköte är en helt annan sak.

Var det måhända samma kompis som upplyste dig om att C30 electric inte var någon produktionsbil utan en prototyp som märkligt nog byggdes på produktionslinjen i Gent-fabriken och hade en egen sammansättningsenhet på Torslanda?;-)

Jag tror f.ö att EV6 blir en braksuccé i Sverige. Priserna kommer att sjunka och rabatterna öka. I nuläget hålls de uppe av staten. Men när subventionerna försvinner kommer priserna pressas och enklare modeller lanseras. För denna modell är det nog inte någon jättekomplicerad process att anpassa produktionen (för den är väl inte någon prototyp nu längre -;?) efter nya kundkrav och få en enklare produkt till ett lägre slutpris.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-04-12 08:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”