Nästa artikel
Digitala staket stänger ute bilar från miljözoner
Nyheter

Digitala staket stänger ute bilar från miljözoner

Publicerad 28 september 2017 (uppdaterad 11 oktober 2023)
Trafikverket ska testa om det går att stänga ute vissa bilar ur stadsmiljö med hjälp av så kallade geostaket.
Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att testa så kallade geostaket, något som skulle kunna förhindra terrorattacker, men också bli användbart vid införande av miljözoner.

Trafikverket ska tillsammans med Scania och Volvo, samt städerna Stockholm och Göteborg testa geostaketen i stadsmiljöer. Regeringen menar att de digitala gränserna kan användas för att möjliggöra att enbart tillåtna fordon körs inom ett definierat geografiskt område. Det skulle också kunna användas för att tekniskt begränsa hastigheten till gällande regler.

Metoden skulle kunna försvåra att fordon används i terrorattacker, som den när en lastbil stals och körde på människor längs Drottninggatan i Stockholm i fjol. Men det virtuella avgränsingarna kan också ha ett annat syfte: 
”Geostaket kan också användas för att styra vilken drivlina i ett fordon som används, exempelvis då fordonet kör in i en miljözon”, skriver regeringen i ett pressmeddelande. 

Miljözonerna är planerade att tas i bruk 2020 och förbjuder äldre dieselbilar, alternativt alla fossildrivna fordon i vissa delar av stadsmiljön.
Resultatet av testuppdraget ska redovisas till Näringsdepartementet  i Trafikverkets årsredovisning för 2018.
 
Diskutera: Tror du att geostaket kan vara effektivt för miljözoner?
 

Fakta: Geostaket
Ordet är en förkortning av ”geografiskt staket”, på engelska kallat ”geofence”. Det är en form av digital övervakning som består av ett geografiskt avgränsat eller definierat område som bestämts och som "inhägnats" med en programvara. Övervakningen sker med hjälp av GPS-teknik.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-28 18:07
CEAT

Såg att Hornsgatan fått några nya typer av kameror? Är detta då ett "geo-staket" som ska tas i bruk?
En annan fråga är, hur ska det kunna stoppa terror attacker? Står nämligen inget om det.

#2 • Uppdaterat: 2017-09-28 18:59
N-iklas

Intressant att notera att man skriver om något utan att tala om vad man skriver om, ett vanligt fenomen inom journalistiken.
Vad tusan är ett "geostaket"?
Är det verkligen meningen att man ska behöva ta reda på det själv, inte bra.

#3 • Uppdaterat: 2017-09-28 19:35
Hn

"Tror du att geostaket kan vara effektivt för miljözoner". Javisst, det kommer att fungera utmärkt. Ingen kommer in om man kopplar det till en stolpe som skjuter i höjden om fel bil kommer. Men är det det som frågan gäller? Borde väl formulerats som "Tror du att geostaket kan vara effektivt för miljön", och där blir ju svaret nej. Man skaffar två bilar, en för stadsbesök och en för resor. Och båda kommer att användas samtidigt om det finns tillräckligt med förare i hushållet.

#4 • Uppdaterat: 2017-09-28 20:58
Reverend Benny

@AudiS4
Men det kan ju fungera på flera sätt, kameror som idag kör trängselskatt kan ju direkt straffa om en bil som kör in och inte möter miljökraven för zonen. Det kommer en böteslapp direkt i brevlådan.
En uppkopplad modern hybridbil kan ju då också, som det beskrivs, tvingas använda den mer miljösmarta drivningen inom zonen.

Finns säkert en massa smarta användningsområden, ge kodaporna lite space så kommer dom kunna hitta på mkt kul.

#5 • Uppdaterat: 2017-09-29 07:36
Hackenbush

Det är egentligen inte klokt att man med geostaket skall hindra folk från att ta sig in i vissa stadsdelar bara för att de har en bil som släpper ut lite mer skit än andra. Det är ju inget annat än ren diskriminering och detta år 2017. Skall vi i framtiden i städerna se staket överallt även om det är av kameratyp? Totalt vansinne.

#6 • Uppdaterat: 2017-09-29 08:19
Reverend Benny

Vad är skillnaden mellan det och fartkameror?
Om det är så att du ändå vill ta dig in så får du betala för det i form av böter.

Och det är inte infört än så det är lite tidigt att spela ut diskrimineringskortet.

#7 • Uppdaterat: 2017-09-29 09:37
Mattse

Ett geostaket är inga kameror eller andra fysiska anordningar. Ett geostaket är inprogrammerat i moderna bilars nav/styrsystem och förhindrar att bilen kan köra in i ett övervakat område. Bilen stänger helt enkelt av sig själv innan/när den når området. Inte helt förstås (om nu någon skulle tro det) utan skulle exempelvis kunna reducera hastigheten till gåfart så att det går att vända om och samtidigt tuta/blinka med alla lysen för att visa att "här får jag inte vara".
Funktionen kan även säga ifrån direkt när navigatorn programmeras för en adress innanför området. Detta fungerar självklart endast på nyare bilar. Om nu inte det blir någon form av bisarrt krav att även utrusta äldre bilar med systemet.

Geostaket finns exempelvis redan för drönare och hindrar att dessa flyger i och omkring flygplatser. Majoriteten av alla köpare av dessa fabrikat accepterar att funktionen med geostaket finns. Men självklart finns det alltid en liten klick som inte gillar det (likt ovan) och genast börjar tjafsa om diskriminering och att köpa modeller utan denna funktion. Det är dessa smarta element som gör att bla Bromma flygplats stänger ner sitt luftrum ibland....

#8 • Uppdaterat: 2017-09-29 10:31
Reverend Benny

Grym förklaring Mattse, tror många inkl jag själv fick lite mer koll på vad det faktiskt är och hur det används idag.

#9 • Uppdaterat: 2017-09-29 17:38
Roy J

En del intressanta synpunkter i tråden. Speciellt tackar jag Mattse.
Artikeln gav sannerligen inte mycket.

#a • Uppdaterat: 2017-09-28 19:02
milkylainen

Jag ser framför mig: "Det här ska ju inte kunna hända... vi har ju infört DIGITALA staket."...
Vet inte vad man ska säga...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.