Nästa artikel
Ny snålbensinare från Volkswagen
Nyheter

Ny snålbensinare från Volkswagen

Publicerad 2 maj 2016
Nya motorn från Volkswagen har samma variabla turbingeometri som Porsche 718 Cayman och Boxster.
Variabel turbo gör nya generationens TSI-motorer mer effektiva. Dessutom lånad teknik från Porsche.
Ersättaren till Volkswagens storsäljande motor 1,4 TSI heter EA211 TSI Evo och är på 1,5 liter. Den ökade volymen beror dels på att teknikerna ville öka vridmomentet i motorn, dels för att cylinderdeaktivering (ACT) är standard. Vid behov kan två av fyra cylindrar stängas av, vilket sänker förbrukningen.

1,5 TSI blir också första massproducerade och bensindrivna motorn som använder variabel turbingeometri (VTG) i turbon. VTG-tekniken finns sedan tidigare bland annat i Porschebilarna 718 Cayman och Boxster, men nu blir den alltså tillgänglig i bilar med lägre pris.

Nya motorn ska lanseras i höst. Några uppgifter om bränsleförbrukning finns än så länge inte.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens nya motor?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2016-05-04 01:28
Lason1

Ökat motorvolymen för att få ut mer vridmoment... Pratas ju om downsizeing hela tiden och att man kan få ut samma vrid ur en mindre motor, har dom ändrat sig nu igen?

#116 • Uppdaterat: 2016-05-04 09:38
S-E S

Bra sammanfattning i # 51 milkylainen!!

#117 • Uppdaterat: 2016-05-04 11:49
Mistro

Är det en "allmän" betraktelse att de första 10.000 milen brukar fungera bra men att problemen uppstår senare "Vidstige"?

När jag växte upp brukade man säga att om en motor höll 10.000mil så kunde den gå "hur länge som helst" ( dvs precis tvärtom med den logiken att fel som inte uppstår under så lång tid i heller inte gör det senare )
Sen måste man ju också skilja på vad som havererar p.g.a en felkonstruktion och vad som är slitage på enskilda komponenter.
Hur länge en kamrem eller kamkedja skall hålla är sedan länge diskuterat men det känns i alla fall inte för mig som att kamremmen längre är något stort problem.
Då är det numera istället betydligt dyrare saker som ger upp men om det finns sådana svagare länkar i en motor kanske de också borde bytas vid ett visst miltal. Att en rätt skött motor skulle fungera felfritt under 10.000 mil för att sedan totalhaverera ser jag som lite märkligt.

Hur långt anser vi då att en bil bör rulla innan den får utmärkelsen BRA BIL ?
Vi köper alla bilar efter olika syften men diskuterar ändå alltid samma sak.
En enklare bil som köps för att köras lite utav någon som är totalt okunnig och ointresserad utav bilar anses vara dålig då den 10 år senare skrotas p.g.a dåligt underhåll. Att bilen har varit prisvärd ch fungerat bra för sin ägare spelar ingen roll.
På samma vis anses en dyr premiumbil vara det ultimata valet då den 10 år gammal kan fyndas för småslantar. Detta till trots att den har kostat massor att köpa och att underhålla sina kanske 25.000 mil....att den kommer fortsätta att kosta flera tior milen att äga anses sakna betydelse.

En ding ding värld om ni frågar mig!

Rent spontant då det gäller den nya motorn så anser jag att vi får vänta och se hur bra den håller och presterar även om det någonstans ringer en varningsklocka om att det där med tillverkarnas uppgifter om förbrukning även framöver bör tas med en nypa salt.
Hur många mil som sedan motorn kan rulla tycker jag känns som mindre viktigt eller intressant så länge som vi pratar om kanske +20.000 mil,...allting annat skall ju liksom också hålla ihop.

#118 • Uppdaterat: 2016-05-04 13:45
Vidstige

Axa, duccedriver skrev en bra sak på forumet om oljetrycksmätare, jag fattade det som att han eftermonterade en sån på en beggad Passat med turbo. Kanske nåt som borde vara standard på TSI? Så här skrev han om oljetrycksmätare;

Kan vara ett bra sätt att se vad som händer.
Förebygga oilsludge kan man inte med den ,men vet man att oljetrycket är lågt eller instabilt, kan man förebygga följdskador.....
Eftersom oljepumpens sil blir igensatt på passat, är koll på oljetrycket bra för att få en fingervisning.
Nu ska jag ju städa upp i vilket fall, så blir det inget problem, om det nu finns nåt på min....
Turbomotorer är ju känsliga överhuvudtaget, så koll på oljetrycket äralltid bra.
Har min elm inkopplad alltid (mest för att veta var jag har den lilla prylen)så man kan kolla när man vill med telefonen...

#119 • Uppdaterat: 2016-05-04 16:56
Axa

Vidstige
Men förutsättning för att kunna nyttja en oljetrycksmätare är kunskap kring att tolka värdena. Det kanske inte alla kan eller är intresserade av att kunna. En lampa som varnar för att det är för lite olja är lättare att förstå för en lekman.

#11a • Uppdaterat: 2016-05-04 18:38
ASK

@ Kalijanka Jag har för mig att ventilerna är stängda, men jag kan ha fel eftersom jag vet inte exakt hur VW har löst det. Men i vilket fall som helst om kolven komprimerar gasen (luft) så återförs en stor del av energin när kolven vänder (fjäder effekt).

#11b • Uppdaterat: 2016-05-04 18:41
ASK

Väldigt intressant att läsa hur mycket energi vissa personer lägger ner på att kritisera produkter (bilmärken) som man inte har någon egen relation till. Förhoppningsvis gäller det bara dessa döda ting. Bara en tanke...

#11c • Uppdaterat: 2016-05-04 18:44
Vidstige

Axa, kanske går oljetrycksmätaren att kombinera med nån form av varning, exempelvis att en gul varningslampa inte släcks förrän trycket når ett minimalt gränsvärde.

Problemet med varningslampor för tillverkarna är att vissa brister kan märkas tydligare, så det kanske är därför dom inte utvecklar såna system mera vad det verkar.

#11d • Uppdaterat: 2016-05-03 07:10
milkylainen

GDS: Variabel turbingeometri är inget nytt alls. Det är samma som VNT. VW kallar det för VTG och låter balla. Tekniken är från 1980-talet. Alla dieslar har VNT eller Twinscrolls. Det är inte ens nytt att de sitter i bensinare. Redan på 80-talet så började man med VNT i bensinare. Problemet är den höga avgastempraturen. Så då slutade man.. eftersom det inte var tillförlitligt driftsmässigt. Nu har materialen blivit bättre.. så om VW lyckas gå i fällan med en allt för experimentell skitkonstruktion igen. Ja det återstår att se.

#11e • Uppdaterat: 2016-05-03 08:25
milkylainen

GDS: Personligen hade jag nog valt en twinscroll istället för VNT på bensinare. Men det kräver nog att alla cylindrar är igång hela tiden, antagligen svårare och få att funka vettigt med cylinderavstängning. Jag tror kallt att VW räknar med att ingen ska plåga den här 1.5 TSI:n på allvar. Är inte säker på att den överlever en längre tids misshandel. Glödröda turbiner är ju bara att glömma med den här motorn. Största fördelen med VNT är att du kan variera turbingeometrin (A/R) för att få en snabbare spool eller större luftmängd i spoolen beroende på var du ligger. Det ger en möjlighet att modellera en plattare momentkurva.
Givetvis finns ju också fördelar med avgaskontroll som du säger. NOx är dock ett resultat av flamfrontens tempratur, inte av turbiners vara eller icke-vara. Men om turbinen ger dig möjligheter att sänka förbränningstempraturen, ja då får man lägre NOx också.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.