Vi Bilägares forum

Ökad försäljning av Lexus

Ökad försäljning av Lexus

För ett tag sedan diskuterades ivrigt huruvida Lexus nya design med den stora grillen skulle innebära att märket skulle tappa försäljning eller öka, redan då var försäljningen starkt uppåt för märket och nu har nya siffror kommit presenterade från Frankfurt Motor show, det ser ut att gå fortsatt bra

At this week’s Frankfurt Motor Show, Alain Uyttenhoven, Head of Lexus Europe, provided an update on the company’s sales success in Europe.

Let’s start with sales — Lexus’ growth year-to-date is four times that of the premium car market. This type of performance means the company is likely to surpass their 60,000-unit sales goal for 2015, and puts them well on their way to hitting the goal of 100,000 units by 2020.

In the company’s five largest markets in Western Europe, year-over-year sales have increased close to 50%, which is a growth rate five times higher than the rest of the premium market. In Russia, Lexus sales have increased by 15% while the rest of the premium market that has decreased by more than 20%.

Uyttenhoven also discussed NX sales, where more than 50% of buyers are first time Lexus customers. More than 100,000 NXs have been sold globally in less than a year, and Europe represents a quarter of that volume.

Uppdaterat: 2016-01-29 12:23

Kommentarer

Jag tror jag vet varför Lexus säljer dåligt i Sverige. Man kan vandra runt i deras saluhall hur länge som helst utan att någon frågar om man vill något. jag provade för nån timme sen i Täby.

Uppdaterat: 2016-01-12 14:56

Intressant när nån lyckas lyfta "tjata hål i huvudet" till en ny nivå.

Fulgrill i 500 inlägg, räknar med 500 till.

Liksom inte så att folk i tråden inte förstått budskapet men kan ju vara nya läsare som missat budskapet...

Och dålig reklam är bättre än ingen alls, snacka om att vara fixerad vid Lexus. LOL

Nåja, Lexus må ha problem med säljare men det är ju liksom inte som med Audi att man har problem med fel på bilarna eller tokfuskar med dom i alla fall.

Uppdaterat: 2016-01-12 15:51

Vänta, vad ska vederbörande göra imorgon? Jo skriva ett antal inlägg om hur ful grillen är på Lexus...

Snacka om troll...

Åså var det ju det där med att förvränga folks signum till nåt nedlåtande...

Uppdaterat: 2016-01-12 16:09

Som jag har sagt förut så är snygg eller ful något som ligger i betraktarens öga. Jag tycker ärligt inte att vare sig min Golf eller Focus är SNYGGA bilar. På sin höjd som bäst alldagliga.... Vulgär, ja, jag har backat från uttrycket. Så här säger Wikipedia:
Ordet vulgär (latin vulgaris ’alldaglig’, av vulgus ’gemene man’) innebar ursprungligen att något var alldagligt eller vanligt förekommande men har med tiden kommit att skifta betydelse till rå, oförfinad eller osmaklig. Utvecklingen kommer sig av att ordet i betydelsen folklig har använts i nedsättande bemärkelse.

Men att jag saknar harmoni i linjespelet på de nyare Lexusmodellerna står jag fast vid, men det är många bilar som syndar där - att göra utstickande design idag verkar vara lite att göra "rå" design, med mycket kanter, linjer som inte riktigt ansluter till varandra och stora grillar. För att inte tala om de fjantiga extrema lågprofildäcken på jättefälgar... Sedan har jag ju hävdat sedan tidigare att jag tror att flera av debattörerna här i tråden har en övertro på designens betydelse. Jag vidhåller min ståndpunkt att den har en marginell betydelse för ett märkes framgångar. Däremot kan en igenkänningsfaktor - att märket är lättidentifierat genom sin design - ha framgång på lång sikt, om man dessutom kan backa upp detta med en underliggande kvalitet eller i alla fall valuta för pengarna.

Uppdaterat: 2016-01-12 17:02
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

BBT6, en stor pampig grill (som RR på min avatar) handlar just om att bilen ska se pampig ut. Lexus har ju olika storlekar beroende på modell och dessutom olika utföranden även där. Så det är rätt stor variation och därmed är det lite konstigt när man pratar om den som om det bara vore en utformning. Och det här handlar om lyx/premium och att grillen då ska vara mer utmärkande.

Sen finns ju tjateffekten, om man i varje inlägg skriver vulgär (redan en gång är att ta i ganska mycket) och liknande hela tiden så blir det oseriöst och en högst medveten provokation. Alla vet ju åsikten och då räcker det med att säga att grillens utformning sänker försäljningen, om man menar det. Och sen bevisa att så är fallet.

Helt klart är grillen polariserande och det var ju också poängen för Lexus, jag tycker tråden här är ett tydligt bevis för att man lyckats.

För mig är grillen rätt mycket "fulsnygg" och jag tror den funkar bra och bidrar till att öka försäljningen överlag. Fler får upp ögonen för Lexus vilket är ju just vad man vill.

Uppdaterat: 2016-01-12 17:55

AL. Ett förtydligande. DU tycker att den är ful som stryk. Smaken är som du vet som baken, delad. Jag tycker tex att det finns lexus-modeller som är snygga. Du har sagt hela tråden igenom att det inte finns belägg för att grillen bidragit till högre försäljning men samtidigt hävdar att den bidragit till sämre?

Uppdaterat: 2016-01-12 18:41
Deeds skrev:

AL. Ett förtydligande. DU tycker att den är ful som stryk. Smaken är som du vet som baken, delad. Jag tycker tex att det finns lexus-modeller som är snygga. Du har sagt hela tråden igenom att det inte finns belägg för att grillen bidragit till högre försäljning men samtidigt hävdar att den bidragit till sämre?

Deeds; det är stor skillnad att påstå att det är så - jmf med att säga att man tror så. Att du inte orkar läsa tråden i sin helhet (vem gör det?) gör att du är förlåten.

Uppdaterat: 2016-01-12 18:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Haha ja vem f*n orkar läsa 1000 inlägg av upprepningar ;)

Uppdaterat: 2016-01-12 19:07

Shogun - nu försöker du åter föra bort frågan från vad DU påstod - nämligen att NX är en succé. Och så svårt är det väl inte att ge oss din definition på succé - eller ? Därmed skulle ju den frågan troligen vara slutdiskuterad. - om din definition är rimlig och överensstämmer med utfallet. Och vad är det som säger att jag inte följt denna debatt... Du bara gissar som vanligt. Sen har jag absolut inget emot Lexus - säkert en kvalitativt utmärkt bil - men trots detta har dom av nån anledning inte lyckats speciellt bra i Europa. Och orsakerna är säkert flera men designen kan ju vara en av dessa. Det borde ju i vart fall inte vara kvaliteten om man skall tro er trogna Toyota-köpare.

Uppdaterat: 2016-01-12 19:08

Finns det en fast siffra på succé?

Från Wikipedia:
Substantiv[redigera]
succé

uttal: /sɵkˈseː/
(stor) framgång

Vad är gränsvärdet för "stor" framför framgång?

Om en biofilm säljer rekord så är det en succé. Om en annan film säljer bra men inte tar rekord är det då inte en succé?
Jag vill inte blanda mig i om Lexus är succé eller ej utan jag vill veta vad som kan titulera sig en succé..

Uppdaterat: 2016-01-12 19:17

Du får ursäkta om jag inte orkat läsa allt ;)
Men jag är uppriktigt nyfiken på vad som defineras som succé

Uppdaterat: 2016-01-12 20:14

Deeds - varken du, jag, AL eller nån annan här lär få ett svar från Shogun på den tämligen enkla fråga han fått men som han vägrar att konkretisera - av nån besynnerlig anledning för "succé" borde väl vara rätt enkelt att förklara och bevisa - om man har fog för sina ord. Men jag driver inte detta vidare för då kommer det som ni redan sett angrepp på min person istället - och som vanligt inblandning av helt andra ämnen än det som behandlas. Det blir gärna så när argumenten tar slut. Men för mig får det räcka - har därmed fått svar även om han inte svarat...:)

Uppdaterat: 2016-01-12 20:59

Deeds: Min definition - eller den ekonomiska definitionen hittar du i inlägg #827 . AL kompletterade senare med att säga att enligt hans synsätt är iPhone ett skolexempel på en succé som tvingade konkurrenterna att anpassa sig för att rädda sig kvar på marknaden. Såklart har alla definitioner sina begränsningar, men vi har sagt att utifrån våra kriterier så är inte Nx en succé. Ingen av har däremot förnekat att modellen haft stor framgång på USA-marknaden (men inte globalt) och att den varit viktig för Lexus. För Shogun har det däremot blivit viktigt att vi ska överge vårt tänk och "erkänna" att Nx är en succé, vilket vi inte kommer att göra. Som jag skrivit i något inlägg nånstans senare på vägen så får Shogun däremot gärna för mig anse att det är en succé. Men han kan aldrig tvinga mig att gå med på något som jag inte anser är korrekt.

Uppdaterat: 2016-01-12 21:50
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Undrar lite över begreppet succé, i alla fall om det bara är knutet till att kränga så många bilar som möjligt. Det riskerar att vattna ur ett märke. Bmw börjar få problem med det nu, många mindre modeller med framhjulsdrift, enklare utförande, små överladdade motorer etc. Mercedes länge ifrågasatta med sina A- och B-klasse. Även Audis A1/A2/A3 är inte riktigt samma grej som A4 /A5/A6. Och tyska premiummärken har länga tävlat i att kränga flest bilar men småbilsstrategin har säkert också handlat om att klara vissa CO2-gränser. För Lexus del är det nu enormt viktigt att vårda varumärket. Så ska man jämföra Lexus med tyska premiummärkena så tror jag man nog får välja lite andra metoder framför enbart volym. Och man är klart mer unik som bilägare om man äger en Lexus än nån av premiumtyskarna. Bara mina 2 cent...

Uppdaterat: 2016-01-12 21:59

ja herregud vilken tråd. Efter 5st Lexus på raken så kör jag nu Audi Q5. Trivs utmärkt bra i den. Är väldigt sugen på nya RX om kanske ett år. I motsats till bl.a. MVH AL så tycker jag den stora grillen på den bilen är en av många anledningar till att det nog blir en sådan. Det är svårt att diskutera smak. Att Lexus står för mkt god service, utmärkt kundbemötande och utomordentligt välbyggda bilar är väl däremot de flesta överens om.

Uppdaterat: 2016-01-12 22:00
Wer später bremst fährt länger schnell

Det säger Lexus själva i en artikel som finns länkad någonstans i röran: Antalet bilar som säljs är inte det primära, utan att man fortsatt står för god kvalité och får lönsamhet i verksamheten. Då har man nått framgång. Man strävar alltså inte alls efter att kortsiktiga försäljningsmål. Därav ingen prisdumpning. I sig är det en konservativ och klok hållning, men den ger egentligen inte utrymme för några bländande succéhistorier heller. Trägt kvalitetsarbete, snarare.

Uppdaterat: 2016-01-12 22:04
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Akta dig för hybriden bara, den har ingen fyrhjulsdrift annat än på pappret. Riktigt skräp.
Även jag har tyckt att RX är intressant, framförallt för komforten. Men så var den fulfronten som gör att bilen går bort från min lista. En sådan nyrik anskrämlig skapelse skulle jag aldrig ställa på min garageuppfart.
MVH AL[/quote]

jag har haft 2 st RX hybrider tidigare. Fungerade utmärkt bra. Kan dock hålla med om att att deras 4wd kunde vara bättre, speciellt om man skall upp till Åre i snömodd.

Uppdaterat: 2016-01-12 22:17
Wer später bremst fährt länger schnell

Även om jag inte jämt håller med Vidstige/Leifer så kan han ju i alla fall ha konstruktiva inlägg medan Shogun bara är tjatig - t ex genom att gång på gång publicera utdrag ur diskussioner som är över 5 år gamla - och som inte har med aktuella frågor att göra. Du har nog en del att lära av din märkesbroder, Shogun.

Uppdaterat: 2016-01-12 22:41

Fast åter Shogun - det är ingen som ifrågasätter Lexus kvalitet utan det är faktiskt helt andra frågor som diskuteras. Får väl kontra med att undra om DU läst tråden..:) Jag har i alla fall följt den från början även om jag inte skrivit så många inlägg. Allt behöver ju inte kommenteras av alla - det går bra att bara läsa också.

Uppdaterat: 2016-01-12 22:59

Hyr ett rum.

Uppdaterat: 2016-01-13 00:48
Shogun skrev:

Men inte konstigt då med så många småbilar att det då blir mer volymer, men hur exclusivt blir det? Ganska urvattnat om du frågar mig, vem reagerar på idag om en Audi, BMW eller Mercedes kommer ivägen idag?

Jo troligen frågan om att man vill möta krav på CO2 över märkets alla modeller och kompenserar dom stora bilarna med att sälja många små med extra små motorer. Samtidigt finns ju också en kanabalisering där då ju en som köper en mindre bil av dessa märken kanske istället kunde ha köpt nån av dom större modellerna som innehåller mer av vad märket vill stå för. För Audi är det ännu värre då t.ex. en Audi A3 i mycket är samma bil som VW Golf.

Uppdaterat: 2016-01-13 09:02

Mina 5 cent om Lexus, och även Toyotas, design:
Om man gör en design som, vissa skriver, ska sticka ut. Vad för måste man gör dom fula? Även en riktigt snygg bil sticker ut! NX i sig är snygg men enligt mig så förstör grillen resten. Om man vill skapa en bil som folk vänder sig om för så ska man ju inte skapa en bil som tex. Mirai. Där vänder sig folk och funderar på VAD det va som åkte förbi. Inte vilken bil som åkte förbi. Jag är övertygad om att en riktigt snygg bil kan skapa samma effekt. Hellre vänder jag mig om i beundran än undran!
Nästa bil för mig har jag nästan bestämt mig ska bli en Tucson. Men jag va sugen på NX när hyper om den började. När jag sen såg den så va den skitsnygg i formerna men framifrån var den enligt mig ett misslyckande. Ska även ge nya Rav4 hybrid en chans. Ska inte byta bil förrens till sommaren.

Uppdaterat: 2016-01-13 09:39

På 90-talet, när jag va ung, så var det Lexus man skulle ha om man skulle åka ståndaktigt. Jag minns att min dröm va att någon gång kunna ha en Lexus. Lexus va "kvalitet rakt igenom" Då va också Lexus en bil som kostade mycket mer än andra bilar. Sen började man rikta sig mot "normalt folk" och med det följer även kostnadsbesparingar för att göra en bil för folket. Därav lite fler kvalietsbrister och inte alls samma rykte idag. Man skulle hållt sig till svindyra bilar så hade Lexus även idag varit ett premium märke. Lexus ska ju vara Toyotas lyxigare märke men NX och Rav4 hybrid kostar nästan samma pengar. En miss enligt mig.

Uppdaterat: 2016-01-13 09:55
Deeds skrev:

Mina 5 cent om Lexus, och även Toyotas, design:
Om man gör en design som, vissa skriver, ska sticka ut. Vad för måste man gör dom fula? Även en riktigt snygg bil sticker ut! NX i sig är snygg men enligt mig så förstör grillen resten.

Det handlar om premium och att ha en grill som syns, som tar plats. Som signalerar pondus. Att just åka ståndaktigt som som sa sen. Osvenskt? Vilken är snygg då menar du?

Jag infogade två bilden på NX tidigare i tråden och NX-grillen är inte så stor trots allt och regskylten tar bort lite, däremot är formerna som dom är och kanske krävs lite tillvänjning. Men det är ju ändå en form som utmärker för Lexus! Och det är ju centralt att ha en egen unik design.

Jag kan garantera att det blir skillnad om du kommer på motorvägen och har en sån grill kontra den grillen som Toyota har, folk kommer vara mer benägna att flytta på sig för att ge plats. Dvs du får högre status i trafiken. Premium handlar också om status. Då måste man vara ärlig och bestämma sig, vill man synas och få mer status eller vill man vara anonym. Man kan inte få både och.

Uppdaterat: 2016-01-13 11:00

http://www.autoevolution.com/news/the-story-behind-lexus-spindle-grille-75983.html

"And did Lexus’ new face influenced sales? Well, in December 2013, the automaker had its best sales month in seven years, while in Europe 2013 IS model sales rose by 65 percent compared to 2012. So yeah, despite what people believe, Lexus' spindle and other new design elements did manage to make a big change."

På svenska, nya designen har ökat försäljningen!

Och, nya designen ska bedömas i verkligheten, flera påtalar att den funkar sämre på bild så man blir lite lurad av det. Man får då även med den dämpande/förändrande effekten av en regskylt.

Uppdaterat: 2016-01-14 10:17

Intressant länk från Vidstige;-) I kommentarsfältet under artikeln kan man läsa ett 40-tal inlägg. Ett par är positiva - resten hatar grillen och ca 25 presumtiva köpare säger unisont "Bye-bye Lexus". Läs inläggen! :-))

Uppdaterat: 2016-01-14 11:03
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag tror att Lexus haltande försäljning i Europa beror till viss del på att här anses den fortfarande vara en Toyota DeLuxe, spindelgrill eller inte spelar nog egentligen ingen större roll.

Européer är mycket mer svårflirtade än vad amerikanarna är som har lättare att ta till sig och acceptera nya premiumbilmärken typ Lexus, Acura och Infiniti.
Här hemma spelar arv och anor en stor roll i bedömningen av vad som är premium och det tar decennier att bygga upp ett statusmärke att räkna med, se bara på Audi som gör minst lika lyxiga bilar som BMW och M-B men har ändå inte riktigt samma höga status.
Jaguar däremot bygger egentligen "sämre" bilar än alla tre av dessa tyskar men står ändå högre i rang just p.g.a. sina rötter.

Lexus har haft lite drygt 25 år på sig att bygga varumärket utan att nå riktigt ända fram, de skulle kanske behöva distansera sig lite från Toyota och bli ett mer kompromisslöst premiumalternativ helt utan synliga inslag från moderbolaget.
Ett sätt skulle kunna vara att göra inredningarna mer tilltalande, alltså mer ett avskalat formspråk och lite sobrare materialval och ett mindre "japanskt" plastigt utseende, som det är nu så andas det inte högsta exklusivitet när man sätter sig bakom ratten i en Lexus till skillnad från premiumtyskarna.

De har ju i alla fall genom spindelgrillen yttre utseendemässigt distanserat sig från övriga märken och skapat en egen profil, bara de nu inte Toyota skjuter sig själva i foten och sätter den grillen på sina övriga billigare modeller.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

http://www.torquenews.com/1083/lexus-turns-spindle-grill-new-2016-es-350

"When we began reporting the spindle grill on new Lexus designs it was in relation to the new Lexus IS 350 and IS 250. Comments from readers ran about 100 to 1 saying how much the spindle grill was ugly, and anyone would be crazy to drive such an ugly car. Then sales literally doubled on the IS line. Then Lexus applied the spindle to the GS 350 and sales again leapt. Same engines, same transmissions, new styling and sales went bonkers."

Ja just det, marknaden avgör, marknaden vill ha nya designspråket.

Gillar man inte fria marknaden så kan man ju hata grillen också.

Lexus vet vad dom gör!

Denna artikel är ännu mer förklarande och bra i vad man försöker åstadskomma med nya designen;

http://www.carbodydesign.com/2014/04/the-lexus-spindle-grille/

Uppdaterat: 2016-01-14 13:08

@Vidstige
Nej det är riktigt, jag har inte provat den allra senaste generationens Lexus, måhända har de skruvat åt inredningskvaliteten ett snäpp till jämfört med föregående modeller.

Utseendemässigt tycker jag fortfarande att de inte når ända fram, den där rena lyxbilskänslan vill inte infinna sig hos mig i alla fall, även om LS är riktigt snygg invändigt.

Att Lexus kanske spelar i en egen division när det kommer till driftskvalitet kan väl inte många ifrågasätta, men det är en gren som presumtiva premiumkunder inte värderar särskilt högt verkar det som.
Har man råd med en bil för en miljon och uppåt så har man liksom råd att reparera den också... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

@Shogun
Alldeles riktigt, ber om ursäkt för hopblandningen av nicken... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Prestigelös, Lexus anses väl ändå har riktigt hygglig inredning och kvaliteskänsla. Problemet är väl snarare brist på diesel och kombi för svenska köpare?
Kanske också rykte om dålig rostskydd, sant eller inte.

Uppdaterat: 2016-01-14 15:15

AL, det enda man har misslyckats med i Europa är säljmålet, vem som satt det och om det var förankrat vet vi inte, det man lyckats med däremot är att vända en nedåtgående försäljning till att öka de två sista åren, så det går åt rätt håll äntligen :)

Uppdaterat: 2016-01-14 16:26

Simon, jo säljmål är nåt helt annat än faktisk försäljning. Om försäljningen ökat men inte tillräckligt för att nå ett säljmål, så har försäljningen ändå ökat och det går då inte att snacka bort.

Uppdaterat: 2016-01-14 16:34

Shogun, klart imponerande visning!

EU hatar bensinbilar, det är Lexus huvudproblem i EU.

Uppdaterat: 2016-01-14 17:43

Tror du vänder på det Shogun. Volvo är David i det här fallet. Då blir det mera begripligt. Trevligt att du fixat ditt ä för övrigt, blir mera lättläst.

Uppdaterat: 2016-01-14 18:37
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Du har nog som sagt missuppfattat detta med David och Goliat, Shogun. Det har alltså inget med ålder att göra. Du får väl Googla för det har du ju gjort många gånger tidigare...

Uppdaterat: 2016-01-14 18:56

Dostojevskij mot Goliat?

Hrm... Tyvärr försvann mitt och Shoguns OT-inlägg från häromdagen.

Uppdaterat: 2016-01-14 19:26
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

"Vi har varit i Hjärnarp många gånger och letat och letat, men inte hittat en enda Hjärna......... "

Mary Shelleys Igor kan kanske hjälpa dig, Shogun.

Uppdaterat: 2016-01-14 19:36
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ibland är det bättre att inte säga nåt istället för att göra det....

Uppdaterat: 2016-01-14 20:13

Som en gammal repig 78-varvare....:) Om och om igen...

Uppdaterat: 2016-01-14 20:40

Och du Shogun fortsätter med dina meningslösa inlägg. Tror dessutom inte på ditt svammel om att andrahandsvärdet "sjunker snart" - det är i alla fall inget som märkts när jag värderade min Golf nyligen. Sällsynt stabilt dessutom mellan olika märkeshandlare. Och ingen enda av dessa handlare hade den minsta oro för att byta in en diesel-Golf - tråkigt för dig måhända men trevligt för mig.
Fast nu handlade ju inte tråden om VW utan om Lexus problem att sälja bilar i Europa och dina påståenden om "succé" vilket vi fortfarande inte fått nån definition av - inte minst i skenet av de minimala marknadsandelar man har i Europa. Och kom inte körandes IGEN om den överlägsna kvaliteten för just Lexus kvalitet är det ingen som ifrågasatt - det är bara ett sätt av dig att åter föra bort diskussionen från det påstående du inte lyckats vidimera.

Uppdaterat: 2016-01-14 20:56

Tack för dina ideliga personpåhopp, Shogun. Intresseklubben antecknar.

Uppdaterat: 2016-01-14 21:00

Shogun skrev: "Skönt man har samma uppfattning hela tiden så man kommer ihåg vad man skriver mellan varven......;o)" och "Lexus är vinnare det bara är så, och så kommer det att förbli oavsett vad en massa amatörer här på ett svenskt bilforum tycker och tänker som ofta kör tyska premiumbilar av ofta tveksam kvalitet i jämförelse."

Intressant att få reda på vad framtiden har i sitt sköte och att man är flexibel i sitt tänkande. Cementerad uppfattning är i mina ögon ingen merit. Däremot kommer jag osökt att tänka på William Branham. Men det kan vara en slump

Uppdaterat: 2016-01-14 21:12
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Detta är rekord 1200 antal inlägg är bara Lexus ensam och ingen annan märke Volvo, VW och Toyota sålde mycket bra i Sverige fattar inte för lite inlägg.
Många gånger vulgär vet om det och låt personer vad dom vill köpa eller inte.

Uppdaterat: 2016-01-14 21:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Shogun skrev:

Audi A5 SB wrote:Shogun skrev: "Skönt man har samma uppfattning hela tiden så man kommer ihåg vad man skriver mellan varven......;o)" och "Lexus är vinnare det bara är så, och så kommer det att förbli oavsett vad en massa amatörer här på ett svenskt bilforum tycker och tänker som ofta kör tyska premiumbilar av ofta tveksam kvalitet i jämförelse."
Intressant att få reda på vad framtiden har i sitt sköte och att man är flexibel i sitt tänkande. Cementerad uppfattning är i mina ögon ingen merit. Däremot kommer jag osökt att tänka på William Branham. Men det kan vara en slump
Köp en riktig premiumbil nästa gång och lyssna på AL s gamla inlägg om tyskapremiumbilar jämfört mot Lexus,jag har massor av sådant du kan få läsa. Då kan du få slå AL i huvudet igen........;o)

Ja, Lexus kunde ha varit ett alternativ om man haft en återhållsam design, fyrhjulsdrift värt namnet, en rejäl diesel och kördynamik värt vatten. Kvaliteten, däremot är väl oslagbar -eller näst intill. Men det är jag inte intresserad av - det räcker gott med en sketen Audi så länge de senaste 7 varit i princip helt felfria (en A4 från 2002 fick fixas med defekta tändspolar).

Om nu alla bilar jag haft de senaste 15 åren varit i princip helt felfria, varför skulle jag då byta till ett bilmärke som jag tycker är ohyggligt fult? Kan du förklara det för mig? Skulle det göra mig mer nöjd?

Edit: det är den 9:e Audi som jag kör.

Uppdaterat: 2016-01-14 21:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Shogun skrev: "Nx ökade försäljningen men du påstod att den inte skulle det pga fulfront hört det ordet förr? I inlägg 327 till Simon skrev du att de ökat, och det var ju ursprungsfrågan......du trasslar in dig förmycket AL i grillar/fronter och Eu marknaden med dina fötter....har väl aldrig riktigt varit överens....."

Intressant att NX ökade försäljningen - som är en ny modell som Lexus inte haft förut. Aha, därav kan man konstatera att det är en succé;-) Detta "faktum" har jag konstaterat förut.

Uppdaterat: 2016-01-14 22:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Shogun skrev:

Audi A5 SB wrote:Shogun wrote:Audi A5 SB wrote:Shogun skrev: "Skönt man har samma uppfattning hela tiden så man kommer ihåg vad man skriver mellan varven......;o)" och "Lexus är vinnare det bara är så, och så kommer det att förbli oavsett vad en massa amatörer här på ett svenskt bilforum tycker och tänker som ofta kör tyska premiumbilar av ofta tveksam kvalitet i jämförelse."
Intressant att få reda på vad framtiden har i sitt sköte och att man är flexibel i sitt tänkande. Cementerad uppfattning är i mina ögon ingen merit. Däremot kommer jag osökt att tänka på William Branham. Men det kan vara en slump
Köp en riktig premiumbil nästa gång och lyssna på AL s gamla inlägg om tyskapremiumbilar jämfört mot Lexus,jag har massor av sådant du kan få läsa. Då kan du få slå AL i huvudet igen........;o)
Ja, Lexus kunde ha varit ett alternativ om man haft en återhållsam design, fyrhjulsdrift värt namnet, en rejäl diesel och kördynamik värt vatten. Kvaliteten, däremot är väl oslagbar -eller näst intill. Men det är jag inte intresserad av - det räcker gott med en sketen Audi så länge de senaste 7 varit i princip helt felfria (en A4 från 2002 fick fixas med defekta tändspolar).
Om nu alla bilar jag haft de senaste 15 åren varit i princip helt felfria, varför skulle jag då byta till ett bilmärke som jag tycker är ohyggligt fult? Kan du förklara det för mig? Skulle det göra mig mer nöjd?
Du är gammalmodig, detta är det nya riktiga premium så som dom ska se ut framöver med vågad banbrytande design. Du får förlåta mig Audi men jag tycker Audis modeller ser ut som ett glasvatten, man ser inte ens skillnad på modellerna när en ny kommer ut, då är det illa enligt mig. Men så länge som du är nöjd så. Men trodde du var intresserad av ny spännande teknik, inte diesel det tillhör det förgångna, vi ska bort därifrån, hjälp till med det.
Hur långt hade de bilarna gått när du bytte?
Men du kan lugnt åka vidare i din Audi jag ska inte övertala dej att byta, själv tycker jag Lexus nya designspråk är tufft vågat och läckert och visar framtidstro.

I genomsnitt 10.000 mil. Eftersom du frågar.

Uppdaterat: 2016-01-14 22:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja du Shogun - dina personpåhopp på mig fortsätter - och intresseklubben antecknar återigen. Att diskutera sakfrågor med dig är ju numera tyvärr meningslöst.

Uppdaterat: 2016-01-14 22:15

F.ö. så kan Shogun läsa inlägg #48 här och få en inblick hur en sketen Audi på 2 ton med 4WD och automat presterar: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/hamtat-min-nya-dkw?page=2

Edit: ja den har en 3 liters V6 på 218 hk.

Uppdaterat: 2016-01-14 22:15
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Shogun, ja med Audi gäller det verkligen extra mycket att byta bilen i tid. Kan bli riktigt dyrt och jobbigt annars. Synd att Audi slarvat så med den verkliga kvalitén genom åren för bilarna är ju ofta mycket trevliga i övrigt. Sen är det ju extra illa med en sån bil i Sverige då verkstäderna är så extremt dyra pga skatter. Dvs när den börjar gå sönder mera. Man kan verkligen rikta mycket kritik mot Audi i detta och det är nog det tyska premiummärke som överlag haft sämst verklig kvalitet, möjligen undantaget rostskydd.

Uppdaterat: 2016-01-14 22:26