Vi Bilägares forum

VW ID3

VW ID3

Jag har roat mig med att läsa på VW ID Sverige Gruppen på FB
Helt otroligt hur ofärdig den bilen verkar vara.
Inte en chans att någon annan tillverkare skulle komma undan med alla de brister denna bil verkar ha, den verkar vara allt annat än färdigutvecklad. Och att någon är villig att betala minst 400kkr för en liknande skapelse bara för att den är batteridriven är mig en gåta.

Uppdaterat: 2021-01-12 08:17
Guran

Kommentarer

Audi A5 SB skrev:

christer_1 wrote:Det är inte ofta som jag håller med en Toyotafanatiker men inlägg #85 tycker jag stämmer väldigt bra överens med allt elände som skrivits om ID3. Verkar ännu så länge vara en skitbil. Vore ID3 av annat märke, t.ex. Opel, så skulle ingen försvara denna skitbil, men nu är det en VW och då skall det försvaras in absurdum, tycker jag.

Så då håller du med om detta: "Förmodligen har väl N-iklas precis som jag tröttnat på att detta myglande bolag som släpper halvfärdiga och ofta rent ut sagt dåliga bilar och inte allt för sällan låter kunden få stå för kostnaden även om det är ett fabrikationsfel ändå allt som oftast hyllas av VIB"

Det var ju bra att veta.

Precis! "Förmodligen har väl N-iklas precis som jag tröttnat på att detta myglande bolag som släpper halvfärdiga och ofta rent ut sagt dåliga bilar och inte allt för sällan låter kunden få stå för kostnaden."

Där har du hela kontentan av kritiken mot VW av N-klas och Simon no1

Uppdaterat: 2021-03-02 19:39
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Eftersom jag är kund hos VW, till skillnad mot många besserwissrar här, så kan jag "glädja" er med att jag inte betalat en krona mer till VW än inköpet och normal service.
Dessutom är dessa bilar från fabrik utrustade med ett gott andrahandsvärde vilket passar utmärkt tycker jag.

Att ID.3 är utsläppt på marknaden för tidigt håller jag med om. Mjukvarugrejerna skulle naturligtvis varit fixade innan.
Men 2020 var ett väldigt konstigt år. Som satte/sätter sina spår.
VW säger själva att de ska försöka få till uppdateringar var 12 vecka.
Så de är definitivt medvetna om strulet.

Uppdaterat: 2021-03-02 19:45
christer_1 skrev:

Audi A5 SB wrote:christer_1 wrote:Det är inte ofta som jag håller med en Toyotafanatiker men inlägg #85 tycker jag stämmer väldigt bra överens med allt elände som skrivits om ID3. Verkar ännu så länge vara en skitbil. Vore ID3 av annat märke, t.ex. Opel, så skulle ingen försvara denna skitbil, men nu är det en VW och då skall det försvaras in absurdum, tycker jag.
Så då håller du med om detta: "Förmodligen har väl N-iklas precis som jag tröttnat på att detta myglande bolag som släpper halvfärdiga och ofta rent ut sagt dåliga bilar och inte allt för sällan låter kunden få stå för kostnaden även om det är ett fabrikationsfel ändå allt som oftast hyllas av VIB"
Det var ju bra att veta.
Precis! "Förmodligen har väl N-iklas precis som jag tröttnat på att detta myglande bolag som släpper halvfärdiga och ofta rent ut sagt dåliga bilar och inte allt för sällan låter kunden få stå för kostnaden."
Där har du hela kontentan av kritiken mot VW av N-klas och Simon no1

Men läser man vad ägarna säger så är det endast olaten att behöva ringa på bärgning som är problemet. Taxi, lånebil mm fixas utan knussel.
Men jag själv skulle bli omåttligt förgrymmad över en, i övrigt bra bil, inte funkar pga en kass programvara.
Mem min gissning är att detta kostar VW rätt stora summor inklusive de rejält subventionerade leasingavtalen som många ID3 ägare verkar ha. Så det finns garanterat en noga genomförd ekonomisk analys bakom att VW krängde så många beta versioner av en helt ny bil. Lite tagna på sängen av den enormt snabba omställningen. Mem vart är då t.ex. Toyota i detta? Inte en elbil utbudet förutom Lexus UX som är ett hopkok likt gamla e-Golf.

Uppdaterat: 2021-03-02 19:50
christer_1 skrev:

Där har du hela kontentan av kritiken mot VW av N-klas och Simon no1

Dä va inte ja, dä va Niklas å Simon!

Uppdaterat: 2021-03-02 19:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

christer_1 wrote:Där har du hela kontentan av kritiken mot VW av N-klas och Simon no1
Dä va inte ja, dä va Niklas å Simon!

Jag instämmer till 100% i kritiken, om du nu inte fattade det!
Frågor på det?

Uppdaterat: 2021-03-02 21:11
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Jag instämmer till 100% i kritiken, om du nu inte fattade det!
Frågor på det?

Ja men det var ju fint att få veta att du instämmer i en sådan onyanserad kritik mot VW: "[ett] myglande bolag som släpper halvfärdiga och ofta rent ut sagt dåliga bilar och inte allt för sällan låter kunden få stå för kostnaden även om det är ett fabrikationsfel ändå allt som oftast hyllas av VIB".

Vilka nutida erfarenheter har du nu själv från VW:s produkter?

Uppdaterat: 2021-03-02 21:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
christer_1 skrev:

Audi A5 SB wrote:christer_1 wrote:Där har du hela kontentan av kritiken mot VW av N-klas och Simon no1
Dä va inte ja, dä va Niklas å Simon!
Jag instämmer till 100% i kritiken, om du nu inte fattade det!
Frågor på det?

Oj, oj, nu får du hela svansen av VW fans som är faktaresistenta mot dig ;)

Ärligt talat så tycker jag knappt det går en dag utan att brister på deras bilar dyker upp i media, det är rost, kamkjedjor, oljetörst, vattenpumpar, buggar och nu för tiden diverse varningslampor och fastfrusna hjul

Senast idag ser man ju problemen med Passat:

De vanligaste felen handlar om elektronikproblem. Det kan gälla mjukvarufel på blåtandsuppkoppling, radio/CD, navigation eller kopplingen mellan bilen och telefonappar. Fel på autobromssystemet har också rapporterats, då bromsar bilen omotiverat. Den adaptiva farthållaren har inte alltid fungerat som den ska och multimediaskärmen har ibland strejkat i kyla. Mystiska varningsbuggar för fel på krockkudden har florerat, liksom fel på förarstolens elektriska inställningar. Den elektriska p-bromsen har krånglat på en del exemplar, då kan inte bilen köras.

Frusna dörrlås under vintertid har också varit ett problem, liksom vattenläckage på vänster bakdörr. Titta i golvbrunnen efter fukt. Missljud från plastpaneler är ett annat klagomål från ägarna. Andra fel som förekommit är lacksläpp, fukt i baklampor och fel på givaren till yttertempmätaren. DSG-växellådan kan vara ryckig i vissa situationer

Men enligt Guran är det viktigaste säten och bra belysning ;)

Uppdaterat: 2021-03-03 00:01

Nu är ju det så att Toyota är långt från så felfria som fanatikerna påstår, samtidigt som de som Guran så korrekt beskriver brister väldigt i basala saker som komfort, stolar, etc. och även ligger väldigt efter vad gäller teknik och säkerhet.

Och som andra vart inne på är de ju i dagsläget väldigt akterseglade vad gäller elbil ute på marknaden.

Sen är det kul att Toyotafanatikerna bara anser att just de undersökningar Toyota ligger bra till i är relevanta och av värde medans de undersökningar där de är mediokra eller till och med rent dåliga bara bortviftas som rent nonsens.

Och som Audi var inne på, forumet har faktiskt fungerat fint ett tag nu med en bra ton, hyfsat sakliga diskussioner och en trevlig variation av hjälpsamhet, intressanta givande diskussioner och "glimt i ögat nyp", men så fort det dyker upp en Toyotafanatiker så spårar det ut. Trist.

Uppdaterat: 2021-03-03 00:19
Henrik M skrev:

Nu är ju det så att Toyota är långt från så felfria som fanatikerna påstår, samtidigt som de som Guran så korrekt beskriver brister väldigt i basala saker som komfort, stolar, etc. och även ligger väldigt efter vad gäller teknik och säkerhet.
Och som andra vart inne på är de ju i dagsläget väldigt akterseglade vad gäller elbil ute på marknaden.
Sen är det kul att Toyotafanatikerna bara anser att just de undersökningar Toyota ligger bra till i är relevanta och av värde medans de undersökningar där de är mediokra eller till och med rent dåliga bara bortviftas som rent nonsens.
Och som Audi var inne på, forumet har faktiskt fungerat fint ett tag nu med en bra ton, hyfsat sakliga diskussioner och en trevlig variation av hjälpsamhet, intressanta givande diskussioner och "glimt i ögat nyp", men så fort det dyker upp en Toyotafanatiker så spårar det ut. Trist.

Det är nog bara i ditt önsketänkande som någon Toyotafanatiker (som du kallar dom) skulle vara så naiv att tro att de är felfria, (däremot har de väldigt lite problem och det vet de flesta) det märkliga är att tråden inte ens handlade om Toyota utan om VW, men råkar man berätta om VWs problem så verkar många inklusive dig själv bli kränkt och genast ska Toyota dras in i tråden

Helt sjukt att man inte klarar av att se sanningen

Uppdaterat: 2021-03-03 00:28

Simon: Vem har talat om att bli kränkt? Jag skulle mer vilja säga tvärtom att det känns som att det är ni som är osunt insnöade,(om nu fanatiker var känsligt), på Toyota som är de som agerar här i trådarna som om ni vore kränkta så fort någon vågar sig på att yttra någon negativt om detta heliga gudasända bilmärke.

Jag vill nog påstå att de flesta övriga här som skriver är hyfsat balanserade kring både det positiva och det negativa kring sitt bilval och märke de kör för stunden.

Men om du nu gärna vill tvätta av dig fanatikerstämpeln så har du här chansen. Ge oss gärna exempel på 5 egenskaper på din nuvarande bil där den brister i sina egenskaper mot hur det kunde vart bättre utfört eller kontra dess konkurrenter.
Samt ett par saker där du själv anser Toyota ligger efter dess konkurrens.

Kan du göra det sakligt och balanserat ska jag aldrig mer ta ordet fanatiker i min mun angående dig igen.

Uppdaterat: 2021-03-03 00:47

Vet inte vilken sten somliga levt under den sista tiden, få bilar har väl fått så mycket kritik som ID3, och det rättmätigt.

Misstänker att det hela bottnar i hederligt gammalt agg mot VW som tillverkare i stort, men erkänn då det för bövelen i stället för att försöka linda in det hela som någon slags konspirationsteori, belackarna framstår både som ärligare och seriösare på det viset.

Sen att Toyota dras in i det hela är en gammal tradition från båda lägren, men faktum är att Toyota länge levt på att anamma nya tekniker fem år senare än andra märken och på det viset kunnat slipa bort alla barnsjukdomar innan de implementerat dem i sina bilar.

Det går inte längre, nu går utvecklingen så pass fort att för att överhuvudtaget överleva måste de hoppa på tekniktåget de också, det märks ju om inte annat i flertalet undersökningar där de inte längre briljerar utan är i nivå med andra tillverkare, inget konstigt alls.

Men VW får passa sig för att ID4 inte dras med samma problem som ID3, då blir det kostsamt för dem, inte bara ur åtgärdssynpunkt utan även i tappade kunder, konkurrensen från t.ex. Sydkorea blir tuff.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
saabnisse skrev:

N-iklas wrote:Vad det handlade om är nyfikenhet på varför man tiger ihjäl alla felen med ID3, den ena artikeln efter den andra om fel på ID3 och saker man är missnöjda med men reaktionen på detta uteblir.
När en av marknadens mest uppmärksammade bilar drabbas av så mycket kritik kunde man ju tro att någon skulle reagera, men nej, detta är ju oerhört konstigt
Vad ligger bakom detta?
Hur kan du få det till att problemen tigs ihjäl?
Det har ju skrivits spaltkilometer om mjukvarufel på ID3 och övriga fel har också påtalats åtskilliga gånger.
Bilen släpptes (av vissa spekulativa anledningar) innan den var helt färdig, men det är ju något som VW gjorde på en modell redan 1948 och som man sedan rättade till så den blev nästan bra.
Och man har ju släppt ID4 som har fått många lovord, om några år kanske ID3 blir färdig och riktigt bra?

JO men nu missar man som vanligt poängen här, det är inte vad journalisterna skriver utan vad "Ni" utpekade deltagare här skriver det handlar om, NI och inga andra, det är NI som tigit och inte kommenterat eller tagit upp det, vilket ni borde ha gjort som en fullkomligt normal reaktion, istället blir upprördheten oerhörd när tystnaden bryts, det är NI och inte VW som är det anmärkningsvärda, detta handlar om er reaktion, inte om felen på VW.

Uppdaterat: 2021-03-03 08:25
Simon no1 skrev:

.....men råkar man berätta om VWs problem så verkar många inklusive dig själv bli kränkt och genast ska Toyota dras in i tråden

Vadå "råkar"? Det är ju det enda du gör utom när du hyllar ditt eget märke hela tiden. Själv har jag igen VW sedan länge, men vet trots det, med mycket stor sannolikhet mer om märkets tillförlitlighet än vad du nånsin kan googla fram. Men varför jag skulle ta åt mig och bli kränkt, det övergår mitt förstånd.

Uppdaterat: 2021-03-03 08:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
N-iklas skrev:

JO men nu missar man som vanligt poängen här, det är inte vad journalisterna skriver utan vad "Ni" utpekade deltagare här skriver det handlar om, NI och inga andra, det är NI som tigit och inte kommenterat eller tagit upp det, vilket ni borde ha gjort som en fullkomligt normal reaktion, istället blir upprördheten oerhörd när tystnaden bryts, det är NI och inte VW som är det anmärkningsvärda, detta handlar om er reaktion, inte om felen på VW.

Citat från #1 i denna tråd:

"VW ID3
Jag har roat mig med att läsa på VW ID Sverige Gruppen på FB
Helt otroligt hur ofärdig den bilen verkar vara.
Inte en chans att någon annan tillverkare skulle komma undan med alla de brister denna bil verkar ha, den verkar vara allt annat än färdigutvecklad. Och att någon är villig att betala minst 400kkr för en liknande skapelse bara för att den är batteridriven är mig en gåta."

Sen kan du fortsätta och läsa #2, #3, osv.

Uppdaterat: 2021-03-03 08:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Simon no1 skrev:

Men enligt Guran är det viktigaste säten och bra belysning ;)

Exakt, det är i sätena jag sitter och lamporn som lyser upp i höstmörkret.
Och exakt dessa punkter är Toyota mediokra på. Skulle gott kunna tänka mig en Toyota om dom hade för mig dessa basala funktioner.
Är bara Lexus med högsta utrustningsnivå som har både adaptiva lysen och vettiga säten.

Men då tråden jag skapade handlar om ID3:s tillkortakommanden så återgår vi till det.
Börjar till och med bli diskussioner om hur man kan häva leasingkontraktet då man börjat tröttna på bilens alla nycker.

Uppdaterat: 2021-03-03 09:25

Härmed lovas bot och bättring från oss enögda, lättkränkta VW-dyrkare.

Vi kommer hädanefter att ta efter de mot sitt eget favoritmärke så oerhört kritiska Opel och Toyota-ägarna.
Förhoppningsvis kommer vi VW-älskare då att framstå som lika öppna, ödmjuka, vidsynta och oinskränkta i vårt synsätt gentemot vårt älskade märke som de är mot sina.

Liberté, égalité, fraternité är honnörsorden i bildebatterna framöver...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Till sist så skall man trivas med sin bil - och det gör man inte om den har så mycket problem som bl a Simon tillskriver VW/VAG. I egenskap av ägare av många sådana bilar genom åren så är det svårt att hålla med i den våldsamma kritiken ifrån Simon eftersom alla sådana bilar jag själv ägt varit till full belåtenhet - ja, min Passat 1997 var kanske inte riktigt det eftersom den drabbades av rätt många "barnsjukdomar" som dock VW tog hand om på ett mycket bra sätt - annars hade jag inte vågat fortsätta med märket. Har ägt en enda Toyota (fabriksny) och den hade de facto flera bekymmer än mina VW-bilar - för att inte nämna mina Fordbilar som också fungerat utmärkt. Sen skall man inte glömma alla andra egenskaper som man också måste vara nöjd med för att bilen som helhet skall vara till belåtenhet - t ex de som Guran påpekat är viktiga för honom. Så jag förstår inte riktigt det korståg som vissa "icke ägare" av VW/VAG-bilar för mot dessa märken. Är ni nöjda med era egna val så var glad för det men eftersom ni i många fall saknar mera omfattande erfarenhet av andra märken så är det min åsikt att ni skall vara lite försiktiga med er kritik mot dessa märken.

Uppdaterat: 2021-03-03 09:43

Ja vad ska man säga, inte nog med att ID 3 är usel enligt vissa märkesexperter här på forumet, nu riskerar den att tappa taket också!
https://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-oppnar-id-3-cabriolet

Uppdaterat: 2021-03-03 10:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det någon här i tråden som äger eller har provkört en ID3?

Uppdaterat: 2021-03-03 12:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Är det någon här i tråden som äger eller har provkört en ID3?

Har du läst genom tråden?
#4, 13, 29, 42, 81, t.ex.

Uppdaterat: 2021-03-03 12:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Audi A5 SB skrev:

christer_1 wrote:Jag instämmer till 100% i kritiken, om du nu inte fattade det!
Frågor på det?

Ja men det var ju fint att få veta att du instämmer i en sådan onyanserad kritik mot VW: "[ett] myglande bolag som släpper halvfärdiga och ofta rent ut sagt dåliga bilar och inte allt för sällan låter kunden få stå för kostnaden även om det är ett fabrikationsfel ändå allt som oftast hyllas av VIB".
Vilka nutida erfarenheter har du nu själv från VW:s produkter?

Å fan, får man inte ha åsikter om ett bilmärke som man inte ägt i ett diskussionsforum som VIB, genom att bara läsa allt om bilen som skrivs i alla tidningar m.m.? Då är det nog en hel del av forumdeltagarna som är diskvalificerade att yttra sig över huvudettaget.
Kanske även du ibland Audi?

Uppdaterat: 2021-03-03 14:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ingen nekar väl till att Id.3 har drabbats av mängder av problem. Dock innebär ju inte detta att man kan dra alla VAG-produkter över en kam - ungefär det som bl a Simon uppenbarligen njuter av att göra. Och tydligen helt baserat på vad han läst och hört. Onyanserad kritik ger jag inte mycket för - oavsett vilket märke det drabbar.

Uppdaterat: 2021-03-03 14:55
Audi A5 SB skrev:

Kanske dags för någon moderator att ta tag i detta? Det går utmärkt att radera mitt inlägg #87 till att börja med. Sen är ju hela inlägg #85 är ju bara avsett att provocera och inget annat.
Att VW har stora problem med ID.3, är vi nog helt överens om. Det är tråkigt, då bilen i grund och botten är bra.
Jag tyckte nog att det funkade ganska bra här på forumet den sista tiden, sen kommer det en fanatiker.....nu är det en VW..

Det är inte ofta som jag håller med en Toyotaentusiast men inlägg #85 tycker jag stämmer väldigt bra överens med allt elände som skrivits om ID3. Verkar ännu så länge vara en skitbil. Vore ID3 av annat märke, t.ex. Opel, så skulle ingen försvara denna skitbil, men nu är det en VW och då skall det försvaras in absurdum, tycker jag.

Uppdaterat: 2021-03-03 15:21
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Pi skrev:

Ingen nekar väl till att Id.3 har drabbats av mängder av problem. Dock innebär ju inte detta att man kan dra alla VAG-produkter över en kam . Onyanserad kritik ger jag inte mycket för - oavsett vilket märke det drabbar.

+100

Uppdaterat: 2021-03-03 15:24
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag äger ingen ID.3 men har provkört. Det är därför jag inte äger en...haha.
Nej, skämt åsido.
Jag gillar inte de dubbla A-stolparna, får minibusskänsla.
Jag gillar inte materialvalet interiört.
Men jag gillar resten.....alltså: Jag har provat ID.4 och den har inte dubbla A-stolpar och de har lagt några euro till på plasten mm interiört.
Så ID.4 gillas, inte ID.3.
Sen har vi mjukvaruproblematiken. Den går ju ganska lätt att fixa trots allt.

Uppdaterat: 2021-03-03 15:41
Peter E skrev:

Jag äger ingen ID.3 men har provkört. Det är därför jag inte äger en...haha.
Nej, skämt åsido.
Jag gillar inte de dubbla A-stolparna, får minibusskänsla.
Jag gillar inte materialvalet interiört.
Men jag gillar resten.....alltså: Jag har provat ID.4 och den har inte dubbla A-stolpar och de har lagt några euro till på plasten mm interiört.
Så ID.4 gillas, inte ID.3.

Sen har vi mjukvaruproblematiken. Den går ju ganska lätt att fixa trots allt.

Varför fixades då inte mjukvaruproblem innan bilen lanserades då , om det var så lätt?

Uppdaterat: 2021-03-03 15:44
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Därför att du kanske har hört talas om covid-19??
Som satte käppar i hjulen för de flesta.
VW kunde helt enkelt inte göra klart bilen innan 2020 års slut.
Och det var de "tvungna" till för att inte drabbas av böter pga co2.
Politikerna ville ju inte skjuta på just den grejen trots covid-19.
Så med ryggen mot väggen så tog väl VW beslutet att skicka ut bilar med buggar...just för att slippa undan miljardböter.

Uppdaterat: 2021-03-03 15:53

Och det jag menar med att det går att fixa lätt...så är det ju inte ombyggnader vi talar om...utan just mjukvara.

Uppdaterat: 2021-03-03 15:54
christer_1 skrev:

Pi wrote:Ingen nekar väl till att Id.3 har drabbats av mängder av problem. Dock innebär ju inte detta att man kan dra alla VAG-produkter över en kam . Onyanserad kritik ger jag inte mycket för - oavsett vilket märke det drabbar.

+100

Men ändå så håller du med Simon i hans svepande kritik?

"[ett] myglande bolag som släpper halvfärdiga och ofta rent ut sagt dåliga bilar och inte allt för sällan låter kunden få stå för kostnaden även om det är ett fabrikationsfel ändå allt som oftast hyllas av VIB".

Det är inte utan att man får vibbar av "Dr Jekyll och Mr Hyde". Och det där är inte första gången, eller hur?

Uppdaterat: 2021-03-03 16:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
christer_1 skrev:

Å fan, får man inte ha åsikter om ett bilmärke som man inte ägt i ett diskussionsforum som VIB, genom att bara läsa allt om bilen som skrivs i alla tidningar m.m.? Då är det nog en hel del av forumdeltagarna som är diskvalificerade att yttra sig över huvudettaget.
Kanske även du ibland Audi?

Läs Pi:s #128 ännu en gång.

Uppdaterat: 2021-03-03 16:12
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Reverend Benny skrev:

Är det någon här i tråden som äger eller har provkört en ID3?

Hade en ID.3 som hyrbil från Europcar i ca 3 veckor i december. Skrev kort om erfarenheterna i #29 i denna tråden.

Uppdaterat: 2021-03-03 17:15
Power to the people
Pi skrev:

Till sist så skall man trivas med sin bil - och det gör man inte om den har så mycket problem som bl a Simon tillskriver VW/VAG. I egenskap av ägare av många sådana bilar genom åren så är det svårt att hålla med i den våldsamma kritiken ifrån Simon eftersom alla sådana bilar jag själv ägt varit till full belåtenhet - ja, min Passat 1997 var kanske inte riktigt det eftersom den drabbades av rätt många "barnsjukdomar" som dock VW tog hand om på ett mycket bra sätt - annars hade jag inte vågat fortsätta med märket. Har ägt en enda Toyota (fabriksny) och den hade de facto flera bekymmer än mina VW-bilar - för att inte nämna mina Fordbilar som också fungerat utmärkt. Sen skall man inte glömma alla andra egenskaper som man också måste vara nöjd med för att bilen som helhet skall vara till belåtenhet - t ex de som Guran påpekat är viktiga för honom. Så jag förstår inte riktigt det korståg som vissa "icke ägare" av VW/VAG-bilar för mot dessa märken. Är ni nöjda med era egna val så var glad för det men eftersom ni i många fall saknar mera omfattande erfarenhet av andra märken så är det min åsikt att ni skall vara lite försiktiga med er kritik mot dessa märken.

"Så jag förstår inte riktigt det korståg som vissa "icke ägare" av VW/VAG-bilar för mot dessa märken"

Därför att VAG är, till och från, världens största biltillverkare, som säljer mest, överallt.
Så enkelt är det.

Varför kritiseras och granskas inte Heikki Sakari Lihavainen på Tjockuddsvägen i Abborrträsk lika hårt som statsministern?
Stort obegripligt mysterium...
Vad kan denna underliga skillnad i kritik bero på tro?

Uppdaterat: 2021-03-03 17:57

Så om Opel hade varit störst hade N-iklas gjort sitt korståg emot Opel...tro det den som vill

Uppdaterat: 2021-03-03 18:02

+100 på den, Peter !
F ö bör nog N-iklas rikta om sitt granskaröga mot Toyota istället eftersom jag vill minnas att dom var störst 2020.
Nä - tror i detta fall inte att det har med storleken på bilföretaget att göra utan att man av nån anledning har ett ont öga gentemot ett specifikt märke - i N-iklas fall kan det ju ha att göra med att Opel tappat oerhört mycket i försäljning relativt VAG och då måste man ju tydligen försöka hitta nåt sätt att misskreditera detta märke. Fast nu är det ju bara bilar vi talar om trots allt och inga mänskliga familjemedlemmar...

Uppdaterat: 2021-03-03 18:15
N-iklas skrev:

Pi wrote:Till sist så skall man trivas med sin bil - och det gör man inte om den har så mycket problem som bl a Simon tillskriver VW/VAG. I egenskap av ägare av många sådana bilar genom åren så är det svårt att hålla med i den våldsamma kritiken ifrån Simon eftersom alla sådana bilar jag själv ägt varit till full belåtenhet - ja, min Passat 1997 var kanske inte riktigt det eftersom den drabbades av rätt många "barnsjukdomar" som dock VW tog hand om på ett mycket bra sätt - annars hade jag inte vågat fortsätta med märket. Har ägt en enda Toyota (fabriksny) och den hade de facto flera bekymmer än mina VW-bilar - för att inte nämna mina Fordbilar som också fungerat utmärkt. Sen skall man inte glömma alla andra egenskaper som man också måste vara nöjd med för att bilen som helhet skall vara till belåtenhet - t ex de som Guran påpekat är viktiga för honom. Så jag förstår inte riktigt det korståg som vissa "icke ägare" av VW/VAG-bilar för mot dessa märken. Är ni nöjda med era egna val så var glad för det men eftersom ni i många fall saknar mera omfattande erfarenhet av andra märken så är det min åsikt att ni skall vara lite försiktiga med er kritik mot dessa märken.
"Så jag förstår inte riktigt det korståg som vissa "icke ägare" av VW/VAG-bilar för mot dessa märken"
Därför att VAG är, till och från, världens största biltillverkare, som säljer mest, överallt.
Så enkelt är det.
Varför kritiseras och granskas inte Heikki Sakari Lihavainen på Tjockuddsvägen i Abborrträsk lika hårt som statsministern?
Stort obegripligt mysterium...
Vad kan denna underliga skillnad i kritik bero på tro?

Och det roligaste av allt med är den tillverkare som var störst 2020 var Toyota och mot dem finns inte samma korståg trots mängder av återkallelser och allt sämre kvalitetsbetyg i undersökningar. Var själv Toyotanörd när de tillverkades i Japan, Camry var en helt fantastisk bil för sin tid med enormt hög kvalite, dagens Toyotor not so much, senaste jag hade var 2017 Auris med mängder av problem.
Kör nu Seat dvs VAG.

Uppdaterat: 2021-03-03 18:39

Får man inte ha åsikter om modeller eller märken man inte ägt?
Jo absolut, men det som så ofta här blir lite... gulligt är just att de utan erfarenhet av märket eller typ elbilar är de som vet hur dåligt det fungerar, medan de som kör ett märke eller då igen elbil är partiska eller förblindade och dessutom är ju inte erfarenheten av en bil värt något då det aldrig kan ge en rättvisande bild och dessutom aldrig objektivt...
Ja, så fungerar hela våra värld inom allt...

Uppdaterat: 2021-03-03 18:50
*Robban

Anledningen till att det skaver är väl att Volkswagen är en av världens största biltillverkare och väldigt mycket hänger på att id-familjen lyckas och fort måste det gå eftersom EU sysslar med klimatböter och VW har nog fått tillräckligt med böter senaste åren.
Volkswagen kan och vet bättre, men på samma gång händer så mycket att tiden springer ifrån dom.
Skulle jag lägga en gissning så skulle jag gissa att VW hoppades att 1:st edition skulle köpas av märkesanhängare som accepterar bilens brister och sedan, som de gör, uppdatera bilarna vartefter buggar hittas i den stora flottan. Det är större chans att alla möjliga fel hittas snabbt i en flotta på +10.000 bilar än en testflotta på runt 100.
Är ingen liten uppgift för ett stort tungrott hierarkiskt företag att ta fram en ny serie bilar från noll på bara några år.
Vill inte framstå som jag tycker man kan släppa ut vilket skit som helst på marknaden för att man har bråttom, det är fortfarande inte okej, men VW verkar ändå ha skött alla buggar m.m på ett snyggt sätt.

Uppdaterat: 2021-03-03 19:06
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Som jag skrev tidigare kan jag se en likhet mellan VWs första bil och deras första rena elbil.
Typ 1 utvecklades ju rejält de första fem åren, den fick ju både hydrauliska bromsar och synkroniserad växellåda och jag tror att det blir lika med ID 3, den kommer att utvecklas rejält de kommande åren!

Uppdaterat: 2021-03-03 20:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Själva bilen är det inget större fel på, en ny fräsch bil i en ny era. Är väl att dom i sin iver tagit sig lite vatten över huvudet med alla funktioner.
E-Golf och e-Up verkar vara en helt ok produkter, men det är bara ”vanliga bilar” som försetts med ett batteri och en elmotor.
Ägarna av ID3 verkar vara nöjda med själva bilen, förutom programvarans nycker. Var väl det samma med tidiga Windows versioner som blådumpade.
Tesla är mer som iPhone som mest bara fungerar.

Uppdaterat: 2021-03-03 20:40

Problemet är väl att det inte gick att använda en massa gammal skåpmat när man har en helt ny plattform och en drivlina som man inte heller provat i någon bil. Det de kunde plocka ur infotainment är inte heller från lagerhyllorna.

Annars är koncernen ganska flitiga med att låta delar överlappa mellan generationer och modeller och med bensindrivna modeller har det inneburit ganska slätstrukna maskiner för massorna.

Uppdaterat: 2021-03-03 21:46

Exakt Mäkinen
Det är helt nytt, hela elbilskonceptet är nytt och alla gamla fabrikanter är tagna på sängen av hur fort det gått.
Snackade nyss med min bilsäljarson
Peugeots laddhybrider är bara problem med, en riktig ”skitbil” även e208 har stått på verkstad länge men har sålt dåligt.
Hyundai har som alla vet problem med Konans batteri, LG, och 12V batteri som laddas ur.
Ioniq är helt problemfri och bara fungerar, som Grosser vittnar om.
Mitsubishi Outlader PHEV en pålitlig problemfri bil, som övriga Mitsubishi, som bara tuffar på.

Uppdaterat: 2021-03-03 21:56

Nu finns 2.1 mjukvaran. Ska fixa alla(?) buggar.
OTA är aktiverat så nästa uppdatering kommer ske over the air.
Så det går åt rätt håll.
Dock blev det ingen frunk ens med 2.1 :)

Uppdaterat: 2021-03-04 20:47

Det kommer OTA i 2.27

Uppdaterat: 2021-03-04 20:58
*Robban

Men får lov att säga att OTA är fantastiskt. Men hur är det, bilen går inte köra under tiden eller? Så det t.ex installeras i bakgrunden och börjar gälla efter omstart som med typ vissa uppdateringar till telefonen?

Uppdaterat: 2021-03-04 21:13
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Men får lov att säga att OTA är fantastiskt. Men hur är det, bilen går inte köra under tiden eller? Så det t.ex installeras i bakgrunden och börjar gälla efter omstart som med typ vissa uppdateringar till telefonen?

Så är det på de bilar jag vet iaf, Teslan får man en notis i bilen och i appen att det finns en ny uppdatering att hämta, man kan själv välja om man vill plocka ner den direkt eller schemalägga den en viss tid eller bara skjuta fram den lite på måfå. När man väl tar ner den tar det ungefär 25 minuter och då är bilen okörbar under tiden. Däremot om du skulle behöva köra akut kan du pausa nedladdningen.

Uppdaterat: 2021-03-04 21:19

Det är väl så att tanka ner uppdateringen görs i bakgrunden och kan pausas. Bilen är då alltid körbar. Däremot när den ska installeras, då är bilen okörbar. Detta gäller i alla fall för min PS2.

Uppdaterat: 2021-03-04 21:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tur att man kör en Opel, så man slipper alla problem(sagt med glimten i ögat). Förutom ett litet problem som dyker upp på infotaimentsystemet ibland, "Energiläget aktiverat. Systemet stängs av".
Vilket system som det refereras till framkommer inte, och ännu har inget system stängts ned, under det första året som bilen har rullat. Ska bli intressant att följa vilket system som kommer att stängas ned.
Så lite trubbel finns även i en Opel....

Uppdaterat: 2021-03-05 14:21

Eller Peugeot, eftersom det specifika exemplet troligtvis är fransk teknik, gamla Opel hade energisparläge men något "energiläge" har inte förekommit i någon information.
Kan det röra sig om en dålig översättning från franska?
Inte omöjligt.

Uppdaterat: 2021-03-05 15:21

Läste ett pressmeddelande från VW idag och fick lite Applevibbar. Med det menar jag viljan att tjäna pengar på oss arma via vårt aldrig sinande mjukvarubehov. Eller målar jag fan på väg(g)en?

https://pressrum.volkswagen.se/?page=0&releaseid=3294751&releasename=Volkswagen+p%C3%A5skyndar+omvandlingen+till+att+bli+en+mjukvarudriven+mobilitetsleverant%C3%B6r

Uppdaterat: 2021-03-05 19:49
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Läste ett pressmeddelande från VW idag och fick lite Applevibbar. Med det menar jag viljan att tjäna pengar på oss arma via vårt aldrig sinande mjukvarubehov. Eller målar jag fan på väg(g)en?
https://pressrum.volkswagen.se/?page=0&releaseid=3294751&releasename=Volkswagen+p%C3%A5skyndar+omvandlingen+till+att+bli+en+mjukvarudriven+mobilitetsleverant%C3%B6r

Vad menar du Apple-vibbar? Tvärtom är Apple ”generösa” i det avseendet...

Uppdaterat: 2021-03-05 20:02