Vi Bilägares forum

Köpråd beg första bil ca 40-50k

Köpråd beg första bil ca 40-50k

Hej!

Jag är ute efter en förstabil som jag kommer att åka till jobbet med vissa dagar (kort sträcka på några km), åka och göra veckohandlingen och hälsa på familj ca 4-5mil bort några gånger i månaden.
Då jag inte har någon bilvana (mek) öht så är drömmen en fungerande bil som ej strular. Automat är ett stort, stort plus. Bluetooth/USB för musik. Är dessa krav rimliga med tanke på budgeten, och har ni några tips/icke-tips på vad man ska undvika?

Tack!

Uppdaterat: 2021-02-22 19:57

Kommentarer

Jag vill gärna vara först nu och jag föreslår att kolla på en Opel Astra.
Det är säkert en bil som motsvarar dina behov.
Annars är Ford Focus ett alternativ.
Men du får nog specificera lite noggrannare!

Uppdaterat: 2021-02-22 20:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför ska alla tipsas om så tråkiga förstabilar? Förstabilen ska vara lite charmig, kul, ge en massa skratt och va kul bränna iväg till havet i med armen runt sin flirt....
Köp en Miata och ha en underbar sommar. :)

Uppdaterat: 2021-02-22 20:14

Tack!
Vill helst ej ha en kombi, utan småbil passar mig bättre. Halvkombi ok. Behövs ingen plats för familj eller liknande, 9 ggr av 10 är jag ensam i bilen. Vad mer kan man specificera? :)

Uppdaterat: 2021-02-22 20:16

Henrik ursäkta , men en Miata för dom pengarna tror jag inte ger någon underbar sommar!
Har man en så begränsad budget gäller det nog att hitta något problemfritt och tråkigt eller något kul att skruva på!

Uppdaterat: 2021-02-22 20:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En Crescent Compact rekommenderar jag för ditt i stort sett obefintliga pendlaravstånd.
Och därtill löjligt billig i drift då du åker ensam 9 gånger av 10.

En rejäl Fjällräven ryggsäck fixar med lätthet storhandlingen, och eftersom du inte kan meka så krånglar Compacten praktiskt taget aldrig, om du då inte glömmer att blanda olja i bensinen, men vem gör det i dagens upplysta high-tech samhälle.

Automatiskt växlad kan man faktiskt räkna Compacten som eftersom den endast är utrustad med två växlar framåt, två är praktiskt taget lika med ett.

Bluetooth kan dock var en dealbreaker då, mig veterligen, ytterst få av Compacterna var utrustade med detta från fabrik, men det går tydligen att komplettera med hörlurar som man på nåt magiskt sätt kopplar ihop med mobilen, fan vet hur, men fråga barnbarnen, de är uppväxta med välling och wi-fi.

Väntar med stor spänning på ett stort tack för input, som i detta fall betyder, timtals av nedlagd tid, jämförande olika tillverkare och modeller, försakandet av gråtande familjemedlemmar för att finna det ultimata fordonet för din skull, hoppas du värdesätter de uppoffringar som nedlagts i jakten på din förfrågan.

Jag önskar dig all välgång och lycka i ditt korståg mot det ultimata fordonet.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Just nu ser det väl ut som det inte är någon Astra 5-d som inte är kombi, och är automat i det priset till salu, det närmaste, är faktiskt denna för 59 000, men en Coupé Cabriolet är väl inte direkt vad som efterfrågades... visserligen ganska stort bagage med taket uppe, men...

Uppdaterat: 2021-02-22 21:59

Den bilen är nog ett betydligt bättre val som förstabil än en Miata.

Uppdaterat: 2021-02-22 22:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eller den här:
https://www.blocket.se/annons/uppsala/opel_astra_coup__2_2_147hk/92752232
Den kanske är en kul bil och den verkar ju kunna ge en del oväsen med de resurser den ha!

Uppdaterat: 2021-02-22 22:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jösses, den är utseendemässigt bygd som kopia på Astra X-treme V8 DTM, undrar om inte den är importerad.

Uppdaterat: 2021-02-22 23:24

One of a kind?

Uppdaterat: 2021-02-23 18:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om jag varit en ung jägare på jakt efter godsaker hade det här varit en drömbil!

Uppdaterat: 2021-02-23 18:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inte sjutton ska man ha en tråkig bil som en Astra. Varför ska man må dåligt av tristess när man ska nånstans? En Peugeot 307 CC eller Opel Tigra blir man mycket gladare av.

Livet är för kort för att ha tråkigt!

Uppdaterat: 2021-02-23 19:05

Mäkinen, den Astran är nog inte tråkig!

Uppdaterat: 2021-02-23 19:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Mäkinen, den Astran är nog inte tråkig!

Jo, vid första fartgupp lär det bli väldigt tråkigt.

Uppdaterat: 2021-02-23 21:09
L. Mäkinen skrev:

Inte sjutton ska man ha en tråkig bil som en Astra. Varför ska man må dåligt av tristess när man ska nånstans? En Peugeot 307 CC eller Opel Tigra blir man mycket gladare av.
Livet är för kort för att ha tråkigt!

Ja, det är sant. Varför inte en Megane CC med turbo och 163 hk? Skön att köra och åka i, extra gott när solen skiner. rost är aldrig ett bekymmer och bilen är prisvärd.
(dessutom likadan läcker röd inredning som jag har i min...)

https://www.blocket.se/annons/skane/renault_m_gane_coup__cabriolet_2_0_turbo_163hk/93372557

Uppdaterat: 2021-02-24 09:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Varför inte? ja exempelvis för att den inte är automat...
Och glastak är inget vidare krocksäkert och sedan är småkrångel vanligt på den enligt min bekant som ägt en i 15 år.

Även om jag råkar gilla den Megane modellen, påminner nämligen lite om gamla Opel från 90-talet i vissa detaljer, men jag hyrde den ju bara och den var 6 månader gammal.

Det var inte en kul bil som efterfrågades utan en bra och praktiskt och funktionell, om det ska föreslås en "kul" bil måste den också vara bra och praktisk och funktionell samtidigt, inte enbart kul.

Uppdaterat: 2021-02-24 12:05
N-iklas skrev:

Varför inte? ja exempelvis för att den inte är automat...
Och glastak är inget vidare krocksäkert och sedan är småkrångel vanligt på den enligt min bekant som ägt en i 15 år.
Även om jag råkar gilla den Megane modellen, påminner nämligen lite om gamla Opel från 90-talet i vissa detaljer, men jag hyrde den ju bara och den var 6 månader gammal.
Det var inte en kul bil som efterfrågades utan en bra och praktiskt och funktionell, om det ska föreslås en "kul" bil måste den också vara bra och praktisk och funktionell samtidigt, inte enbart kul.

Helt offtopic, men apropå Opel från 90-talet
Men N-iklas detta måste vara något som du borde slå till på. Eller är den för ny?

https://www.bytbil.com/varmlands-lan/personbil-senator-3-0-automat-204hk-7023-15028685

Uppdaterat: 2021-02-24 13:30

På tal om 9-3: Jag har inte koll på motorerna i 9-3 men visst är det så att det finns både Opel- och Saabmotorer i dem?
Och Holden V6. Och Fiat (?) diesel.

Uppdaterat: 2021-02-25 12:21
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Från 2003 års modell fanns inga Saab-motorer i 9-3!
Turbomotorerna var en GM-konstruktion som byggdes av Opel.
V6an helt riktigt en Holden och dieseln en GM-Fiat.

Uppdaterat: 2021-02-25 17:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jovisst var Saab med och filade på grejerna, men de tillverkades i Opels fabrik och motorerna var ingen Saab i grunden.

Uppdaterat: 2021-02-25 18:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

("Helt offtopic, men apropå Opel från 90-talet
Men N-iklas detta måste vara något som du borde slå till på. Eller är den för ny?"

Det stämmer, det borde jag, ratten och den grå läderklädseln är väl inte den snyggaste, fanns två färger till, och fler i plysch, men i övrigt är det ju bra, den är ju ett fall för ett museum, knappast något man kör med, skulle aldrig våg ta ut den på motorväg eller tätare trafik, en repa eller buckla vore en katastrof, den lacken som är en Opel special, måste specialbeställas numera.
Dessutom finns det en sällsynt Omega med sport utrustning där Också.
Jag har sett 9 bilar... senaste året som jag borde köpa, lite knepigt med utrymmet bara...)

Den aktuella bensinmotorn i 9-3 med grundbeteckning L-850 fanns i flera olika versioner, den bästa var turbomotorn som nästan varit helt befriad från alla tekniska fel, fast den är populär att trimma (fast det knappast behövs) och det är mindre bra för driftsäkerheten.

Den fans också med 264 hk i Opel GT och motsvarande amerikanska versioner.

Grundmotorn gjordes till 25 % vardera av Opel, Saab, Holden och Chevrolet, vem som gjorde vad, exakt har jag inte läst någonstans.

Uppdaterat: 2021-02-25 22:58
Prestigelös skrev:

Automatiskt växlad kan man faktiskt räkna Compacten som eftersom den endast är utrustad med två växlar framåt, två är praktiskt taget lika med ett.

Om man hjälper fordonet lite de första metrarna så kan man börja färden på 2:an och sedan hålla sig till den växeln. Detta vet jag av erfarenhet från den tvåväxlade sommarmoped jag ägde för "några" år sedan. Samma tyska (?) motor som Compacten tror jag, fast utan kopplingsvajer.

Också off-topic...

Uppdaterat: 2021-02-26 13:47
Mycket vatten har runnit under hjulen...