Nästa artikel
Bygdeväg – den nya enfiliga mötesvägen
Nyheter

Bygdeväg – den nya enfiliga mötesvägen

Publicerad 22 juli 2016
Bygdeväg kallas den nya sortens enfilig mötesväg som Trafikverket introducerat, den har dock direkt stött på patrull. Se hur vägen funkar här.
Det är ett antal vägar i Helsingborgstrakten som har byggts om till den nya typen. Två körfält görs om till ett enda som går i mitten av vägen och vägrenarna ska användas som gång- och cykelbanor, tanken är att motorfordon ska köra ut i vägrenen när de får möte. Men inte alla uppskattar det nya formatet, bland annat självaste trafikpolisen. 

– Mig veterligen har jag aldrig förut hört att Trafikverket sätter igång projekt där risken ökar för att olyckor ska hända. Kör man i mitten blir det som att köra på fel sida genom en kurva. Här finns det en uppenbar risk för trafikanterna, sa motorcykelpolisen Sören Johansson till Helsingborgs Dagblad.

I videon ovan kan du se hur Trafikverket tänkt att bygdeväg ska funka.

Diskutera: Vad tror du om det nya konceptet - trafikfara eller bra för cyklister och gående? 

Den här artikeln kommer ursprungligen från Bike.se
Följande Skåne-vägar är nu bygdevägar
  • Väg 1361 och 1362 Vallåkra-Gantofta
  • Väg 1362 Gantofta-Bårslöv
  • Väg 1376 Påarp
  • Väg 1387 Ödåkra-Allerum
  • Allerum Kyrkväg mellan Allerum och Hittarp

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2016-08-05 09:31
sackese

Låter som att det är samma ID 10-t:er som hittade på "cykelfartsväg" i Göteborg, en gata där mittsträngen är asfalterad och omgärdad av gatstenar, cyklisterna skall alltså cykla på asfalten och bilisterna skall lugnt lulla efter, oavsett om det är en racerfantast eller en gammal farbror som knappt cyklar i styrfart...

Exempel: (Google Maps Street View)
http://tinyurl.com/zz5y7q8

#w • Uppdaterat: 2016-08-07 09:10
LennartJ

Felet med tänket av bygdeväg, är att cyklisten frigörs från sitt ansvar som trafikant. Han kan fritt vara i sitt inmålade område utan att behöva ta hänsyn till all övrig trafik. Ett farligt invaggande i falsk säkerhet.
Att cykla på landsväg är inga problem, förutsatt att du är observant och hjälper till vid behov för att underlätta för övrig trafik. Var själv ute igår på en cykelrunda på c:a 4 mil landsväg (80-väg).
Och du som har problem med cyklar på landsväg, borde kanske öva lite mer på landsvägskörning samt även vara ute på cykel. Då får du en helt annan förståelse för olika färdmedel.
För övrigt så fick jag redogöra för paragraf 32 i den muntliga delen av teoriprovet, så den har jag rätt bra koll på fortfarande.

#x • Uppdaterat: 2016-07-22 10:40
milkylainen

Oj så många fotgängare och cyklister som kommer bli mos. För att inte tala om alla dårar som hävdar förkörsrätt och kommer tvinga alla andra av vägen, i 140...

#y • Uppdaterat: 2016-07-24 18:13
milkylainen

smedjehagen: Nej det är inte ens i närheten av samma sak. Detta är alltså TVÅFILIGA vägar utan gren som blir till ENFILIG med gren.
Så förr när du hade en cyklist i vägen så väntade du tills du hade klar sikt och körde om (och kom in på den andra filen). Nu så kör du i din fil, men får du möte så prejar du en cyklist eller flera gångtrafikanter istället. Syftet är att göra vägarna mer säkra för folk som vill transportera sig längsmed vägen genom att ge dem en egen gren.
Förut gick de eller cyklade i filen med bilister som kör om. Nu har du en egen gren, med risk att bli prejad istället, eftersom bilisten kommer köra i sin fil oavsett hur "kröken" framför ser ut (och inte vänta på ett eventuellt möte, folk är inte tillräckligt smarta när de faktiskt åker i en fil.). Jag kan tänka mig att du kommer runt en krök har en cyklist på insidan, du hinner bara reagera på någon dåre som kör alldeles för fort. Du bromsar, bilarna blir mos, du väjer, cyklisten blir mos. Det naturligaste är alltid att väja åt höger, inte in i någon annans körbana, ergo cyklisten får smällen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.