Nästa artikel
Bilfrågan: Varför får jag inte läsa serviceboken?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför får jag inte läsa serviceboken?

Publicerad 5 september 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Varför kan min verkstad inte fylla i serviceboken? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi har nyligen köpt en Skoda Superb 2014 med digital servicebok. Jag har hört av mig till Skoda och undrat om man kan få ett eget login där man kan titta på servicehistoriken själv. Jag vet att andra märken erbjuder detta. Men Skoda kunde inte hjälpa mig med detta. 

Jag har för avsikt att serva bilen hos en verkstad som inte är Skoda-auktoriserad, men som jag har ett väldigt högt förtroende för och där jag varit kund i 15 år. Jag undrade om de kommer att kunna fylla i den digitala serviceboken. Svaret från Skoda blev nej, väljer jag en icke auktoriserad verkstad så får jag spara kvitton istället. Varför är det så?

Donny K

Svar:
Det är riktigt att kunden inte själv kan logga in och se servicehistoriken, men detta kan våra återförsäljare eller servicepartners hjälpa till med. En icke auktoriserad verkstad kan också fylla i den digitala serviceplanen om de har tillgång till ”erWin” som Skoda-fabriken tillhandahåller för fria verkstäder. I ”erWin” finns motsvarande service- och reparationsinformation som de auktoriserade verkstäderna har. Där skapas också rätt serviceprotokoll utifrån bilens mätarställning och ålder.

Mikael Sandberg, Skoda Sverige

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-05 08:33
LeifV

Ni på Vi Bilägare får nog ställa frågan till Skoda en gång till (om ni törs). Frågan var "VARFÖR ÄR DET SÅ?"

Mikael Sandberg svarade på något annat...

ps. om Skoda (eller annan biltillverkare) vill ha delvis äganderätt till min bil så är de välkomna att betala för detta. Lite som att man får en hel del gratis om man bjuder på sig själv så kanske Skoda borde halvera sina priser, så kan de få "äga" lite vad de önskar i bilen och i det data jag producerar.

#2 • Uppdaterat: 2016-09-05 08:47
Henrik M

LeifV: Han svarade väl helt korrekt? han svarade ju att det INTE är så som frågeställaren uppfattat det. Däremot verkar det ju i detta fallet som just frågeställarens Skodaverkstad inte svarat korrekt utan undanhållit sanningen för att få kunden att serva hos dem....vilket är totalt fel av dem.....
men gnäll inte på Sandbergs svar i detta fallet, han svarade ganska korrekt tycker jag.
Själv är jag ingen Skodamänniska men rätt ska vara rätt, kasta inte skit på dem som inte förtjänar det...

#3 • Uppdaterat: 2016-09-05 10:46
trasten

Fördelen är väl att det blir svårare att förfalska serviceboken och att den går att läsa av även om kunden har glömt den. Kunden får förövrigt en kopia efter service som man kan spara själv.

#4 • Uppdaterat: 2016-09-05 13:05
Roger Skagerström

Den "digitala serviceboken" som verkstan loggar in på är väl helt uppenbart ett internt system som VAG använder. Klart som fan inte kunderna får inloggning till det. Det de däremot saknar är isåfall en "Mina sidor"-site där man kan se info om sin bil etc.

Men vad har det för betydelse egentligen? Man får en papperskopia på serviceprotokollet när man hämtar bilen från service.

#5 • Uppdaterat: 2016-09-05 18:28
LeifV

Är Skoda verkligen säkra på att det inte funkar för en skodaägare att se servicehistorik?

När jag snabbtittar ser det ut som om det går rätt enkelt att regga sig i deras erWin-system, betala för en timme (eur 7.-) och få ut information. Hinner dock bara snabbtitta, så jag kan ha fel...

https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showCustomerRegistration.do

#6 • Uppdaterat: 2016-09-05 19:18
Styggavargen

Jag har också undrat om detta med digital servicebok, eftersom det visat sig att jag kör lite för mycket varje år så att serviceintervall baserat på miltal och inte synkar med service som baseras på tid. Det är lite irriterande att behöva skicka in bilen två gånger på ett år för olika kontroller. Min sista kontakt med VW verkstaden sade att jag kunde få serviceboken utskriven vid nästa besök, som faktiskt är imorgon. Tydligen en inspektion som skall göras, efter 4750 körda mil... dock tror jag den denna gången går på tiden istället för miltalet.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-05 21:06
Micke82

Det hela är av akademiskt intresse. Ska man köra iväg i en Skoda och titta på ett eventuellt köp så får man helt enkelt ta med sig papper som styrker serviceåtaganden i den aktuella Skodan. Toyotas elektroniska servicebok (till exempel) är mer komplett. Skulle man glömma serviceutdragen hemma eller få lust till ett spontant köp så kan man påvisa att bilen varit servad planenligt genom en simpel inloggning...

#8 • Uppdaterat: 2016-09-06 00:27
daem0n

Om garanti gick ut då sluta besöka auktoriserat verkstad! Dem säljer olja till exempel 2-3 gånger dyrare (före moms) till kunder och gör onödiga arbete. Varje gång besöker jag dem då har jag pinsamt känslan att jag kommer att bli lurad... Lita på dina känslor! :-)

Man absolut måste titta i service boken och kolla att vad verkstad gubbar gör. Man måste öppna motorhuv och kolla om finns lite olja droppar rund om locket, man måste kolla om verkstad har inte glömt montera tillbaka plast damm skydd under bilen osv. Volvo verkstad brukar att byta vindrutetorkare för 800kr. Ju, torkare är kul och passar till 260km/t körhastighet. Frågan är varför behöver man sådana i Sverige och varför Volvo verkstad frågar inte ägare om han vill att dem ska utbytas?! OSV... ;-)

#9 • Uppdaterat: 2016-09-07 12:02
a128

tag ett A4 papper i kartongkvalitet och skriv Servicehistorik för XXX XXX samt de 7 sista numerna i chassienumret som man viker till A5-fomat
där skiver man datum och km-tal samt vad som utförts och evt. frimastämpel
servar man själv i GSD-hallen så lånar man mackens firmastämpel i kassan och stämplar själv :-)

#a • Uppdaterat: 2016-09-05 10:03
milkylainen

Vad var det för fel på pappersvarianten egentligen? Portabel. Kan läsas av alla och ägeren har den tillgänglig jämt. Kan dra ett annat exempel. Journalsystemet för medicin har havererat i uppsala. Så nu är vården handikappad för att de inte har tillgång till IT systemet. Ibland är IT bra... men jag undrar ifall vi inte uppfinner skit för sakens skull. Vad händer ifall skodas system pajar?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.