Vi Bilägares forum

Toyota Prius Plug-in

Toyota Prius Plug-in

Intressant nu att Plug-in versionen av Prius, dvs en laddhybrid, har kommit ner ordentligt i pris som begagnat.

Går nu att hitta från 150,000 kr och ca 12,000 mil.

Se t.ex.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=toyota+prius+plug*

Helt klar riktigt prisvärt som begagnat nu.

Dvs börjar komma ner i pengar som vanligt folk har råd med.

Uppdaterat: 2016-01-02 14:47

Kommentarer

Bra video det där och det förklarar väl då också varför CVTn i Prius har så små energiförluster och varför den tycks hålla så enormt bra jämfört med konventionell CVT.

Uppdaterat: 2016-01-11 22:28

Gen2 verkar ha nån form av kedja, inte så gen3.

https://www.youtube.com/watch?v=0wzeLrqc34w

Förklaras här;
http://priuschat.com/threads/gen-iii-cvt-v-s-conventional-auto-transmission.99941/

Och på bilden ser man då gen3 till höger;

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-11 22:45

Tänk att det skulle till en VW-ägare för att få upp till ytan att en Prius inte har nån konventionell CVT-låda - som nog de flesta inkl mig själv faktiskt trott tidigare om man utgår från de diskussioner som varit...:)

Uppdaterat: 2016-01-12 10:09

Kedjan i gen två har inte med själva utväxlingen att göra som sagt den har noll likheter med det som normalt kallas CVT.

Uppdaterat: 2016-01-12 17:20

Kedjan är väl bytt till kugghjul på efterföljande generation vill jag minnas att jag läst.

Uppdaterat: 2016-01-12 19:13

Pi, ja det är just det du ser till höger på bilden jag infogade i förra inlägget!

Uppdaterat: 2016-01-12 19:19

Ni hakar upp er på att en CVT måste vara en mekanisk variabel varvtalsomvandlare, så är det ju inte alls.
Med en förbränningsmotor med konstant varvtal kombinerad med en elmotor med variabelt varvtal och en planetväxel får man en mycket bra CVT.

Uppdaterat: 2016-01-12 21:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saanbnisse - men den tekniken (planetväxel m m) har aldrig tidigare diskuterats här när vi talat om Prius och dess CVT-transmission. Så jag är rätt övertygad om att de flesta här har trott att det rört sig om en konventionell CVT-implementation. Inte förrän jag länkade till artikeln/beskrivningen härom dagen som klargjorde hur HSD-drivlinan är uppbyggd. Men strunt i det nu för nu vet vi.

Uppdaterat: 2016-01-12 22:55

...och bilen heter Prius för att den är först i bilköerna.

Uppdaterat: 2016-01-13 08:36

Grattis Shogun - märker att även du läst de senaste "länkarna"...:)

Uppdaterat: 2016-01-13 08:51

Pi, ja det var bra att du tog upp detaljerna men det man kan säga är dock att lådan/drivlinan upplevs rätt mycket som en vanlig CVT när man kör HSD med allt vad det innebär på gott och ont.

Uppdaterat: 2016-01-13 09:06

Helt rätt Vidstige - och det har nog även jag konstaterat i ett tidigare inlägg men hur själva konstruktionen är utförd var i alla fall inte jag medveten om tidigare - och gissningsvis inte heller de flesta som kommenterar här.I mina ögon helt klart en intressant och "klurig" konstruktion.

Uppdaterat: 2016-01-13 09:21

Pi, jag ville bara visa på att det finns många sätt att uppnå "continuously variable transmission" vilket också beskrivs i den länk jag hänvisade till i #54.
Den metod som används i Prius är en av dem, det är CVT, sedan får de kalla den vad de vill.

En CVT som användes på några bilar i slutet på 1800-talet bestod i att en läderklädd trissa på en tvärgående axel, pressades mot svänghjulets axiella ände som hade en ursvarning i mitten där friläge erhölls. Genom att med en spak flytta trissan från centrum ut mot periferin på svänghjulet erhölls CVT.
Flyttades trissan åt höger fick man backväxel med CVT!
CVT behöver absolut inte vara automatisk.
I vardera änden på axeln satt ett kedjehjul med kedja till bakhjulen (utan diff!).

Uppdaterat: 2016-01-13 10:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre