Nästa artikel
Hallå alla bilister i vintermörkret – sätt på halvljuset!
Krönika

Hallå alla bilister i vintermörkret – sätt på halvljuset!

Publicerad 17 januari 2020
"Det är naturligtvis idiotiskt att utforma en lag på det här sättet."

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Under den mörka årstiden ser man dem lite varstans; nästan helt mörklagda bilister som dödsföraktande susar genom livet med enbart de små främre positionsljusen tända. Dessa förare ådrar sig en hel del uppmärksamhet och irritation från omgivningen.

Det märks om inte annat på mängden insändare, e-post och telefonsamtal vi får angående problemet.   

Bakgrunden är att det 2011 kom ett EU-direktiv om att alla bilar alltid skulle ha belysning tänd i fronten. De traditionella strålkastarna kompletterades med så kallade DRL-ljus (Daytime Running Lights). Flera studier hade kommit fram till att detta skulle öka synligheten gentemot övriga trafikanter och därmed minska risken för olyckor.

Problemet ur svenskt perspektiv är dock att vi haft vår egen halvljuslag ända sedan 1977 och att den i ett viktigt avseende övertrumfade EU:s motsvarighet – hos oss ingick det krav om att även bakljusen skulle vara tända. Den europiska lagstiftningen ersatte dock den svenska och därav kom det sig att ett antal bilmodellers bakljus kom att förbli släckta även när de främre DRL-ljusen lyste.

Det är naturligtvis idiotiskt att utforma en lagstiftning så. Det borde vara självklart för alla att det även är viktigt att synas bra för den trafik som kommer bakifrån. Med dagens energisnåla och långlivade LED-lampor finns det heller ingen rationell anledning att snåla på användningen. Men lagen finns där och nu är det upp till oss alla att göra det bästa av det hela.

Tyvärr finns det en grupp förare som inte har begripit att det är viktigt att lära sig hur bilens ljusreglage fungerar och vilket ljus som ska användas var. De mörklagda dödspiloterna tror säkert att såväl strålkastare som bakljus är tända på bilen de färdas i, men har aldrig tänkt på att verkligen se efter.

Därför vill jag börja det nya året med uppmaningen till mina medtrafikanter att ta några minuter till att läsa instruktionsboken och själv testa vad de olika lägena på ljusomkopplaren ger för effekt. Är du osäker så slå på halvljuset!     

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2020-01-20 15:51
Axa

Tucker
Därför att livet snabbt skulle bli trist om man bara förde samtal som hade med jobb att göra eller var av vikt i vardagen. Varför ens överhuvudtaget prata med grannen om väder och vind, och nya grillen? Banalt men fyller ändå en funktion.

Annars kan man fråga sig, är det inte lite under ens värdighet som bil- och körkortsinnehavare att inte förstå hur en viktig funktion som ljusomkopplaren fungerar?
Lite som när folk kör med vindrutetorkare kilometer efter kilometer utan att det regnar. Eller att bilen fortsätter blinka höger i flera kilometer utan att föraren har uppenbarligen möjlighet eller avsikt att stanna eller svänga höger...

#116 • Uppdaterat: 2020-01-31 10:43
mrbackoffice

Körde Göteborg-Malmö i måndags, från Helsingborg och till Malmö var det tät dimma. Såg 5-6 bilar som körde utan någon form av ljus i bakänden medan jag och flera andra bilister körde med dimljus på. Man kan tycka vad man vill om DRL-reglerna, men i grund och botten så är det förarens ansvar att veta hur hens belysning på bilen fungerar. Mitt autoläge på bilen ville göra detsamma när det ljusnade trots dimma, men jag slog på ljuset manuellt...

#117 • Uppdaterat: 2020-03-02 18:11
Ronneby-Benny

Enda förnuftiga man bör göra på dagens automatikbilar är att begära att programmera så att bakljusen alltid lyser vid körning. Köper jag en ny bil så begär jag det. Egentligen viktigare än framljuset vid dåliga siktförhållanden för de flesta lär väl ligga bakom en bil och inte front mot front.....

#118 • Uppdaterat: 2020-01-18 08:54
milkylainen

90% av alla avstängda ljus i mörker på moderna bilar är Toyotor.

#119 • Uppdaterat: 2020-01-18 08:55
milkylainen

90% av alla avstängda ljus i mörker på moderna bilar är Toyotor. DRL har funkat som en hög skit på dessa bilar sen inkarnationen av DRL.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.