Nästa artikel
Bilfrågan: Nödvändig kalibrering?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nödvändig kalibrering?

Publicerad 17 januari 2017
Frågeställaren undrar varför en hjulinställning kräver att den adaptiva farthållaren kalibreras.
”För mig låter det jättekonstigt. Hur kan farthållaren ha med hjulinställningen att göra?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag behöver göra en hjulinställning på min Skoda Octavia Combi. Då säger den auktoriserade bilfirman att gör man en hjulinställning, så måste man samtidigt kalibrera den adaptiva farthållaren. För mig låter det jättekonstigt. Hur kan farthållaren ha med hjulinställningen att göra? Kundmottagaren kunde inte förklara.
Om jag gör en hjulinställning (bara det) hos en lokal verkstad, så kostar det 850 kronor. Skodafirman vill ha tre gånger så mycket för jobbet (cirka två timmar).
Olle
 
Svar:
Enligt Skoda är en justering av farthållaren nödvändig om bakaxelns toe-in har ställts in, vilket är normalt görs vid en hjulinställning.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du gjort en hjulinställning som krävde kalibrering av andra funktioner?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2017-01-18 11:26
trasten

Lär dig skillnaden mellan tolerans och fast värde. Se mitt tidigare inlägg.

#c • Uppdaterat: 2017-01-18 14:27
adzam

Håller med några av er...skoda vill bara blåsa kunder på kulor.

#d • Uppdaterat: 2017-01-18 14:34
trasten

För okunniga kan det verka så!

#e • Uppdaterat: 2017-01-19 15:31
Styggavargen

Är bilen fyrhjulsdriven? Det framkom inte i artikeln. Har inte utfört någon hjulinställning på några av mina senaste 5 bilar. Då pratar vi nog ca 40000 körda mil under ca 15 år. Kanske har jag haft tur, men en sak är säker... jag kör inte emot trottoarer eller utsätter min bil för stora belastningar när det gäller fjädring och hjul. Kör alltid lugnt över farthinder.

#f • Uppdaterat: 2017-01-19 18:21
Roy J

Just farthållaren borde inte påverkas ett dugg av hjulinställningarna. Det är ju den vanliga, adaptiva varianten där en radar känner av avståndet till bilen framför.
Däremot finns det ett par andra funktioner som kan påverkas.
Men som flera påpekat så borde väl knappast en återställning till de rätta förhållandena kräva en kalibrering.

#g • Uppdaterat: 2017-01-19 19:59
trasten

Om man kör på en väg med flera filer kan det vara bra om radarn inte känner av bilarna i de andra filerna.

#h • Uppdaterat: 2017-01-17 09:21
milkylainen

Teoretiskt ska det inte spela någon roll. Mjukvaran på den adaptiva farthållaren borde korrigera relativt bilrörelserna, inte i vilket läge ratten står i. Men är det en sketen mjukvara och hjulvinkeln är sned så kanske den skickar bilen för mycket åt något håll.
Går inte att svara på ifall det är rimligt eller inte utan att veta hur mjukvaran fungerar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.