Vi Bilägares forum

Jí xīng hämtad

Jí xīng hämtad

Bilen står nu på laddning i garaget. Laddboxen ger ca 19A vid 230V och ca 20 km/h. Sålunda blir den inte fulladdad över natten om man kommer med tomt batteri. Inget stort problem för mig, jag har gott om tid numera;-)

Jag har ju beskrivit bilen och hur jag ser på den i en annan tråd. Så då får det bli det "dåliga" som har uppenbarats idag.

Backkameran geggar igen ganska omgående i detta vädret. Kasst. Vidare är väl 360-vyn sådär, samtidigt som om man togglar över till bara backkameran får en lite märklig vy. Vanesak?

Vindrutetorkarna är aktiva (regnsensor) även när man lagt i P-läget. Vad jag förstår, så slutar de inte jobba förrän man låst bilen. Öppningen av bakluckan med foten funkar ca 50% av gångerna.

Det finns ingen möjlighet att säkra lasten med fällda bakre ryggstöd, annat än med några rejäla krokar. Jag saknar den typ av säkring som man har på de flesta kombibilar (balken till insynsskyddet förankrat i de fällda ryggstöden och ett nät uppdraget till taket). F.ö. är "hatthyllan" ganska billig i sitt utförande.

Det finns inget förvaringsfack i mittkonsolen, bara 2 mugghållare där den bakre mycket effektivt döljs av armstödet. Jo, det finns ett just bakom växelspaken, men det är avsett för trådlös laddning av telefonen. Frunken går inte att stänga genom att "släppa ner" den som man kan på andra bilar. Det krävs att man med två händer trycker ner luckan över de två låsen. Inte helt lätt om man står där med en laddkabel i handen...

En av bilderna visar på något som jag inte förväntade mig och som dessutom är nästan utrotat - strålkastarspolning.

Uppdaterat: 2021-01-18 18:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Peter E skrev:

Audi, du kan väl fråga Google om dina knappar. Du kanske får svar :)

Jag får testa, men är nog tveksam;-)

Uppdaterat: 2021-01-22 19:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

En del egenheter har dykt upp. När man öppnar dörren utifrån, blir hela bilen "levande". Vindrutetorkarna startar om rutan är minsta våt (vilket jag skrivit om tidigare). Dessutom blir brytarna för fönsterhissarna aktiva och de sitter på samma ställe som handtaget för att stänga dörren sitter på en MB C-klass. Ni kan gissa resten. Kör man bilen genom en tvätt med "löpande band" och med växelväljaren i "N" så är fortfarande alla parkeringssensorer aktiva och således blir det ett herrans ljud i bilen. Man får stänga av dem manuellt.

Att jag allt som oftast sätter på eller stänger av vindrutetorkarna när jag ska byta färdriktning, får väl skrivas upp på min egen egenhet. Detsamma att leta efter startknappen. Mycket nöjd än så länge. Dessutom är detta den första bil jag haft där man kan tilta sätet uppåt mer än vad jag tycker är lagom.

Uppdaterat: 2021-01-25 18:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Xi Jinping? = )

Uppdaterat: 2021-01-26 22:42
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Xi Jinping? = )

Nä:-) Det är så man uttalar Pole Star på kinesiska. Alla enligt Google;-) 极星

Uppdaterat: 2021-01-26 22:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vad säger du nu efter lite riktig vinterkörning Audi? Anar ni med fått lite vinter nu? Är Polestar lika klippstabil som de andra elbilar med awd jag kört i snö och halka?

Uppdaterat: 2021-01-30 14:18
Henrik M skrev:

Vad säger du nu efter lite riktig vinterkörning Audi? Anar ni med fått lite vinter nu? Är Polestar lika klippstabil som de andra elbilar med awd jag kört i snö och halka?

Ja, det är lite kallt här i Gbg, men inte blir det halt bara därför. Torra fina vägar och ingen snö så långt ögat kan se. Så svaret är: jag vet inte. Däremot vet jag hur den beter sig på torr asfalt när man pressar den och det är fin-fint. 50/50 i viktfördelning ihop med totalt oberoende (mellan axlarna) 4WD ger verkligen imponerande vägegenskaper. Om man bortser från karosskrängningen (som f.ö. är minimal) skulle jag vilja påstå att bilen i detta fall spelar minst remi med en Audi R8. Inget dåligt betyg där. Låg tyngdpunkt med vikten centrerad i mitten (batteriet) på ett sätt som ingen fossil mittmotorbil ens kommer i närheten av, ger ju möjligheten för konstruktörerna att bokstavligt och bildligt "ta ut svängarna".

Uppdaterat: 2021-01-30 16:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Henrik M wrote:Vad säger du nu efter lite riktig vinterkörning Audi? Anar ni med fått lite vinter nu? Är Polestar lika klippstabil som de andra elbilar med awd jag kört i snö och halka?

Ja, det är lite kallt här i Gbg, men inte blir det halt bara därför. Torra fina vägar och ingen snö så långt ögat kan se. Så svaret är: jag vet inte. Däremot vet jag hur den beter sig på torr asfalt när man pressar den och det är fin-fint. 50/50 i viktfördelning ihop med totalt oberoende (mellan axlarna) 4WD ger verkligen imponerande vägegenskaper. Om man bortser från karosskrängningen (som f.ö. är minimal) skulle jag vilja påstå att bilen i detta fall spelar minst remi med en Audi R8. Inget dåligt betyg där. Låg tyngdpunkt med vikten centrerad i mitten (batteriet) på ett sätt som ingen fossil mittmotorbil ens kommer i närheten av, ger ju möjligheten för konstruktörerna att bokstavligt och bildligt "ta ut svängarna".

Ok, tänkte ni med fått snö, här kom det ju 25 cm på en natt och sen fyllts på lite till så jag har hunnit testa ordentligt nu igen och vidhåller att jag inte haft någon awd innan oavsett märke som gått så fint i vinterväglag. Tror med att just detta att det är helt oberoende av varann axlarna kan det göras mycket effektivare.

Och som du säger även på torrt är det sjukt bra väghållning. Sänker jag luftfjädringen till lägsta läget och styvar upp allt jag kan så är det den bil jag nånsin ägt jag vågar åka på fortast med utan att känna det är dramatiskt på kurviga slingor eller bara. Planterar sig som ett strykjärn på vägen.

Kul läsa att du känner likadant med din Polestar. :) Ska försöka få till en rejäl provkörning av den med framöver.

Uppdaterat: 2021-01-30 16:25

Audi, har du börjat få någon fakta i hur mycket den drar vi olika situationer?
Ganska tacksamt att testa nu när det är lite kallare, eftersom det blir rejält bättre när våren kommer.
Nyfiken...

Uppdaterat: 2021-01-31 20:27
*Robban
EnannanRobban skrev:

Audi, har du börjat få någon fakta i hur mycket den drar vi olika situationer?
Ganska tacksamt att testa nu när det är lite kallare, eftersom det blir rejält bättre när våren kommer.
Nyfiken...

Min bil är parkerad i varmgarage och har ännu så länge bara körts kortare sträckor. En 6-milatur gav 24,5 medans flippande runt i Gbg ger 27. Så svaret är - jag vet ännu inte. Jag gissar att det handlar om ca 23 på långfärd med temperaturer kring 0. Som sagt - gissar. I vecka 7 ska vi upp till Klövsjö och då kommer det en rapport om denna resan. Håll ut!

Uppdaterat: 2021-01-31 20:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tänkte på en sak.
I TVs senaste test anger man laddad förbrukning, alltså inte hur mycket bilen visar att den drar.
PS hade ju ett extra högt svinn vid laddning, 13%.
Laddar man mest hemma är det väl inget man märker.
Kolla när du åker långt o laddar externt, vore ju intressant om du får samma siffror.

Uppdaterat: 2021-01-31 22:40
Rikard skrev:

Tänkte på en sak.
I TVs senaste test anger man laddad förbrukning, alltså inte hur mycket bilen visar att den drar.
PS hade ju ett extra högt svinn vid laddning, 13%.
Laddar man mest hemma är det väl inget man märker.
Kolla när du åker långt o laddar externt, vore ju intressant om du får samma siffror.

Jag ska kolla det, även om det är mindre intressant då det inte har något att göra med räckvidd, utan bara påverkar kostnaden (och möjligen laddtiden). Kostnadsökningen är nog ganska marginell sett till totalkostnaden för bilen;-)

Uppdaterat: 2021-02-01 08:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Då är vagnen testad på snö/is. Jag har faktiskt svårt att se hur det skulle kunna bli bättre än så här. Då ska man veta att jag har ganska god erfarenhet från lite olika 4WD.

Bortsett från buggen med medelhastigheten i färddatorn för nån vecka sedan, så är bilen än så länge ganska buggfri. Internetuppkopplingen försvann visserligen några timmar idag, men det kan ju faktiskt vara T-Mobile som det berodde på och inte bilens fel;-)

Uppdaterat: 2021-02-02 18:36
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Låter trevligt. Kanske enklare att styra kraften med kablar fram/bak, än med kardanaxlar.

Uppdaterat: 2021-02-03 06:39

Audi, hur är förarstolen i P2? Är det samma som i XC40?
Jag har bara torrsimmat bilen i tio minuter och tyckte att stolen kändes riktigt bekväm för min överdrivet känsliga rygg. XC40 har nämligen den enda stol i Volvos sortiment som jag finner bekväm.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
Guran skrev:

Audi, hur är förarstolen i P2? Är det samma som i XC40?
Jag har bara torrsimmat bilen i tio minuter och tyckte att stolen kändes riktigt bekväm för min överdrivet känsliga rygg. XC40 har nämligen den enda stol i Volvos sortiment som jag finner bekväm.

Jag vet inte, men de ser väldigt lika ut. Med tanke på alla komponenter som delas mellan de bägge bilarna, så skulle jag bli förvånad om Polestar skulle ta extrakostnaden och utveckla en egen stol, när det finns ett utmärkt alternativ inom gruppen. Och, ja, stolen är bekväm, samt den enda stol jag "kört" som jag inte behöver vinkla upp maximalt i framkanten. Långfärd planeras till vecka 7, så jag kan återkomma i ärendet då.

Uppdaterat: 2021-02-03 20:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Guran wrote:Audi, hur är förarstolen i P2? Är det samma som i XC40?
Jag har bara torrsimmat bilen i tio minuter och tyckte att stolen kändes riktigt bekväm för min överdrivet känsliga rygg. XC40 har nämligen den enda stol i Volvos sortiment som jag finner bekväm.
Jag vet inte, men de ser väldigt lika ut. Med tanke på alla komponenter som delas mellan de bägge bilarna, så skulle jag bli förvånad om Polestar skulle ta extrakostnaden och utveckla en egen stol, när det finns ett utmärkt alternativ inom gruppen. Och, ja, stolen är bekväm, samt den enda stol jag "kört" som jag inte behöver vinkla upp maximalt i framkanten. Långfärd planeras till vecka 7, så jag kan återkomma i ärendet då.

Så bra :) det har endast hänt mig tidigare i BMW att en stol gått att vinkla mer än nödvändigt för mina behov.
Om du jämför med MB:n, det är samma stolar, tror jag om inte ryggstödet har lite tightare ”valkar”, i min som i den du hade. Min känsla var i alla fall att stolen på P2 var bekväm, mjukare stoppning och inga konstiga valkar ( så som jag upplevt XC40 stolarna)
Men får väl planera en tur till Göteborg för att provköra. Kommer ju inte till Oslo än på ett tag så jag kan känna mer på bilen där.
Den dyker oavsett upp som ett hett alternativ för kommande byte som inte är okristligt dyr.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
Guran skrev:

Så bra :) det har endast hänt mig tidigare i BMW att en stol gått att vinkla mer än nödvändigt för mina behov.
Om du jämför med MB:n, det är samma stolar, tror jag om inte ryggstödet har lite tightare ”valkar”, i min som i den du hade. Min känsla var i alla fall att stolen på P2 var bekväm, mjukare stoppning och inga konstiga valkar ( så som jag upplevt XC40 stolarna)
Men får väl planera en tur till Göteborg för att provköra. Kommer ju inte till Oslo än på ett tag så jag kan känna mer på bilen där.
Den dyker oavsett upp som ett hett alternativ för kommande byte som inte är okristligt dyr.

Min stol i MB:n hade inga konstiga valkar. Det har inte PS2:an heller. Jag har själv inga valkar heller. Har du problem med valkar, så finns kanske det finns en förklaring;-) F.ö. är du mycket välkommen att provköra.

Uppdaterat: 2021-02-03 20:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag måste ta mig iväg och testa en P2:a... vem vet, det kanske blir lite förändringar för mig framöver... nya huvudbryn och nya möjligheter :-)

Uppdaterat: 2021-02-03 22:11
*Robban
EnannanRobban skrev:

Jag måste ta mig iväg och testa en P2:a... vem vet, det kanske blir lite förändringar för mig framöver... nya huvudbryn och nya möjligheter :-)

Du är välkommen, du också!

Uppdaterat: 2021-02-03 22:42
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
EnannanRobban skrev:

Jag måste ta mig iväg och testa en P2:a... vem vet, det kanske blir lite förändringar för mig framöver... nya huvudbryn och nya möjligheter :-)

Nytt jobb på g?

Uppdaterat: 2021-02-03 22:43

Audi, hade jag varit ute och rört mig mer som tidigare så hade jag kanske dykt upp i dina trakten, men det ser inte ut att ske ännu på ett tag och att ta en sväng ner över en helg med min el-knarr i rådande väder kommer att bli många burgare, kaffe och godis.
Tackar för erbjudandet och det skulle verkligen vara kul att träffas IRL, men det får vänta till "en bättre tid"

Henrik, samtal pågår...

Uppdaterat: 2021-02-03 22:58
*Robban
EnannanRobban skrev:

Henrik, samtal pågår...

Spännande! :) Kul ju.....

Uppdaterat: 2021-02-03 23:03
Audi A5 SB skrev:

EnannanRobban wrote:Jag måste ta mig iväg och testa en P2:a... vem vet, det kanske blir lite förändringar för mig framöver... nya huvudbryn och nya möjligheter :-)
Du är välkommen, du också!

Du får ha öppet hus till slut, eller öppet garage åtminstone. ;-)

Uppdaterat: 2021-02-04 12:04
Power to the people
Grosser skrev:

Du får ha öppet hus till slut, eller öppet garage åtminstone. ;-)

Inga problem med det, när det gäller trevliga människor. Vi kan köra en kombo i vår när jag har tagit ut Räserbilen igen;-) Två ytterligheter att testa på samma dag!

Uppdaterat: 2021-02-04 15:26
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

F.ö. är det intressant att se hur mycket förbrukningen sjunker direkt efter en snabbladdning. Det känns som att med ett rejält uppvärmt batteri, så minskar förbrukningen med typ hälften. I alla fall så minskar tillgänglig energimängd betydligt långsammare då. Eller är det bara en funktion av att mätningen av energimängden blir annorlunda? Antalet elektroner som åtgår för att driva bilen borde ju vara detsamma.

Uppdaterat: 2021-02-04 15:37
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

F.ö. är det intressant att se hur mycket förbrukningen sjunker direkt efter en snabbladdning. Det känns som att med ett rejält uppvärmt batteri, så minskar förbrukningen med typ hälften. I alla fall så minskar tillgänglig energimängd betydligt långsammare då. Eller är det bara en funktion av att mätningen av energimängden blir annorlunda? Antalet elektroner som åtgår för att driva bilen borde ju vara detsamma.

Du slipper uppvärmningsförluster, men halverad förbrukning är jag kanske lite skeptisk till, möjligen 10% lägre förbrukning.

Uppdaterat: 2021-02-04 16:28
Power to the people
Grosser skrev:

Du slipper uppvärmningsförluster, men halverad förbrukning är jag kanske lite skeptisk till, möjligen 10% lägre förbrukning.

10% lär jag knappast märka bara genom att jämföra hur många % det minskar per km. Så då har vi ett möjligt mätfel i bilen m.a.p. kvarvarande energimängd vid varmt batteri. Det lär visa sig på flera sätt i så fall när vi åker till fjällstugan i vecka 7. Nej, vi ska inte åka skidor, det är andra saker som måste fixas (bl.a. en laddbox som ska monteras).

Uppdaterat: 2021-02-04 16:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Desmoholic skrev:

Har du fått någon lite mer "rejäl" kyla att testa i än, Audi?
Vore intressant att se vad förbrukningen landade på. Jag har kört min Mini i runt -15 idag och tyvärr verkar räckvidd nästan halveras trots klimatisering med kabel.

Nope. Det har mest blivit körningar inom Gbg. Jag räknar kallt (sic) med att halvera min räckvidd (räknat från vad som är specat) när det är kallt. Således ca 20 mil som mest och då från 90 till ca 15 % (motsvarar 2,8 kWh/mil). Å andra sidan lär jag inte komma i närheten av de specade 35 milen (75% av 47 mil) ens när det är varmt och torrt.

Uppdaterat: 2021-02-04 20:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag tänker att antingen är du väl pessimistisk Audi angående verklig räckvidd kontra WLTP eller så är Tesla vassare än en del vill erkänna.

Se nedan bilder från 2 av mina morgonresor denna veckan. Den första vid -2 till -3, körde knappt 9,5 mil och det mer eller mindre exakt på WLTP. Andra bilden så var det -8 till -10, på knappt 13 mil landade det på runt 5% över WLTP.

Då har jag inte förvärmt batteriet nån av resorna men börjat med att bilen stått i garage med runt +10. Värmen i bilen på 21 grader samt stolsvärme och allt annat bekvämt på, hastighet ungefär 5-10 km/h över skyltat. Båda resorna lite stadskörning i båda ändar och där mellan blandat 80-90-100 vägar, både "vanliga" och 2-1 samt lite motortrafikled.

Så jag tror Audi att när du väl "lärt" dig bilen tror jag du ska se att du kommer längre än du väntat dig.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2021-02-04 20:40

Tesla är helt överlägsen vad gäller förbrukning. Efter att ha sett tester på Polestar och Volvo i verkligheten så tror jag Audi har helt rätt.

Uppdaterat: 2021-02-04 20:50

Jag har läst en massa tester och PS2 är törstig. TV hade ett "köldtest" i senaste numret (visserligen med 20") och då drog den 2,4 till 2,5 på "mätaren". 20 mil x 2,5 = 50 kWh = 67% av tillgängliga kWh. Vill man ha säkerhet och inte har tid att ladda till 100% (80-85%) har man ca 15% kvar i tanken efter 20 mil.

Möjligen är jag lite pessimistisk, men hellre det än tvärt om;-)

Uppdaterat: 2021-02-04 21:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det är som sagt ingen nyhet att Tesla och Hyundai/Kia är ledande på energieffektivitet och räckvidd.
Dom lirar fortfarande i en egen liga, men tappar så klart vintertid.
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2020

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
Desmoholic skrev:

Jag har snittat på runt 2,0 sedan jag hämtade bilen i December och jag gissar på att medeltemperaturen legat kring -5.
Idag när det var -15 såg jag 3,0-3,5 vid lugn körning på rak 90-väg.
Jag tror det skulle göra stor skillnad om bilen stått i garage innan för förbrukningen sjunker markant ungefär samtidigt som jag får 80-100% effekt tillbaka.

Eller om du just har snabbladdat: se #76.

Uppdaterat: 2021-02-04 22:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Min hemmaladdare i Brf har varit ur funktion i drygt 2 veckor. Oklart varför, men felsökning pågår. Sålunda blir jag hänvisad till laddare på stan. Det som stör mig är att man inte kan (med DC-laddning) se hur hög eller låg effekten är i det som bilen laddas av. Det enda man kan se är hur många km man får per tidsenhet och när laddningen beräknas vara färdig. Dessutom ger de laddstolpar jag hittills frekventerat ingen sådan info. Därmed blir det lite störigt att kolla om laddstolpen ger det den utlovar. Typisk är att en 50 kW laddstolpe ger 200 km/h - eller nära det.

Senast gav en 20 minuters laddning på en 50 kW stolpe drygt 20% av batteriets kapacitet, vilket stämmer bra med de utlovade 50 kW som utlovas.

Uppdaterat: 2021-02-06 19:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Min hemmaladdare i Brf har varit ur funktion i drygt 2 veckor. Oklart varför, men felsökning pågår. Sålunda blir jag hänvisad till laddare på stan. Det som stör mig är att man inte kan (med DC-laddning) se hur hög eller låg effekten är i det som bilen laddas av. Det enda man kan se är hur många km man får per tidsenhet och när laddningen beräknas vara färdig. Dessutom ger de laddstolpar jag hittills frekventerat ingen sådan info. Därmed blir det lite störigt att kolla om laddstolpen ger det den utlovar. Typisk är att en 50 kW laddstolpe ger 200 km/h - eller nära det.
Senast gav en 20 minuters laddning på en 50 kW stolpe drygt 20% av batteriets kapacitet, vilket stämmer bra med de utlovade 50 kW som utlovas.

Är du säker på att man inte kan se det nånstans? Låter ju jättemärkligt om man inte får upp det?

Uppdaterat: 2021-02-06 20:02

Det känns som många elbilstillverkare inte vill att det skall vara krånglig... min kan man inte se procent, bara dte. Inte heller jag kan se laddning i annat än när det beräknas vara klart, men jag har ju ingen nyutvecklad Elis...
Vet inte om de inte anser att vi ”behöver” informationen eller om de är rädda att vi skall se vilken laddhastighet som bilen klarar, som är lägre än de 150kW som broschyren lovade...

Uppdaterat: 2021-02-06 20:17
*Robban

Här är infon du får i en Tesla, nu är det inte min utan bara tog en bild från nätet som exempel...
Men där får man ut det mesta, och nedan ser nu med vart man kan ställa tid för avfärd om man vill ha den till att anpassa laddningen till det och likaså vart man ställer in ampere om man inte vill dra fullt ur ett uttag etc....

Uppdaterat: 2021-02-06 20:34

Jo, Tesla är exemplarisk i sin info för en som är intresserad av data och så, som jag.
Sedan är kanske laddhastighet i km/h väl fungerande för svenne banan, men jag vill ha mer data...

Uppdaterat: 2021-02-06 21:04
*Robban

Km/h är idiotiskt.
% är det enda korrekta på en elbil tillsammans med kW.

Uppdaterat: 2021-02-06 21:21
junkers skrev:

Km/h är idiotiskt.
% är det enda korrekta på en elbil tillsammans med kW.

Håller inte alls med, man mäter inte avstånd i procent.....
Vet man att man har 20 mil kvar till mål eller hem och har 10 mil kvar i batteriet och kopplar in laddningen och ser att den laddar med 60 mil i timmen t.ex. vet man det tar 10 minuter att få i det man behöver....lagom för att gå på toa och köpa en mugg....

Uppdaterat: 2021-02-06 21:56

Naturligtvis är km/h det enda som egentligen behövs, men för att syna leverantören av kräm vore det väl i mina ögon väl så intressant. Det kan ju bli en "dealbreaker" för framtida besök.

Uppdaterat: 2021-02-06 22:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Henrik:
Jovisst men Det är ju ngt helt annat ån laddning.
Volvos laddning baseras ju på hur du har kört sista tiden innan du börjar ladda vilket inte har något med att göra hur långt du kommer dit du ska.
Har du kört på 70-vägar innan laddning med låg förbrukning kommer den visa högt km/h vilket säger noll om nästa tripp sker på 120-väg och kanske kallare.

Det du pratar om är ju prediktiv reststräcka på nuvarande laddnivå med hänsyn taget till kommande hastighet, vindförhållande, väglag mm och kräver att man matat in målet i GPS,
Tesla är ju jättebra på det och volvo har ju använt Google som visar annat än bilens egna system.
För andra kan ju appen a better route planner göra magnifikt jobb med detta.

Uppdaterat: 2021-02-06 22:19

Men Junker, jag vet ju inte hur många procent jag har kvar hem... jag vill se alla alternativen och även jag använder ABRP och då behöver jag ju istället ha koll på %...
Ge mig alla olika uppgifter så får jag själv sålla.
I Golfen får jag bara se hur många km jag har i batteriet utöver en ganska grov batteristack med 10 skivor som kan ge en fingervisning.

Uppdaterat: 2021-02-07 08:42
*Robban

Audi, hur är det med appen, vad kan du gör än så länge? För visst var det så att den är begränsad än så länge?
Hur ser serviceprogrammet ut, alltså vilka intervaller har de angivit?
Hur är den ljudmässigt, alltså väg och vindljud, inte stereon...

Uppdaterat: 2021-02-07 09:00
*Robban
EnannanRobban skrev:

Audi, hur är det med appen, vad kan du gör än så länge? För visst var det så att den är begränsad än så länge?
Hur ser serviceprogrammet ut, alltså vilka intervaller har de angivit?
Hur är den ljudmässigt, alltså väg och vindljud, inte stereon...

Appen är ganska begränsad. I själva verket så finns det ingen;-) Helt otroligt, egentligen.
Service är planerad som på många andra bilar: 2 år eller 3.000 mil.
Ljudmässigt bedömer jag den som en av de tystaste bilar jag kört. Men det är ju svårt med bedömningar om man inte kan hoppa mellan bilar och då jämföra.

Uppdaterat: 2021-02-07 09:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Va, ingen app? 2021... men visst skall det komma en?
Jag menar, det finns ju redan i familjen med VoC...

Uppdaterat: 2021-02-07 09:20
*Robban
EnannanRobban skrev:

Va, ingen app? 2021... men visst skall det komma en?
Jag menar, det finns ju redan i familjen med VoC...

Som jag skrev: helt otroligt. Men ja, det är en på väg.

Uppdaterat: 2021-02-07 09:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

-5 idag och en tur till sommarstugan (11 mil t.o.r.). Mestadels motorväg och ca 25 kWh/100km i snitt - således blir det ca 20 mil (räknar med att köra från 80 till 15%) mellan laddstoppen. 15 -> 80 % tar en timme med en 50 kW snabbladdare. Det är djävligt turligt att man nu är pensionär och slipper jäkta på långresorna;-)

Uppdaterat: 2021-02-07 18:23
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

-5 idag och en tur till sommarstugan (11 mil t.o.r.). Mestadels motorväg och ca 25 kWh/100km i snitt - således blir det ca 20 mil (räknar med att köra från 80 till 15%) mellan laddstoppen. 15 -> 80 % tar en timme med en 50 kW snabbladdare. Det är djävligt turligt att man nu är pensionär och slipper jäkta på långresorna;-)

En nyfiken fråga där bara, varför vill du inte använda resterande 35% av den tillgängliga energin i batteriet?
Nu har ju de nya elbilarna en reserv i batteriet så det inte alls är samma "fara" att varken ladda mer eller gå lägre ner....om du vid långfärd skulle ladda 100%, eller sätta den på 98% om det känns bättre, skulle troligtvis inte påverka batteriet ett endaste dugg de troligtvis förhållandevis få dagarna om året. Likaså ingen fara alls att köra till lägre marginal heller. Till vardags laddar jag 90%, men ska jag långt och vet eller tror jag klarar mig utan laddning eller kommer en laddare till iväg på 100% så ställer jag bara in så den laddar upp till 100% precis innan avfärd. Det är ju att stå längre tid med 100% och laddare i de rekommenderar att inte göra.

Vad tyckte du annars om att köra elbil och Polestar 2 lite längre så?

Uppdaterat: 2021-02-07 18:34
Henrik M skrev:

En nyfiken fråga där bara, varför vill du inte använda resterande 35% av den tillgängliga energin i batteriet?
Nu har ju de nya elbilarna en reserv i batteriet så det inte alls är samma "fara" att varken ladda mer eller gå lägre ner....om du vid långfärd skulle ladda 100%, eller sätta den på 98% om det känns bättre, skulle troligtvis inte påverka batteriet ett endaste dugg de troligtvis förhållandevis få dagarna om året. Likaså ingen fara alls att köra till lägre marginal heller. Till vardags laddar jag 90%, men ska jag långt och vet eller tror jag klarar mig utan laddning eller kommer en laddare till iväg på 100% så ställer jag bara in så den laddar upp till 100% precis innan avfärd. Det är ju att stå längre tid med 100% och laddare i de rekommenderar att inte göra.
Vad tyckte du annars om att köra elbil och Polestar 2 lite längre så?

Självklart startar jag en långresa med 100% och kommer då 25 mil. Men snabbladdningen över 80% på min bil är trög - vi snackar 30 kW vid 80% och 15 kW vid 90%. Möjligen blir det bättre med den kommande OTA. Så de där 65% som jag räknar med är efter snabbladdning utmed vägen.

Annars är jag helt såld på konceptet med elbil. Helt såld.

Uppdaterat: 2021-02-07 18:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.