Vi Bilägares forum

Köpa bil direkt på nätet.

Köpa bil direkt på nätet.

Jag har en fundering angående att köpa bil på nätet utan att anlita en bilhandlare för det märke man är intresserad av. T.ex. Volvo har sagt upp avtalet med Bilia för att Volvo vill sälja direkt till kunden. Det låter ju bra, MEN hur har dom tänkt sig att möta en kund som vill ha sin gamla bil som en del av köpet? Skall kunderna sälja sin gamla bil över Blocket? Eller finns det ett tänk som löser kundens problem att bli av med sin gamla bil som jag missat?

Uppdaterat: 2021-03-09 12:46
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Kommentarer

Hackenbush skrev:

Jag kommer i alla fall aldrig att köpa en bil på nätet. Du får köpa hur många du vill på nätet.

Nu är det ju ingen som tvingar dig att köpa bilen på nätet heller så varför det ska tjuras vet jag inte.
Som jag skrev ovan om du hade behagat läsa så skrev jag även att hos iaf ett av dessa "nätsäljande" företag så kan du beställa bilen på plats i visningshallen med om man föredrar det. Så återigen, vad är det egentligen som är så illa med att det öppnas en till möjlighet i hur du beställer bilen? Både det gamla med att beställa bilen på plats och att du kan välja att beställa bilen hemifrån soffan? Vad är det i den utökade möjligheten som stör dig?

Uppdaterat: 2021-03-11 20:36

Jag konfigurerade min senaste bil på nätet men jag köpte den inte förrän jag provkört, synat bilen och kollat igenom avtalet och förhandlat med försäljaren och fått den rabatten jag tyckte var skälig. Konfigureringen på nätet var mest en förhandstitt, alltså egentligen inget mervärde.
Så om du menar förhandstitt på nätet så håller jag med om att det är bra. Men att trycka på knappen "köp" där går gränsen.

Uppdaterat: 2021-03-11 20:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det som tydligen många blandar ihop är de två olika affärerna man genomför hos en bilhandlare då man byter sin begagnade bil mot en ny.
Först är det den nya bilen som handlaren har ett pris för från generalagenten som är ett antal tusenlappar lägre än listpriset.
Allt från 5000kr till tiotusentals kronor.
Hur mycket handlaren tar av sin avans på nybilen för att få en affär i lås är en affär.
Den andra är din begagnade bil som handlaren ger dig ett pris för. Den affären ger betydligt större vinst för handlaren, speciellt de som handlar med billigare bilar där avansen på nybilen är låg.
Totalt sett så ger dig handlaren ett komplett erbjudande i ett affärsförslag. Självklart så du skall känna att det är attraktivt och nappa på kroken.

Uppdaterat: 2021-03-11 20:44

AL
Jag tror till skillnad från dig att tillverkare kommer olja på priset, det har jag uppmärksammat med andra typer av produkter och man har ju kunnat ana det hos bland annat Volvo med leasingpriserna och ”exklusiva förmåner”.

Bilhandlare är mer pressade av att ha bilar i hallen så där händer det ju ofta att de kampanjar eller rear ut, vilket jag är tveksam till ifall tillverkarna skulle göra. Kolla hur Apple gör.

Även om bilhandlarna har sina kostnader att ta hänsyn till så oftast marknaden lokal vilket kan innebära att de skickar med tillbehör, vinterhjulen eller annat i priset. Tillverkarna kan ju digitalt ha en mer global marknad och mer eller mindre strunta ifall en gubbe från Mönsterås är intresserad eller inte och förmodligen inte lika flexibla när det kommer till omkringutrustning.

Ta Volvos snillrika exempel på åretruntdäck. Beställer man via hemsidan får man lägga till för sommar och vinterhjul medan man lättare hos en lokal handlare kan förhandla fram sommar och vinterhjul. Handlaren tänker att de där kassa åretruntdäcken kan jag kränga på någon annan bil, för det finns ju även en verkstad hos handlaren som fixar det på nolltid åt någon annan kund.

Uppdaterat: 2021-03-11 23:21
A.L skrev:

saabnisse wrote:
Du förstår nog inte vad jag menar.
Jag köper min bil av en fysisk person som jag kan förhandla med, det handlar inte om det blir billigare, det handlar om att jag blir nöjd med affären.
Så det är själva förhandlingen som är det viktiga för dig, eller hur menar du? På vilka grunder kan du inte förhandla med biltillverkaren direkt istället för i bilhallen? Jag förstår inte riktigt hur du menar.
MVH AL

Jag menar att jag vill diskutera min bil och mitt pris direkt med säljaren.
Axa beskriver det mycket bra i #55.
Men ok, du handlar på ditt sätt och jag på mitt, då kan vi båda bli nöjda.

Uppdaterat: 2021-03-12 09:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Axa: Ok, jag förstår din poäng. Rätta mig om jag har fel nu, men du menar att bilproducentens syfte att skippa ÅF handlar om att man vill inkludera den kostnaden som en del av sin marginal? Det är ingen orimlig gissning att det blir den kortsiktiga effekten. En bilhandlare har ju ganska omfattande kostnader för både personal, administration, lokaler och en del annat som utslaget per såld bil måste täckas. Om biltillverkaren kan skippa mellanledet (som ju drivs som en självkostnadsaffär) och bibehålla sina priser ut till kund så ökar man på så vis sin vinst. Men det gäller enbart på kort sikt.

I takt med att marknaden transformeras så att den digitala kanalen blir den dominerande kommer (den tillfälliga potentiella) övervinsten (som måhända är tänkt att täcka initialkostnader för investeringar kopplat till den digitala lösningen) att drivas mot noll - precis som på alla marknader där det råder stora övervinster och där konkurrensen är någorlunda homogen.

När vinsterna går mot noll har man en situation där efterfrågan inte kan tillgodoses billigare, eller det man brukar kalla för optimum. Och med obefintliga vinster och minskad kostnadsmassa blir slutpriset till konsumenten lägre än vid en situation där man bibehåller bilhandlaren.

I fallet däck och handlaren så måste dessa betalas - och det är kunderna i slutändan som täcker de där "gratisdäcken" som du precis la som exempel. Om kunden gör det via ett mellanled (bilhandlaren) eller via tillverkaren och en digital kanal (däck köper man ju numera lätt på nätet) påverkar priset till konsumenten. Den digitala lösningen blir billigare.

Motsvarande situation har vi också med livsmedel, där ICA-handlarna idag täljer guld kopplat till dålig konkurrens. Min uppfattning är därför att de digitala alternativen borde kunna slå igenom snabbare - men troligtvis hämmas de av de ganska omfattande barriärerna som finns i fallet livsmedel.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-03-12 11:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
saabnisse skrev:

Jag menar att jag vill diskutera min bil och mitt pris direkt med säljaren.
Axa beskriver det mycket bra i #55.
Men ok, du handlar på ditt sätt och jag på mitt, då kan vi båda bli nöjda.

Ja jag lägger ingen värdering i hur du vill köpa din bil, det är helt och hållet din preferens. Men jag är mest nyfiken på varför du inte kan prata affären direkt med producenten istället för en bilhandlare? Jag förstår i ärlighetens namn inte riktigt skillnaden (annat än att nasaren måhända har sämre produktkoll).

Eller menar du att du behöver ett personlig mottagande och en personlig uppgörelse för att du skall bli nöjd? Är det så du menar? Det argumentet kan jag absolut förstå. Ett personligt handslag är fortfarande något helt annat än att skriva ett mejl, logga in med BankID och att kommunicera som vi gör här.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-03-12 11:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

E-handel med nya bilar är ett naturligt steg i dagens konsumtionssamhälle.

Vi köper elektronik, vitvaror och allehanda småkrafs över nätet idag, kanske går vi till en elektronikbutik (av de få som finns kvar) för att torrköra en ny platt-tv för att sedan gå hem och googla fram det lägsta priset och beställa därifrån.

Tror i mångt och mycket att detta är lite av en generationsfråga då den yngre befolkningen är uppfödda med att handla på nätet medan den lite äldre vill ha det som det varit under deras uppväxt, inget nytt under solen alltså.

Gällande begagnatmarknaden för den som är orolig så öppnar det upp för fler firmor typ Kamux som endast handlar med beg. bilar.
Eftersom de inte behöver nya dyra lyxiga glaspalats för att kränga sina bilar så kanske det rent av leder till lite billigare beg. bilar i framtiden.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

A.L. "Eller menar du att du behöver ett personlig mottagande och en personlig uppgörelse för att du skall bli nöjd?"
Det är vad jag skrivit hela tiden, jag kan inte diskutera mina krav via telefon, mejl eller chatt, det gör mig bara förbannad!
Jag måste träffa säljaren IRL!

Uppdaterat: 2021-03-12 11:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

A.L. "Eller menar du att du behöver ett personlig mottagande och en personlig uppgörelse för att du skall bli nöjd?"
Det är vad jag skrivit hela tiden, jag kan inte diskutera mina krav via telefon, mejl eller chatt, det gör mig bara förbannad!
Jag måste träffa säljaren IRL!

Men om säljaren jobbar i ett "showroom" så blir det ju liksom, same same. Är du inte nöjd så åker du till nästa bilmärkes "showroom".

Uppdaterat: 2021-03-12 11:53
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
saabnisse skrev:

A.L. "Eller menar du att du behöver ett personlig mottagande och en personlig uppgörelse för att du skall bli nöjd?"
Det är vad jag skrivit hela tiden, jag kan inte diskutera mina krav via telefon, mejl eller chatt, det gör mig bara förbannad!
Jag måste träffa säljaren IRL!

Ok, då förstår jag dig mycket bättre (ledsen om jag missade om du klargjorde det tidigare i tråden). Det behovet kan inte mötas i en digital värld.

Mitt senaste bilköp torde då vara din värsta mardröm. Den gjordes upp helt via mejl och där skulle jag i ärlighetens namn gärna träffa vederbörande s.k säljchef i efterhand. Men han är alltid "upptagen", "sjuk" eller på "semester" av någon outgrundlig anledning...

MVH AL

Uppdaterat: 2021-03-12 12:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

...och vad är då skillnaden på ett s k Showroom och en s k Bilaffär ? Bara ett nytt, snitsigare namn - eller ?
Kommer dessa "Showrooms" att finnas lika ymnigt förekommande som dagens bilaffärer - alltså även för de som inte bor i närheten av storstäder ? Vad blir i så fall den reella skillnaden - blir den bara att alla bilar som annonseras har ett fast pris ?

Uppdaterat: 2021-03-12 12:16

Pi: Skillnaden är att antalet anställda, storlek på lager och anläggningen kan minimeras. Dessutom blir det sannolikt bara ett fåtal s.k Showroom.

I annat fall kommer det inte att löna sig.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-03-12 12:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tror, att om inte saabnisse från ackordera och pruta öga mot öga med en riktig bilkrängare, så känns det då inte som ett giltigt bilköp... :)

Uppdaterat: 2021-03-12 12:53

Kanske bör klargöra att jag är absolut inte emot e-handel och har själv handlat över nätet i många många år. Men som jag beskrivit ovan så gillar jag inte när det endast finns en säljare av produkten. Går inte att jämföra pris eller hitta bättre pris. Testa Prisjakt så förstår ni vad jag menar. De produkter som saluförs av fler handlare är oftast billigare och har större prisrörlighet än likvärdiga produkter.

Nåja, nu ska jag sluta...

Uppdaterat: 2021-03-12 13:19

40-talisten, du har fattat, så är det och så gör jag själv som säljare, öga mot öga och ett rejält handslag är vad som gäller!

Uppdaterat: 2021-03-12 13:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Axa. Det är helt ok med mig. Du önskar en högre prisvariation på marknaden och är av uppfattningen att bilhandlarledet adderar en sådan osäkerhet. Och där är vi överens. Jag tror också att bilhandlarna ger en större ”volatilitet” hos bilen än om man köper direkt av tillverkaren via en nätsida.

Men att ett extra mellanled med i princip obefintliga vinstnivåer på nybilsaffären via högre konkurrens skulle ge ett lägre slutpris faller på sin egen orimlighet. Då kommer någon tvingas lägga ner sin verksamhet.

Men jag inser med detta att vi nog pratar om olika saker och har olika utgångspunkter i diskussionen, därav att vi inte förstår varandras argument riktigt.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-03-12 13:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Borde vara rätt enkelt att snabbt ta reda på vad "mellanhanden" kostar genom att jämföra en ny bil hos handlaren och sen bygga samma bil i konfiguratorn.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Jag vet inte om det beror på min ålder, men jag tycker om att veta vem det är jag gör affär med. Som det är med många näthandlare så finns det oftast ingen person angiven bakom verksamheten eller ett sätt att säkert nå dem. Köper jag en bil i en bilhall vet jag vart jag ska köra bilen när den havererar eller för att fråga någonting.
När jag hade min e-up! var det under en period strul med appen till bilen och Möller Bil kunde hjälpa mig en del. Jag försökte kontakta VW i Syritälje då det var de som försett mig med appen, men de hänvisade mig till handlaren.
Jag är en större del av kundunderlaget för en firma i Uppsala än för ett globalt bolag. Det globala bolaget har lättare att bara be mig dra åt fanders.

Uppdaterat: 2021-03-12 13:53
A.L skrev:

Pi: Skillnaden är att antalet anställda, storlek på lager och anläggningen kan minimeras. Dessutom blir det sannolikt bara ett fåtal s.k Showroom.
I annat fall kommer det inte att löna sig.
MVH AL

Ungefär vad jag misstänker - alltså sämre tillgänglighet främst för oss privatköpare som kan befinna oss lite varstans i landet. Man gör m a o detta för att öka sin egen lönsamhet och inte för att förbättra service och tillgänglighet för slutkunden. Sen kan man fråga sig hur serviceverksamheten kommer att påverkas - man vill ju liksom inte åka en masa mil för att sköta servicen på sin bil under garanti-tiden.
Sen är ju sista meningen i Mäkinens inlägg ovan en rätt uppenbar slutsats.

Uppdaterat: 2021-03-12 14:06

Är inte detta koncept med showrooms vad t.ex Honda gör nu? Man säger upp återförsäljare, och har bara några säljställen kvar. Men jag håller med Pi, inte vill man behöva ta ut en semesterdag för att kunna serva bilen kanske 20 mil bort.

Uppdaterat: 2021-03-12 14:30

Man blir så mörkrädd vilka jädra pessimister det finns, inte konstigt att det inte går fort nog med utvecklingen inom viktiga saker när folk panikbromsar så mot nåt som egentligen bara har fördelar.
Som jag skrev ovan, vad är det ni har så emot med att det finns ytterligare ett sätt att köpa bilen på? Du kommer antingen kunna välja att precis som innan få hjälp att köpa bilen i ett showroom, eller kan du efter provkörning och allt i lugn och ro beställa bilen på nätet. Den bilen du har vart och känt och klämt på och provkört precis som tidigare.....
Varför vara så negativt inställda mot ökad tillgänglighet och flexibilitet?

Uppdaterat: 2021-03-12 14:31

Jag tror som Henrik M att vi går inte ifrån bilhandlare som säljer sitt märke till "showrooms" som bara säljer märket och inget alternativ finns. Volvo och andra bilmärken vill väl för bövelen sälja sina tillverkade bilar också fortsättningsvis.
Jämför med bankerna där vi konsumenter använder datorn till det mesta och därför måste t.o.m. Handelsbanken stänga sina lokalkontor som har varit deras signum. MEN måste du ha hjälp så finns hjälpen, men kanske lite längre bort. Det är vi kunder som driver utvecklingen, om inte skulle allt vara precis som förut.

Uppdaterat: 2021-03-12 16:04
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Pi skrev:

A.L wrote:Pi: Skillnaden är att antalet anställda, storlek på lager och anläggningen kan minimeras. Dessutom blir det sannolikt bara ett fåtal s.k Showroom.
I annat fall kommer det inte att löna sig.
MVH AL
Ungefär vad jag misstänker - alltså sämre tillgänglighet främst för oss privatköpare som kan befinna oss lite varstans i landet. Man gör m a o detta för att öka sin egen lönsamhet och inte för att förbättra service och tillgänglighet för slutkunden. Sen kan man fråga sig hur serviceverksamheten kommer att påverkas - man vill ju liksom inte åka en masa mil för att sköta servicen på sin bil under garanti-tiden.
Sen är ju sista meningen i Mäkinens inlägg ovan en rätt uppenbar slutsats.

Bilnasarledet belastar vad jag vet inte biltillverkarens rörelseresultat (nämnvärt) så någon vinst kan jag fortfarande inte se. Någon utökad kontroll tror jag inte det blir frågan om heller, eftersom bilhandlarna köper in bilen från producenten, gör sina pålägg (för att täcka sina kostnader) och förmedlar bilen till kunden utefter ganska strikta förhållningsregler och rutiner.

Det är den utgiftsposten (transaktionskostnaden) som jag tror kommer bli mindre på en framtia heldigital bilmarknad. Men det finns nog en poäng i att tillgängligheten för allmänheten att titta och provköra bilar minskar. Sannolikt har man nog ändå gjort en uppskattning kring hur stor betalningsviljan är för den kringtjänsten (prova och kika på bilen etc), och på så vis anpassar man antalet demohallar efter detta behov. Idag bärs ju i så fall den kostnaden av hela bilköparkollektivet d.v.s den betalas också av de som inte finner något värde i provköra och titta på bilen innan sitt köp. Och det är ju inte heller en särskilt bra anpassad affärsmodell.

Serviceverksamheten tror jag på kort sikt kommer att lämnas oförändrad. I framtiden kommer vi nog ändå få se en relativt stor utslagning även av verkstäder i takt med att nödvändiga uppdateringar sköts via automatik och då servicebehovet på elbilarna förväntas bli lägre än hos nutida bilar.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-03-12 16:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

De som oroar sig för tillgängligheten för att få service (även under garantitiden) kanske tror att det är en 5-årsplan som kommer gälla? Det är klart att marknadskrafterna tar tag i detta, så länge det finns pengar att tjäna. Se bara på alla märkesoberoende uppstickare som finns idag och som inte ens var registrerade som bolag för 10 år sedan.

Begagnade bilar kommer naturligtvis både att säljas "runt hörnet" såväl som på nätet. Se bara på KVD som var noll och intet för 10-15 år sedan. Marknadskrafterna löser även detta.

Jag tror även att de flesta som ska köpa en ny bil kommer att läsa in sig (precis som nu) på nätet och sedan vara beredd på att kanske köra de där fasansfulla "20 milen" för att få klämma på det man ska köpa (i det fallet den näst största investeringen man gör i livet) eller leasa.

Nu har jag ju, som bekant, ofta fel. Det kan vara så även nu.

Uppdaterat: 2021-03-12 16:35
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu börjar det igen här tycker man inte likadant som vissa här så bromsar man utvecklingen och är pessimistisk. Försök för helvete att inse att vi tycker olika, hur svårt kan det vara att fatta?
Tror inte någon här är negativt inställd på de olika sätten man kan köpa bil på så länge det finns sätt så att alla blir nöjda.

Uppdaterat: 2021-03-12 17:23
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Absolut Hacken - skall det vara så svårt att acceptera att vi tycker olika - och är i olika situationer när det gäller att skaffa bil. Dom som gillar att köpa mycket dyra kapitalvaror på samma sätt som man köper billiga förbrukningsvaror får gärna tycka så - bara dessa individer accepterar att andra tycker på annat sätt utan att behöva bli kallade både det ena och det andra. Framtiden lär utvisa vilken affärsmodell som kommer att fungera bäst för de flesta.

Uppdaterat: 2021-03-12 17:46

Men för att man tycker olika, så behöver man ju inte ha mera rätt än någon annan. Vi kommer nog inte gå ifrån dagens bilhandlare till "showrooms" över en natt, så lugn det löser sig nog till det bästa som vanligt, även för pessimister.

Uppdaterat: 2021-03-12 17:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Henrik M skrev:

Man blir så mörkrädd vilka jädra pessimister det finns, inte konstigt att det inte går fort nog med utvecklingen inom viktiga saker när folk panikbromsar så mot nåt som egentligen bara har fördelar.
Som jag skrev ovan, vad är det ni har så emot med att det finns ytterligare ett sätt att köpa bilen på? Du kommer antingen kunna välja att precis som innan få hjälp att köpa bilen i ett showroom, eller kan du efter provkörning och allt i lugn och ro beställa bilen på nätet. Den bilen du har vart och känt och klämt på och provkört precis som tidigare.....
Varför vara så negativt inställda mot ökad tillgänglighet och flexibilitet?

Ehm, fattar inte vad som är upprörande?
Dessutom är det tveksamt till att det BARA skulle finnas fördelar och att alla skulle tycka det. Uppenbarligen inte.

Uppdaterat: 2021-03-12 18:00

Jag förstår inte varför man ska behöva kallas pessimist bara för att man vill se vem man köper en kapitalvara av?

Uppdaterat: 2021-03-12 18:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Absolut Hacken - skall det vara så svårt att acceptera att vi tycker olika - och är i olika situationer när det gäller att skaffa bil. Dom som gillar att köpa mycket dyra kapitalvaror på samma sätt som man köper billiga förbrukningsvaror får gärna tycka så - bara dessa individer accepterar att andra tycker på annat sätt utan att behöva bli kallade både det ena och det andra. Framtiden lär utvisa vilken affärsmodell som kommer att fungera bäst för de flesta.

Nu vet jag ju inte om du syftar på mig - men i vanlig ordning kan man misstänka det. Men eftersom jag nämnde "den näst största investeringen.." så blir det hela lite klarare. Jag kan hålla med Hacken i det han skriver - inga problem där. Tyvärr kommer han att få det svårare och svårare att få som han vill.

För att återgå till det du Pi skriver - jag förstår att du har det svårt att svälja att jag kan köpa en dyr bil och det möjligtvis känns orättvist. Du får väl rösta på 5-årsplaner så är ditt problem löst.

Uppdaterat: 2021-03-12 18:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
saabnisse skrev:

Jag förstår inte varför man ska behöva kallas pessimist bara för att man vill se vem man köper en kapitalvara av?

Det tycker jag att man inte skulle behöva bli kallad för.

Uppdaterat: 2021-03-12 18:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi - du fanns inte i mina tankar. F ö har jag inga problem med att köpa en likadan bil som du köpt rent ekonomiskt - dock skulle jag nog ändå inte göra det. Har liksom inte riktigt det behovet.

Uppdaterat: 2021-03-12 18:23
Pi skrev:

Audi - du fanns inte i mina tankar. F ö har jag inga problem med att köpa en likadan bil som du köpt rent ekonomiskt - dock skulle jag nog ändå inte göra det. Har liksom inte riktigt det behovet.

OK, tack för det. Ber om ursäkt.

Uppdaterat: 2021-03-12 18:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
saabnisse skrev:

Jag förstår inte varför man ska behöva kallas pessimist bara för att man vill se vem man köper en kapitalvara av?

Men om man inte gillar dagens utveckling så får man nog acceptera att man kallas pessimist.
Varför får du inte "se" vem du köper bilen av om du besöker ett showroom och bestämmer dig för ett köp, efter att kollat allt på nätet? Menar du att Volvo.t.ex. bara består av AI intelligens, om du köper av dom?

Uppdaterat: 2021-03-12 18:41
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Nu är ju pessimism mer eller mindre en synonym för negativitet så nej, jag förstår inte vad som är upprörande med att bli kallad pessimist om man är negativ?
Men ok då, jag kan omformulera till att jag förstår inte vad ni som sitter här och är så fruktansvärt negativa har emot att det blir fler valmöjligheter i sitt bilköp?
Som jag skrivit nu så många gånger att jag känner mig tjatig, ni är inte tvingade att klicka hem bilen på nätet bara för att själva orderprocessen blir mer digitaliserad......
Som jag skrivit så när jag skaffade bil nu sist av det första märket som gick ut med detta de andra nu kopierar så kunde jag precis som ni efterfrågar åka och känna, klämma och provköra och till och med låna hem bilen, jag fick all den information jag ville på plats i hallen, men av en värd med vad jag anar fastlön istället för en säljare som bara ser dig som lite mer pengar i plånboken den månaden....sen när jag bestämt mig för bilen så kunde jag själv välja om jag ville beställa bilen på plats där, som ni vill kunna göra, ELLER göra det själv på nätet i lugn och ro hemma. Med andra ord detta ger mer valfrihet, så varför så negativa mot att det blir bättre samtidigt som ni kan få göra som ni vill? Jag fattar inte denna tjurighet mot nåt som blir bättre.

Uppdaterat: 2021-03-12 18:56

christer och Henrik, läs Hackens inlägg #77 och tänk till!

Uppdaterat: 2021-03-12 19:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag gissar att den digitaliserade bilaffären är här för att stanna. Att storleken och priset på inköpet skulle ha någon betydelse kan jag inte förstå alls. Svenskarna lånar pengar från banker till bostäder helt digitalt till betydligt högre värden, och på aktiemarknaden är i princip allt heldigitaliserat (ja till och med automatiserat) där det dagligen transfereras betydligt högre summor än vad en Volvo - container kostar. För att inte tala om bankaffärer. Där hanterar vi alla våra krediter, inköp, sparande och gud vet vad helt digitalt.

Man behöver inte applådera utvecklingen, var och en får tycka och agera som den finner bäst. Men jag tror man blir allt mer ensam i sin strävan att besöka en bilhandlare framför att göra bilaffären över nätet.

Så kanske det är lika bra att anpassa sig?

MVH AL

Uppdaterat: 2021-03-12 19:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så kan det absolut vara A.L - men det innebär ju inte att alla behöver tänka likadant just nu när det gäller dessa allt dyrbarare inköp.

Uppdaterat: 2021-03-12 19:52
saabnisse skrev:

christer och Henrik, läs Hackens inlägg #77 och tänk till!

Jag har läst det och min fråga kvarstår, varför så negativ mot en större valfrihet? Man kan och kommer ju kunna fortsätta känna och klämma och beställa på plats, men även beställa hemma på nätet. Så som sagt, varför så negativa?

Uppdaterat: 2021-03-12 19:59

Jag minns när man fick stå i kö för att få prata med en banktjänsteman för att få göra ett uttag.

Eller upplevelsen man erfor när man besökte traktens alla elbutiker i jakten på en ny 28-tummare.

Känslan av att diskutera med en försäljare om allehanda tillägsförsäkringar man måste ha i ovannämda köp.

Förhandla med den lokala däcknasaren om det bästa priset på en uppsättning Matador sommardäck.

Alla dessa dörrknackande försäkringsförsäljare som ramlade runt och upplyste en om det man inte visste om att man ville ha.

Ah, det var tider det...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
saabnisse skrev:

christer och Henrik, läs Hackens inlägg #77 och tänk till!

Vad är problemet med att få ett sätt till att köpa bil på?

Uppdaterat: 2021-03-12 20:10
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Pi skrev:

Så kan det absolut vara A.L - men det innebär ju inte att alla behöver tänka likadant just nu när det gäller dessa allt dyrbarare inköp.

Nej givetvis inte. Tänk vad tråkig världen skulle vara om alla tänker likadant.

Ifråga om digitala bilaffärer gissar jag dock att folk kommer uppskatta dem på precis samma sätt som med bankerna eller aktieaffärer. Jag tror dessutom att folk redan i nuläget använder sin dator i köpprocessen av en bil - exempelvis för att ordna med finansiering, kolla var bilen är billigast, testa utrustningsalternativ, läsa tester osv. Steget över till den helt digitala köpet torde därför inte vara så långt.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-03-12 20:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Henrik,
Jag har för vana att skanna bilhallar och prova bilar när det är dags för byte. Det är betydligt smidigare för mig att ramla in i en hall och prova fyra olika bilar än att boka tid för det som det ser ut för ett par digitala märken just nu. Att få hem en representant som ska sitta och skrika när jag kör är inte heller något jag uppskattar.

Tyvärr verkar många tycka att det är ok med leveranstid på bilar. När jag har bestämt mig vill jag ha produkter direkt oavsett om det är en bil eller en mikrovågsugn.

Uppdaterat: 2021-03-12 20:15

På vilket sätt är nationellt spridda skurar av showrooms enklare för konsumenter?

Uppdaterat: 2021-03-12 20:22

Henrik, nu blir jag lite undrande, var skulle jag varit negativ mot det sätt att sälja bil på som du tycker så bra om?
Något som faktiskt tillämpades för hundra år sedan, men givetvis utan datorer, man hade "showroom " eller kanske bara ett utställningsexemplar inhyrt i någon handelsbod och sedan gjordes beställningen på postorder.
För mig verkar det vara du som är negativ som inte kan inse att det är ett system som inte passar mig!

Uppdaterat: 2021-03-12 20:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mäkinen: Vem har sagt att du måste boka tid? Enda jag bokade tid för var att låna hem bilen, vilket jag fått göra hos andra handlare med.
Lagerbilar för mer eller mindre direkt leverans finns det hos "digitala" märken med som du kallar dem. Senast jag kikade hade Tesla ett hyfsat utbud där och även Polestar hade ett par nästan leveransklara bilar.
Tror tvärtom att detta med mer färdigrustade bilar kommer ta ner leveranstiden rejält mot om du ska anpassa bilen själv. Men det med leveranstider om du specar bilen själv gäller ju fossilbilar med säljare med.

Uppdaterat: 2021-03-12 20:23
saabnisse skrev:

Henrik, nu blir jag lite undrande, var skulle jag varit negativ mot det sätt att sälja bil på som du tycker så bra om?
Något som faktiskt tillämpades för hundra år sedan, men givetvis utan datorer, man hade "showroom " eller kanske bara ett utställningsexemplar och sedan gjordes beställningen på postorder.
För mig verkar det vara du som är negativ som inte kan inse att det är ett system som inte passar mig!

Saabnisse, du var inte en av de jag mest syftade på....
Sen som sagt, om du läser det jag skriver så ser du att man fortfarande kan göra som "man alltid gjort". Du kan åka dit och titta, provköra, klämma m.m. Samt beställa bilen där fortfarande, men du kan OCKSÅ beställa den hemma efteråt. Vart tar de så emot att se att det inte är så att allt annat försvinner bara för det kommer en till möjlighet. Det är där jag inte förstår varför ni sitter och är negativa, ni måste inte välja att beställa hemma i soffan över fredagsgroggen och råka klicka i nåt extra för ni slant på tangenterna....ni kan fortfarande beställa bilen på plats. Iaf hos det företag de andra nu tar efter, sen vet jag såklart inte hur alla företag kommer hantera det när de kommer så långt. Men att nåt märke helt kommer ta bort möjligheten att beställa bilen i utställningshall, nej det tror jag inte.

Uppdaterat: 2021-03-12 20:28

Intressant diskussion gammalt traditionellt vs nytt digitalt.
Får jag bara möjlighet att testa en bils komfort och att jag trivs med bilen så kan jag gärna sitta hemma och speca min bil eller köpa en av de färdiga lagerbilarna som erbjuds på nätet.
Enda det kommer medföra är färre jobb som inom alla annan handel, vilket vi nu ser ske pga. pandemin. Fysiska butiker slår igen på löpande band då handeln flyttas till e-handel.
Se bara på Mercedes koncept med att handlarna blivit agenter, generalagenten sätter priset, handlaren har säkert med en fast förutsägbar ersättning, per bil eller månatlig, för sitt åtagande.

Uppdaterat: 2021-03-12 20:48
Henrik M skrev:

Mäkinen: Vem har sagt att du måste boka tid? Enda jag bokade tid för var att låna hem bilen, vilket jag fått göra hos andra handlare med.
Lagerbilar för mer eller mindre direkt leverans finns det hos "digitala" märken med som du kallar dem. Senast jag kikade hade Tesla ett hyfsat utbud där och även Polestar hade ett par nästan leveransklara bilar.
Tror tvärtom att detta med mer färdigrustade bilar kommer ta ner leveranstiden rejält mot om du ska anpassa bilen själv. Men det med leveranstider om du specar bilen själv gäller ju fossilbilar med säljare med.

Jag har fått boka tid alla gånger jag testat Tesla. Det har inte gått att genomföra direkt när jag har varit i deras minihallar i Täby eller Solna.
Polestar skulle också bokas. Jag har dock inte haft tid när det funnits tid att boka.

Uppdaterat: 2021-03-12 21:19