Vi Bilägares forum

Volvos nya elmodell som visas idag 2 mars.

Volvos nya elmodell som visas idag 2 mars.

Så vad tror ni om den nya elbilen Volvo ska visa idag?

Jag har hela tiden trott de skulle visa Polestar 2 under Volvoemblem typ, men nu i dagens pressmeddelande skriver de en helt ny modell i 40-serien, borde inte Polestar vara mer o storlek med 60-serien?

Spännande, ska bli kul se både vilken modell det blir och hur de lägger sig vad gäller spec och pris.

I övrigt väldigt ambitiös plan i pressmeddelandet.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/277409/volvo-cars-ska-vara-helt-elektriskt-senast-2030

Uppdaterat: 2021-03-02 07:22

Kommentarer

Samtidigt tänker jag att en helt ny modell hade de inte kunnat undanhålla så från media utan läckage....
Så min gissning kvarstår, Polestar 2 med Volvologga. Däremot tror jag den visas med bara rwd med och därmed lägre pris.

Uppdaterat: 2021-03-02 07:49

Det är väl en XC40 med kupé bak. Enklaste sättet för dom att få fram en ny modell snabbt. Samt rida på vågen av cupésuv trenden. Kanske till och med att den blir lite mer el-effektiv samtidigt.
Och är bilen bara lite mer opraktisk så kan man även ta mer betalt för den.

Uppdaterat: 2021-03-02 08:07
Guran skrev:

Det är väl en XC40 med kupé bak. Enklaste sättet för dom att få fram en ny modell snabbt. Samt rida på vågen av cupésuv trenden. Kanske till och med att den blir lite mer el-effektiv samtidigt.
Och är bilen bara lite mer opraktisk så kan man även ta mer betalt för den.

Ja, det lär bli en C40 där bara plattformen är den samma som hos XC40 och PS2. Att klistra ett volomärke på en Polestar tror jag inte ett dugg på. Jag tror Geely skulle bli smått sura.

Uppdaterat: 2021-03-02 08:18
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det man vet är att det blir en bil som vid första anblicken ser ut att ha markfrigång, men sen inser man att det ligger en Billy-hylla undertill som gör att man får ett kupéutrymme som sitter en bit upp, men ändå är lågt.

Uppdaterat: 2021-03-02 08:28
L. Mäkinen skrev:

Det man vet är att det blir en bil som vid första anblicken ser ut att ha markfrigång, men sen inser man att det ligger en Billy-hylla undertill som gör att man får ett kupéutrymme som sitter en bit upp, men ändå är lågt.

Det är sant, men det finns sätt att sänka sittpositionen. Min bil har t.ex. urgröpningar för fötter/pedaler fram och fötter bak. Sitthöjden blir då mycket nära det som man kan hitta i t.ex. MB C-klass. Men det som framför allt skiljer är (förutom vikten) tyngdpunkten och hur den är centrerad.

Uppdaterat: 2021-03-02 08:39
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

"På tisdagen lanserar Volvo Cars sin andra helelektriska bilmodell. I ett pressmeddelande bekräftar bilmärket att man kommer att lansera en ny modell i 40-serien. Det handlar alltså om en kompakt modell byggd på CMA-plattformen.

Och stämmer förhandsuppgifterna rör det som en coupé: C40. En coupé är en modell med en lägre och kortare överbyggnad än en sedanmodell, den förknippas ofta med lite sportigare bilar. Det blir den andra rena elbilsmodellen efter XC40 Recharge P8 som Volvo visade upp hösten 2019.

GP har tidigare berättat om modellnamnet C40 i höstas efter att branschtidningen Automotive News gått ut med beteckningen med hänvisning till källor. Håkan Samuelsson har också sagt till branschtidningen att det blir en modell med en ”mer strömlinjeformad kaross” än XC40."

Saxat ur dagens GP.

Uppdaterat: 2021-03-02 09:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja det återstår att se. :) Intressant oavsett.

Uppdaterat: 2021-03-02 09:05

De har lyckats med att få upp intresset genom att berätta att de bara ska sälja elbilar från 2030 samma dag som bilen presenteras. Enda Volvon jag gillar utseendet på i nuvarande utbud är S60. XC40 i blågrå ser ut som en liten elefantunge.

Uppdaterat: 2021-03-02 09:44

Håller med Mäkinen. Snyggaste Volvon i utbudet nu är S60 följt av....V90. Resten ser inte bra ut tycker jag.
Läste för övrigt en uppdaterad recension av P2 efter ett vintertest och den fick sänkt betyg pga massa strul och förkortad räckvidd.

Uppdaterat: 2021-03-02 09:56

Påminner lite väl mycket om en Ssangyong Actyon för min smak. Den tar ju bara slut innan den fått en avslutning...

Uppdaterat: 2021-03-02 15:17

Efter att ha sett Volvos två elbilar så är jag glad att Polestar finns.

Uppdaterat: 2021-03-02 15:20

Ja, det där var ingen snygg bil. Undrar om det går att sitta i baksätet.

Uppdaterat: 2021-03-02 15:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Volvo, bättre fantasi än denna C40 borde ni ha på designavdelningen. Ordet snygg kan inte användas till denna bil. Nej, vet ni vad, den är rent av ful.

Uppdaterat: 2021-03-02 16:04
L. Mäkinen skrev:

Påminner lite väl mycket om en Ssangyong Actyon för min smak. Den tar ju bara slut innan den fått en avslutning...

+1
En faceliftad Actyon skulle kunna se ut precis som C40.

Uppdaterat: 2021-03-02 16:41

Dubbla raketutblås över bakrutan förlåter en del. Möjligen.

Uppdaterat: 2021-03-02 18:24
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Har svårt att se att denna blir nån formidabel framgång - möjligen om man dumpar priset rejält.

Uppdaterat: 2021-03-02 18:27

Nya C40 påminner mer om en e-C4 är Actyon i min mening. Första intrycket är nja... men vilka bilar ger ett fullt "ja, amen" när de lanseras idag?
Lite synd att de ska ha batterierna i mittkonsolen, hade gärna sett en mer öppen och luftig kupé.

Uppdaterat: 2021-03-02 18:33
Power to the people
Grosser skrev:

Lite synd att de ska ha batterierna i mittkonsolen, hade gärna sett en mer öppen och luftig kupé.

Ja, men det är en konsekvens av att bilen (precis som min PS2) är baserad på en plattform som även är avsedd för brum-brum motorer. Nu sitter det ju batterier på andra ställen också;-) F.ö. är jag mycket nöjd med att min PS2 har en hög mittkonsol och därmed en känsla av att sitta i en cockpit. Andra stör sig på detta, men icke en gammal stofil som jag.

Uppdaterat: 2021-03-02 18:44
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Såklart Audi, CMA är ju "multi purpose". Själv känner jag mig lite väl instängd. ;-)

Uppdaterat: 2021-03-02 19:06
Power to the people
Grosser skrev:

Nya C40 påminner mer om en e-C4 är Actyon i min mening. Första intrycket är nja... men vilka bilar ger ett fullt "ja, amen" när de lanseras idag?
Lite synd att de ska ha batterierna i mittkonsolen, hade gärna sett en mer öppen och luftig kupé.

Ioniq 5 fick ett ”ja, amen” av mig direkt.

Uppdaterat: 2021-03-02 19:21

Alltså jag vet inte vad jag ska säga, jag vill verkligen gärna tycka bra om Volvo och vart otroligt nöjd med mina senaste Volvosar som gett mig många sköna, säkra och problemfria mil, men den här kan jag inte tycka om hur jag ens försöker, tyvärr!

Jag applåderar Volvos satsning och inställning! Helrätt av dem, men då måste de börja leverera bättre än så här!

Uppdaterat: 2021-03-02 19:22
Apex skrev:

Grosser wrote:Första intrycket är nja... men vilka bilar ger ett fullt "ja, amen" när de lanseras idag?
Ioniq 5 fick ett ”ja, amen” av mig direkt.

Kul att du skriver det, så slipper jag. ;-)

Uppdaterat: 2021-03-02 19:26
Power to the people
Henrik M skrev:

Jag applåderar Volvos satsning och inställning! Helrätt av dem, men då måste de börja leverera bättre än så här!

Det hela är en jakt på kunder som (möjligen) kan köpa andra bastarder. Vi snackar bl.a. BMW och MB och dess - enligt mig - sjuka modeller X6 och GLC Coupe. Tyvärr spelar denna bil i fel division för att platsa bland de förra. Rött kort.

Uppdaterat: 2021-03-02 19:35
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ska vi tippa att de lägger på ca 15000 för det lägre taket? Och jetutblåsen :)

Uppdaterat: 2021-03-02 19:37
Peter E skrev:

Ska vi tippa att de lägger på ca 15000 för det lägre taket? Och jetutblåsen :)

Låter helt rimligt. Jetutblåsen kan möjligen boosta det till 25.000:-.

Uppdaterat: 2021-03-02 19:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja den där ovanan med gigantiska mittkonsoler är ett aber tycker jag. Då jag har en bil med sådan så skall min nästa inte ha det. Mina långa benen tar i över allt och behöver ingen inskränkthet på höger sida. Men appropå C40 så är min känsla att den vid första anblicken ser mindre tilltalade ut. Men vid andra anblicken något bättre. Fulast är den där insatsen man plockat in där grillen är på en bil med förbränningsmotor. Men resten av bilen är inte så illa, jag tror den ser bättre ut utan modenycken med svart tak.

Uppdaterat: 2021-03-02 19:43

Hideous!
Det ser inte alls bra ut. En elefantbebis blev en flodhästbebis.
Finns absolut inget som lockar med den där modellen.

Uppdaterat: 2021-03-02 19:47
Axa skrev:

flodhästbebis.

Gapskratt!

Uppdaterat: 2021-03-02 19:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Henrik M wrote:Jag applåderar Volvos satsning och inställning! Helrätt av dem, men då måste de börja leverera bättre än så här!
Det hela är en jakt på kunder som (möjligen) kan köpa andra bastarder. Vi snackar bl.a. BMW och MB och dess - enligt mig - sjuka modeller X6 och GLC Coupe. Tyvärr spelar denna bil i fel division för att platsa bland de förra. Rött kort.

Helt ärligt anser ju jag att Mercedes GLC och GLE Coupé är väldigt mycket snyggare än de vanliga versionerna av samma bil. Vanliga GLC är ju tokful i mina ögon.
Däremot var det egentligen inte designen jag menade när jag skrev att Volvo behöver leverera bättre än så här, utan teknikmässigt och spec. vad gäller energieffektivitet m.m.

Uppdaterat: 2021-03-02 20:15
Henrik M skrev:

Helt ärligt anser ju jag att Mercedes GLC och GLE Coupé är väldigt mycket snyggare än de vanliga versionerna av samma bil. Vanliga GLC är ju tokful i mina ögon.

Det var udda, minst sagt.... Men vi är ju alla olika - minst sagt;-)

Uppdaterat: 2021-03-02 20:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Henrik M wrote:Helt ärligt anser ju jag att Mercedes GLC och GLE Coupé är väldigt mycket snyggare än de vanliga versionerna av samma bil. Vanliga GLC är ju tokful i mina ögon.

Det var udda, minst sagt.... Men vi är ju alla olika - minst sagt;-)

Inte mer udda än att vi alla gillar olika utseenden på våra kvinnor med. Precis som med bilar faller en del för de där som inte alls sticker ut men säkert har massa bra egenskaper medans en del faller för de där som sticker ut, ger massa passion men kanske är rent besvärliga att leva med i vardagen, och en del vill ha de mer bastanta som står stadigt men tar mer plats, för mer oväsen och kanske kostar mer än det smakar.....själv som du märker på bilsmaken så offrar jag gärna lite av det praktiska för lite omgjorda snajsiga kurvor, tajtare egenskaper och karaktär. ;)

Uppdaterat: 2021-03-02 20:29

C40 är inte riktigt min cup of tea utseendemässigt. Men det är inte konkurrenternas motsvarigheter heller (tänker på t.ex. Bmw x4) så c40 jobbar i uppförsbacke så att säga.

Uppdaterat: 2021-03-02 22:22

Utseendet är väl kanske inte så mycket att orda om tycker jag, en suv i mängden, varken bu eller bä.

Mer orolig för räckvidden då, i stort sett samma som P2 som är längre och större invändigt.
Här måste Volvo bättra sig för att inte hamna på efterkälken, men blir förhoppningsvis bättre när SPA 2 lanseras.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Jösses. Och nu kläcker Volvo ur sig att C40 ska utrustas med åretruntdäck. Trodde säkerhet var Volvos paradgren? Antar att Volvo kommer hävda att det enligt deras egna studier fungerar lika bra med åretruntdäck precis som att de hävdade att bilar inte behöver rostskydd.

Helt uppenbart att Volvo (Geely!!!) inte är intresserade av att sälja de billigare mindre modellerna.

Uppdaterat: 2021-03-03 11:17

Axa det är väl inget fel på åretrunt däck.
Skulle tro att det är det bästa däcksvalet får ganska många.
Men det är en annan diskussion

Uppdaterat: 2021-03-03 11:21
Guran skrev:

Axa det är väl inget fel på åretrunt däck.
Skulle tro att det är det bästa däcksvalet får ganska många.
Men det är en annan diskussion

Finns det någon annan tillverkare som har rekommenderat åretruntdäck för sina bilar?

Uppdaterat: 2021-03-03 11:24
40-talisten skrev:

Guran wrote:Axa det är väl inget fel på åretrunt däck.
Skulle tro att det är det bästa däcksvalet får ganska många.
Men det är en annan diskussion
Finns det någon annan tillverkare som har rekommenderat åretruntdäck för sina bilar?

Det sitter Goodyear Vector 4 som standard på PSA bilar utrustade med Grip Control.

Uppdaterat: 2021-03-03 12:54
Guran skrev:

Axa det är väl inget fel på åretrunt däck.
Skulle tro att det är det bästa däcksvalet får ganska många.

Nääää!

Uppdaterat: 2021-03-03 14:39
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote:Axa det är väl inget fel på åretrunt däck.
Skulle tro att det är det bästa däcksvalet får ganska många.
Nääää!

Ett utomordentligt val för många Britter, och vi närmar oss mer och mer de Brittiska öarnas väder
https://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/92868/continental-allseasoncontact
Kan mycket väl vara detta däck som Volvo kommer ha på sina bilar

Uppdaterat: 2021-03-03 14:46

Man får nog se vissa skillnader mellan olika länder när det gäller detta med s k Året-runt däck. Med tanke på att vi trots allt har däck specialiserade på sommarväglag resp vinterväglag och dessutom krav på dessa däckstyper under resp årstid så har jag som vanligt svårt att tro att dessa kompromiss-däck verkligen är "det bästa däcksvalet för ganska många". Eftersom vi har "sommarväglag" den största delen av året skulle man då lika väl kunna säga att sommardäck är det bästa valet året runt för de flesta - vilket jag tvivlar på att de flesta håller med om. Sommardäck är i alla fall ett bra val sommartid medan Året-runt däck knappast är ett bra väl någon enda årstid. Bara mina tankar...

Uppdaterat: 2021-03-03 14:48

Angående däckvalet så har jag aldrig kört på åretruntdäck så jag har ingen koll på hur pass bra de egentligen funkar i olika klimat t.ex. is, snö, slask, värme eller regn.

Har de gjort samma resa som de dubbfria månne, alltså från att ha varit tämligen mediokra till riktig bra?

Tror de flesta reagerar instinktivt negativt när de hör ordet åretruntdäck nämnas utan att ha testat de senaste modellerna, en sak att ha kört på dessa för tio år sedan, kanske en helt annan idag.

För övrigt så finns de förvånansvärt många i trafiken som kör på dubbfria däck året om, sommardäck på vintern och dubbade däck med dubben utdragen på sommaren, kan heller inte vara optimalt förmodar jag.
Så för sådana individer kan nog ett åretruntdäck passa bra.

Fast vi går ju tydligen mot varmare vintrar och kallare somrar, alltså en årstid ett däck, möjligt att Volvo ligger helt rätt i tiden... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Prestigelös skrev:

Har de gjort samma resa som de dubbfria månne, alltså från att ha varit tämligen mediokra till riktig bra?

Ja tiden står nästan aldrig stilla. Spannet mellan dåliga och bra AS-däck är dock stort vilket tester visat. Så de AS-däck som är riktigt bra i vinterföre är bättre än en del traditionella vinterdäck och därmed kan man satsa på dem om man bor där det är mycket snö. Det samma gäller dem med barvägsegenskaper. Man får lägga fokus beroende på var man avser köra helt enkelt.

De däcktillverkare som har råd att utveckla dessa däck är de som kan ta ut rimligt höga priser. Volvos val var Pirelli som tillhör den gruppen.

Uppdaterat: 2021-03-03 15:24
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Guran skrev:

christer_1 wrote:Guran wrote:Axa det är väl inget fel på åretrunt däck.
Skulle tro att det är det bästa däcksvalet får ganska många.
Nääää!

Ett utomordentligt val för många Britter, och vi närmar oss mer och mer de Brittiska öarnas väder
https://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/92868/continental-allseasoncontact
Kan mycket väl vara detta däck som Volvo kommer ha på sina bilar

Nämen nu bor vi ju i det kalla Norden Guran och då är det väl inte så smart av Volvo att leverera bilar med åretruntdäck till nybörjare som inte har någon erfarenhet av vinterkörning. (Nu kritiserade jag Volvo som jag äger Audi, häpp!) Hur mycket bättre än åretruntdäck nu blivit på senare år, så kommer man lik förbannat inte runt problemet med gummiblandningar som passar bäst på sommaren respektive vintern. Och ännu är inte vintervädret slut här i Sverige, även om jag inte skulle ha något emot det. Skall nu Volvo ha som sitt signum att sätta säkerheten främst, så är åretruntdäck ett dåligt val liksom BMWs val av runflat är ett dåligt val, det t.o.m. anses av BMW ägare. (Har aldrig ägt någon BMW)
Så nej Volvo, skippa åretruntdäck i dom Nordiska länderna.

Uppdaterat: 2021-03-03 15:41
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:Axa det är väl inget fel på åretrunt däck.
Skulle tro att det är det bästa däcksvalet får ganska många.
Nääää!
Ett utomordentligt val för många Britter, och vi närmar oss mer och mer de Brittiska öarnas väder
https://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/92868/continental-allseasoncontact
Kan mycket väl vara detta däck som Volvo kommer ha på sina bilar
Nämen nu bor vi ju i det kalla Norden Guran och då är det väl inte så smart av Volvo att leverera bilar med åretruntdäck till nybörjare som inte har någon erfarenhet av vinterkörning. (Nu kritiserade jag Volvo som jag äger Audi, häpp!) Hur mycket bättre än åretruntdäck nu blivit på senare år, så kommer man lik förbannat inte runt problemet med gummiblandningar som passar bäst på sommaren respektive vintern. Och ännu är inte vintervädret slut här i Sverige, även om jag inte skulle ha något emot det. Skall nu Volvo ha som sitt signum att sätta säkerheten främst, så är åretruntdäck ett dåligt val liksom BMWs val av runflat är ett dåligt val, det t.o.m. anses av BMW ägare. (Har aldrig ägt någon BMW)
Så nej Volvo, skippa åretruntdäck i dom Nordiska länderna.

Bra att du har kontroll på detta och vet så tvärsäkert.
Jag har ägt BMW med runflat däck och kört ca 15.000 mil på åretruntdäck för 30 år sedan (första generationen Goodyear Vector), i den kalla Norden på den tiden det var rejäla vintrar.
Ingendera var så extremt hemskt och förkastligt dåligt. Körde varken fast, krockade eller pinades ihjäl.

Uppdaterat: 2021-03-03 16:54

Guran
Det är ju lite skitsamma i vad man har haft för däck om man rullar lugnt och utan problem. Det är ju när problem/olyckssituation uppstår som man vill ha så bra/optimala däck som möjligt.

Uppdaterat: 2021-03-03 17:24

Förstår varför Volvo vill göra så, men tycker ändå inte att det är en bra idé.
Man kan inte äta kakan och ha den kvar, det gäller även däck. Men det funkar säkert året runt. Men inte lika bra som däck avsedda för respektive säsong. Folk kör ju sönder mitträcken på raksträckor redan med dubbdäck på liksom...

Uppdaterat: 2021-03-03 19:11
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Axa skrev:

Guran
Det är ju lite skitsamma i vad man har haft för däck om man rullar lugnt och utan problem. Det är ju när problem/olyckssituation uppstår som man vill ha så bra/optimala däck som möjligt.

Då behöver man byta till det testvinnande däcket varje månad.
Jag tar det där med det optimala däcket med en nypa salt. Alla däcktester utföra med flang nya däck som bara blivit ”inkörda”
Testa däcken efter att dom rullat 1500 mil istället. Då visar det sig vilket som är bra/dåligt.
Finessen med åretruntdäck, i alla fall då jag körde på det, var att en ny omgång monterades varje höst. Troligen bättre än välslitna gamla vinterdäck
Och jag kan garantera att dom var många gånger bättre än de 10 år gamla dubbade däcken, med massa mönster kvar, som satt på den Astra jag hade som extrabil för ett par år sedan.

Uppdaterat: 2021-03-03 19:18

Guran
Dina egna jämförelser är anekdoter.
Grejen är att det är Volvo som väljer att sätta åretruntdäck som standard på en modell. Vad du väljer för däck är ju upp till dig.
I det här fallet är det egentligen skitsamma för C40 är så fruktansvärt ful.
Jag hade hoppats på något snyggare.

Uppdaterat: 2021-03-03 19:50

Nu börjar tråden spåra in på däck. Då kan den hålla på i evighet, eller tills saabnisse fimpar den...

Uppdaterat: 2021-03-03 20:17

Javisst, men den här gången hör ju faktiskt däcksnacket till tråden.
Men det här däckvalet gäller väl egentligen bara leasingbilar, om man köper bilen, förutsatt att man får göra det, sätter man väl på de däck man själv vill ha och struntar i Volvos val?

Uppdaterat: 2021-03-03 20:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre