Vi Bilägares forum

Service av Skoda/VAG

Service av Skoda/VAG

Jag överväger Skoda Karoq och har enf råga som nog är ganska generell för VAG-bilarna.
Jag har läst mig till att bilarna ska underhållas vartannat år/var 3000 mil, men utöver det ska de "inspekteras" varje år.
Tidigare bilar jag har haft har alltid varit service varje år/var 1500 mil, vilket är enklare att räkna på och få en uppfattning om.

- Jag undrar hur dessa inspektioner fungerar i verkligheten? Brukar man lämna in bilen och de säger allt OK, och man får betala ett par tusen för att veta att allt är OK, eller blir det att man får fixa fler grejer och att pengarna börjar rulla?
- Hur är serviceekonomin med detta upplägg? Jag har jämfört med Toyota RAV4 och spontant känns Skoda dyrare enligt mina lätta efterforskningar.
- Hur är det generellt med kostnader för service och reservdelsbehov på relativt nya Skoda? Jämför gärna med andra bilmärken. Tar gärna emot generell uppfattning och anekdoter.

Uppdaterat: 2021-02-17 10:08

Kommentarer

Dumheter som VAG har pysslat med i många år. Jag har en Touareg som har service vartannat år eller 3.000 mil och inspektion varje år eller 1.500 mil.

Förra året inföll de båda med två månaders mellanrum (oktober och december). Servicen gick på 5.000:- och inspektionen 3.000:-
Ifrågasatte självklart denna idioti men fick till svar att så har VAG haft länge och att så är det bara.
Hade inte bilen varit en pärla att dra med och att jag är mån om eventuell goodwill så hade jag aldrig satt min fot hos VAG igen.

Uppdaterat: 2021-02-17 12:06

Köper man nytt så skall man nog definitivt överväga ett serviceavtal för dessa är i regel vettigt prissatta hos VAG - i motsats till hos t ex Toyota.
Sen tror jag att första service är efter 2 år eller 3000 mil - det är efter detta första tillfälle som dessa "inspektioner" startar. Slutligen beror det nog mycket på verkstan/kundmottagaren hur dom hanterar "riktig" service och inspektion när dessa ligger tätt på varandra,

Uppdaterat: 2021-02-17 12:04

Köpte precis en begagnad Audi A6 årsmodell 17 och fick ett serviceavtal på 3 år och 6000 mil för 100 kr månaden. Samt när vi köpte vår Skoda kamiq i somras så fick vi också teckna serviceavtal på 100 kr mån i 3 år. Men ingen av de har jag servat än så vad det skulle kosta att inte teckna serviceavtal vet jag inte.

Uppdaterat: 2021-02-17 13:17

Service avtal är väl värt det. Lade till det på våran Skoda.
Intervallen för oljebyte är flexibel, vilket gör att oljebyte påverkas av bla tid, körsträcka eller körsätt.
Max 3000mil och två år.

Inspektionen är sedan sedan 3000mil eller 1 år.

Uppdaterat: 2021-02-17 13:42
Deeds skrev:

Dumheter som VAG har pysslat med i många år. Jag har en Touareg som har service vartannat år eller 3.000 mil och inspektion varje år eller 1.500 mil.
Förra året inföll de båda med två månaders mellanrum (oktober och december). Servicen gick på 5.000:- och inspektionen 3.000:-
Ifrågasatte självklart denna idioti men fick till svar att så har VAG haft länge och att så är det bara.
Hade inte bilen varit en pärla att dra med och att jag är mån om eventuell goodwill så hade jag aldrig satt min fot hos VAG igen.

Väldigt tråkigt att höra, just detta scenario jag såg framför mig. Vad hände på inspektionen då? Jag tänker att andra tillverkare också inspekterar, men att det då ligger inbakat i servicen, och att totalkostnaden då inte blir 8000, för motsvarande material och arbete. Någon tanke?

Uppdaterat: 2021-02-18 13:49
Anthonberg skrev:

Köpte precis en begagnad Audi A6 årsmodell 17 och fick ett serviceavtal på 3 år och 6000 mil för 100 kr månaden. Samt när vi köpte vår Skoda kamiq i somras så fick vi också teckna serviceavtal på 100 kr mån i 3 år. Men ingen av de har jag servat än så vad det skulle kosta att inte teckna serviceavtal vet jag inte.

Kallar de dig på inspektion för denna kostnad också då? Eller får du betala dem utöver serviceavtalet?

Uppdaterat: 2021-02-18 13:49
Pi skrev:

Köper man nytt så skall man nog definitivt överväga ett serviceavtal för dessa är i regel vettigt prissatta hos VAG - i motsats till hos t ex Toyota.
Sen tror jag att första service är efter 2 år eller 3000 mil - det är efter detta första tillfälle som dessa "inspektioner" startar. Slutligen beror det nog mycket på verkstan/kundmottagaren hur dom hanterar "riktig" service och inspektion när dessa ligger tätt på varandra,

Jag tittar på en begangad. Brukar man kunna teckna dessa avtal även på begagnade bilar? Säg 2019.

Uppdaterat: 2021-02-18 13:50

MaxHgb - jag kan inte svara på frågan om serviceavtal på begagnat men tydligen lyckades det för Antonberg. För nya bilar brukar VAG ofta ta 100-lappen i månaden för 3 år/4500 mil medan 3 år/6000 mil kostar klart mera och där jag fått svaret 299 kr/mån. Beror säkert på att 6000-mila är en s k stor service i VAG-världen.

Uppdaterat: 2021-02-18 17:09

Tror det är omöjligt med service avtal på begagnade Skoda även när dom är såpass nya.

Uppdaterat: 2021-02-18 22:12

Ja detta är verkligen skit att man måste in vid ett tillfälle extra fast kostnaden blir detsamma.
Vill minnas att jag betalde 2700:- för båda sist på 1,0an vid 3000 mil..
På tdin 2016 så blev det lite drygt 2000 för oljebytet vid 1700 mil och dryga 800:- för den separata inspektionen något senare.
Och det vet du väl redan med oljebytesservicen är ju variabel på max 2 år och gynnsam körning kan ge 3000 mil och stadskörning och många kallstarter om dan kange ända ner till 1500 mil mellan oljebytena.

Kör man mycket som jag gjort med min nya skoda så faller både oljebyte och inspektionsservice ut ganska samtidigt vid 3000 mil intervall.

Men ärligt så skiter jag i inspektionsservicen nu på begbilen och låter dom utföra den när det är dags för oljebyte som är det enda viktiga när den indikerar för byte och om inspektionen inte är på exakt rätt tidsintervall så spelar det mindre roll.
Och ingen jäkel bryr sig om det.
Man får ju ändå en stämpel i boken.

Så en begagnad bil utan garanti så kan dom köra upp ett extra besök i röven utan det är oljebytena som är viktiga.

Och den erfarenhet jag har av ett antal nya skoda i glesbygdskommunen så skulle jag säga att dom är ganska humana i service priserna jämfört med många andra.
Påpekar ändå att dsg låda och 4 wd drar upp service priserna en hel del..

Uppdaterat: 2021-02-18 22:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Är så klart enklast att skippa en VAG bil om man tycker detta påfund att ta betalt är befängt.

Uppdaterat: 2021-02-18 22:33

Köpte en audi approved plus bil och då gick det att teckna serviceavtal på 3 år och 6000 mil. Ja både service och inspektioner ingår. Den har gått 4100 mil nu så ansåg att det var prisvärt med tanke på 6000 mila servicen. Nackdelen är att jag var tvungen att ta den på billån. Men tog lånet på 50 000. Pratade med en säljare som sa att vi har ingen koll så om du låtar det gå 6 mån och sen betalar allt är det inget vi ser. Kolla om du hittar dasweltauto bil så ska det gå att teckna.
Kunde teckna det till Passaten jag också kikade på. Och på Passaten skulle det kosta 199/mån i 3 år ink 6000 mila servicen. Båda min Audi och Passaten är diesel dock så hade Passaten 4motion.

Uppdaterat: 2021-02-18 23:42
Patrik Österberg skrev:

Tror det är omöjligt med service avtal på begagnade Skoda även när dom är såpass nya.

Jorå. Man kan teckna serviceavtal så länge inte första service/inspektion är gjord. Dock gäller serviceavtal från när fordonet tas i bruk vilket innebär att om bilen är 8 mån gammal så får man även betala för dessa månader även om man inte ägt den.

Uppdaterat: 2021-02-18 23:46

Felaktigt. Du kan köpa beg bil med serviceavtal. Använde Google och hitta det här.
https://skoda.dinbil.se/artikel/nyheter-framtid/serviceavtal-for-din-begagnade-bil/

Uppdaterat: 2021-02-19 08:12

Aha, då snackar vi verkligen begagnad ny bil.
Stämmer service avtal räknas från datum då den har registrerats. Sedan är det lite dumt med dessa avtal på ett sätt. Dom styr verkligen så man inte kan göra service och inspektion samtidigt. Nästan omöjligt. Sedan blir det lättare.

Om det är en automat (dag) så är det värt att få service vid 6000 mil eftersom växellådsoljan skall bytas.

Uppdaterat: 2021-02-19 08:17

Aha då hade jag verkligen fel. Det är ju bra.
Dock var miltalen låga. Så åker man mer än 2250 mil per år kanske man bara hinner få in en inspektion och en service. Kör man väldigt lite så hinner man med tre år.

Ser att det är ganska nytt. Dryga året, tummen upp för VAG där.

Uppdaterat: 2021-02-19 08:25

Vet inte om detta är ett generellt erbjudande eller inte men det är Återförsäljaren Din Bil som länken går till. Sen är det skrivet på max 4500 mil under 3 år. Jag har som sagt fått förslag på 100 kr/mån för 3 år/4500 mil eller 299 kr/mån för 6000 mil/3 år vid nybilsköp ifrån VAG så det är ju lite märkligt att ett 6000-mila-avtal skulle vara billigare på en beg bil än på en ny kan man tycka.

Uppdaterat: 2021-02-19 08:38

Grannen köpte ny Seat. För att ta del av serviceavtal måste bilen finansieras.
Det handlar om att låsa upp dig, som allt annat idag med abonnemang och avtal.
Grannen löste bilen efter en månad.

Uppdaterat: 2021-02-19 08:40

Just Seat är lite speciella - där gäller Seat Finans för att också få 3 års garanti och möjlighet till serviceavtal vilket inte är fallet med t ex Skoda enl de bilförsäljare jag talat med.

Uppdaterat: 2021-02-19 09:09

Köpte min Skoda lätt begagnad och har 36 mån a 200 kr. Jag kommer klämma in den större servicen innan avtalet löper ut vilket är tacksamt då jag har DSG och det betyder normalt dyrare service.

Uppdaterat: 2021-02-19 09:46

Jag är också en som förespråkar serviceavtal om det erbjuds, vilket VAG-gruppen gör på både nya och begagnad, däremot enbart på deras "approved"-bilar vad jag förstått. Serviceavtalet innefattar två servicar, en oljeservice och en inspektionsservice. Givetvis beräknat på snittbilens 1500 mil/år, kör du mer, och är något smart, så lämnar du in bilen enbart på oljeservicen med serviceavtalet och sedan betalar ur egen ficka för inspektionsservicen. Säkerställ bara att du gör det på en firma som fyller i det i den digitala serviceboken (och som såldes är avtalskund med VAG). Bor du i Stockholm kan jag hänvisa dig till några firmor som är detta.

Uppdaterat: 2021-02-19 09:51

Skoda finans, Audi finans och seat finans är väl i princip samma alla. Pengarna går till vw finans oavsett namnet. Som sagt. Tipset är teckna finans. Betala 3-4 mån lös ut bilen. Då får du behålla serviceavtal och även reducerat pris på försäkring.

Uppdaterat: 2021-02-19 10:11

Fast t ex Skoda har inget krav på en sån lösning i motsats till "systermärket" Seat (säljs ofta i samma lokaler) för att få 3 års garanti och möjlighet till serviceavtal. Inte heller VW har detta såvitt jag vet men däremot har ju VW standardmässigt bara 2 års garanti precis som Seat och Audi. Sen har i vart fall VW till och från erbjudanden där 3 års garanti ingår.

Uppdaterat: 2021-02-19 11:12

Ja, alla har samma adress i Södertälje där VW har huvudkontoret.

Uppdaterat: 2021-02-19 12:17
Pi skrev:

Fast t ex Skoda har inget krav på en sån lösning i motsats till "systermärket" Seat (säljs ofta i samma lokaler) för att få 3 års garanti och möjlighet till serviceavtal. Inte heller VW har detta såvitt jag vet men däremot har ju VW standardmässigt bara 2 års garanti precis som Seat och Audi. Sen har i vart fall VW till och från erbjudanden där 3 års garanti ingår.

Jag tror att om man ställer frågan hos vilken handlare som helst så får du tre års garanti på en vw.
Det fick i alla fall jag.

Tre års fritt serviceavtal fick jag på T-crossen och 3års garanti.

På leasingen av Gte som jag har nu har jag fri service hela leasingen.

Jag tror att om folk frågade skulle dom få förmånen jag pratar om i mitt fall.

Eller köper man en annan bil och får serva varje år och betala för det och förmodligen dyrare än på en skoda med variabelt bytesintervall.

Uppdaterat: 2021-02-19 14:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Eller köper man en annan bil och får serva varje år och betala för det.

Nu är det ju inte riktigt så att det bara är VW/VAG som erbjuder vare sig fri service eller förmånliga serviceavtal.....
Så att skriva att "Eller köper man en annan bil och får serva varje år och betala för det" är ju ganska långt från sanningen.....
Alla VW har inte fri service, flera andra erbjuder det med. Så de är varken bättre eller sämre....

Uppdaterat: 2021-02-19 14:31

Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”

Uppdaterat: 2021-02-19 14:38

Tack för alla tankar och feedback, värt mycket. Ska helt klart kolla på serviceavtal, och om man kan få in 6000-milsservicen där.
Någon som har gjort 6000-milaservicen med en DSG-låda och vet vad det hamnar på? Har tänkt ha DSG-låda men inte 4x4.

Uppdaterat: 2021-02-19 14:46
Guran skrev:

Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”

Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.

Uppdaterat: 2021-02-19 14:47
MaxHbg skrev:

Guran wrote:Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”
Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.

Du skriver inte något om din budget.
Men nya Hyundai Tucson är en helt klart prisvärd bil. Fullhybriden kostar från 329kkr den fullutrustad 4wd versionen 385kkr. Är väl en av de mer prisvärda bilarna du kan köpa i dag. Är även snål på bensinen. Till det 5 års garanti.

Uppdaterat: 2021-02-19 16:16
Guran skrev:

MaxHbg wrote:Guran wrote:Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”
Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.
Du skriver inte något om din budget.
Men nya Hyundai Tucson är en helt klart prisvärd bil. Fullhybriden kostar från 329kkr den fullutrustad 4wd versionen 385kkr. Är väl en av de mer prisvärda bilarna du kan köpa i dag. Är även snål på bensinen. Till det 5 års garanti.

Budgeten är 250-300'. Men kan tänka mig att gå lite högre om det är befogat för billigare/bättre ägande. Vi vill ha begagnat för att inte få den initiala värdeminskningen på en nybil.

Nya Hyundai Tucson har vi kollat på, men finns ju tyvärr inte som begagnad ännu :) Annars hade den varit ett alternativ. Samt att om jag köper den nu är det tufft att få den reggad innan skattehöjningen 1 april, så då blir det ytterligare en fet kostnad, jämfört med begagnat.

Något annat alternativ?

Uppdaterat: 2021-02-19 17:13
MaxHbg skrev:

Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”
Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.
Du skriver inte något om din budget.
Men nya Hyundai Tucson är en helt klart prisvärd bil. Fullhybriden kostar från 329kkr den fullutrustad 4wd versionen 385kkr. Är väl en av de mer prisvärda bilarna du kan köpa i dag. Är även snål på bensinen. Till det 5 års garanti.
Budgeten är 250-300'. Men kan tänka mig att gå lite högre om det är befogat för billigare/bättre ägande. Vi vill ha begagnat för att inte få den initiala värdeminskningen på en nybil.
Nya Hyundai Tucson har vi kollat på, men finns ju tyvärr inte som begagnad ännu :) Annars hade den varit ett alternativ. Samt att om jag köper den nu är det tufft att få den reggad innan skattehöjningen 1 april, så då blir det ytterligare en fet kostnad, jämfört med begagnat.
Något annat alternativ?

Nja så fet är det väl ändå inte, vill minnas det är ca 2000kr/år högre
Men jag kan tipsa om att laddhybriden kommer i april. Priset kommer bli 55.000kr upp från hybriden.
Bonusen är på dryga 30.000kr och skatten 360kr.
Ca 5 mils räckvidd på ström.
Så räknar man på det så betalar du samma pris som hybriden.
Jag tror det kommer att bli en riktig succé.

Uppdaterat: 2021-02-19 17:37

Blir skatten 360 kr/år även efter höjningarna 1/4 ? Vill minnas att laddhybriderna kommer att drabbas av mindre bonus och kanske högre skatt...

Uppdaterat: 2021-02-19 17:56
Guran skrev:

MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”
Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.
Du skriver inte något om din budget.
Men nya Hyundai Tucson är en helt klart prisvärd bil. Fullhybriden kostar från 329kkr den fullutrustad 4wd versionen 385kkr. Är väl en av de mer prisvärda bilarna du kan köpa i dag. Är även snål på bensinen. Till det 5 års garanti.
Budgeten är 250-300'. Men kan tänka mig att gå lite högre om det är befogat för billigare/bättre ägande. Vi vill ha begagnat för att inte få den initiala värdeminskningen på en nybil.
Nya Hyundai Tucson har vi kollat på, men finns ju tyvärr inte som begagnad ännu :) Annars hade den varit ett alternativ. Samt att om jag köper den nu är det tufft att få den reggad innan skattehöjningen 1 april, så då blir det ytterligare en fet kostnad, jämfört med begagnat.
Något annat alternativ?
Nja så fet är det väl ändå inte, vill minnas det är ca 2000kr/år högre
Men jag kan tipsa om att laddhybriden kommer i april. Priset kommer bli 55.000kr upp från hybriden.
Bonusen är på dryga 30.000kr och skatten 360kr.
Ca 5 mils räckvidd på ström.
Så räknar man på det så betalar du samma pris som hybriden.
Jag tror det kommer att bli en riktig succé.

Skatten går upp 2000 kr mot innan, men jämfört med en RAV4 2019, där den förhöjda skatten är färdig/en betalning kvar, så blir det ju typ 700 mot 7000 för Hyundai Tucson. Det blir nästan 20 000 kr i skilnnad de 3 första åren.

Gällande pluginhybrid låter det rimligt, men nog inget för oss, eftersom vi inte använder bil för jobb etc, utan bara till kvällsaktiviteter/nöje, samt att vi inte bor i lägenhet, och isåfall kommer få betala extra för en parkeringsplats med laddstolpe. Så de 5 milen på el kommer vi nog inte få så mycket utväxling av.

Uppdaterat: 2021-02-19 18:14

En fråga lite i service och service avtal. Är jag dum ekonomisk som bara är hos samma företag varken jag har serviceavtal eller inte. Garantin på nybil borta. När det löper ut stannar jag kvar tills bilen säljs.
Kolla upp med offerter? Kanske lämna auktoriserade verkstäder och ta min lokala.
Vad säger ni andra

Uppdaterat: 2021-02-19 19:04

Patrik jag har en klase vuxna barn som ofta ringer och rådfrågar om sina bilar och som garantin har gått ut på.
Och jag kan säga att det lönar sig alltid att lämna märkesverkstaden.
Jag skulle kunna säga oftast 30-40% och kanske 50% off på en annan stor kedja.
Det lönar sig att lyfta luren och prata med fler aktörer.

Uppdaterat: 2021-02-19 19:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
MaxHbg skrev:

Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”
Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.
Du skriver inte något om din budget.
Men nya Hyundai Tucson är en helt klart prisvärd bil. Fullhybriden kostar från 329kkr den fullutrustad 4wd versionen 385kkr. Är väl en av de mer prisvärda bilarna du kan köpa i dag. Är även snål på bensinen. Till det 5 års garanti.
Budgeten är 250-300'. Men kan tänka mig att gå lite högre om det är befogat för billigare/bättre ägande. Vi vill ha begagnat för att inte få den initiala värdeminskningen på en nybil.
Nya Hyundai Tucson har vi kollat på, men finns ju tyvärr inte som begagnad ännu :) Annars hade den varit ett alternativ. Samt att om jag köper den nu är det tufft att få den reggad innan skattehöjningen 1 april, så då blir det ytterligare en fet kostnad, jämfört med begagnat.
Något annat alternativ?
Nja så fet är det väl ändå inte, vill minnas det är ca 2000kr/år högre
Men jag kan tipsa om att laddhybriden kommer i april. Priset kommer bli 55.000kr upp från hybriden.
Bonusen är på dryga 30.000kr och skatten 360kr.
Ca 5 mils räckvidd på ström.
Så räknar man på det så betalar du samma pris som hybriden.
Jag tror det kommer att bli en riktig succé.
Skatten går upp 2000 kr mot innan, men jämfört med en RAV4 2019, där den förhöjda skatten är färdig/en betalning kvar, så blir det ju typ 700 mot 7000 för Hyundai Tucson. Det blir nästan 20 000 kr i skilnnad de 3 första åren.
Gällande pluginhybrid låter det rimligt, men nog inget för oss, eftersom vi inte använder bil för jobb etc, utan bara till kvällsaktiviteter/nöje, samt att vi inte bor i lägenhet, och isåfall kommer få betala extra för en parkeringsplats med laddstolpe. Så de 5 milen på el kommer vi nog inte få så mycket utväxling av.

Med dom förutsättningarna så är så klart inte en laddhybrid ett alternativ. Och förövrigt så är bränsleförbrukning den mest marginella kostnaden då ni, som jag läser det, kör ganska få mil per år.
Köp den Karoq ni fastnat för, Skoda bygger hållbara bilar med många nöjd ägare. (Obs, jag har aldrig ägt en Skoda utan ger ett råd baserat på det jag läst och hört)
Det är oavsett dyrt att ha bil så viktigare att den inte går sönder än att service kostar några kronor extra. Med en lågskattad begagnad så ”spar” ni till hela servicekostnaden bara på den lägre skatten.
Kör ni, som jag läser få mil, så är väl en 150tsi modell det ni skall satsa på.

Uppdaterat: 2021-02-19 20:05
MaxHbg skrev:

Guran wrote:Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”
Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.

Vi har en SEAT Ateca, som förstås är i Karoq-stil eftersom det är i stort sett samma bil (byggs i samma fabrik i Tjeckien) :-), men i mina ögon rätt mycket snyggare. Dock kanske med något färre "simply clever"-detaljer; man kan inte lyfta ut hela baksätet t ex. Men vi är mycket nöjda med den! Mycket plats inuti relativt yttermåtten (det gäller förstås Karoq också.) Skatt och försäkring bör bara närmast identiska, liksom servicekostnader. SEAT har ett litet sämre andrahandsvärde än Skoda i Sverige kanske, så beg-priserna kan vara litet lägre. Dock leasar vi, så just vi betalar inte explicit för service.

Uppdaterat: 2021-02-19 21:30
ToRy skrev:

MaxHbg wrote:Guran wrote:Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”
Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.
Vi har en SEAT Ateca, som förstås är i Karoq-stil eftersom det är i stort sett samma bil (byggs i samma fabrik i Tjeckien) :-), men i mina ögon rätt mycket snyggare. Dock kanske med något färre "simply clever"-detaljer; man kan inte lyfta ut hela baksätet t ex. Men vi är mycket nöjda med den! Mycket plats inuti relativt yttermåtten (det gäller förstås Karoq också.) Skatt och försäkring bör bara närmast identiska, liksom servicekostnader. SEAT har ett litet sämre andrahandsvärde än Skoda i Sverige kanske, så beg-priserna kan vara litet lägre. Dock leasar vi, så just vi betalar inte explicit för service.

Tack för din input!
Jag har ett kalkylblad med massa modeller och Seat och Skoda är väldigt snarlika i skatt och försäkring. Anledningen till att vi kollar på Karoq är nog min förutfattade och ogrundade bild av Seat som ett "dåligt" märke. Dock gör väl de som de flesta andra nuförtiden bra bilar.

Uppdaterat: 2021-02-19 21:53
Guran skrev:

MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”
Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.
Du skriver inte något om din budget.
Men nya Hyundai Tucson är en helt klart prisvärd bil. Fullhybriden kostar från 329kkr den fullutrustad 4wd versionen 385kkr. Är väl en av de mer prisvärda bilarna du kan köpa i dag. Är även snål på bensinen. Till det 5 års garanti.
Budgeten är 250-300'. Men kan tänka mig att gå lite högre om det är befogat för billigare/bättre ägande. Vi vill ha begagnat för att inte få den initiala värdeminskningen på en nybil.
Nya Hyundai Tucson har vi kollat på, men finns ju tyvärr inte som begagnad ännu :) Annars hade den varit ett alternativ. Samt att om jag köper den nu är det tufft att få den reggad innan skattehöjningen 1 april, så då blir det ytterligare en fet kostnad, jämfört med begagnat.
Något annat alternativ?
Nja så fet är det väl ändå inte, vill minnas det är ca 2000kr/år högre
Men jag kan tipsa om att laddhybriden kommer i april. Priset kommer bli 55.000kr upp från hybriden.
Bonusen är på dryga 30.000kr och skatten 360kr.
Ca 5 mils räckvidd på ström.
Så räknar man på det så betalar du samma pris som hybriden.
Jag tror det kommer att bli en riktig succé.
Skatten går upp 2000 kr mot innan, men jämfört med en RAV4 2019, där den förhöjda skatten är färdig/en betalning kvar, så blir det ju typ 700 mot 7000 för Hyundai Tucson. Det blir nästan 20 000 kr i skilnnad de 3 första åren.
Gällande pluginhybrid låter det rimligt, men nog inget för oss, eftersom vi inte använder bil för jobb etc, utan bara till kvällsaktiviteter/nöje, samt att vi inte bor i lägenhet, och isåfall kommer få betala extra för en parkeringsplats med laddstolpe. Så de 5 milen på el kommer vi nog inte få så mycket utväxling av.
Med dom förutsättningarna så är så klart inte en laddhybrid ett alternativ. Och förövrigt så är bränsleförbrukning den mest marginella kostnaden då ni, som jag läser det, kör ganska få mil per år.
Köp den Karoq ni fastnat för, Skoda bygger hållbara bilar med många nöjd ägare. (Obs, jag har aldrig ägt en Skoda utan ger ett råd baserat på det jag läst och hört)
Det är oavsett dyrt att ha bil så viktigare att den inte går sönder än att service kostar några kronor extra. Med en lågskattad begagnad så ”spar” ni till hela servicekostnaden bara på den lägre skatten.
Kör ni, som jag läser få mil, så är väl en 150tsi modell det ni skall satsa på.

Tack Guran! Vi kommer nog köra antingen väldigt kort, typ inom stan för att hämta/lämna barn, eller ganska långt då familjen bor ca 20 mil bort. Eftersom vi inte behöver bil till jobb, så blir det inte de där 3-4 milen varje dag för pendling.

Vi kommer provköra både Karoq och RAV4 på måndag. RAV4 lockar mycket tack vare kvalitetsgaranti på 8 år (vid köp av 2 år gammal bil), samt att jag gillar deras enklare, och rakare serviceupplägg. Även om Skodan skulle visa sig vara billigare att serva, vilket jag inte tror, kommer jag störa mig varje år på att betala för "inspektion". I skatt och förbrukning är båda bilarna snarlika.

Uppdaterat: 2021-02-19 21:57
MaxHbg skrev:

Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”
Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.
Du skriver inte något om din budget.
Men nya Hyundai Tucson är en helt klart prisvärd bil. Fullhybriden kostar från 329kkr den fullutrustad 4wd versionen 385kkr. Är väl en av de mer prisvärda bilarna du kan köpa i dag. Är även snål på bensinen. Till det 5 års garanti.
Budgeten är 250-300'. Men kan tänka mig att gå lite högre om det är befogat för billigare/bättre ägande. Vi vill ha begagnat för att inte få den initiala värdeminskningen på en nybil.
Nya Hyundai Tucson har vi kollat på, men finns ju tyvärr inte som begagnad ännu :) Annars hade den varit ett alternativ. Samt att om jag köper den nu är det tufft att få den reggad innan skattehöjningen 1 april, så då blir det ytterligare en fet kostnad, jämfört med begagnat.
Något annat alternativ?
Nja så fet är det väl ändå inte, vill minnas det är ca 2000kr/år högre
Men jag kan tipsa om att laddhybriden kommer i april. Priset kommer bli 55.000kr upp från hybriden.
Bonusen är på dryga 30.000kr och skatten 360kr.
Ca 5 mils räckvidd på ström.
Så räknar man på det så betalar du samma pris som hybriden.
Jag tror det kommer att bli en riktig succé.
Skatten går upp 2000 kr mot innan, men jämfört med en RAV4 2019, där den förhöjda skatten är färdig/en betalning kvar, så blir det ju typ 700 mot 7000 för Hyundai Tucson. Det blir nästan 20 000 kr i skilnnad de 3 första åren.
Gällande pluginhybrid låter det rimligt, men nog inget för oss, eftersom vi inte använder bil för jobb etc, utan bara till kvällsaktiviteter/nöje, samt att vi inte bor i lägenhet, och isåfall kommer få betala extra för en parkeringsplats med laddstolpe. Så de 5 milen på el kommer vi nog inte få så mycket utväxling av.
Med dom förutsättningarna så är så klart inte en laddhybrid ett alternativ. Och förövrigt så är bränsleförbrukning den mest marginella kostnaden då ni, som jag läser det, kör ganska få mil per år.
Köp den Karoq ni fastnat för, Skoda bygger hållbara bilar med många nöjd ägare. (Obs, jag har aldrig ägt en Skoda utan ger ett råd baserat på det jag läst och hört)
Det är oavsett dyrt att ha bil så viktigare att den inte går sönder än att service kostar några kronor extra. Med en lågskattad begagnad så ”spar” ni till hela servicekostnaden bara på den lägre skatten.
Kör ni, som jag läser få mil, så är väl en 150tsi modell det ni skall satsa på.
Tack Guran! Vi kommer nog köra antingen väldigt kort, typ inom stan för att hämta/lämna barn, eller ganska långt då familjen bor ca 20 mil bort. Eftersom vi inte behöver bil till jobb, så blir det inte de där 3-4 milen varje dag för pendling.
Vi kommer provköra både Karoq och RAV4 på måndag. RAV4 lockar mycket tack vare kvalitetsgaranti på 8 år (vid köp av 2 år gammal bil), samt att jag gillar deras enklare, och rakare serviceupplägg. Även om Skodan skulle visa sig vara billigare att serva, vilket jag inte tror, kommer jag störa mig varje år på att betala för "inspektion". I skatt och förbrukning är båda bilarna snarlika.

Då du verkar vara en analytisk person som ställer alternativen, med deras ”företräden” mot varandra, så vågar jag gissa på att du kommer köpa en RAV4. Ett bra val, en synnerligen pålitlig bil med Toyotas bevisat pålitliga hybriddrivlina. Speciellt med de korta körningar du redogör för så har hybriden sina stora fördelar och bevisligen, enligt Folksams undersökning, höga krocksäkerhet.

Uppdaterat: 2021-02-19 22:07
lsoderlund skrev:

Jag är också en som förespråkar serviceavtal om det erbjuds, vilket VAG-gruppen gör på både nya och begagnad, däremot enbart på deras "approved"-bilar vad jag förstått. Serviceavtalet innefattar två servicar, en oljeservice och en inspektionsservice. Givetvis beräknat på snittbilens 1500 mil/år, kör du mer, och är något smart, så lämnar du in bilen enbart på oljeservicen med serviceavtalet och sedan betalar ur egen ficka för inspektionsservicen. Säkerställ bara att du gör det på en firma som fyller i det i den digitala serviceboken (och som såldes är avtalskund med VAG). Bor du i Stockholm kan jag hänvisa dig till några firmor som är detta.

Tack för tipset! De godkänner alltså det, känns som en grej de skulle skriva bort sig från. Jag bor i Skåne, men tack ändå :)

Uppdaterat: 2021-02-19 22:08

Kolla noga Toyotas servicepriser för dom brukar inte vara att leka med. Och väldigt dyra serviceavtal vilket i o f s bekräftar servicepriserna.

Uppdaterat: 2021-02-19 22:10
Guran skrev:

MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”
Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.
Du skriver inte något om din budget.
Men nya Hyundai Tucson är en helt klart prisvärd bil. Fullhybriden kostar från 329kkr den fullutrustad 4wd versionen 385kkr. Är väl en av de mer prisvärda bilarna du kan köpa i dag. Är även snål på bensinen. Till det 5 års garanti.
Budgeten är 250-300'. Men kan tänka mig att gå lite högre om det är befogat för billigare/bättre ägande. Vi vill ha begagnat för att inte få den initiala värdeminskningen på en nybil.
Nya Hyundai Tucson har vi kollat på, men finns ju tyvärr inte som begagnad ännu :) Annars hade den varit ett alternativ. Samt att om jag köper den nu är det tufft att få den reggad innan skattehöjningen 1 april, så då blir det ytterligare en fet kostnad, jämfört med begagnat.
Något annat alternativ?
Nja så fet är det väl ändå inte, vill minnas det är ca 2000kr/år högre
Men jag kan tipsa om att laddhybriden kommer i april. Priset kommer bli 55.000kr upp från hybriden.
Bonusen är på dryga 30.000kr och skatten 360kr.
Ca 5 mils räckvidd på ström.
Så räknar man på det så betalar du samma pris som hybriden.
Jag tror det kommer att bli en riktig succé.
Skatten går upp 2000 kr mot innan, men jämfört med en RAV4 2019, där den förhöjda skatten är färdig/en betalning kvar, så blir det ju typ 700 mot 7000 för Hyundai Tucson. Det blir nästan 20 000 kr i skilnnad de 3 första åren.
Gällande pluginhybrid låter det rimligt, men nog inget för oss, eftersom vi inte använder bil för jobb etc, utan bara till kvällsaktiviteter/nöje, samt att vi inte bor i lägenhet, och isåfall kommer få betala extra för en parkeringsplats med laddstolpe. Så de 5 milen på el kommer vi nog inte få så mycket utväxling av.
Med dom förutsättningarna så är så klart inte en laddhybrid ett alternativ. Och förövrigt så är bränsleförbrukning den mest marginella kostnaden då ni, som jag läser det, kör ganska få mil per år.
Köp den Karoq ni fastnat för, Skoda bygger hållbara bilar med många nöjd ägare. (Obs, jag har aldrig ägt en Skoda utan ger ett råd baserat på det jag läst och hört)
Det är oavsett dyrt att ha bil så viktigare att den inte går sönder än att service kostar några kronor extra. Med en lågskattad begagnad så ”spar” ni till hela servicekostnaden bara på den lägre skatten.
Kör ni, som jag läser få mil, så är väl en 150tsi modell det ni skall satsa på.
Tack Guran! Vi kommer nog köra antingen väldigt kort, typ inom stan för att hämta/lämna barn, eller ganska långt då familjen bor ca 20 mil bort. Eftersom vi inte behöver bil till jobb, så blir det inte de där 3-4 milen varje dag för pendling.
Vi kommer provköra både Karoq och RAV4 på måndag. RAV4 lockar mycket tack vare kvalitetsgaranti på 8 år (vid köp av 2 år gammal bil), samt att jag gillar deras enklare, och rakare serviceupplägg. Även om Skodan skulle visa sig vara billigare att serva, vilket jag inte tror, kommer jag störa mig varje år på att betala för "inspektion". I skatt och förbrukning är båda bilarna snarlika.
Då du verkar vara en analytisk person som ställer alternativen, med deras ”företräden” mot varandra, så vågar jag gissa på att du kommer köpa en RAV4. Ett bra val, en synnerligen pålitlig bil med Toyotas bevisat pålitliga hybriddrivlina. Speciellt med de korta körningar du redogör för så har hybriden sina stora fördelar och bevisligen, enligt Folksams undersökning, höga krocksäkerhet.

Haha, är du psykolog? Jo, jag är ganska analytiskt lagd. Min magkänsla säger också RAV4, utan att någonsin ha suttit i en, så vi får se. Krocksäkerheten är så klart också ett stort plus. Tack för alla tips!

Uppdaterat: 2021-02-19 22:15
Pi skrev:

Kolla noga Toyotas servicepriser för dom brukar inte vara att leka med. Och väldigt dyra serviceavtal vilket i o f s bekräftar servicepriserna.

Jag har ringt och tagit in priset för Skoda Karoq, Toyota RAV4 och Volvo XC40 hos märkesverkstäder. Mellan XC40 och RAV4 vinner RAV4, lätt.

Mellan Karoq och RAV4, vinner RAV4 också. Skodans 6000 milaservice är en riktig prisbomb, speciellt med automatare.

Dock lite svårt att jämföra eftersom man med Skoda inte vet hur långa intervallen blir. Det är då märkesverkstad, vilket jag kommer behöva för att hålla liv i kvalitetsgarantin. Med Skodan kan jag gå till annan verkstad, vilket bör bli billigare.

Har du några konkreta jämförelser där Toyota sticker iväg i pris i jämförelse med andra?

Uppdaterat: 2021-02-19 22:20
MaxHbg skrev:

Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”
Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.
Du skriver inte något om din budget.
Men nya Hyundai Tucson är en helt klart prisvärd bil. Fullhybriden kostar från 329kkr den fullutrustad 4wd versionen 385kkr. Är väl en av de mer prisvärda bilarna du kan köpa i dag. Är även snål på bensinen. Till det 5 års garanti.
Budgeten är 250-300'. Men kan tänka mig att gå lite högre om det är befogat för billigare/bättre ägande. Vi vill ha begagnat för att inte få den initiala värdeminskningen på en nybil.
Nya Hyundai Tucson har vi kollat på, men finns ju tyvärr inte som begagnad ännu :) Annars hade den varit ett alternativ. Samt att om jag köper den nu är det tufft att få den reggad innan skattehöjningen 1 april, så då blir det ytterligare en fet kostnad, jämfört med begagnat.
Något annat alternativ?
Nja så fet är det väl ändå inte, vill minnas det är ca 2000kr/år högre
Men jag kan tipsa om att laddhybriden kommer i april. Priset kommer bli 55.000kr upp från hybriden.
Bonusen är på dryga 30.000kr och skatten 360kr.
Ca 5 mils räckvidd på ström.
Så räknar man på det så betalar du samma pris som hybriden.
Jag tror det kommer att bli en riktig succé.
Skatten går upp 2000 kr mot innan, men jämfört med en RAV4 2019, där den förhöjda skatten är färdig/en betalning kvar, så blir det ju typ 700 mot 7000 för Hyundai Tucson. Det blir nästan 20 000 kr i skilnnad de 3 första åren.
Gällande pluginhybrid låter det rimligt, men nog inget för oss, eftersom vi inte använder bil för jobb etc, utan bara till kvällsaktiviteter/nöje, samt att vi inte bor i lägenhet, och isåfall kommer få betala extra för en parkeringsplats med laddstolpe. Så de 5 milen på el kommer vi nog inte få så mycket utväxling av.
Med dom förutsättningarna så är så klart inte en laddhybrid ett alternativ. Och förövrigt så är bränsleförbrukning den mest marginella kostnaden då ni, som jag läser det, kör ganska få mil per år.
Köp den Karoq ni fastnat för, Skoda bygger hållbara bilar med många nöjd ägare. (Obs, jag har aldrig ägt en Skoda utan ger ett råd baserat på det jag läst och hört)
Det är oavsett dyrt att ha bil så viktigare att den inte går sönder än att service kostar några kronor extra. Med en lågskattad begagnad så ”spar” ni till hela servicekostnaden bara på den lägre skatten.
Kör ni, som jag läser få mil, så är väl en 150tsi modell det ni skall satsa på.
Tack Guran! Vi kommer nog köra antingen väldigt kort, typ inom stan för att hämta/lämna barn, eller ganska långt då familjen bor ca 20 mil bort. Eftersom vi inte behöver bil till jobb, så blir det inte de där 3-4 milen varje dag för pendling.
Vi kommer provköra både Karoq och RAV4 på måndag. RAV4 lockar mycket tack vare kvalitetsgaranti på 8 år (vid köp av 2 år gammal bil), samt att jag gillar deras enklare, och rakare serviceupplägg. Även om Skodan skulle visa sig vara billigare att serva, vilket jag inte tror, kommer jag störa mig varje år på att betala för "inspektion". I skatt och förbrukning är båda bilarna snarlika.
Då du verkar vara en analytisk person som ställer alternativen, med deras ”företräden” mot varandra, så vågar jag gissa på att du kommer köpa en RAV4. Ett bra val, en synnerligen pålitlig bil med Toyotas bevisat pålitliga hybriddrivlina. Speciellt med de korta körningar du redogör för så har hybriden sina stora fördelar och bevisligen, enligt Folksams undersökning, höga krocksäkerhet.
Haha, är du psykolog? Jo, jag är ganska analytiskt lagd. Min magkänsla säger också RAV4, utan att någonsin ha suttit i en, så vi får se. Krocksäkerheten är så klart också ett stort plus. Tack för alla tips!

Nej inte psykolog, men ingenjör och har varit chef för massor av ingenjörer. Så nog kan jag fort se hur någon samlar fakta, analyserar och baserar ett val på den insamlade faktan :) så därav min gissning att du kommer köpa en Toyota. Ett rationellt val av en pålitlig väl fungerande säker bil med väldigt bra andrahandsvärde.
Själv köper jag inte alls bil på det viset, där kommer irrationella aspekter som upplevd känsla in på ett helt annat vis. Då blir det oftast ett känslobaserat snabbt beslut.

Uppdaterat: 2021-02-19 22:27

En svåger hämtade nyligen ut sin fabriksnya Toyota Yaris. Han kör väldigt lite men trots detta får han betala strax under 600 kr/månad för ett 3-årigt serviceavtal som visserligen även omfattar däckshotell och därmed hörande hjulbyten. Men i mina ögon väldigt dyr service och dyrt däckshotell. Visste inte om detta pris innan han skrev på - annars hade jag nog varit klart tveksam till att rekommendera den lösningen.

Uppdaterat: 2021-02-19 23:09
Guran skrev:

MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:MaxHbg wrote:Guran wrote:Henrik, du vet väl att MSO åsyftar alla de märken som ligger före VAG i de flesta kvalitetsundersökningar då han skriver ”Eller så köper man en annan bil.....”
Tipsa gärna på kompakt SUV i Karoq-stil som kan konkurrera i pris och ägandeekonomi (försäkring, skatt, etc). Toyota RAV4 är en konkurrent, om än en bit dyrare.
Du skriver inte något om din budget.
Men nya Hyundai Tucson är en helt klart prisvärd bil. Fullhybriden kostar från 329kkr den fullutrustad 4wd versionen 385kkr. Är väl en av de mer prisvärda bilarna du kan köpa i dag. Är även snål på bensinen. Till det 5 års garanti.
Budgeten är 250-300'. Men kan tänka mig att gå lite högre om det är befogat för billigare/bättre ägande. Vi vill ha begagnat för att inte få den initiala värdeminskningen på en nybil.
Nya Hyundai Tucson har vi kollat på, men finns ju tyvärr inte som begagnad ännu :) Annars hade den varit ett alternativ. Samt att om jag köper den nu är det tufft att få den reggad innan skattehöjningen 1 april, så då blir det ytterligare en fet kostnad, jämfört med begagnat.
Något annat alternativ?
Nja så fet är det väl ändå inte, vill minnas det är ca 2000kr/år högre
Men jag kan tipsa om att laddhybriden kommer i april. Priset kommer bli 55.000kr upp från hybriden.
Bonusen är på dryga 30.000kr och skatten 360kr.
Ca 5 mils räckvidd på ström.
Så räknar man på det så betalar du samma pris som hybriden.
Jag tror det kommer att bli en riktig succé.
Skatten går upp 2000 kr mot innan, men jämfört med en RAV4 2019, där den förhöjda skatten är färdig/en betalning kvar, så blir det ju typ 700 mot 7000 för Hyundai Tucson. Det blir nästan 20 000 kr i skilnnad de 3 första åren.
Gällande pluginhybrid låter det rimligt, men nog inget för oss, eftersom vi inte använder bil för jobb etc, utan bara till kvällsaktiviteter/nöje, samt att vi inte bor i lägenhet, och isåfall kommer få betala extra för en parkeringsplats med laddstolpe. Så de 5 milen på el kommer vi nog inte få så mycket utväxling av.
Med dom förutsättningarna så är så klart inte en laddhybrid ett alternativ. Och förövrigt så är bränsleförbrukning den mest marginella kostnaden då ni, som jag läser det, kör ganska få mil per år.
Köp den Karoq ni fastnat för, Skoda bygger hållbara bilar med många nöjd ägare. (Obs, jag har aldrig ägt en Skoda utan ger ett råd baserat på det jag läst och hört)
Det är oavsett dyrt att ha bil så viktigare att den inte går sönder än att service kostar några kronor extra. Med en lågskattad begagnad så ”spar” ni till hela servicekostnaden bara på den lägre skatten.
Kör ni, som jag läser få mil, så är väl en 150tsi modell det ni skall satsa på.
Tack Guran! Vi kommer nog köra antingen väldigt kort, typ inom stan för att hämta/lämna barn, eller ganska långt då familjen bor ca 20 mil bort. Eftersom vi inte behöver bil till jobb, så blir det inte de där 3-4 milen varje dag för pendling.
Vi kommer provköra både Karoq och RAV4 på måndag. RAV4 lockar mycket tack vare kvalitetsgaranti på 8 år (vid köp av 2 år gammal bil), samt att jag gillar deras enklare, och rakare serviceupplägg. Även om Skodan skulle visa sig vara billigare att serva, vilket jag inte tror, kommer jag störa mig varje år på att betala för "inspektion". I skatt och förbrukning är båda bilarna snarlika.
Då du verkar vara en analytisk person som ställer alternativen, med deras ”företräden” mot varandra, så vågar jag gissa på att du kommer köpa en RAV4. Ett bra val, en synnerligen pålitlig bil med Toyotas bevisat pålitliga hybriddrivlina. Speciellt med de korta körningar du redogör för så har hybriden sina stora fördelar och bevisligen, enligt Folksams undersökning, höga krocksäkerhet.
Haha, är du psykolog? Jo, jag är ganska analytiskt lagd. Min magkänsla säger också RAV4, utan att någonsin ha suttit i en, så vi får se. Krocksäkerheten är så klart också ett stort plus. Tack för alla tips!
Nej inte psykolog, men ingenjör och har varit chef för massor av ingenjörer. Så nog kan jag fort se hur någon samlar fakta, analyserar och baserar ett val på den insamlade faktan :) så därav min gissning att du kommer köpa en Toyota. Ett rationellt val av en pålitlig väl fungerande säker bil med väldigt bra andrahandsvärde.
Själv köper jag inte alls bil på det viset, där kommer irrationella aspekter som upplevd känsla in på ett helt annat vis. Då blir det oftast ett känslobaserat snabbt beslut.

Ja, OK, jag jobbar med data och mjukvaruutveckling så det är en del analytiskt där med, färgar väl av sig i billletandet :) Kul hur man hanterar olika val, rationellt eller emotionellt.

Uppdaterat: 2021-02-20 00:21
Pi skrev:

En svåger hämtade nyligen ut sin fabriksnya Toyota Yaris. Han kör väldigt lite men trots detta får han betala strax under 600 kr/månad för ett 3-årigt serviceavtal som visserligen även omfattar däckshotell och därmed hörande hjulbyten. Men i mina ögon väldigt dyr service och dyrt däckshotell. Visste inte om detta pris innan han skrev på - annars hade jag nog varit klart tveksam till att rekommendera den lösningen.

Det låter inte som en bra deal. Med de priser jag har fått blir det utslaget 265-330 kr per månad, under 3 år. Prisspannet beror på om det blir 2 stora och 1 liten, eller tvärtom.

Uppdaterat: 2021-02-20 00:26

Ja, det var ju en rätt avgörande skillnad jfr svågerns pris. Men har även själv efterfrågat serviceavtal när jag kollade Toyota (nybilsköp) vid förra bilbytet och minnesbilden är att det var förhållandevis dyrt jfr t ex VAG. Sen har jag för en massa år sen haft en Toyota och den var likaså för sin tid dyr när det gällde servicedelen.
Men det kan ju ha ändrats men det avspeglade sig som sagt inte på det serviceavtal som svågern blev "pålurad".

Uppdaterat: 2021-02-20 10:05