Nästa artikel
Hyundais lyxmärke visar vätgasbil
Nyheter

Hyundais lyxmärke visar vätgasbil

Publicerad 13 april 2017
Högbygget Genesis GV80 Concept drivs av bränsleceller.
Hyundais lyxdivision Genesis har planer på att släppa en bil som går på vätgas. Den skulle bli märkets första suv och drivlinan sägs vara av plug-inhybridtyp. Bilen drivs alltså av elektricitet som genereras av både ett laddbart batteri och bränsleceller. Troligtvis kommer en hel del teknik att delas med vätgaskonceptet FE Fuel Cell, som Hyundai visade i samband med bilsalongen i Genève tidigare i år. Genesis ger inga närmare detaljer om när eller om GV80 Concept kan bli verklighet.
 
Diskutera: Vad tycker du om Genesis GV80 Concept?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-04-14 10:43
saabnisse

Ja jag tror också att några elbilar kommer med vätgas, men för den stora massan av bilägare slår det nog aldrig.
Har man inte lyckats bygga infrastrukturen för fordonsgas så att det täcker tillräckligt lär det bli ännu sämre med vätgas, förmodligen kommer det bara att bli vätgasladdning i större städer.
Övriga landet får nöja sig med batteribilar och sina två hål i väggen.

#2 • Uppdaterat: 2017-04-14 14:22
PREVIA

Flera storstadsmetropoler som Mariestad och Sandviken har redan fått tankställen för vätgas. Fortsätter utbyggnaden av tankställen i andra tätorter så får i alla fall 89 % av befolkningen möjlighet att tanka sina vätgasbilar då de redan bor där eller jobbar där i dag, och inflyttningen från landsbygden till tätorter lär inte minska i framtiden.

#3 • Uppdaterat: 2017-04-14 15:19
saabnisse

Jaja, mycket lustigt har jag hört, Mariestad och Sandviken som storstadsmetropoler! ;-D
Har du varit där PREVIA?

#4 • Uppdaterat: 2017-04-14 16:19
PREVIA

Angående påståendet att "förmodligen kommer nog bara bli vätgasladdning i större städer".

#5 • Uppdaterat: 2017-04-14 18:39
saabnisse

Man har hållit på med infrastrukturen för fordonsgas i snart ett par decennier utan att få full täckning.
Att tro på utbyggnad av infrastruktur för ett bränsle som är betydligt dyrare och besvärligare att framställa, har mycket få fordonsalternativ och ännu färre brukare, är väldigt konstigt!

#6 • Uppdaterat: 2017-04-16 09:39
Hackenbush

Varför måste så många elbilar/vätgasbilar se så konstiga ut idag, som om de kommer från något dataspel.
Är alla bildesigners idag typ 16 år?

#7 • Uppdaterat: 2017-04-17 10:53
Jan-Olov_Johansson

Som jag förstått så behövs ingen frakt av vätgas utan kan tillverkas på plats. Vätgas finns i vatten delas med el.

#8 • Uppdaterat: 2017-04-18 10:13
PREVIA

I Danmark som har ett tiotal tankstationer för vätgas produseras vätgasen på plats vid en del och vid andra transporteras den till tankstationen ser man här på kartan.
Priset för vätgasen motsvarar priset man betalar för fossila bränslen för motsvarande körsträcka.
http://nelhydrogen.com/h2station-for-the-worlds-first-countrywide-network-in-denmark/
Om vätgasen produseras på plats så krävs el på platsen.
https://youtu.be/kjGaNGhz1pE

#9 • Uppdaterat: 2017-04-14 19:49
milkylainen

Bilen ser ju missbildad ut. Ser ut som den fått harmynta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.