Nästa artikel
Bilfrågan: När kom remmen?
Bilfrågan

Bilfrågan: När kom remmen?

Publicerad 12 oktober 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Vilken Tiguan vågar jag köpa med tanke på kamkedjan? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är intresserad av att köpa en begagnad Volkswagen Tiguan av 2015 års modell med bensinmotor (1,4 l, 160 hk). Har kollat på tre som finns hos Volkswagenhandlare och har mätarställning 3 000–5 000 mil. Men samtliga dessa bilar är försedda med kamkedja. Efter att läst vilka problem det varit med kamkedja på 1,4 l-motorer undrar jag ifall dessa problem kvarstår på 2015 års modell? Har fått uppgifter om att på Tiguan bytte man till kamrem från 2017 års modell. 

Bernt

Svar:
VW svarar att bilar som tillverkats efter den 25 maj 2015 är försedda med den nya typen av kamkedja och har inga kända problem.

Tiguan från 2017 har mycket riktigt kamrem – men det är också en helt ny bilgeneration som har en från grunden ny konstruktion. 

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Skulle du oroa dig för kamkedjan i en begagnad Volkswagen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-10-12 16:56
Peugo

VW ljuger tyvärr. Kamremsversionen var deras fungerande "fix".

#c • Uppdaterat: 2017-10-12 18:42
1

Glöm inte att även vara rädd för automatlådan, och utsläppen.

#d • Uppdaterat: 2017-10-12 19:20
Pi

Jodå - för Skoda så byttes det väl till kamremsmotorer på minst ett par modeller inför modellår 2016. Men hur det är med Tiguan var väl frågan och den känns f n obesvarad - i alla fall till dess nån kollat lite noggrannare på en sån av modellår 2016.

#e • Uppdaterat: 2017-10-13 12:19
S-E S

Man kan ju vara "rädd för allt" om man köper begagnat. Den som är rädd för utsläppen ska cykla eller köpa en Tesla?

#f • Uppdaterat: 2019-06-28 21:54
Ingemar Bohman

Vad VW svarar känner ju alla till är bara trams.
Vw vill ju aldrig erkänna alla deras undermåliga bilar
Som styrleder spindelleder tändspolar bromsar växellådor
oljeförbrukning och fuskar för att klara miljö kraven m,m
listan blir låååång.

#g • Uppdaterat: 2017-10-12 13:01
milkylainen

Har inte TSI 160 både kompressor OCH turbo? Eller är det någon annan TSI160?
Snacka om att be om problem när det där blir äldre...
Slanghärva med backventiler, flödesställare osv osv.
Känns som jag avstår från den generationen 1.4 TSI helt och hållet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.