Vi Bilägares forum

Jí xīng hämtad

Jí xīng hämtad

Bilen står nu på laddning i garaget. Laddboxen ger ca 19A vid 230V och ca 20 km/h. Sålunda blir den inte fulladdad över natten om man kommer med tomt batteri. Inget stort problem för mig, jag har gott om tid numera;-)

Jag har ju beskrivit bilen och hur jag ser på den i en annan tråd. Så då får det bli det "dåliga" som har uppenbarats idag.

Backkameran geggar igen ganska omgående i detta vädret. Kasst. Vidare är väl 360-vyn sådär, samtidigt som om man togglar över till bara backkameran får en lite märklig vy. Vanesak?

Vindrutetorkarna är aktiva (regnsensor) även när man lagt i P-läget. Vad jag förstår, så slutar de inte jobba förrän man låst bilen. Öppningen av bakluckan med foten funkar ca 50% av gångerna.

Det finns ingen möjlighet att säkra lasten med fällda bakre ryggstöd, annat än med några rejäla krokar. Jag saknar den typ av säkring som man har på de flesta kombibilar (balken till insynsskyddet förankrat i de fällda ryggstöden och ett nät uppdraget till taket). F.ö. är "hatthyllan" ganska billig i sitt utförande.

Det finns inget förvaringsfack i mittkonsolen, bara 2 mugghållare där den bakre mycket effektivt döljs av armstödet. Jo, det finns ett just bakom växelspaken, men det är avsett för trådlös laddning av telefonen. Frunken går inte att stänga genom att "släppa ner" den som man kan på andra bilar. Det krävs att man med två händer trycker ner luckan över de två låsen. Inte helt lätt om man står där med en laddkabel i handen...

En av bilderna visar på något som jag inte förväntade mig och som dessutom är nästan utrotat - strålkastarspolning.

Uppdaterat: 2021-01-18 18:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

L. Mäkinen skrev:

Stannar man i Grums får man räkna med att lukten från Gruvön går ur kläderna på ett par veckor.

Inga problem, jag är van efter att växt upp i Grums, Skärblacka och Skoghall.

Uppdaterat: 2021-02-13 16:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Så, då bär det av till Vemdalen/Klövsjö imorgon. Ca 68 mil och vi gör det med 3 laddstopp. Möjligen 4 för att säkra upp att Noppikoski kan vara ur drift. Jämfört med Brum-bilen tidigare (som klarade 100 mil mellan tankningarna) så tar resan ca 40 minuter längre tid. Hanterbart. Rapport följer om 24 h - hoppas jag;-)

Uppdaterat: 2021-02-14 18:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kul test, det var spännande för mig på första långresan, men det gick i princip bra.
Vad kör du för väg?

Uppdaterat: 2021-02-14 18:30
*Robban
EnannanRobban skrev:

Kul test, det var spännande för mig på första långresan, men det gick i princip bra.
Vad kör du för väg?

Gbg - Grums - Malung - Orsa - Sveg - Katrina. Siktar på gratis laddning i Grums och i Orsa;-)

Uppdaterat: 2021-02-14 18:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Se upp, på ev trasiga laddare. Läste precis att Filipstad och Vansbro inte fungerar till 100%. Nu är det kanske inte din resväg, men det kan ju påverka och bra att känna till...
Kolla gärna i förväg i Bee-appen för Malung och Noppikoski, samt EasyPark för Sveg och Fyrfasens andra laddare i Vemdalen, Klövsjö och Rätan mm.

Uppdaterat: 2021-02-14 19:42
Power to the people
Grosser skrev:

Se upp, på ev trasiga laddare. Läste precis att Filipstad och Vansbro inte fungerar till 100%. Nu är det kanske inte din resväg, men det kan ju påverka och bra att känna till...
Kolla gärna i förväg i Bee-appen för Malung och Noppikoski, samt EasyPark för Sveg och Fyrfasens andra laddare i Vemdalen, Klövsjö och Rätan mm.

Tack för det!

Uppdaterat: 2021-02-14 19:44
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja då kollar man Bee:s app och där får man upp att Noppikoski har en 43 kW AC ur drift medans Chademo funkar. Inget om att det borde finnas en CCS på 100 kW där.... Nu pratar vi Bee:s egen app.

https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=d8a4383d-bba4-4b11-8aaf-e3c6f29724ad&ln=sv

Inte utan att man blir lite skeptisk...

Uppdaterat: 2021-02-14 20:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Även om jag absolut gillar tanken med elbil så är det ju helt uppenbart att det kräver betydligt mycket mera planering innan avresa och i den planeringen ingår också att försöka utröna om de laddare man avser nyttja är fungerande. Så - fossilbränsledrivet är trots allt enklare vid långa resor. Visst - har man en Tesla och resplanerna överensstämmer med placeringen av deras SC så är det nog enklare men det gäller ju inte jämt.

Uppdaterat: 2021-02-14 21:40

Jag känner mig ganska nöjd att man är låst med leasing i två år.
Känns ändå lite klokt att avvakta lite:)

Uppdaterat: 2021-02-14 21:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Audi A5 SB skrev:

Ja då kollar man Bee:s app och där får man upp att Noppikoski har en 43 kW AC ur drift medans Chademo funkar. Inget om att det borde finnas en CCS på 100 kW där.... Nu pratar vi BeeS:s egen app.
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=d8a4383d-bba4-4b11-8aaf-e3c6f29724ad&ln=sv
Inte utan att man blir lite skeptisk...

Swajpa lite åt höger så det du. :-)

Uppdaterat: 2021-02-14 21:48
Power to the people

Det finns både en Typ 2-kabel och ett Typ 2-uttag på laddstationen i Noppikoski. Verkar inte synas i appen dock...
Får se hur det blir när nordmennen (Statkraft) tar över Bees verksamhet.

Uppdaterat: 2021-02-14 21:51
Power to the people

Jeflar vad bra de fixat med snöskottningen för laddaren i Noppi...
Där blir det svårt för två att ladda samtidigt, men bensinpumparna är ju tillgängliga gissar jag :-(

Uppdaterat: 2021-02-14 22:59
*Robban
EnannanRobban skrev:

Jeflar vad bra de fixat med snöskottningen för laddaren i Noppi...
Där blir det svårt för två att ladda samtidigt, men bensinpumparna är ju tillgängliga gissar jag :-(

Tippar på att bilden är från extrem-året 2018. Sjuka snömängder i Dalarna då.

Uppdaterat: 2021-02-14 23:11
Power to the people
Pi skrev:

Även om jag absolut gillar tanken med elbil så är det ju helt uppenbart att det kräver betydligt mycket mera planering innan avresa och i den planeringen ingår också att försöka utröna om de laddare man avser nyttja är fungerande.

Man ser ibland husbilsägare som har med eget minielverk och några dunkar bensin för att råda bot på elbristen vid fricamping. Och seglare har sin lilla aktersnurra om vinden tar slut. Det borde finnas olika former av "reservmöjligheter" även för elbilar att fylla på om/när planeringen spricker pga oväntade händelser. Bärgning är väl lite av ett nederlag kan jag tycka.

Uppdaterat: 2021-02-15 10:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, det har ju funnits. BMW provade ju det på i3Rex, men den blev ju inte så vanlig.
Och det finns ju fler som aviserat räckviddsförlängare t.ex. Mazda som har planer på en Wankelgenerator. Om det nu kommer till utförande är ju en annan sak, personligen tycker jag det verkar korkat, det vore väl bättre med en tvåtaktare till en bråkdel av priset!
Men att ha räckviddsförlängare i batteribilen är ju bara en variant på de konventionella hybriderna som går några få mil på batteri och resten på fossilt.
Och så finns ju försök med både batterisläp och generatorsläp, men det faller ju på att batteribilar oftast inte får dra släp!

Uppdaterat: 2021-02-15 12:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det blir nog billigare för bärgningsfirmorna att lasta elbilen på flaket och lasta av den vid närmaste laddare - då slipper dom ju ställtiden för själva laddningen av elbilen.

Uppdaterat: 2021-02-15 16:02

Man får väl bogsera elbilar en bit och regenerera lite kraft om man inte har någon backe att knuffa dem nerför.

Uppdaterat: 2021-02-15 18:43

Mäkinen, ja det var ju vad man gjorde förr när det var slut i batteriet och i vevarmen!
Men hade man tur kom man vidare även om det var tomt i batteriet, så länge det kluckade fanns ju mycket energi kvar.

Men nu börjar det som vanligt hamna långt från tråden!

Uppdaterat: 2021-02-15 19:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det blev 4 laddstopp (Grums, Malung, Orsa och Noppikoski). Egentligen var stoppet i Orsa onödigt, men jag vågade inte chansa på att hamna i limbo i Noppikoski om den stationen inte funkade. Vi landade i stugan med 25,6 kWh/100 km och 87 km/h i snitt. Då ska man veta att det var mellan -6 och -17 grader hela vägen. Innan vi började på stigningen upp till 700 m.ö.h. så låg vi på ca 24,5 kWh/100 km - inte så illa då tempen var så låg. Sommartid borde man kunna påräkna ca 20 - 21 kWh/100 km.

Notabelt är att det är trögt att ladda när det är kallt. En 60 kW laddare gav nog aldrig mer än 45 kW i -8 grader.

Så ca 20 mil i dessa förhållanden om man räknar med att köra från 80% till 10%. Jag hade nog helst hoppats på 25 mil....

Uppdaterat: 2021-02-16 09:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vi har kört ungefär samma tur fast mellan Göteborg-Lofsdalen under många år. Det är en kärv tur, särskilt på slutet när mörkret kommer och vägen blir mer slingrig och hal. En övernattning i Karlstad är inte fel som mellanlandning.

Vilken totaltid fick du?
Och vad blev den totala stopptiden?

Uppdaterat: 2021-02-16 10:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Audi A5 SB skrev:

Ja, det blev 4 laddstopp (Grums, Malung, Orsa och Noppikoski). Egentligen var stoppet i Orsa onödigt, men jag vågade inte chansa på att hamna i limbo i Noppikoski om den stationen inte funkade. Vi landade i stugan med 25,6 kWh/100 km och 87 km/h i snitt. Då ska man veta att det var mellan -6 och -17 grader hela vägen. Innan vi började på stigningen upp till 700 m.ö.h. så låg vi på ca 24,5 kWh/100 km - inte så illa då tempen var så låg. Sommartid borde man kunna påräkna ca 20 - 21 kWh/100 km.
Notabelt är att det är trögt att ladda när det är kallt. En 60 kW laddare gav nog aldrig mer än 45 kW i -8 grader.
Så ca 20 mil i dessa förhållanden om man räknar med att köra från 80% till 10%. Jag hade nog helst hoppats på 25 mil....

Såg att det var gratis laddning i grums nu. Fick du ta del av det?

Uppdaterat: 2021-02-16 10:20
pinjong skrev:

Vi har kört ungefär samma tur fast mellan Göteborg-Lofsdalen under många år. Det är en kärv tur, särskilt på slutet när mörkret kommer och vägen blir mer slingrig och hal. En övernattning i Karlstad är inte fel som mellanlandning.
Vilken totaltid fick du?
Och vad blev den totala stopptiden?

Körtiden var 8 timmar och stopptiden 3. Således 11 timmar totalt, vilket är ca 1,5 till 2 timmar längre än normalt. Största boven var den sega laddstationen i Malung, jag fick bara 40% på 40 minuter.

Precis som ni, så brukar vi övernatta i Karlstad. Så icke denna gång.

Uppdaterat: 2021-02-16 12:24
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Deeds skrev:

Såg att det var gratis laddning i grums nu. Fick du ta del av det?

Japp. Vi var ensamma där, vilket var en stor skillnad mot söndagen. Då var det vid ett tillfälle en kö på 3 bilar. Man ska då veta att det förutom dessa 6 "Polestar-laddarna" finns ytterligare en kommersiell laddplats på samma ställe.

Vi fick efter att ha lunchat både dryck och tunnbrödsklämmor av personalen - och ett bra skydd att montera i laddluckan mot snö.

Uppdaterat: 2021-02-16 12:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Deeds wrote:Såg att det var gratis laddning i grums nu. Fick du ta del av det?
Japp. Vi var ensamma där, vilket var en stor skillnad mot söndagen. Då var det vid ett tillfälle en kö på 3 bilar. Man ska då veta att det förutom dessa 6 "Polestar-laddarna" finns ytterligare en kommersiell laddplats på samma ställe.
Vi fick efter att ha lunchat både dryck och tunnbrödsklämmor av personalen - och ett bra skydd att montera i laddluckan mot snö.

Bra service!

Kan tipsa om en bra laddplats i karlstad som inte finns med på uppladdning.nu.

Den är vid Willys, Ramgatan 4 (Precis brevid E18)
120kW och kostar 4.5:-/kW vilket ändå får anses som billigt!
Incharge är det som har den.

Uppdaterat: 2021-02-16 12:31

Nu blev jag ännu mer taggad på att starta en ny tråd om laddplatser som jag skrev i andra tråden om e-Niro. :) Ska fixa det ikväll om ingen annan hinner före.

Uppdaterat: 2021-02-16 12:33
Deeds skrev:

Bra service!
Kan tipsa om en bra laddplats i karlstad som inte finns med på uppladdning.nu.
Den är vid Willys, Ramgatan 4 (Precis brevid E18)
120kW och kostar 4.5:-/kW vilket ändå får anses som billigt!
Incharge är det som har den.

Tack för tips!

Uppdaterat: 2021-02-16 12:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Henrik M skrev:

Nu blev jag ännu mer taggad på att starta en ny tråd om laddplatser som jag skrev i andra tråden om e-Niro. :) Ska fixa det ikväll om ingen annan hinner före.

Bra idé!

Uppdaterat: 2021-02-16 12:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Apropå detta: https://www.vibilagare.se/nyheter/forbrukning-i-elbilar-siffror-64-modeller-har-ar-snalaste-och-torstigaste-modellerna

Jag har inte läst reportaget, men rubriken antyder att PS2 är 25% törstigare än TM3 (rätta mig om jag har fel). Träffade en TM3-förare i Klövsjö för 30 minuter sedan. Han körde från Kungsbacka i söndags och hade således ungefär samma körförhållande som jag. Hans drog 22 kWh/100 km och vår bil drog (som sagt) 25,6 kWh/100 km. Således en skillnad på 16 %.

Uppdaterat: 2021-02-16 15:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, jag gissar att du inte håller på med några Ninja-trix, med dålig värme och allt avstängt? Det är en bra siffra med 25,6 på din bil!!

Backen upp mot Noppi tär ganska rejält på GOM:en... senast jag körde där tyckte jag att det var gott om mos efter Orsa, att det skulle vara väldigt lugnt till Noppi, men det sjönk fort på slutet...

Uppdaterat: 2021-02-16 18:44
*Robban
EnannanRobban skrev:

Audi, jag gissar att du inte håller på med några Ninja-trix, med dålig värme och allt avstängt? Det är en bra siffra med 25,6 på din bil!!
Backen upp mot Noppi tär ganska rejält på GOM:en... senast jag körde där tyckte jag att det var gott om mos efter Orsa, att det skulle vara väldigt lugnt till Noppi, men det sjönk fort på slutet...

Nope, inga Ninja-trix. Full värme med 20 grader som vanligt. Men det kostar på att köra upp för berg;-)

Uppdaterat: 2021-02-16 20:02
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Men det kostar på att köra upp för berg;-)

...vilket det även gör med en konventionell bil men då är det inte lika uppenbart eftersom man kan fylla på drivmedel i de flesta samhällen.

Uppdaterat: 2021-02-16 20:42

Sen blir det per automatik att när man kör elbil där du ser ner till hundradels kWh vad det drar så börjar man mer följa det närmre. Hade man sett bränsleförbrukningen så precist på en fossilbil med så hade man säkert reagerat mer med på skiftningarna.
Jag har aldrig tänkt på innan att det skiljer "så mycket" att köra uppåt eller nedåt i höjdmeter över några mil. Jag kör ju väldigt ofta från Växjö till olika kuststäder, och det drar alltid mer hem än dit även om alla andra förutsättningar är samma.

Uppdaterat: 2021-02-16 20:49

Statens Vegvesen går över från fossil till kinesisk elbil
https://www.veier24.no/artikler/vegvesenet-bytter-ut-200-fossilbiler-til-elektriske-sparer-13-millioner-arlig/506996

Uppdaterat: 2021-02-18 14:02

Vi kom igår kväll hem från fjällen. Förbrukning nu med temperaturer kring nollan och med en hel del isbark, snö, slask och våta vägar blev ca 23 kWh/100 km. Hyggligt, men inte direkt bra. Snabbladdning i dessa temperaturer gör att det är omöjligt att ens komma i närheten av vad reklambladet säger att bilen ska klara av; 150 kW. Det mesta jag såg var 70 kW på Ionity i Mariestad. Annars typiskt 40-50 kW. I Noppikoski (100 kW-laddare) kom vi bara upp i ca 40 kW och valde att avbryta (eftersom restaurangen var stängd) och ladda i Orsa. Men eftersom det skulle bara vara ca 15% kvar väl i Orsa, så fegade frun ur (laddaren i Orsa kunde ju vara ur funktion), så vi vände tillbaka till Noppikoski.

Eftersom det är glest med snabbladdare utmed dessa vägar, så såg jag till att vi alltid hade laddning som räckte förbi en laddare ur funktion och till nästa. Detta gjorde att det blev snabbladdning i Noppikoski, Orsa, Vansbro, Kristinehamn och Mariestad. Vi körde sålunda en annan väg ner än upp, eftersom snabbladdaren i Vansbro var ur funktion. Vi försökte även snabbladda i Filipstad, men det gjorde bara att vi tappade en halvtimme i fruktlösa försök att få igång laddaren med telefonsupport.

11 timmar och en kvart tog resan totalt, men då missade vi en kvart i Noppikoski, en halvtimme i Flipsta - och en kvart i helvetet till vägbyggen på E20 söder om Vara. Således borde resan tagit 10 timmar och en kvart = ca 1 timme längre än med fossilbilen.

Inte helt okomplicerat att åka elbil norr om Vänern, vilket jag hoppas framgår. Sen hoppas jag inte Guran är inblandad i trafikkaoset på E20, för då j-vlar;-)

Edit: Intressant läsning i DN för prenumeranter: https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-snabbladdningens-diskreta-charm/

Uppdaterat: 2021-02-20 10:24
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det är ju så med elbilar som drar lite mer, de är så beroende av höga laddhastigheter för att inte tappa allt för mycket tid.
När du laddar 40 så kan jag ladda 40, men jag kommer samma sträckor på runt 17-18 skulle jag gissa så helt plötsligt kan en snål elbil med litet batteri ha en fördel...
Men jag skulle gärna ha större batteri... Golfen men med ID.3:ans batteri på 55KWh och laddning på 100KW, då hade det varit en perfekt elbil för mig :-)

Uppdaterat: 2021-02-20 10:32
*Robban
EnannanRobban skrev:

Det är ju så med elbilar som drar lite mer, de är så beroende av höga laddhastigheter för att inte tappa allt för mycket tid.
När du laddar 40 så kan jag ladda 40, men jag kommer samma sträckor på runt 17-18 skulle jag gissa så helt plötsligt kan en snål elbil med litet batteri ha en fördel...
Men jag skulle gärna ha större batteri... Golfen men med ID.3:ans batteri på 55KWh och laddning på 100KW, då hade det varit en perfekt elbil för mig :-)

Ja, det där stämmer bra. Utan riktig snabbladdning blir det ingen stor fördel med stort batteri (och därmed högre förbrukning). Utom från start med 100% i tanken. I det läget kommer jag nära 30 mil med 10% kvar.

Uppdaterat: 2021-02-20 10:39
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Så är det ju, jag skulle kanske komma 15 mil såhär års om vi startade igår från fjällen innan jag behövde ladda, sedan skall det såklart finnas en laddare just där och det är ju något som ökar möjligheten för en bil med längre räckvidd, om man bara orkar ladda ordentligt. Jag kanske skulle behöva ladda på alla stolpar jag hittar istället.

Det kommer bli bättre med tiden, med fler platser och fler ledare per plats och fler 150+ laddare... men om du inte får mer än 70 på Ionity så känns det sådär, men du kanske inte värmde batteriet med Jo-jo körde innan laddning? (Du vet vad jag menar...)

Uppdaterat: 2021-02-20 10:44
*Robban

Bilen har f.ö. funkat relativt klanderfritt. Enda mankemanget är att den har tappat kontakten med internet då och då. Det är då inte dålig uppkoppling, utan en bugg i systemet. Man får då starta om uppkopplingen och det är ingen stor sak.

Däremot är angivelsen på räckvidden i klustret framför ratten ett stort skämt. Det visar konsekvent ca 30% för mycket. Tur då att det är desto mer exakt på stora skärmen - i själva verket helt exakt.

Trots begränsningar i laddning (hastighet och tillgänglighet) och begränsad räckvidd är jag rätt så nöjd.

Sist men inte minst; ABRP-appen i telefonen är GULD värd.

Uppdaterat: 2021-02-20 10:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

ABRP är galet väl fungerande, håller med!!
Sedan låter det bra att du inte eldat upp ett halvt fat diesel!

Uppdaterat: 2021-02-20 10:53
*Robban
EnannanRobban skrev:

Så är det ju, jag skulle kanske komma 15 mil såhär års om vi startade igår från fjällen innan jag behövde ladda, sedan skall det såklart finnas en laddare just där och det är ju något som ökar möjligheten för en bil med längre räckvidd, om man bara orkar ladda ordentligt. Jag kanske skulle behöva ladda på alla stolpar jag hittar istället.
Det kommer bli bättre med tiden, med fler platser och fler ledare per plats och fler 150+ laddare... men om du inte får mer än 70 på Ionity så känns det sådär, men du kanske inte värmde batteriet med Jo-jo körde innan laddning? (Du vet vad jag menar...)

Nä, det var ingen som helst jo-jo. Frun hade nog inte ställt sig positiv till det. Hon är redan lite lätt skeptisk till valet av bil. Väl hemkommen beskrev jag dock att vi just sparat ca 100 liter diesel från att brinna upp. Tror det argumentet bet ganska bra;-)

Uppdaterat: 2021-02-20 10:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Snabbladdning i dessa temperaturer gör att det är omöjligt att ens komma i närheten av vad reklambladet säger att bilen ska klara av; 150 kW. Det mesta jag såg var 70 kW på Ionity i Mariestad. Annars typiskt 40-50 kW.

Det där låter ju inte så bra eller kul. Förvärmer den inte batteriet? Jag laddade med 143 kW igår med min, men den förvärmer ju batteriet vid behov, ungefär 5-7 minuter innan jag når laddaren får jag upp på skärmen att den börjat förvärma.
Ska bli intressant att läsa framöver sen när det blir varmare vad du får ut för laddhastighet och hur laddkurvan verkar.

Uppdaterat: 2021-02-20 12:18
Henrik M skrev:

Det där låter ju inte så bra eller kul. Förvärmer den inte batteriet? Jag laddade med 143 kW igår med min, men den förvärmer ju batteriet vid behov, ungefär 5-7 minuter innan jag når laddaren får jag upp på skärmen att den börjat förvärma.
Ska bli intressant att läsa framöver sen när det blir varmare vad du får ut för laddhastighet och hur laddkurvan verkar.

Enligt uppgift ska den förvärma automatiskt om man har lagt in laddstationen i navigatorn. Men om det verkligen utförs vet jag inte.

Uppdaterat: 2021-02-20 12:42
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Henrik M wrote:Det där låter ju inte så bra eller kul. Förvärmer den inte batteriet? Jag laddade med 143 kW igår med min, men den förvärmer ju batteriet vid behov, ungefär 5-7 minuter innan jag når laddaren får jag upp på skärmen att den börjat förvärma.
Ska bli intressant att läsa framöver sen när det blir varmare vad du får ut för laddhastighet och hur laddkurvan verkar.

Enligt uppgift ska den förvärma automatiskt om man har lagt in laddstationen i navigatorn. Men om det verkligen utförs vet jag inte.

Kanske en av sakerna de inte fått att fungera riktigt än. Men du får inte upp nåt då om att den förvärmer eller ej? Ja blir spännande att följa dina äventyr iaf! :)

Uppdaterat: 2021-02-20 12:47

Ja det låter ju nästan som om den inte förvärmer korrekt. Min lilla asiat kan ladda som mest i 75kW men när det är kallt ute så kommer ja allt som oftast ”bara” upp i 57kW ungefär. Dock nästan aldrig under 55kW

Uppdaterat: 2021-02-20 13:24

Du kanske minns att jag varnade dig om Filipstad i förra veckan. Trist att Karlstad Energi (och Incharge) inte löst problem där ännu. Själv fick jag ladda 1 timme på AC Typ2 för att få strömmen att räcka till Vansbro. Jag åkte över skit-väg 50 på väg hem från Dalarna för att slippa de strulande laddarna.

Jag får i alla fall som mest upp till 175A (ca 69 kW) med min Ioniq på en sk 50+ kW-laddstation, med det sker först om batteriet är ca 15 grader varmt.

Uppdaterat: 2021-02-20 15:07
Power to the people
Henrik M skrev:

Men du får inte upp nåt då om att den förvärmer eller ej?

Nej, inte vad jag kan se. Men det ska ju komma en uppdatering "ganska snart"......

Uppdaterat: 2021-02-20 15:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Deeds skrev:

Ja det låter ju nästan som om den inte förvärmer korrekt. Min lilla asiat kan ladda som mest i 75kW men när det är kallt ute så kommer ja allt som oftast ”bara” upp i 57kW ungefär. Dock nästan aldrig under 55kW

Jag misstänker att även laddstationerna har sina bättre och sämre dagar. Jag fick ju upp 70 kW på Ionity i Mariestad, möjligen steg det till okända nivåer medans vi var inne och fikade;-) Men att en 100 kW laddare (Noppikoski) bara gav ca 40 kW på hemresan, medans den på uppresan gav ca 70 kW (160 km/h mot 230 km/h) indikerar detta.

Uppdaterat: 2021-02-20 15:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Grosser skrev:

Du kanske minns att jag varnade dig om Filipstad i förra veckan.

Jo, tack för det. Det var därför vi stannade i Vansbro för att toppa upp i fall skitladdaren i Filipstad fallerade.

Uppdaterat: 2021-02-20 15:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Testade idag att snabbladda på en Gbg Energis 50 kW apparater. 20% tog 20 minuter = 45 kW/h och med 10% laddförlust blir det ca 50 kW. Detta var med garagevarmt batteri. Således inget fel där och det hela pekar nog mot att bilen tyvärr förvärmer batteriet högst sporadiskt inför laddningen. Jag ska testa på Gbg:s enda 150 kW laddare vid annat tillfälle med varmt batteri och lite jo-jo körning. Ja, ni hörde, Gbg har en (1) laddstation med mer än 50 kW.

TV testade bilen i nr 3 2021 och där laddade den över 100 kW mellan 10 och 40% och sedan över 50 kW upp till ca 75%. Allt detta i vinterkyla. Så når jag inte över 100 kW med premisserna ovan, så ska jag reklamera bilen.

Uppdaterat: 2021-02-20 19:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

PS. Circle K har öppnat en 150 kW (plus en 50 kW) vid Backadal nu. Gratis för nu, så du kan ju snål-ladda där lite istället. ;-)

Uppdaterat: 2021-02-20 19:47
Power to the people