Nästa artikel
Bilfrågan: Varför laddar batteriet ur?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför laddar batteriet ur?

Publicerad 19 juli 2016 (uppdaterad 28 april 2021)
Frågeställaren undrar över batteri och växellåda i sin Golfkombi från 2011.
"Vad är det som drar ström om bilen är olåst? Givetvis förutsätter jag att alla lampor är släckta." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag köpte en begagnad VW Golf VI kombi modellår 2011. Eftersom denna bil är avsevärt mer avancerad än min förra bil (Volvo 855 1995 års modell) så har jag blivit tvungen att noga läsa instruktionsboken för att förstå alla nya funktioner.
Min förra bil hade jag i eget garage och låste den praktiskt taget aldrig. Jag hade aldrig några problem med batteriet. Jag hade ju inget larm eller annat påslaget som drog ström. I instruktionsboken till Golfen står däremot att ”om bilen är olåst under en längre tid kan batteriet laddas ur och det går inte att starta motorn”. Vad är det som drar ström om bilen är olåst? Givetvis förutsätter jag att alla lampor är släckta.
Golfen är utrustad med en DSG7-låda, som fungerar jämnt och fint; växlingarna märks inte. Men vid acceleration från stillastående, till exempel vid rödljus, har bilen svårt att komma igång mjukt. Man måste vara mycket lätt på gasfoten, annars gör bilen en ganska kraftig start. Är detta normalt eller bör mjukvaran i lådan uppgraderas?
Prenumerant och medlem sedan 1969
 
Svar:
Moderna bilars elsystem har en mängd styrdon och CAN-busteknik som förbrukar ström även om bilen inte körs. Systemet är dock intelligent och stänger successivt ner funktioner vartefter tiden går sedan den senaste körningen. Om bilen inte låses stänger dock inte systemet ner lika mycket som om den var låst. Det betyder att det är bara när bilen är låst som elsystemet stängs ner helt och hållet.
Angående växellådan så är bilens beteende helt normalt. Har man sina tidigare erfarenheter från en traditionell automatlåda så kommer man att märka lite skillnader i egenskaper på en DSG-låda.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige
 
Svar:
Att DSG-drivna bilar är svåra att mjukstarta får vi ofta rapporter om och det konstaterar vi även själva på våra testbilar – bland annat i testet av Audi A4 Avant i nr 6/2016.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågeställarens funderingar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-19 15:35
Reverend Benny

Det är skillnad på DSG och DSG. Den DSG som sitter i Audi A4 Avant är en helt annan mot den DSG7 som frågeställaren har.
Det har även kommit uppdateringar till denna låda, men dessa kanske redan ligger på. En del av problematiken som denna uppdatering löste var att kökörning och att det ibland upplevdes som lådan tvekade någon halv sekund innan bilen hoppade igång. Men det verkar inte vara det som är problemet från frågeställaren. Låter mer som en fråga om att vänja sig vid hur DSG lådan fungerar.

#2 • Uppdaterat: 2016-07-20 18:31
Berra73

Tror inte bilen drar så mycket ström oavsett om den är låst eller olåst, en sak som du bör fundera på är dina körsträckor.. Som Marcus Thomasfolk skriver så har ju dagens moderna bilar en hel hög strömförbrukande utrustning,.. enligt vår batterileverantör så motsvarar en start på bilen sommartid cirka 3 mils körning, vintertid ca 5 mil.. har du bara några få mils körning till jobbet så ta för vana att underhållsladda batteriet 3-4 gånger per år.. något som både säkrar starter t.ex. vintertid då diesel/bensinvärmare slukar en del och även förlänger livslängden på batteriet..

#3 • Uppdaterat: 2016-08-09 22:23
Lason1

Komfortsyrdonet bl.a drar ström om bilen är upplåst, när den är låst är allt i viloläge. Är dne upplåst står en del styrdon i beredskapsläge, t.ex för att snabbt kunna tända innerbelysning, instrumentbräda m.m om en dörr öppnas.

#4 • Uppdaterat: 2016-07-19 16:04
milkylainen

Min dsg6 är segare än kola. Händer inget eftersom växellådan leker "mjuk" utan momentomvandlare. Dvs den slirar på sin koppling till förbannelse. Man måste ge den rejält med gasfot för att den ska sluta slira. Normal-Vws DSG är komfortinriktade. De har ganska långsam övergång för att växlingarna ska bli mjuka. Hade det vart 20ms eller något annat lögnaktigt kan jag garantera att det över eller underblivna momentet känns i ryggraden. Alla som kört sekventiellt eller typ dogbox vet vad en direkt växling innebär.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.