Nästa artikel
Bilfrågan: Måste kedjan bytas?
Bilfrågan

Bilfrågan: Måste kedjan bytas?

Publicerad 27 augusti 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
”Har läst att en kedja kan sträckas och måste bytas. Gäller det bara vissa bilar?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
En kamrem ska man ju byta – men när? Har alltid hört att en kamkedja är mycket bättre och den behöver aldrig bytas? Men nu har jag läst att en kedja kan sträckas och måste bytas. Gäller det bara vissa bilar? Vill inte köpa bil för 90 000–140 000 och så går den sönder?
Mia

Svar:
Oavsett om det är en kedja eller en rem som brister så blir det ett dyrt kalas, så jag förstår din fundering. Det har varit och är ett elände för den bilägare som drabbas. En kedja har förutsättningar att hålla länge – om konstruktionen är riktigt utförd och utan ”svaga länkar”, som till exempel spännhjul eller själva kedjan. Många minns nog med fasa hur kamremmar gick sönder en masse på 90-talet och att bytesintervallen för vissa fabrikat sänktes radikalt.
Jag upplevde själv ett haveri på en av Vi Bilägares långtestbilar, en Opel Omega, där det enligt verkstaden var havererad vattenpump, vilken också drevs av kamremmen, som orsakade ventilmassaker i motorn. Bilen var ny och hade inte ens rullat 2 000 mil. Men även bilar med kamkedja råkar ut för haverier och det blir inte billigt då heller. Så det handlar inte bara om kedja eller kamrem, utan om hur biltillverkaren lyckats med konstruktionen. 
Till saken hör också att kamremmar i dag har bättre hållbarhet och att tillverkarna troligen förbättrat kvaliteten på drivning, omlänkning och spännhjul. Det finns inte mycket fakta om kamdrivningshaverier. Bara ett försäkringsbolag, Länsförsäkringar, redovisar utfallet för maskinskada bland sina kunder, senast 2017.  Garanti- eller goodwill-fall finns inte med. Under rubriken Motorskador är just kamdrivning vanligaste felet och det dyraste att laga – drygt 27 000 kronor. Skadan är vanligast bland bensindrivna bilar. 
De tio märkena med lägst antal motorskador hos Läns-försäkringar är i fallande ordning: Suzuki, Toyota, Honda, Hyundai, Kia, Renault, Volvo, Ford, Chrysler och Lexus (alla bättre än medelbilen). 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-08-28 10:13
saabnisse

@ Hans Berglund, det är riktigt att stötstångsmotorer klarade kamdrivningsras bättre än motorer med överliggande kam som verkar direkt på ventilerna, men även där kan det bli problem med skador på kolv och ventiler.
På stötstångsmotorer är det ju oftast ett fiberdrev som tar stryk.
Och det är ju riktigt att man främst av kostnadsskäl använder sig av singlekedjor istället för duplex, men oftast är det inte kedjan som är största problemet utan kedjespänningen som vanligtvis är hydraulisk och det är här det trasslar.
Genom att använda rätt olja, rätt filter och aldrig köra för långt mellan oljebyten, aldrig mer än 1000-1500 mil eller ett år oavsett vad tillverkaren rekommenderar, kan man säkerställa spännarens funktion.
Och fördelen med kedja är att den förvarnar vid fel och det gör aldrig kamremmen. Man måste vara fullständig novis eller gravt hörselskadad om man inte hör kedjeslammer.
Jag har varit med om rembyten vid 30000 mil där remmen verkade felfri, men jag har varit med om rembrott före 2000 mil och där blev det bara sallad.
En kamrem måste bytas med jämna intervaller och eftersom den är tillverkad av organiskt material är det ofta inte antalet timmar motorn varit igång utan tiden mellan tillverkning och sluttid, alltså ett bäst före datum och det kan variera mellan olika fabrikat och är därför omöjligt att ange, men personligen skulle jag aldrig använda samma rem mer än fem år.
Här är fördelen med en riktigt utförd och skött kedjetransmission, den håller bilen ut och oftast längre.

#c • Uppdaterat: 2019-08-28 11:01
L. Mäkinen

Att vissa motorer klarar ett kamdrivningshaveri betyder bara att man har prutat på andra egenskaper. Med bättre gasväxlingar blir det trångt om något går fel.

#d • Uppdaterat: 2019-08-28 21:36
mso 1000

Svenne 60. +++
Ett extra olje byte mellan fabriksintervall är billigt och enkelt som alla kan utförs och en billig försäkring på motorn.

#e • Uppdaterat: 2019-08-31 11:33
Hans Berglund

C5 1 HDI motorn har inga stötstänger men däremot vipparmar från den överliggande kammen till ventilerna och vipporna är svaga mitt på så dom går i två bitar, en bra bränslesnål motor med kamrem som är relativt enkel att byta,men om raset kostar 50000 då ska konstruktionen med kedja hålla motorns livslängd, Många bilägare hör inte skillnader på ljuden från motorn, andra märker inte tjärlukten från läckande högtrycksspridare,,MB,,som känns när man går förb bilar på en parkering, en del kör med lösa hjulbultar tills hjulet lossnar

#f • Uppdaterat: 2019-09-25 13:28
StarClass

@mso 1000 Jag instämmer i att ett extra oljebyte mitt i serviceintervallet för oljebyte kan göra gott. Men det är inte bara att byta olja i en modern bil. Det kräver att man även "nollar" datorn. I annat fall kan partikelfiltret på en dieselbil ta skada då kvaliten på oljan är viktig för regenereringen av partikelfiltret vad jag har förstått. Men en dator kan man köpa för ett par tusenlappar så det kan i det långa loppet vara värt den investeringen. Då kan man också byta batteri själv om så skulle behövas. För det är samma sak där, bilar med startstopp-teknik kräver att man nollar datorn. I annat fall överladdas det nya batteriet och det bränns ur på mycket kort tid och då får du köpa ännu ett nytt batteri.

#g • Uppdaterat: 2019-08-27 22:29
milkylainen

Tips till frågeställaren. Tro inte att du kommer undan billigt.
Bil är alltid en dyr historia. Skit kommer gå sönder på det mest intrikata sättet man kan tänka sig.

#h • Uppdaterat: 2021-04-20 17:17
Ingemar Bohman

Topp placering av de sämsta är VAG;s alla märken

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.